Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
dirlandaa66
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Tammi 26, 2019 19:23

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja dirlandaa66 »

ookoo.

tossa versiossa kuulemma keraaminen? hehku... pystyykö/tarviiko vaihtaa... vitsi ku en saakeli tajuu yhtään näist autosähköistä :oops: :oops:

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3019
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Samanlailla sen pystyy vaihtamaan. Kun sen eberin ottaa pöydälle niin tokihan siinä samalla on hyvä silmämääräisesti katella missä kunnossa osat, esimerkiksi palopesä on.

Ja kun kuten JKen mainitsi, niin liitintyökalu olisi hyvä olla. Osat kun ei ole pistokkeilla kiinni toisissaan vaan niiden piuhat menee yhteen isoon liittimeen josta tarttee saada kiskottua pinnit irti. Toki tuo nyt hätätilassa sopivilla neuloilla yms onnistuu.

Muuten tuossa nyt ei sähköistä tartte ymmärtää kunhan mekaaninen purku ja kasaustyö onnistuu.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9156
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

^Ainakin meidän ebereissämme on liittimien pinnit mallia ei-lukitut, tulevat ihan johdoista vetämällä kiltisti ulos. Niissä on "silikonihaitarit" siellä pitämässä pinnejä paikoillaan, eivät tarvitse juurikaan voimaa vedettäessä.
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3019
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Kiitos korjauksesta. En ole noita itse irrottanut, mutta katselin että siellä joku lukitus olisi ollut. Ihan pienellä nykäisyllä ei ainakaan irronneet, ilmeisesti uskon puutetta...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Noissa mitä itse olen purkanut, on kyllä lukitus. Ei siis kannata vetää johtoja väkisin...
Myydään: Eberspächer ohjausyksiköitä NG9-3 ja OG9-5
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2

ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9156
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

JohnJocke kirjoitti:
La Helmi 02, 2019 20:56
Noissa mitä itse olen purkanut, on kyllä lukitus. Ei siis kannata vetää johtoja väkisin...
Riippuu varmaan vuosimallista. Vm. 1998 Eberissä ei ollut lukituksia eikä myöskään vm. 2008 Eberissä. Jossain vanhemmissa varmaan voi ollakin, tuskin ainakaan uudemmissa niitä hankalia pinnejä / liittimiä on enää käytetty?
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Menin tutkimaan asiaa. Sekä OG9-5 vm 2008 että NG9-3 vm 2003 oli nastoissa lukitukset. Ohessa kuvat molempien liekkivahdin piuhoista:

Kuva
Kuva
Myydään: Eberspächer ohjausyksiköitä NG9-3 ja OG9-5
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2

ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9156
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

JohnJocke kirjoitti:
La Helmi 02, 2019 23:34
Menin tutkimaan asiaa. Sekä OG9-5 vm 2008 että NG9-3 vm 2003 oli nastoissa lukitukset. Ohessa kuvat molempien liekkivahdin piuhoista:

Kuva
Kuva
Ok, mun täytyy myöntää että itselläni on hiukan näkö heikentynyt nyt viime vuosina, voi olla että tuollaiset pienenpienet lukituskynnet omissanikin on (voi tarkistaa asian aamulla), mutta eivät ne ainakaan mitään pitäneet, helposti on lähtenyt jokainen johto irti ihan vain kevyesti nykäisemällä.
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Näitä ohjausyksiköitä korjaillessa on tullut vastaan myös laitteita, joita on ollut toisilla korjaajilla, mutta ei ole tullut kuntoon. Ongelma näissä on ollut huonosti tehdyt korjausjuotokset ja purkaessa irronneet komponentit. Eikä ole korjattu kaikkia nastoja. Korjaukset kunnolla tehtynä tulivat nämäkin kuntoon.

Hyvä korjaus vaatii, että vanha lyijytön tina poistetaan ja nasta juotetaan uudestaan kunnolla, mieluiten lyijyllisellä tinalla. Maanastat johtavat lämmön pois tehokkaasti kolvatessa, joten tarvitaan tehokas kolvi ja riittävästi lämmitysaikaa ennen juottamista. Lisäksi tuo hyytelömäinen silikonimassa täytyy poistaa kunnolla nastoista ennen juottamista. Pelkän puhaltimen maanastan korjaus ei riitä, sillä yleensä samassa liittimessä on muitakin huonoja juotoksia (varsinkin puhaltimen plusnasta). On tullut vastaan myös yksi, jossa oli releen juotoksissa vikaa.

Laitteen purkaminen täytyy myös suorittaa erittäin huolellisesti, sillä kovakouraisella käsittelyllä pienet pintaliitoskomponentit voivat irrota tuon silikonimassan mukana.
Myydään: Eberspächer ohjausyksiköitä NG9-3 ja OG9-5
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9900
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onko siis niin, että tässä(kin) elektroniikkaviassa pääsyyllinen on alkuperäisten juotosten murtuminen tai muu pettäminen?

JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Kyllä valtaosa vioista johtuu juotosten pettämisestä. Joitakin satunnaisia komponenttivikoja on myös tullut vastaan, mutta ne ovat kyllä harvinaisia.
Myydään: Eberspächer ohjausyksiköitä NG9-3 ja OG9-5
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2

benicio
"Aero"
Viestit: 354
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja benicio »

9-3 2008 Tid eberi toimii vähän miten sattuu, eli ei aina käynnisty ja jos käynnistyy niin käy vähemmän aikaa kuin 30min. Välillä toimii, varsinkin ajaessa ihan normaalisti.
Jospa nyt lähtisin tuolla putsailulla ja sihtisukan vaihdolla liikkeelle. Onko sihti kaikissa D5WS ebereissä samanlainen, tai ainakin peruskauraa jos sitä paikalliselta eberi-liikkeeltä kyselen?

Ja paljon on juttua tuosta puhaltimen miinuksen maadoitusfiksistä, mutta mikä sille nyt on lopullinen tuomio, kannattaa vai ei? Ja voisiko joku selostaa niin että minäkin tajua, että mikä maadoitetaan ja minne? Ei taida olla edes youtuubi videota aiheesta. Esim kuva olisi kiva. :roll:
Arkisaab 9-5 2.3T SE Wagon A -99; Pyhäsaab 9-5 Vector TiD4 -10
Juhannussaab 99 GLS Cabriolet -75; Perjantaisaab 9-3 SC TID Vector -08

JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Sihtisukka on samanlainen sekä D5WS- että D5WZ-malleissa. On ihan peruskauraa Eberien huollossa.

Maadoitusfiksi voi auttaa, jos pelkästään puhaltimen miinusnastan juotos on pettänyt. Usein näissä on kuitenkin samaa ongelmaa myös puhaltimen plusnastassa (ja muissakin), jolloin tuo kikka ei auta. Kikka tarkoittaa siis sitä, että esim. puhaltimen miinusjohtoa ja hehkun miinusjohtoa kuoritaan hieman ja nämä juotetaan yhteen. Tällöin puhaltimen läpi kulkeva virta pääsee ohittamaan pettäneen miinusnastan juotoksen ohjausyksikössä.
Myydään: Eberspächer ohjausyksiköitä NG9-3 ja OG9-5
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3019
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

benicio kirjoitti:
To Helmi 14, 2019 11:53
9-3 2008 Tid eberi toimii vähän miten sattuu, eli ei aina käynnisty ja jos käynnistyy niin käy vähemmän aikaa kuin 30min. Välillä toimii, varsinkin ajaessa ihan normaalisti.
Silloin kun eberi ei ajaessa toimi, niin sammuuko se eberin valmiusvalokin? Mulla ainakin ohjainkortin kiukutellessa myös valmiusvalo pimeni. Vikakooditkin kannattaa lukaista diagnosoinnin helpottamiseksi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

benicio
"Aero"
Viestit: 354
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja benicio »

SS kirjoitti:
To Helmi 14, 2019 18:23
Silloin kun eberi ei ajaessa toimi, niin sammuuko se eberin valmiusvalokin? Mulla ainakin ohjainkortin kiukutellessa myös valmiusvalo pimeni. Vikakooditkin kannattaa lukaista diagnosoinnin helpottamiseksi.
Kyllä se valo joskus harvoin sammuukin, mutta itse olen kuvitellut että se valo sammuu kun on riittävästi epäonnistuneita käynnistyksiä tms, eli kun eberi ei enää yritä, niin se ei ole valmiustilassa, niin valmiudesta kertova valo sammuu. Valo saattaa seuraavalla startilla kyllä sitten taas syttyä ja eberi lähtee käyntiin.

Mutta juu, nyt kun sain tuon esid2:n niin luenpa koodit.
Arkisaab 9-5 2.3T SE Wagon A -99; Pyhäsaab 9-5 Vector TiD4 -10
Juhannussaab 99 GLS Cabriolet -75; Perjantaisaab 9-3 SC TID Vector -08

Vastaa Viestiin