2.2 TiD vm.-00 hehkujen kiristysmomentti *hehku jumissa*
2.2 TiD vm.-00 hehkujen kiristysmomentti *hehku jumissa*
En saanut kesän aikana aikaiseksi vaihtaa hehkuja joten nyt olisi näköjään sen aika. Mittasin yleismittarilla niin kolmen hehkun kohdalla mittari piippas (oikosulku) ja yksi näytti jotain lukemaa. Oisko käynyt niin hyvin että kolme tulppaa olisi sökönä?!? Vai mitähän tuo tarkoittaa?!
Ja mikä on hehkutulppien kiristysmomentti?
Ja mikä on hehkutulppien kiristysmomentti?
Viimeksi muokannut Mike Hunt, To Loka 01, 2009 08:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: 2.2 TiD vm.2000 hehkujen kiristysmomentti
Kiristymomentti 10 Nm.Mike Hunt kirjoitti:En saanut kesän aikana aikaiseksi vaihtaa hehkuja joten nyt olisi näköjään sen aika. Mittasin yleismittarilla niin kolmen hehkun kohdalla mittari piippas (oikosulku) ja yksi näytti jotain lukemaa. Oisko käynyt niin hyvin että kolme tulppaa olisi sökönä?!? Vai mitähän tuo tarkoittaa?!
Ja mikä on hehkutulppien kiristysmomentti?
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: 2.2 TiD vm.2000 hehkujen kiristysmomentti
Voihan ny kilin#&%&# . Ei niin helppoo hommaa etteikö joku asia siinä kättelis oikein huolella.
Irrottelin hehkuja kunnes yksi neljästä päätti olla vaikea. Aukaisuvaiheessa lähti aluksi hyvin aukeamaan kunnes alkoi jumittaa. Aikani sitä nylkytin edestakasin kunnes roppas jostain. Hehku pyörii nyt "tyhjää" ja heiluu ku hullun m... Todella outoa sillä kun lukkopihdeillä yritin vääntää tulppaa auki niin ei pyörähdä mihinkään mutta 10mm hylsyllä pyörii ku tyhjää
Mitähän kummaa tapahtui? Vaihdoin muut tulpat ja kiristin ne momenttiin (kiitos hz81). Suutarin jätin sinne heilumaan ku ei muutakaan tässä vaiheessa voi.
Kokeilin mittarilla niin tuo heiluva yksilö "piippasi" samalla lailla kuin muutkin tulpat, eli on kai vielä ehjä. Täytyy vielä huomenna mittailla arvot. Auto käy normaalisti. Ja aamulla näkee miten lähtee kylmänä käyntiin.
Kannattaa ilmeisesti vaihtaa tulpat aina joskus vaikka ne ei olisikaan rikki. Ei pääse noin jumittumaan...
Irrottelin hehkuja kunnes yksi neljästä päätti olla vaikea. Aukaisuvaiheessa lähti aluksi hyvin aukeamaan kunnes alkoi jumittaa. Aikani sitä nylkytin edestakasin kunnes roppas jostain. Hehku pyörii nyt "tyhjää" ja heiluu ku hullun m... Todella outoa sillä kun lukkopihdeillä yritin vääntää tulppaa auki niin ei pyörähdä mihinkään mutta 10mm hylsyllä pyörii ku tyhjää
Mitähän kummaa tapahtui? Vaihdoin muut tulpat ja kiristin ne momenttiin (kiitos hz81). Suutarin jätin sinne heilumaan ku ei muutakaan tässä vaiheessa voi.
Kokeilin mittarilla niin tuo heiluva yksilö "piippasi" samalla lailla kuin muutkin tulpat, eli on kai vielä ehjä. Täytyy vielä huomenna mittailla arvot. Auto käy normaalisti. Ja aamulla näkee miten lähtee kylmänä käyntiin.
Kannattaa ilmeisesti vaihtaa tulpat aina joskus vaikka ne ei olisikaan rikki. Ei pääse noin jumittumaan...
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: 2.2 TiD vm.2000 hehkujen kiristysmomentti *hehku poikki?*
Aamulla pakkasta n.-1c. Virrat päälle, hehkun valo ei edes välähtänyt, starttaus ja auto kyllä lähti käyntiin kun hetken aikaa pyöritti. Paremmin kuin vanhoilla hehkuilla.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: 2.2 TiD vm.-00 hehkujen kiristysmomentti *hehku jumissa*
Missä kilometrimäärässä kannattaa tähän ko.saabiin vaihtaa noi hehkutulpat ja paljonko lysti maksaa?
Re: 2.2 TiD vm.-00 hehkujen kiristysmomentti *hehku jumissa*
Itsellä tehnyt tuo 2.2tid saab parikertaa, että ei ole muutaman sahauksen jälkeen vielä käynnistynyt..vastaku ottanu kerran virrat pois virta-avaimella ja yrittänyt autotsekkauksen jälkeen vielä toistamiseen...erikoista
Re: 2.2 TiD vm.-00 hehkujen kiristysmomentti *hehku jumissa*
Ei niitä tarvitse vaihtaa, elleivät ole rikki.petrite75 kirjoitti:Missä kilometrimäärässä kannattaa tähän ko.saabiin vaihtaa noi hehkutulpat ja paljonko lysti maksaa?
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: 2.2 TiD vm.-00 hehkujen kiristysmomentti *hehku jumissa*
Kiitos vastauksesta. Pitää tarkistaa kuitenkin, että hehkuissa ei ole vikaa enenkuin rupeaa vaihtamaan.
Re: 2.2 TiD vm.-00 hehkujen kiristysmomentti *hehku jumissa*
Oisko 15e/kpl tarvikkeena... ja itse jos vaihtaapetrite75 kirjoitti:paljonko lysti maksaa?
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: 2.2 TiD vm.-00 hehkujen kiristysmomentti *hehku jumissa*
AD:sta hain Bosch tulpat ja sarjan hinta oli <60e.petrite75 kirjoitti:
paljonko lysti maksaa?
Oisko 15e/kpl tarvikkeena... ja itse jos vaihtaa
Ja hehkutustutkimuksen tuloksia:
Yks pakkasaamu mittailin miten hehkutus toimii. Pakkasta n-2c. Virrat päälle ja hehkun merkkivalo paloi n. 2sek ja yleismittarin mukaan hehkutus kesti vähän pidempään. Starttasin ja sai pyörittää pitkään ennenkuin moottori käynnistyi. Sinisen savupilven haihduttua sammutin moottorin ja virrat pois ja uusi hehkutus. Merkkivalo paloi jälleen sen pari sek mutta mittarin mukaan hehkutus jatkui vielä melkein 10sek. Starttasin kun oli hehkuttanut tuon 10sek ja taas sai pyörittää yhtä kauan kuin aikaisemmalla kerrallakin. Tuntuu siltä että hehkutusaika ei vaikuta huonoon moottorin kylmäkäynnistykseen vaan vika on jossain muualla. Oisko väljä kone?
Joo ei noita tarvii turhan takia vaihtaa vaikka aikaisemmin kirjoitin että kannattaa uusia jossain vaiheessa ettei jumita. Omassa Saabissa 460tkm mittarissa ja nyt voihdoin tulpat niin yksi meni kai poikki kun oli jumissa. Ajatuksena oli se ettei muille käy kuten mulle.Missä kilometrimäärässä kannattaa tähän ko.saabiin vaihtaa noi hehkutulpat ja paljonko lysti maksaa?
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: 2.2 TiD vm.-00 hehkujen kiristysmomentti *hehku jumissa*
Jos ruutat ei kuse kunnollista sumua?Mike Hunt kirjoitti:Tuntuu siltä että hehkutusaika ei vaikuta huonoon moottorin kylmäkäynnistykseen vaan vika on jossain muualla. Oisko väljä kone?
Re: 2.2 TiD vm.-00 hehkujen kiristysmomentti *hehku jumissa*
Mike Hunt kirjoitti:AD:sta hain Bosch tulpat ja sarjan hinta oli <60e.petrite75 kirjoitti:
paljonko lysti maksaa?
Oisko 15e/kpl tarvikkeena... ja itse jos vaihtaa
Ja hehkutustutkimuksen tuloksia:
Yks pakkasaamu mittailin miten hehkutus toimii. Pakkasta n-2c. Virrat päälle ja hehkun merkkivalo paloi n. 2sek ja yleismittarin mukaan hehkutus kesti vähän pidempään. Starttasin ja sai pyörittää pitkään ennenkuin moottori käynnistyi. Sinisen savupilven haihduttua sammutin moottorin ja virrat pois ja uusi hehkutus. Merkkivalo paloi jälleen sen pari sek mutta mittarin mukaan hehkutus jatkui vielä melkein 10sek. Starttasin kun oli hehkuttanut tuon 10sek ja taas sai pyörittää yhtä kauan kuin aikaisemmalla kerrallakin. Tuntuu siltä että hehkutusaika ei vaikuta huonoon moottorin kylmäkäynnistykseen vaan vika on jossain muualla. Oisko väljä kone?
MÄ en kyllä millään voi uskoa, että 129 000km ajettu 2.2 diesel olisi vielä mennyt väljäksi :S
Joo ei noita tarvii turhan takia vaihtaa vaikka aikaisemmin kirjoitin että kannattaa uusia jossain vaiheessa ettei jumita. Omassa Saabissa 460tkm mittarissa ja nyt voihdoin tulpat niin yksi meni kai poikki kun oli jumissa. Ajatuksena oli se ettei muille käy kuten mulle.Missä kilometrimäärässä kannattaa tähän ko.saabiin vaihtaa noi hehkutulpat ja paljonko lysti maksaa?
Re: 2.2 TiD vm.-00 hehkujen kiristysmomentti *hehku jumissa*
Noihin hehkutulppiin tuppaa kertymään nokea joka kovettuu siihen varteen kököksi, niin kovaksi että sitä hehkutulppaa ei saa enää kannesta pois vaikka se olisikin jo kierteeltä pudonnut pois...
Re: 2.2 TiD vm.-00 hehkujen kiristysmomentti *hehku jumissa*
Mahtavaa! Eli kannesta menny kierteet kun tulppa ei enää kiristy eikä aukee, pyörii vaan oudosti tyhjää. Tosi mahtavaa.Noihin hehkutulppiin tuppaa kertymään nokea joka kovettuu siihen varteen kököksi, niin kovaksi että sitä hehkutulppaa ei saa enää kannesta pois vaikka se olisikin jo kierteeltä pudonnut pois...
Onko mahtavia jatkotoimenpideideoita..?
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: 2.2 TiD vm.-00 hehkujen kiristysmomentti *hehku jumissa*
HelicoilMike Hunt kirjoitti:Onko mahtavia jatkotoimenpideideoita..?
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD