kui helevetissä vesipumppu tulee ulos??
kui helevetissä vesipumppu tulee ulos??
Koneen oik.yläkiinnike on irti,tunkilla punttaamalla kattila ei nouse tarpeeksi jotta pumppu mahtuisi tulemaan yläkautta,pitääkö vetari irrottaa? Mitä kautta tuo on tarkoitus vaihtaa??
-04 2,2tid Femma, kakarankuljetuskone -05 sdi klonksvaagen kolopallo,työmatkasukkula -81 MB 613, koskimelontatukikohta
Re: kui helevetissä vesipumppu tulee ulos??
Tulee alakautta. Vetari pitää irrottaa, moottori/vaihteistopakettia pitää laskea alaspäin ja tämän vuoksi kiinnikkeitä ja moottorityynyjä pitää irroitella.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Re: kui helevetissä vesipumppu tulee ulos??
Milläs kilometreillä on menny vesipumppuja 2.2 koneista?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: kui helevetissä vesipumppu tulee ulos??
Ysikolmosesta räjähti totaalisesti kolmessadaskymmenestuhannes,tol kakarankuljetuskonees metrejä on kakskaheksankyttonnii. Tosin femman pumppu vaikuttaa kuivalta mut kimmokken vaihtoon antoi nesteiden kaikkoaminen hissukseen,saattaa toki olla joku muukin syy(toivottavasti ei)mut ku remmillä on ajettu satakaheksankyt,hinapyörän vulkanointi oli vainaa ymy joten vaihdan sen nyt.Hommasdin pumpun Motonetistä,vajaa 40€.Laatu ei tottapuhuen vaikuta mut hinta houkutti.
-04 2,2tid Femma, kakarankuljetuskone -05 sdi klonksvaagen kolopallo,työmatkasukkula -81 MB 613, koskimelontatukikohta
Re: kui helevetissä vesipumppu tulee ulos??
Saabissa, johon pumppua vaihdettiin oli kilometrejä >300k. Kun omassani vaihdon hetki koittaa, panostan laatuun. On sen verran hankalasti vaihdettavissa.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Re: kui helevetissä vesipumppu tulee ulos??
Ei näköjään vaihdu alakautta,kattila ei sovi apurungon välistä.Nyt lienee paras nostaa kädet pystyyn. Elikkä kilkkeet takas paikalleen ja kulkuneuvo Delta-autoon.Vituttaa vaan päivän turha työ.Ei tota femmaa ainakaan turhasta huoltoystävällisyydestä voi moittia.
-04 2,2tid Femma, kakarankuljetuskone -05 sdi klonksvaagen kolopallo,työmatkasukkula -81 MB 613, koskimelontatukikohta
-
- "Kaasari"
- Viestit: 23
- Liittynyt: Su Helmi 21, 2010 09:23
Re: kui helevetissä vesipumppu tulee ulos??
itsellä kans vesipumpun irroitus (2.2tid) työn alla. Pystyisikö joku laittaan ohjetta miten irtoaa. kilsoja 350000 ja vuotaa norona.
M.Kolehmainen
Tornio.
Tornio.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: kui helevetissä vesipumppu tulee ulos??
~370tkm meni femmasta. Alko valutteleen nestettä pihalle.
Re: kui helevetissä vesipumppu tulee ulos??
Kattelin ohjetta Haynes kirjasta koskien OG93 diesel mallia. Neuvovat ottamaan yläkautta.
Tunkki alle ja etupään tyyny irti. Takapään tyyny löysään. Nosta etupäätä ylös tunkilla. Irrota apulaitehihna ja vesipumpun pyörä. Sitten pumpun pultit auki ja pumppu naputtelemalla irti. Uusi pumppu uudella O-renkaalla paikoilleen. Näin helppoa kirjasta lukien!
Saas nähdä koska itsellä edessä. Kilsoja 380000!
Parempi kuvaus, jonka löysin toisaalta tältä sivustolta:
Eli autossani 0g93, vm99, 2.2 TiD meni vesipumppu sököksi. Kerrotaan muille miten itse tein, hieman arvelutti vaihtaa kun ei ollut mitään ohjetta mutta annanpa tässä kuinka itse sain vaihdettua kaverin avustuksella. Omalla vastuulla vaihtamaan mutta näin itse sain vaihdettua onnistuneesti ja mitään ei tietääkseni mennyt rikki.
Homma lähti tutkimalla tunnin verran ja kiroilemalla että moottoria pitää nostaa. Nostin auton pukeille tukivarsien takimmaisista kiinnityskohdista (pultin kanta alaspäin) ja otin öljypohjan pois. Sitten oikea eturengas sai siirtyä penkiksi ja sieltä otin irti suojamuovin. Sen jälkeen ilmansuodatin koteloineen irti moottoritilasta. Irroitin myös ilmansuodattimelta lähtevän putken turbolle asti, oli myös kiinni jossakin pienemmässä moottorin kumiletkussa.
Tämän jälkeen tunkki öljypohjan alle ja väliin laitoin noin 30-40 cm pitkän kakkosnelosen/kakkosvitosen. Tunkkasin sen verran moottoria ylöspäin että moottorin kannake kumi nousi hitusen (olisiko vajaa sentti).
Tämän jälkeen otin kannakekumin päällä olevan metallipalan pois joka piteli kahta pientä putkea ja johtonippua. Välillä kannattaa ja pitää tunkata moottoria ylöspäin että pääsee seuraaviin pultteihin käsiksi. Irroitin kolme pulttia rungon puolelta moottorin kannakkeesta, sen jälkeen kolme pulttia moottorin puolelta samasta kannakkeesta. Metalliosa joka lähti irti talteen pulttien kanssa ja kannakkeen alaosan irroitin, oli myös kolmella pultilla kiinni.
Sitten taas tunkilla ylöspäin moottoria ja nyt pitäisi jo saada vesipumpun hihnapyörä pois (kolme torx 45 ja vähän meisselillä avitusta) Tämän jälkeen otin vesipumpun pois 10mm hylsyllä ja 1/4 räikällä. Lähtee kun nostaa tarpeeksi ylös ja tässä on kaveri hyvänä apuna katsomassa ettei mitään hajoa, eikä mihinkään ota kiinni. Sitten vain käänteisessä järjestyksessä työjärjestys kun uutta vesipumppua laittaa.
Oli mennyt aika huonoksi oma vesipumppu, laakeri oli luultavasti pettänyt. Toivottavasti jollekin näistä ohjeista on apua, itse en sitä saanut kysymällä mutta eipä tuo näköjään tällä kertaa haitannutkaan hirveästi.
Pieni lista vielä työkaluista:
rengasavain renkaisiin
8 ja 10 mm hylsyt 1/4 räikkään muoviosiin ja vesipumpun irroitukseen
iso meisseli :p
torx 45 ja olisikohan ollut torx 30 (kannattaa olla setti
14 ja 16 mm 1/2 räikkään ja pitkä jatkovarsi
räikät 1/4 ja 1/2
tunkki
pukit
lauta kakkosvitonen noin 40 cm pitkä
pienet siirtoleuka pihdit taisivat jossakin auttaa kivasti.
Tunkki alle ja etupään tyyny irti. Takapään tyyny löysään. Nosta etupäätä ylös tunkilla. Irrota apulaitehihna ja vesipumpun pyörä. Sitten pumpun pultit auki ja pumppu naputtelemalla irti. Uusi pumppu uudella O-renkaalla paikoilleen. Näin helppoa kirjasta lukien!
Saas nähdä koska itsellä edessä. Kilsoja 380000!
Parempi kuvaus, jonka löysin toisaalta tältä sivustolta:
Eli autossani 0g93, vm99, 2.2 TiD meni vesipumppu sököksi. Kerrotaan muille miten itse tein, hieman arvelutti vaihtaa kun ei ollut mitään ohjetta mutta annanpa tässä kuinka itse sain vaihdettua kaverin avustuksella. Omalla vastuulla vaihtamaan mutta näin itse sain vaihdettua onnistuneesti ja mitään ei tietääkseni mennyt rikki.
Homma lähti tutkimalla tunnin verran ja kiroilemalla että moottoria pitää nostaa. Nostin auton pukeille tukivarsien takimmaisista kiinnityskohdista (pultin kanta alaspäin) ja otin öljypohjan pois. Sitten oikea eturengas sai siirtyä penkiksi ja sieltä otin irti suojamuovin. Sen jälkeen ilmansuodatin koteloineen irti moottoritilasta. Irroitin myös ilmansuodattimelta lähtevän putken turbolle asti, oli myös kiinni jossakin pienemmässä moottorin kumiletkussa.
Tämän jälkeen tunkki öljypohjan alle ja väliin laitoin noin 30-40 cm pitkän kakkosnelosen/kakkosvitosen. Tunkkasin sen verran moottoria ylöspäin että moottorin kannake kumi nousi hitusen (olisiko vajaa sentti).
Tämän jälkeen otin kannakekumin päällä olevan metallipalan pois joka piteli kahta pientä putkea ja johtonippua. Välillä kannattaa ja pitää tunkata moottoria ylöspäin että pääsee seuraaviin pultteihin käsiksi. Irroitin kolme pulttia rungon puolelta moottorin kannakkeesta, sen jälkeen kolme pulttia moottorin puolelta samasta kannakkeesta. Metalliosa joka lähti irti talteen pulttien kanssa ja kannakkeen alaosan irroitin, oli myös kolmella pultilla kiinni.
Sitten taas tunkilla ylöspäin moottoria ja nyt pitäisi jo saada vesipumpun hihnapyörä pois (kolme torx 45 ja vähän meisselillä avitusta) Tämän jälkeen otin vesipumpun pois 10mm hylsyllä ja 1/4 räikällä. Lähtee kun nostaa tarpeeksi ylös ja tässä on kaveri hyvänä apuna katsomassa ettei mitään hajoa, eikä mihinkään ota kiinni. Sitten vain käänteisessä järjestyksessä työjärjestys kun uutta vesipumppua laittaa.
Oli mennyt aika huonoksi oma vesipumppu, laakeri oli luultavasti pettänyt. Toivottavasti jollekin näistä ohjeista on apua, itse en sitä saanut kysymällä mutta eipä tuo näköjään tällä kertaa haitannutkaan hirveästi.
Pieni lista vielä työkaluista:
rengasavain renkaisiin
8 ja 10 mm hylsyt 1/4 räikkään muoviosiin ja vesipumpun irroitukseen
iso meisseli :p
torx 45 ja olisikohan ollut torx 30 (kannattaa olla setti
14 ja 16 mm 1/2 räikkään ja pitkä jatkovarsi
räikät 1/4 ja 1/2
tunkki
pukit
lauta kakkosvitonen noin 40 cm pitkä
pienet siirtoleuka pihdit taisivat jossakin auttaa kivasti.
Saabisti vuodesta-76