CE-valo hälyyttelee, hyviä veikkauksia

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Limu
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 16:36

CE-valo hälyyttelee, hyviä veikkauksia

Viesti Kirjoittaja Limu »

Eli 2.2 TiD vm. 04 kilometrejä karvan alle 210tkm.

Vikaa ei käytännössä huomaan ajossa. CE-valo syttyy kun kaasun hellää ekan kerran moottorin lämmittyä. Valo kuittaantuu pois muutaman startin jälkeen. Kulkuun/auton ääniin ei havaittua muutosta. Eikä liiemmin enempää savutakkaan.

Viime syksynä putsattu erg ja imusarja. Öljyt vaihdettu n. 15tkm takaperin. Alkutalvesta kävin tuollaisen vaihdattaa kun ei meinannu startata
Limu kirjoitti:Sanokaahan kaikkitietävät mikä varaosa on nro:lla 90542357.
Tuli kaara ed. mainitusta huollosta. En päässyt huoltomiehen kanssa jutuille, joten arvaukseks löyty lasku etupenkiltä ja avaimet pyörän päältä. Mitä uutta on Saabiin laitettu?
Selailin viestiketjuja, mutta tarkkaa vastausta en saanut. Voisiko vika teidän mielestä johtua jostain näistä arvauksistani:
Mike Hunt kirjoitti:Itse kypsyin myös tuohon CE valoon. Tukin EGR:n alipaineletkut ja laitoin 15kohm vastuksen. Ei vilkuta vikavalo enää. Suosittelen.

Joku kertoi että homman myötä saattaa tulla muutama lisäheppa. Itse en moista huomannut, vaikutus oli ehkä päinvastainen. Lisäksi polttoaineen keskikulutus nousi n.0,5L/100km. Onko muilla samoja kokemuksia?
210tkm:n huolto varattu torstaille. Siellä viimeistään, mutta tietenkin jos tietäis vian etukäteen niin vois osat tilata ja sais huollosta auton alle nopeemmin.

Polttoainepumppu varottelee lopun alkua?
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: CE-valo hälyyttelee, hyviä veikkauksia

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Oma veikkaus on MAF. Koeta putsata ja katso onko vaikutusta.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Limu
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 16:36

Re: CE-valo hälyyttelee, hyviä veikkauksia

Viesti Kirjoittaja Limu »

Mikäs ton ilmamassamäärämittarin merkitys autossa on?

Autolla olis tarvetta ajaa n. 1000 km ennen torstain huoltoa. Eli tos merkityksestä sen verran ettei tienpäälle jätä tai enempään konetta riko.

En ole tyhmä kun tiedän olevani tyhmä :wink:
... ja aina osaan kysyä viisaammilta.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Vectra 3.0 CDTI
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 31, 2010 10:30

Re: CE-valo hälyyttelee, hyviä veikkauksia

Viesti Kirjoittaja Vectra 3.0 CDTI »

EGRää veikkaan.
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: CE-valo hälyyttelee, hyviä veikkauksia

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Mulla aikanaan aiheutti 2.2 TiD:ssä valon syttymistä imusarjan likaantunut anturi. Helppo ottaa irti ja puhdistaa, jos vika siinä.
Limu
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 16:36

Re: CE-valo hälyyttelee, hyviä veikkauksia

Viesti Kirjoittaja Limu »

Mitkäs olis hyvät puhdistusohjeet tuohon imusarjan anturiin ja MAF:iin.

Voiko noita huuhdella ihan yleis liuottimilla vai onko sähkölaitteiden puhdistusspray parempaa. MAF:ssa on ilmeisesti joku vastuslanka jota pitää koitella hellemmin.

Eli riittääkö työkaluiski pumpulipuikko ja puhdistusspray?
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Limu
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 16:36

Re: CE-valo hälyyttelee, hyviä veikkauksia

Viesti Kirjoittaja Limu »

Eilen oli illasta ensimmäiset oireet vikavalon takia. Eli kierroksia ei tahtonut ajossa ottaan ja nopeus nous hädituskin 100 km/h. Eli mitä noita aikaisempia topiceja selasin niin selvästi IMM:n vikaan osottais oireet. Mielenkiintoista on että joka kerran kun auton on uudestaan startannu niin tuntuu toimivan normaalisti. Ottaa kierroksia herkästi.

Tänään IMM etettu irti, ei ollu ollenkaan likainen. Putsattu kuitenkin CRC:llä ja jynssätty puikolla. Oli alkuperänen vielä, leima 09/03. Voisiko tuon IMM toimintaa todeta yleismittarilla?

Imusarjan anturi oli nokinen. Keltanen karva jynssätty samoten CRC:llä ja puikolla puhtaaksi. Tämä anturi oli samoiten alkuperäinen, leima 02/03. Voiko tätäkin todeta toimivaksi yleismittarilla?

Ekalla startilla ei kierroksia paljon yli 2000 ottanut. Toisella startilla taas otti kierroksia normaalisti. Vikavalo ei sammunut. Itse en näillä opeilla parempaan pystynyt toistaiseksi. Pitää varmaan käydä heittää viel koeajo ja aamullä Vähämaalla luettaa vikakoodit jos löytyis ratkasu sitä kautta.

Jos se on tuo EGR venttiili niin se varmaan menee osana takuuseen kun on vasta muutaman kuukauden vanha.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: CE-valo hälyyttelee, hyviä veikkauksia

Viesti Kirjoittaja tturku »

Maffin toimimattomuus edellisessä passatissa aiheutti että auto ei nostanut ollenkaan ahtopaineita ja ei silloin myöskään kulkenut, juuri hädin tuskin sai nopeutta kerättyä 110 km/h tunnin kiihdytyksellä :D. Luultavasti tekee samaa saabilla jos se ei toimi. Ei se passatinkaan MAF likaiselta näyttänyt. Itse veikkaisin MAF vikaa. Niin ja voi sillä autolla ajaa vaikka CE palaisikin, seokset voi olla pielessä ja auto ei liiku mutta ei kait siinä muuta ole.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
maverick
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:30
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: CE-valo hälyyttelee, hyviä veikkauksia

Viesti Kirjoittaja maverick »

Limu kirjoitti:
Imusarjan anturi oli nokinen. Keltanen karva jynssätty samoten CRC:llä ja puikolla puhtaaksi. Tämä anturi oli samoiten alkuperäinen, leima 02/03. Voiko tätäkin todeta toimivaksi yleismittarilla?

Ekalla startilla ei kierroksia paljon yli 2000 ottanut. Toisella startilla taas otti kierroksia normaalisti. Vikavalo ei sammunut. Itse en näillä opeilla parempaan pystynyt toistaiseksi. Pitää varmaan käydä heittää viel koeajo ja aamullä Vähämaalla luettaa vikakoodit jos löytyis ratkasu sitä kautta.
Mulla kiukutteli kanssa viime kesänä tuo imusarjan anturi. Putsaaminen auttoi muutamaksi kuukaudeksi, mutta sitten alkoi tulla noita oireita että auto ota kierroksia ja kone ei ahda. Välillä oireet meni ohi ja palasai taas parin päivän päästä. Uusi anturi tilalle niin ongelma katosi. Muistaakseni anturi oli jotain 100 euron luokkaa marmoritiskillä.

-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Limu
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 16:36

Re: CE-valo hälyyttelee, hyviä veikkauksia

Viesti Kirjoittaja Limu »

Tuli tuomio: EGR-mittarin asentohäiriö ja Ilmamassamäärämittarin häiriö. EGR vaihdettiin marraskuussa joten jos se on rikki ni menee takuuseen ja pyysin tilaamaan vielä torstaiksi uuden MAF:n. Sama kait se on sekin vaihtaa kun kerran alkuperäinen on, vaikka kyllähän se lompakkoa kirpasee. Pitää vaan muistaa ottaa vanha mukaan jos se olikin ehjä.

Eli samojen vaivojen ympärillä tässä painittiin kuin niin monessa muussakin topicissa. Taidanpa poistaa tämän ketjun jos ja kun loppuhuipennus ei miksikään muuksi muutu.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: CE-valo hälyyttelee, hyviä veikkauksia

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Limu kirjoitti:Eli samojen vaivojen ympärillä tässä painittiin kuin niin monessa muussakin topicissa. Taidanpa poistaa tämän ketjun jos ja kun loppuhuipennus ei miksikään muuksi muutu.
Elä hyvä mies poista voihan tätä vaikka lainata.
Minun 9-3 2.2TiD -99 on alkanut poltella vikavaloa. Syttyy vain pitemmällä matkalla yleensä kun hiljentää 80-->60km/h, voi syttyä myös tasaisessa 80km/h varsinkin cruisella ajaessa. Valo sammuu auton sammuttamalla. Muutaman kerran on sammunut myös itsestään muutaman kilometrin palettuaan.

Kun valo palaa on auto hiukan tehoton, (turbon mukaan tuloa ei selvästi huomaa) mutta kun valo sammuu yksinään tai uudelleen käynnistettäessä niin tehot palaavat. Jos valo palaa ja auton sammuttaa haisee pakokaasut selvästi pahemmalle, vähän kuin huonosti palavalle eberille. Kulutus on sidin mukaan sama palaa valo tai ei

Ilmamäärämittaria huuhtelin jarrujen puhdistusspraylla mutta ei vaikutusta (eikä se kyllä likaiselta näyttänytkään). Imusarja on puhditettu 35000 km sitten.

Mistä kannattaisi seuraavaksi autoa roplata. Tiedän toki, että mahdollisuuksia on kymmeniä ja vika varmaan selviäisi helposti techillä mutta kun 60euroa siitä karhuavat niin sillä rahalla saisi jo vaikka varaosia millä laittaa auto kuntoon.
Pitääkö check engine valon muuten palaa techin luokse ajaessa vai jääkö vikakoodi muistiin. Vai riippuuko muistiin jääminen vikakoodin "vakavuusasteesta"?
Onkohan autolla turvallista ajella valon palaessa, ettei tulisi lisävahinkoja.

Jos jollakin on joensuun seudulla vikakoodien lukuun sopivaa laitetta ja intoa lukaista koodit pientä korvausta vastaan niin yv:tä vain kehiin.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: CE-valo hälyyttelee, hyviä veikkauksia

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Elä hyvä mies poista voihan tätä vaikka lainata.
Minun 9-3 2.2TiD -99 on alkanut poltella vikavaloa. Syttyy vain pitemmällä matkalla yleensä kun hiljentää 80-->60km/h, voi syttyä myös tasaisessa 80km/h varsinkin cruisella ajaessa. Valo sammuu auton sammuttamalla. Muutaman kerran on sammunut myös itsestään muutaman kilometrin palettuaan.

Kun valo palaa on auto hiukan tehoton, (turbon mukaan tuloa ei selvästi huomaa) mutta kun valo sammuu yksinään tai uudelleen käynnistettäessä niin tehot palaavat. Jos valo palaa ja auton sammuttaa haisee pakokaasut selvästi pahemmalle, vähän kuin huonosti palavalle eberille. Kulutus on sidin mukaan sama palaa valo tai ei

Ilmamäärämittaria huuhtelin jarrujen puhdistusspraylla mutta ei vaikutusta (eikä se kyllä likaiselta näyttänytkään). Imusarja on puhditettu 35000 km sitten.

Mistä kannattaisi seuraavaksi autoa roplata. Tiedän toki, että mahdollisuuksia on kymmeniä ja vika varmaan selviäisi helposti techillä mutta kun 60euroa siitä karhuavat niin sillä rahalla saisi jo vaikka varaosia millä laittaa auto kuntoon.
Pitääkö check engine valon muuten palaa techin luokse ajaessa vai jääkö vikakoodi muistiin. Vai riippuuko muistiin jääminen vikakoodin "vakavuusasteesta"?
Onkohan autolla turvallista ajella valon palaessa, ettei tulisi lisävahinkoja.
Uusi ilmamäärämittari ja EGR:n poistaminen käytöstä + vastus ilmamäärämittariin niin alkaa Saabisi taas TODENNÄKÖISESTI toimimaan. Näistä pitäisi löytyä juttua kun käyttää "etsi" toimintoa.
Vikakoodit jää muistiin. Muisti nollaantuu kun pidät akun johtoja irti esim 30min. Vikakoodeistakin löytyy "etsi" napilla juttua.

t. nimimerkki "samojen ongelmien kanssa paininut"
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: CE-valo hälyyttelee, hyviä veikkauksia

Viesti Kirjoittaja tturku »

Immun viaksi sen pystyy varmaan diaknosoimaan siten, että kun CE valo syttyy, käy nyppäämässä se Immun töpseli irti ja katso, onko vaikutusta. Näin ainakin viallisen Immun pystyi VAGin TDI Passatissa toteamaan. Passat ei ahtanut ollenkaan kun immu ei toiminut.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Limu
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 16:36

Re: CE-valo hälyyttelee, hyviä veikkauksia

Viesti Kirjoittaja Limu »

Mike Hunt kirjoitti:

Uusi ilmamäärämittari ja EGR:n poistaminen käytöstä + vastus ilmamäärämittariin niin alkaa Saabisi taas TODENNÄKÖISESTI toimimaan. Näistä pitäisi löytyä juttua kun käyttää "etsi" toimintoa.
Vikakoodit jää muistiin. Muisti nollaantuu kun pidät akun johtoja irti esim 30min. Vikakoodeistakin löytyy "etsi" napilla juttua.

t. nimimerkki "samojen ongelmien kanssa paininut"
No tässäpä tämä oli lyhykäisyydessä miksi ketju kuivui kokooon. Eli vika oli EGR-venttiilissä, kuinkas muutenkaan. Uuden tilasin Saksasta. Täällä oli jossain toisessa topicissa vihje sinne. Oli suhteellisen halpa, vaikka monessa mielessä turha vekotin onkin.

Ja eiköhän nuo modet saa karsittua kun nätisti pyytää :wink:
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Vastaa Viestiin