Tuota vanhaa tekstiä lukien minulla oli ilmeisesti Pierburg. Autoa minulla ei enään ole, mutta se oli 125 hp versio.tturku kirjoitti:http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... a&start=15
Tuolla oli jotain puhetta, että ei pelittäis kunnolla 125 hp versiossa?
hz81, mikä MAF sulla oli kiinni ja onko autosi 125 vai 115 hp?
täyskaasulla pumppaa (Imusarjan ja EGR venttiilin puhdistus)
Re: täyskaasulla pumppaa
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: täyskaasulla pumppaa
Nyt on asennettu mersun MAF (motonet 28-3262, 59,90€) paikalleen ja nykiminen hävis kokonaan tai olemattomaksi. Ehkä hivenen rivakammin lähtee auto kun ahdin vaan tulee peliin. Taas matalilla kierroksilla, kun ahdin ei ole vielä pelissä taisi hävitä vähän vääntöä. Taisi olla alkuperäinen maffi kiinni kun bosch luki kyljessä. Pitää säilyttää toi vanha vielä varalla. Onko joku muuten löytänyt jostain sellaista meisseliä/bittiä, joka kävis noihin ruuvin kantoihin vai vaihdanko vain ruuvit? 5 kärkinen torx, missä keskellä se reikä ei ole mikään standardi kanta. Mersun maffissa on eri kohdissa lukituskiiinnikkeet, joten nipparilla ja jesarilla varmistin anturin liitoksen.
Milläs olette MAFfeja putsailleet?
Milläs olette MAFfeja putsailleet?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 09:03
Re: täyskaasulla pumppaa (ilmamäärämittarissa vika)
Sähköliikkeestä kauppasivat jotain "kuivaa" sähköliittimien puhdistussprayta, sillä noita olen ite putsaillu. Voin tarkistaa nimen ku menen autolle.
Mielenkiintoista että tuo Motonetin varaosanumerolla 2832-83 pyörivä mittari (59,90e) sitten toimii CDI-Mersussa, 115hp Saabissa muttei 125hp Saabissa. Ihan samaa numeroa tarjotaan myös 125hp 2,2tid Saabiin, hinta vain on kaksinkertainen. Olisipa kiva tietää mitä siinä rahoillaan saa
Mielenkiintoista että tuo Motonetin varaosanumerolla 2832-83 pyörivä mittari (59,90e) sitten toimii CDI-Mersussa, 115hp Saabissa muttei 125hp Saabissa. Ihan samaa numeroa tarjotaan myös 125hp 2,2tid Saabiin, hinta vain on kaksinkertainen. Olisipa kiva tietää mitä siinä rahoillaan saa
Re: täyskaasulla pumppaa (ilmamäärämittarissa vika)
Huom. Mersun MAF ei ole sama kuin Saabin!
Mersu 28-3262
Saab 28-3283
Noissa on luultavasti vaste käyrissä pienet erot. Olettaisin, että anturin resistanssi muuttuu ilmavirran mukana. Mersun on vaan sen verran lähellä saabin käyrää, joten toimii.
Näyttäis olevan niin, että noi saabiin tarkoitetut tarvikeanturit käy kumpaankin Saabin tehoversioon, ainakin ebayssä myynnissäolevissa on kummatkin mallit lueteltu.
Rakenteellinen ero on ainakin saabin originaalin ja mersun tarvikeanturin välillä. Originaalissa boschissa on joku vastus tai zenerdiodi toisella puolella, mitä ei löydy tosta mersun anturista. Se saattaa osittain selittää kalliimpaa hintaa.
Mersu 28-3262
Saab 28-3283
Noissa on luultavasti vaste käyrissä pienet erot. Olettaisin, että anturin resistanssi muuttuu ilmavirran mukana. Mersun on vaan sen verran lähellä saabin käyrää, joten toimii.
Näyttäis olevan niin, että noi saabiin tarkoitetut tarvikeanturit käy kumpaankin Saabin tehoversioon, ainakin ebayssä myynnissäolevissa on kummatkin mallit lueteltu.
Rakenteellinen ero on ainakin saabin originaalin ja mersun tarvikeanturin välillä. Originaalissa boschissa on joku vastus tai zenerdiodi toisella puolella, mitä ei löydy tosta mersun anturista. Se saattaa osittain selittää kalliimpaa hintaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 09:03
Re: täyskaasulla pumppaa (ilmamäärämittarissa vika)
Olet oikeassa, tulipa katottua ohranjyvä silmässä
Re: täyskaasulla pumppaa (ilmamäärämittarissa vika)
Noniin. Nyt on muutama tankki ajeltu ja pistin tehoboxinkin kiinni. Mutta vieläkin pumppaa eli luultavasti ahtopaineet pääsee seilaamaan kun ahdot nousee tarpeeksi korkeiksi. Mites näissä 2.2tid:eissä rajoitetaan ahtopaineita?
Eli mistäs pitäis seuraavaksi lähteä tutkimaan?
Eli mistäs pitäis seuraavaksi lähteä tutkimaan?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: täyskaasulla pumppaa (ilmamäärämittarissa vika)
Ok, eli mankkuventtiilin vuotoja pitäis etsiä letkuista ja itse venttiilistä? Voiko tota mankkua puhaltelemalla testata?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: täyskaasulla pumppaa (ilmamäärämittarissa ei ole vikaa)
Nyt on vähän tutkittu lisää. Hukkaportin tanko liikkuu noin 0.5 cm kun imee hukkiksen alipainekellolle? menevää letkua, ja ei vuoda. Eli kello ja letku ehjiä? Pystyikö magneettiventtiiliä jotenkin testaamaan?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: täyskaasulla pumppaa (ilmamäärämittarissa ei vikaa)
Alipainevuoto voi olla myös muualla kuin hukkiksen kellossa eikä alipainetta riitä kellolle tarpeeksi. Mittaamallahan tuo selviäisi. Potentiaalisia alipaineen vuotajia pyörreläppiä kääntävä alipainekello ja egr-venttiili mankkuvenoineen.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: täyskaasulla pumppaa (ilmamäärämittarissa ei vikaa)
Noniin, huollatin autoa touhutonnilla ja pojat putsas egr venttiilin, joka oli pahasti päässyt paskaiseksi. Sen jälkeen oon jo ehtinyt rullata noin 5000 km. Aluksi nykiminen / pumppaus poistui mutta pikkuhiljaa alkaa taas ahistaa. Isoin nykäisy tuli siinä 3000 kier/min kohdalla aikaisemmin ja nyt olen taas huomaavinani ihan pienen pientä empimistä.
Huomenna avaan Imusarjan ja putsailen sekä taidan poistaa Imusarjasta läpät.
Onko joku tehnyt vastaavan myös?
Mites kun ajattelin tulpata samalla myös EGR:n, miten se tehdään?
Hain uudet tiivisteet, pultit ja olisko ollut vielä jotain muuta pientä ruuvia Vähämään autopalvelusta Hyvinkäältä (virallinen saabhuolto), ja lasku taisi näyttää jotain vajaata 40€ osien osalta.
Pitäiskö jotain muuta vielä samalla vaihdella? Jostain luin, että jotain polttoainepaluuletkuja oli vaihdeltu samalla? Helppiä???
Ehdin vielä huomenna aamulla hakemaan letkua jos löytyy esim. motonetista?
Voisin mahdollisesti jotain sepostusta tänne yrittää putsauksesta kuvien kera tehdä jos ehdin.
Huomenna avaan Imusarjan ja putsailen sekä taidan poistaa Imusarjasta läpät.
Onko joku tehnyt vastaavan myös?
Mites kun ajattelin tulpata samalla myös EGR:n, miten se tehdään?
Hain uudet tiivisteet, pultit ja olisko ollut vielä jotain muuta pientä ruuvia Vähämään autopalvelusta Hyvinkäältä (virallinen saabhuolto), ja lasku taisi näyttää jotain vajaata 40€ osien osalta.
Pitäiskö jotain muuta vielä samalla vaihdella? Jostain luin, että jotain polttoainepaluuletkuja oli vaihdeltu samalla? Helppiä???
Ehdin vielä huomenna aamulla hakemaan letkua jos löytyy esim. motonetista?
Voisin mahdollisesti jotain sepostusta tänne yrittää putsauksesta kuvien kera tehdä jos ehdin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: täyskaasulla pumppaa (ilmamäärämittarissa ei vikaa)
Täällä tuli tehtyä pari viikkoa sitten imupuolen "saneerauksen" yhteydessä. Mullahan nuo ei toimineet koska akselin päästä katkennut pieni pala->alipainekellon varsi ei pysynyt päällä. Itse läpät niitattu tai pistehitsattu, sopivilla pihdeillä irtoaa helposti kun hetken vääntelee. Akselin päästä katkaisin sitten ylimääräiset pois ihan siisteyden takia ja lukitsin sen itse alumiinipalikkaan kiinni pienellä ruuvilla, sen pienen ulokkeen läpi. Ihan varmuuden vuoksi ettei siellä turhaan liiku. Kello pois ja muutaman senttinen tulpattu letku itse venttiiliin vaan, kaikki muutkin pienet alipaineletkut uusin tietysti samalla. Ja ne naftapaluuletkut.tturku kirjoitti: Huomenna avaan Imusarjan ja putsailen sekä taidan poistaa Imusarjasta läpät.
Onko joku tehnyt vastaavan myös?
Niin, ja nyt siis toimii ensimmäistä kertaa minulla TÄYSIN, ei minkäänlaista puutumista vaan vetää puhtaasti läpi koko kierrosalueen. Nyt sitä uskaltaa jo sitten virittää..
(Pääsi tuossa muuten sopivasti uusimaan lohkolämppärin vastuksenkin, mulla ei vanha toiminut, ja nesteet tietysti samalla. Ja koneen allakin kun muovit oli poissa öljynvaihdon takia huomasin syyn öljypohjan öljyisyyteen, tasoanturin tiivisteprikka oli syöpynyt lähes pois. Että kaikkea pientä kivaa siinä kerralla..)
Re: täyskaasulla pumppaa (ilmamäärämittarissa ei vikaa)
Mistä trilo hait naftan paluuletkut ja alipaineletkut ja paljonko tarvittiin metreissä?
Entä niitä haaroituksia?
Tulppasitko EGR:n?
Entä niitä haaroituksia?
Tulppasitko EGR:n?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: täyskaasulla pumppaa (ilmamäärämittarissa ei vikaa)
No nyt on askarreltu paskarreltu päivä ja homma valmis. Imusarjasta poistui noin puoli kiloa sitä nokipaskaa, kun rauhassa ensin puolituntia vuolin puukolla pois sitä ja sen jälkeen uitin valopetroolissa ja lopuksi putsasin brakecleanerilla.
Poistin läpät, joista oli yksi suora ja loput kolme mallia torspo tai montreal eli ihan kierot. Läppien toiminnan oli joku aikaisemmin painekellon kohdalta jo ranettanut niin, että kellon varsi ei ottanut itse läpän akseliin. Jätin akselin paikalleen ja en jaksanut sitä millään kiinnittää, vaikka vähän soutaisi siellä. Kellonkin jätin paikalleen. Lopuksi tulppasin EGR:n.
Samalla tuli vihdoin ja viimein saatua toimintaan KCR:n tehoboxi. Nyt siinä on vaan enää väärä softa joka pitää vaihtaa. Eikun kokeilemaan
Nyt on ainakin miljoona ziljoona heppaa konepellin alla
Poistin läpät, joista oli yksi suora ja loput kolme mallia torspo tai montreal eli ihan kierot. Läppien toiminnan oli joku aikaisemmin painekellon kohdalta jo ranettanut niin, että kellon varsi ei ottanut itse läpän akseliin. Jätin akselin paikalleen ja en jaksanut sitä millään kiinnittää, vaikka vähän soutaisi siellä. Kellonkin jätin paikalleen. Lopuksi tulppasin EGR:n.
Samalla tuli vihdoin ja viimein saatua toimintaan KCR:n tehoboxi. Nyt siinä on vaan enää väärä softa joka pitää vaihtaa. Eikun kokeilemaan
Nyt on ainakin miljoona ziljoona heppaa konepellin alla
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: täyskaasulla pumppaa (ilmamäärämittarissa ei vikaa)
Ei tullut foorumilla käytyä pariin päivään, mutta en, egr:n jätin kyllä toimintaan. Pysyyhän tuo auki kun edes välillä käyttää kaasua. Ja paremmin tietysti ilman noita läppiäkin siellä ahdistamassa.tturku kirjoitti:Mistä trilo hait naftan paluuletkut ja alipaineletkut ja paljonko tarvittiin metreissä?
Entä niitä haaroituksia?
Tulppasitko EGR:n?
Re: täyskaasulla pumppaa (ilmamäärämittarissa ei vikaa)
Jaahas. Ilo oli lyhyt aikainen kun sain tehoboxin kiinni. Alkoi CE valoa vilkuttamaan ja ensin ajattelin että johtuu boxista, mutta kun otin pois tehoboxin niin eipä autakaan. CE valo syttyy muutaman minuutin ajon jälkeen ja saattaa ajossa sammua mutta syttyy taas uudestaan. Pitikö ton EGR:n tulppaamisen yhteydessä jotain vastuksia kolvailla? Jos toi valo vielä välkyttelee niin pitää varmaan laittaa se EGR:n alipaineletku takaisin kiinni.
Hyvä asia on se että tehoboxi alkoi siis pelittää, pistin boxin kuitenkin maahantuojalle softan vaihtoon kun kokeilimme siinä toisen auton softaa.
Hyvä asia on se että tehoboxi alkoi siis pelittää, pistin boxin kuitenkin maahantuojalle softan vaihtoon kun kokeilimme siinä toisen auton softaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96