Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Tuo kuulostaa ihan oikealta kertomukselta, kun on tämä perusdiesel!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Ei voi kun todeta että vähällä menee diiselit...veekuutosella bensalla menee vaimonkin rauhallisessa seka-ajossa 13.5 litraa sataselle (todellinen eikä tietokoneen kertoma joka lienee pari litraa pienempi) ja maantielläkään ei meinaa päästä alle kympin jos vähänkään pitää vauhtia. Mutta auton on kyllä hyvä ja hieno
Matti
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
No joo, mutta toisaalta on hymykin herkemmässä kun pyöräyttää veekutosen käyntiin Ja sillehän on mahdotonta laskea hintaa. Vaikka itselle tulee ajoa melko paljon niin olisin kyllä varmasti retkahtanut kutoseen jos olisi sopivasti kohdalle sattunut.. "Onneksi" aiemmin kevättalvella koeajamani 9-3 turbo x ehti mennä kaupaksi
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Anna mennä vaan ja eti itelle mieluinen auto. Omani hain reilut kaks kuukautta sitten ja edelleen sillä hymyilyttää ajaa ja sitä on ilo katella. Ajattelin että vaikka auto on iso ja pienemmälläkin tulis toimeen niin pitäähän elämästä vähän nautiskellakkin. Pelkkään kaupunkipyörittelyyn tuollasta tuskin kannattaa ostaa, mutta pitkille taipaleille se ainakin on ihan omiaan. Kaiken lisäksi sopivasti massasta poikkeava auto niin sisältä kuin ulkoakin ja ennen kaikkea se tuntuu SAABilta kun istuu kuskin penkille.renek kirjoitti:Iltaaa!
Täyty oikein rekisteröityä sivulle, kun olen jo jonkun aikaa katsellut jos jostain saisi kohtuu hinnalla NG9-5 ja Ruotsinmaalta noita vaikuttaisi kohtuu rahaan saavaan. Nyt lähinnä arveluttaa että onko moisen auton hankinnassa mitään järkeä, siis saako autoihin osia? Onko ilmennyt mitään ns. tyyppivikoja? Talossa on joskus muinoin ollut OG9-5 ja tätä uuttakin on suomen maalla tullut koeajettua on vain niin pirun tyyriitä kun vertaa naapurimaan hintoihin. Verojenkin jälkee ruotsin tuliainen jäisi halvemmaksi... foorumin olen kahlannut läpi jo useampaan kertaaan ja nyt toivonkin jonku takovan järkeä päähäni ?
Varaosien saannista en ole kauheasti murehtinut kun perustekniikkaa ainakin löytyy konserniosista ja varaosapuolihan se on kannattavinta autokaupassa, joten eiköhän osia saa jos niille on kysyntää. Kalliista kruunusta huolimatta ruotsi on hyvä maa hakea NG. Tarjontaa on paljon ja hinnat ovat veroineenkin varsin edullisia (ainakin dieseleissä) - sinne vaan!
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Mitä olen viime viikkoina blocketin hintoja euroiksi kääntänyt niin tuntuu kruunun arvo tulleen hieman alemmas korkealta tasolta jolla on ollut kauan.mike kirjoitti:Kalliista kruunusta huolimatta ruotsi on hyvä maa hakea NG.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Ilmeisesti 1.9TiD/TiDS/TTiD moottorien vesipumpputyyppivika koskee myös uudempia kaksilitraisia. Käytännössä jos näin on, niin pitää pitää huolta, että vaihtaa vesipumpun ja kilkkeet aina ajoissa viimeistään 100 tkm välein. Ainakin tässä ketjussa mainitaan niin.renek kirjoitti:Iltaaa!
Täyty oikein rekisteröityä sivulle, kun olen jo jonkun aikaa katsellut jos jostain saisi kohtuu hinnalla NG9-5 ja Ruotsinmaalta noita vaikuttaisi kohtuu rahaan saavaan. Nyt lähinnä arveluttaa että onko moisen auton hankinnassa mitään järkeä, siis saako autoihin osia? Onko ilmennyt mitään ns. tyyppivikoja?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=131667
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 7&start=45Markkanenn kirjoitti:Tämä vesipumppuongelma koskee myös Saab NG9-5:sta löytyvää 2.0litran dieselkonetta.
Ehkä joku osaa kommentoida tarkemmin mikä onkaan tilanne kaksilitraisissa.
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Itselläni ei ole enää Saabeja, mutta kyllä aina sydän takoo kahdesti varsinkin kun näkee tämän 9-5 NG:n. Onko autosi muuten hopea väritykseltään? Bongasin tid4:n viimeksi viime lauantaina Leppävirralta Ojasen edestä ja muutaman kerran tullut Leppävirta - Kuopio välilläkin auto ohitettua / vastaan.kesäjukka kirjoitti:No joo, mutta toisaalta on hymykin herkemmässä kun pyöräyttää veekutosen käyntiin Ja sillehän on mahdotonta laskea hintaa. Vaikka itselle tulee ajoa melko paljon niin olisin kyllä varmasti retkahtanut kutoseen jos olisi sopivasti kohdalle sattunut.. "Onneksi" aiemmin kevättalvella koeajamani 9-3 turbo x ehti mennä kaupaksi
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Joo, hopea on tuo mun 9-5 väriltään. Perjantaina olin Leppävirralla käymässä.. mutta ainakin kohtaaminen Leppävirta-Kuopio välillä kuulostaa todennäköiseltä, sitä väliä kun tulee sahattua vähintäänkin viikoittain.9-3Tid kirjoitti:Itselläni ei ole enää Saabeja, mutta kyllä aina sydän takoo kahdesti varsinkin kun näkee tämän 9-5 NG:n. Onko autosi muuten hopea väritykseltään? Bongasin tid4:n viimeksi viime lauantaina Leppävirralta Ojasen edestä ja muutaman kerran tullut Leppävirta - Kuopio välilläkin auto ohitettua / vastaan.
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Nämä NG-95: sen diesel-moottorit ovat Opel-pohjalaisia, siis ihan eri koneita kuin vanhan viirusilmä 95:sen ja 9-3:sen moottorit. Ne taisivat olla Fiat-lähtöisiä?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Kylläpä se ng9-5 dieseli samaa fiatin sukua on. Jakopää sama kuin 1.9tids
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Eiköhän se ollut Fiat'in omistama VM-Motorin diesel kun oli paras saabissa ollut. Aikaisemmissa 3.0l käytettiin myös izuzun dieseliä, poistettiin vähitellen kiertokankien ja runkolaakereiden heikon kestävyyden vuoksi.
GM Opelin diesel oli muistaakseni S.P.A eli VM-motorin tekeleitä myös sitä GM käytti monessa omassa mallissaankin.
EDIT: Lisäys: Tuli mieleeni tämä, että GM oli osaomistaja VM-Motori yhtiössä.
GM Opelin diesel oli muistaakseni S.P.A eli VM-motorin tekeleitä myös sitä GM käytti monessa omassa mallissaankin.
EDIT: Lisäys: Tuli mieleeni tämä, että GM oli osaomistaja VM-Motori yhtiössä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
1.9 vs. 2.0 samankaltaisuuksia tukee myös näköjään tämän Orion edustajan kommentti. Samat vesipumppukonfiguraatiot näissä mitä ilmeisimmin on.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=55&t=147826
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=55&t=147826
SauliNaski kirjoitti:Arcer kirjoitti:Jakohihnan+vesipumpun vaihtotarjous ei koske ng9-5 kun mainostetaan 1.9:een? Ng9-5 omistajilta voi rahastaa vähän enemmän vaikka samat hilut sinnekkin menee ja tuskin vaikeampi vaihtaakaan...
Hei,
Kiitos palautteesta. Tarjousta ei ole suunnattu uuteen 9-5:een, koska autokanta on niin pieni. Olemme pyrkineet parhaamme mukaan tekemään tarjouksia myös uuden 9-5:n omistajille, mutta aina kaikilta osin se ei ole mahdollista.
Suurin osa osista on itseasiassa samoja ja ne osat jotka eivät ole samoja kuin 1.9 TiD:ssä ovat itseasiassa 2.0 TiD:ssä normaalihinnaltaankin halvempia kuin 1.9:n vastaavat osat, joten huoltoliikkeen pitäisi pystyä tekemään vaihtotyö myös uuteen 9-5:een vastaavalla hinnalla kuin 9-3:een tai vanhempaan 9-5:een. Kuitenkaan tätä ei ole sovittu huoltoliikkeidemme kanssa, joten tämä ei ole heitä sitova tieto. Uskon huoltoliikkeemme tekevän teille tarjouksen jakohihnan vaihdosta sopivaan hintaan.
Ystävällisin terveisin,
Sauli Naski
Saab Parts Finland
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
TTiD:lle tulossa 90 tkm täyteen. (ilmeisesti) Vesipumppu on kylmänä sirkuttanut jo jonkun aikaa, mutta ääni häviää moottorin hieman lämmitessä. En kyllä ajatellut odotella 150tkm asti jakopääremppaan, senhän tuo vesipumpun vaihto vaatii.
Manuaalivaihteisella kulutus omassa seka-ajossa n. 6.7-6.8 l/100km ajotietokoneen mukaan. Matka-ajossa nopeusrajoitus satasen nurkilla pääsee n. 5.5l/100km. Kaikenkaikkiaan kuluttaa n. 0,5l/100km enemmän kuin edellinen automaattivaihteinen -08 TTiD 9-3 SC. En pääse semoihin lukemiin mitenkään, kuin ilmeisen kevytkenkäiset foorumilaiset, mutta en silti pidä kulutusta pahana tuon kokoluokan ja mukavuustason autolle.
Manuaalivaihteisella kulutus omassa seka-ajossa n. 6.7-6.8 l/100km ajotietokoneen mukaan. Matka-ajossa nopeusrajoitus satasen nurkilla pääsee n. 5.5l/100km. Kaikenkaikkiaan kuluttaa n. 0,5l/100km enemmän kuin edellinen automaattivaihteinen -08 TTiD 9-3 SC. En pääse semoihin lukemiin mitenkään, kuin ilmeisen kevytkenkäiset foorumilaiset, mutta en silti pidä kulutusta pahana tuon kokoluokan ja mukavuustason autolle.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Oliko tähän ratkaisua? Samanlaista herjaa alkaa tulla ja on tuoreet paristot kummassakin avaimessa, onneksi ovat nyt liikkeellä kummankin avaimen kanssa, joten matka jatkuu....99 GL kirjoitti:Onko muuten muilla ng-femman omistajilla ollut ongelmia avaimen kanssa? Meillä toinen avain ei tahdo pakkasella toimia, ei aukaise ovia ja auto ilmoittaa että kauko-ohjaimia ei havaittu. Ei auttanut pariston vaihtokaan
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Ristom kirjoitti:Oliko tähän ratkaisua? Samanlaista herjaa alkaa tulla ja on tuoreet paristot kummassakin avaimessa, onneksi ovat nyt liikkeellä kummankin avaimen kanssa, joten matka jatkuu....99 GL kirjoitti:Onko muuten muilla ng-femman omistajilla ollut ongelmia avaimen kanssa? Meillä toinen avain ei tahdo pakkasella toimia, ei aukaise ovia ja auto ilmoittaa että kauko-ohjaimia ei havaittu. Ei auttanut pariston vaihtokaan
Itse tappelin saman ongelman kanssa ja nyt(kopkop) on toiminut jonkin aikaa.
Minulla herjasi että patteri loppu vaikka jänitettä oli 3V. No vaihdoin kumpaankin avaimeen patterit ja toisessa sama homma jatkui. Avasin kummatkin avaimet uudestaan ja väänsin sisällä olevia pikku "hakasia" niin että olisi parempi kontakti patteriin. Nyt on toiminut jonkin aikaa hyvin. Sähköä johtavaa rasvaa olisi pitänyt vielä hakea jos olisi halunnut oikein tehdä.
yuotube video: https://www.youtube.com/watch?v=WmdOl2enT98
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"