Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Razz3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Syys 25, 2013 20:53

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Razz3 »

jcarlson kirjoitti:Joo noissa kahdessa hehkutulpassa on sylinteripaineanturit sisällä. Suuttimissa ei ole antureita ja DPF vastapaine ei liity sylinteripaineeseen mitenkään.

Kauko-ohjaimesta en osaa sanoa, mutta luulisin että se ilmoittaisi eri viestillä tyhjästä patterista kun niin osasi tehdä jo OG-femmakin. Eli lienee jotain sekoilua avaimessa tai sen lukijassa.
tossa taitaa kaikissa neljässä olla anturit ku testeri anto neljältä lukemaa :?:

huomasin tossa ku tutkiskelin että oli kakkosen ja nelosen liittimet "löysällä" sai aika paljon työnnettyä pohjaan ja en nyt oikeen osaa sanoa et auttoko se tärinään, vähän tuntuu et joo mut sit toisaalta taas ei :D vaikeeta.. hehkujen johtosarjojakin (105€ ovh) on noihin kuulemma vaihdeltu joihinkin ja just noissa liittimissä on ollu ongelmia.
asia vaatii tarkempaa tutkintaa !
NG 9-5
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja 900i »

Ja taitaa olla hehkujen liittimet herkät menemää hajalle. Tarkkana niiden kanssa kun irrottaa. Silloin ei ainakaan lukitu kunnolla.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Pirttta
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Loka 29, 2004 23:23

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Pirttta »

tturku kirjoitti:Omaan asennutin eberin remucilla ja ei mulla sen toiminnan kanssa ole ollut mitään ongelmia. Olisko niin yksinkertainen ongelma että autolle pitäis MDI:llä kertoa että autossa on eber/webasto?
Eikös sinun ole diesel malli?
Diesel malliin näkyi olevan Webaston asennusohje, eikä siinä näkynyt olevan mitään autoon liittyvää muutosta.
Olisikohan sama myös tuossa BioPower:ssa.

Tänä aamuna hehkutin Webastoa varmaan tunnin, eikä autoon nyt iskenyt tuota aikaisemmin sesiintynyttä virhettä päälle, vaikka lähdin sillä ajamaan.

Tämmöiseen kiinnitin huomiota, onko normaalia tuossa NG 9-5:ssa, noiden mittareiden päivitys, lauantaina
tankkasin tyhjän tankin aivan täyteen (oli jäljellä 52 km matka), niin kesti tosi kauan, kun tankin mittarin sai itsensä päivitettyä
tappiin, muutos oli kyllä bensasta takaisin RE85:seen, eli ajoin sen 10 tkm välein suositeltun bensatankillisen.

Sitten tänä aamuna samanmoisesti toimi tuo lämpömittarin päivitys, kun moottorin oli Webasto lämmittänyt, niin hitaasti nousi myös mittari
siihen lämpötilaan, onko tämä normaalia?
Onko tämä normaalia?
Saab NG 9-5 2.0T MY11
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo joka pytyssä on anturillinen hehkutulppa. Voihan se hyvinkin olla johtosarjavikakin mutta anturitkin on kyllä ankarassa ympäristössä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja peinu »

Rommitommi kirjoitti:
Razz3 kirjoitti:joo kyllä se toi epv siellä vonkuu ja pärisee :lol: yllättävän paljon voi tollanen pieni palikka täristä.
40€ olis länsiautosta toi lisäsäiliö tms siihen letkun väliin elikkäs täytyy sellanen käydä sieltä hakemassa.

mutta en usko että tohon kunnon jyrinään/tärinään toi epv fixaus vaikuttaa, täytyypi ottaa nosturille ja kattoo moottorin tukikumit..
Joo yllättävän kova ääni siitä lähtee ja aika randomisti ääntelee milloin missäkin tilanteessa. Tänään laitoin tilaukseen tuon "tankin", mulle hinta tosin oli 49€ länkkärillä :)

Jos saat videota tuosta jyrinästä/tärinästä, niin olis mielenkiintoista katsoa ja kuunnella..
Mikä purkki tämä epv on?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

peinu kirjoitti:
Mikä purkki tämä epv on?
https://m.youtube.com/watch?sns=&v=2aa2Q4TO-14

Tuossa moottorin etupuolella oleva solenoidiventtiili ja pitää mm. videon kaltaista ääntä. Itsellä myös kuuluu sisälle ihan kuin ulvontana, varmaan kalvot rikki koko venttiilistä..
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Razz3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Syys 25, 2013 20:53

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Razz3 »

Pirttta kirjoitti:
tturku kirjoitti:Omaan asennutin eberin remucilla ja ei mulla sen toiminnan kanssa ole ollut mitään ongelmia. Olisko niin yksinkertainen ongelma että autolle pitäis MDI:llä kertoa että autossa on eber/webasto?
Eikös sinun ole diesel malli?
Diesel malliin näkyi olevan Webaston asennusohje, eikä siinä näkynyt olevan mitään autoon liittyvää muutosta.
Olisikohan sama myös tuossa BioPower:ssa.

Tänä aamuna hehkutin Webastoa varmaan tunnin, eikä autoon nyt iskenyt tuota aikaisemmin sesiintynyttä virhettä päälle, vaikka lähdin sillä ajamaan.

Tämmöiseen kiinnitin huomiota, onko normaalia tuossa NG 9-5:ssa, noiden mittareiden päivitys, lauantaina
tankkasin tyhjän tankin aivan täyteen (oli jäljellä 52 km matka), niin kesti tosi kauan, kun tankin mittarin sai itsensä päivitettyä
tappiin, muutos oli kyllä bensasta takaisin RE85:seen, eli ajoin sen 10 tkm välein suositeltun bensatankillisen.

Sitten tänä aamuna samanmoisesti toimi tuo lämpömittarin päivitys, kun moottorin oli Webasto lämmittänyt, niin hitaasti nousi myös mittari
siihen lämpötilaan, onko tämä normaalia?
Onko tämä normaalia?
itse tilasin just polttoainekäyttösenlisälämmittimen ja tarttis se asentaa, mistäköhän tollanen ohje löytyy ? :P
NG 9-5
Pirttta
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Loka 29, 2004 23:23

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Pirttta »

itse tilasin just polttoainekäyttösenlisälämmittimen ja tarttis se asentaa, mistäköhän tollanen ohje löytyy ? :P[/quote]

Etkö saa ohjetta tilauksen nukana? Kysyin sitä Kahalta, mutta ei kuulemma anneta, kuin asennusliikkeille.
Itse näin tuon diesel mallin ohjeen Webaston asennusliikkeessä,

BioPoweriin eli bensamalliin siellä ei ollut ohjetta.
Saab NG 9-5 2.0T MY11
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
Razz3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Syys 25, 2013 20:53

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Razz3 »

razz3 kirjoitti:itse tilasin just polttoainekäyttösenlisälämmittimen ja tarttis se asentaa, mistäköhän tollanen ohje löytyy ? :P
pirttta kirjoitti:Etkö saa ohjetta tilauksen nukana? Kysyin sitä Kahalta, mutta ei kuulemma anneta, kuin asennusliikkeille.
Itse näin tuon diesel mallin ohjeen Webaston asennusliikkeessä,

BioPoweriin eli bensamalliin siellä ei ollut ohjetta.
Saan mutten mallikohtaista varmaankaan
Viimeksi muokannut Razz3, Su Loka 09, 2016 11:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NG 9-5
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja tturku »

Joo oma on diesel ja niin on isän kanssa. Eeperi.com asensi isän autoon eberin ja mun autoon se asennettiin luigin paja nimisessä puljussa :D
Enpä tiedä antavatko mallikohtaiset asennusohjeet laitteiden mukaan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Noniin, tänään taas vähän urheilumieltä koeteltiin...

Yhdeksältä aamulla aioin lähteä Prismaan palauttamaan pullot ja ostamaan aamiaista. Tarkoitus oli laittaa pullot matkustajan puolelle ja koitin sitten ovea avata...Ei tapahdu kahvasta enää yhtään mitään paitsi, ettei oikein nouse kunnolla... Sitten kokeilin sisältä, niin siellä sama juttu, ei tapahtunut mitään ja kahva löysänä..mutta lukko itsessään vaikutti toimivan, kun kuului naksuntaa kun kakella avasi ja laittoi kiinni.

Sitten siinä ainaki ihmettelin, että mitäs ny ja kävin WIS:stä lukemassa, josko olis ohjetta millä aukeaa. Olihan siellä, mutta ei sellaista, missä kerrottaisiin miten kiinni jumahtaneen oven saa taas auki. Ensin kokeilu toisella etuovella, että miten kahva irrotetaan, ja että mahtuisiko ruuvari kiinni olevan etuoven ja auki olevan takaoven välistä, no ei mahtunut.
Ei siis muuta kuin istuimet mahdollisimman taakse ja ovipahvia repimään irti oven ollessa suljettuna. Ensin jo vaikutti hyvältä; ruuvit lähti irti nätisti ja yläosasta sai vähän raotettua ja mielessä jo kävi, että ehkä tämä meneekin kohtuu helposti..Alaosa ei tosiaankaan mahtunut irtoamaan vaikka miten raivosi ja kiroili. No sen verran sai aluksi raotettu, että kokeilin oven vaijerista, eihän se liikkunut kuin ehkä millin ja kättä en sinne saanut enempää mahtumaan.
Tämän jälkeen olikin sitten vuorossa ikkunalistan irroitus, ja ronkkimista rautalankalla, hyvin sai ympärille ja on muuten suht helppo murtautua tuohon autoon, tai siis olisi, jos ei olisi käynyt samaa kuin sisäovenkahvan kanssa, millin pari liikkui ja that's it.

No sitten seuraavaksi alkoi jo hatuttaa hieman enemmän, ja menin sitten taas repimään ovipahvia kaikilla voimin ja sain sitä vähän lisää avattua, käsi oli aivan verillä, kun työnsin sieltä pienistä koloista kättä kahvalle päin. Eikä tietysti yhtään nähnyt mitä on tekemässä, mutta puhelimesta katsoin, että millainen sen vastakappaleen pitäisi olla. Varmaan pari tuntia siinä sokkona ronkin (ja kiroilin), jonka jälkeen vihdoin tuntui käteen joku löysällä oleva osa. Joku ruuvi siellä tuntui olevan löysällä, ja sitten sitä ronkin hetken ja menin sitten ulkopuolelle kokeilemaan, niin kahvan vieressä oleva kiinteä osa lähti irti, ja tämän jälkeen pääsi irrottamaan myös kahvaa. Tästä ei valitettavasti kauheasti ollut apua, ovi kun ei vaan yksinkertaisesti suostunut aukemaan. Tämän jälkeen sitten otin isoimman ruuvarini ja väänsin niin kovaa kuin lähti, ja kuului kunnon POKS, ja olin jo varma, että jotain meni pahasti rikki..Ei mennyt, ja tämän jälkeen sai sitten oven vihdoin auki.

Tähän vaiheeseen mennessä aikaa oli kulunut yhteensä kuusi tuntia.

Noh sitten kun ovi oli auki, niin sai ovipahvin irti ja pääsi irroittelemaan kahvaa ja vastakappaleitta ja siellähän se tuli nähtyä mikä oli alunperinkin ollut varmaan rikki..Kahvan sisäpidikkeessä oleva pääty oli haljennut ja luultavasti päässyt muljahtamaan niin, että kahva luuli olevansa vaihtoasennossa. Tämä näin nopeasti selitettynä, siihenkin meni n. 2h, että sai kaiken irti ja vähän katsottua tuota mekanismia, tietysti auton avaimeton käynnistys sähköliittimineen teki tästä entistä hauskempaa. Kun olii tuo kahvan vastakappale kädessä, niin siitä selvästi näki, että avaimettoman avauksen tappi on myös hajalla, jonka takia avaimeton sisäänmeno ei toimi pelkääjän puolelta..

Sitten kun tajusi takaisin laittaessa 10. kerran jälkeen kunnolla mikä siinä mekanismissa on pettää, niin osasi sitten pitää mekanismia paikallaan ja ruuvasi sitä samaan aikaan kiinni, jotta sai sen kireälle. Lopulta sai mekanismin sillä tavalla kiinni, että pystyi laittamaan kahvan paikoilleen ja sitten laittamaan ovipahvia takaisin. Ovipahvin laitto meni ihan ok, mitä nyt tietysti juuri kun olin viimeistä ruuvia laittamassa lasinnostimen alapuolelle, niin ruuvi tipahtaa jonnekin ovipahvin syövereihin, alaosaa raotin, eikä tullut sieltäkään ulos, eli koko ovipahvi sitten vaan auki taas kerran ja liittimet irti jne.

No sitten kun ovipahvia heiluttelin, niin jostain sieltä se ruuvi tipahti ja eikun taas pahvi kiinni. Tällä kertaa tietysti unohdin laittaa valon paikoilleen ovipahviin, joten ovea sulkiessa kuului ilkeä raks, ja ovivalo oli tuhannen päreinä.

Oli viimeinen päivä ennen kuin perhe palaa isovanhempien kanssa lomamatkalta, joten olin ajatellut nauttia tästä päivästä ja aamulla oli vielä mielessä, että tässähän voi tehdä mitä vaan.
Saab päätti toisin, vain kymmenen tuntia meni koko touhuun, ja ei enää koskaan...eikun...viikon parin päästä uusiksi, sillä kahva toistaiseksi toimii, mutta vain niin kauan, että sama ruuvi mekanismissa pettää/löystyy uudestaan. Eli ei muuta kuin uutta osaa tilaukseen, näyttäisi Ruotsista onneksi löytyvän juuri samassa värissäkin ja myös avaimettoman käynnistyksen jutuilla, hintakaan ei ole paha.

Epäilen, että tämä on ihan yksilövika, sillä ovessa on tuolla kohtaa sopivan jäljet, joihin laitettu paikkamaalia päälle, on tainnut joku vääntää aiemminkin saman oven kanssa..Toivottavasti uudella kahvalla ratkeaa ja alkaa avaimeton toimintakin pelaamaan, ensi kerralla mennee helpommin.

Viesti on varmaan sekava, ja vähän päässä humisee tällä hetkellä. Olis edes lauantai, niin vois korkata :saab:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja peinu »

:lol: :lol: :lol:

kiitos tästä. muillakin näköjään sattuu ja tapahtuu :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

No tänään oli parempi päivä. ;D

Uusi kahva tulossa Ruotsista pidikkeineen ja tilasinpa samalla myös yhden suuttimen kun tuosta kolmossuuttimesta tuntuu lähtevän ihan pieni kolkuttelu lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä ja oviverhoilun valokin löytyi..yhteensä n.200€ rahteineen. Ei paha..

Ja sitten toi solenoidiventtiilin tankki letkuineen päivineen oli tullut Länsiautoon, joten kävin sen sieltä hakemasta ja laittelin paikalleen, ja tuntui auttavan ulvomisiin, ei ainakaan 50km koeajolla kuulunut kertaakaan mitään.

:saab:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
jarkar
"Viggen"
Viestit: 510
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Kymmenen tunnin oven askartelusta pitäisi saada työn sankarin mitalli, :lol:
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

Vika vai ominaisuus? 2.0 tid pitää välillä kierroksia 1000rpm paikkeilla tyhjäkäynnillä. Ei oikein ole saanut selvää missä tilanteessa tekee mutta tuntuu että ärsyttävän usein pitää korkealla. Mitään vikavaloa tai muuta poikkeavaa ei tunnu olevan. Laskee ne sitten jossain vaiheessa normaaliin..
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Vastaa Viestiin