Vikailmoitukset

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1057
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Vikailmoitukset

ViestiKirjoittaja HEV » Pe Kesä 08, 2018 14:40

Enemmänkin epäilyttää Low speed CAN -väylän johdotus tai liitin (vikakoodi U0020), jossa se starttinappia lukeva avaimettoman käynnin ohjain on kiinni. Saattaa tietysti olla juuri tuossa johtosarjassa nekin piuhat.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BP

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2322
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Vikailmoitukset

ViestiKirjoittaja Rommitommi » Pe Kesä 08, 2018 14:57

eilen ilalla laitoin autoon akun kiinni, ja annoin olla tunnin, jonka päästä naksunta oli loppu. Kun odotin vielä tunnin, niin siellä se taas naksui pihalla.

Mutta jos jotain positiivistä hakee, niin auto toimi eilisen illan ja tämän aamun kuten pitääkin. Aamullakin tosin ilmoitus "huolla ohjauslukko", mutta johtuuko se sitten yön yli kestäneestä polttoainepumpun releen naksumisesta, joka tyhjentänyt akkua, vai mistä. Auto kuitenkin vaihteeksi sammuu ja käynnistyy nappia painamalla, ajossa ei mitään vikaa. Ainoastaan jää rele naksumaan, kun sammuttaa :D

Turha sitä nyt on mihinkään viedä, jos vika ei ole kunnolla päällä. Lukevat taas koodit ja "joo ei tässä mitään akuuttia, tule uudestaan kun on vika päällä, 150e kiitos"

Täytyy muuten antaa pieniä pyyhkeitä Saabiantille, viimeiseen kahteen huoltokyselyyn ei ole vastattu yhtään mitään. Toki tässä nyt vasta päivä mennyt, mutta aiempaankaan ei mitään vastattu. Vikingmotorsilla sähköposti toimii, ja sanoivat, ettei suoraan uskalla mitään sanoa, mutta tutkisivat auton mielellään. Suosittelivat tosin ensin akun vaihtoa. Nykyinen on alkuperäinen vuodelta 2010, mutta kyllä se ainakin ctekin mukaan on ihan kondiksessa ja anopin autosta otetulla uudella akulla ei tilanne muuttunut miksikään.
Tomppa &Saab 9-5 2.0T XWD - 11 & Saab 9-5 TTID -11 & BMW 535d -11

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2322
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Vikailmoitukset

ViestiKirjoittaja Rommitommi » Su Kesä 10, 2018 19:26

On tää sapelointi hauskaa

https://youtu.be/p_xjUxGgkzs

Kun egr tekee liikehdintää moottori sammutettuna, niin tulee käynnistäessä huolla auto ja limp-moodi, mutta ei huolla ohjauslukkoa, kun taas egr välillä rauhoittuu, niin sitten tulee huolla ohjauslukkoa, mutta huolla auto ja limp mode häviää.

Saispa tän nyt jotenkin osaaviin käsiin..jos joku on menossa Tallinnaan, ja haluaa kokeilla onneaan tällasen epäluotettavan romun kanssa, niin saa vapaasti ilmottautua :D

Niin ”traumaattinen” kokemus, että taitaa NG9-5:sten aika loppua tähän omalta osalta, nyt on aika siirtyä ainakin käyttöautoissa johonkin uudempaan ja luotettavampaan.
Tomppa &Saab 9-5 2.0T XWD - 11 & Saab 9-5 TTID -11 & BMW 535d -11

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2322
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Vikailmoitukset

ViestiKirjoittaja Rommitommi » Su Kesä 10, 2018 21:49

Noniin, jottei nyt liian helpolla pääse, niin varashälytin on lauennut nyt illan aikana kaksi kertaa itekseen. Luonnollisesti aloitti tämän touhun juuri kun olin ehtinyt peiton alle. Auto siis kiittää uudesta akusta jonka tänään ostin.

Ei muuta kuin akku irti ja pitää toivoa, että se auttaa.

Ajan auton huomenna Länsiautoon ja jätän sinne ja haen pois kun auto on kunnossa, maksoi mitä maksoi, ja sieltä sitten ajetaankin suoraan toiseen autoliikkeeseen vaihtamaan autoa.

Ei taas ihan hetkeen muistu, milloin viimeksi olisi joku peltiromu näin hatuttanut.
Tomppa &Saab 9-5 2.0T XWD - 11 & Saab 9-5 TTID -11 & BMW 535d -11

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2322
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Vikailmoitukset

ViestiKirjoittaja Rommitommi » Ke Kesä 13, 2018 08:58

Eihän tuota mihinkään saanut, ei lähtenyt enää aamulla käyntiin, eli oli akun naksutellut loppuun asti, ja sen takia hälytinkin hälytteli. Olkoon nyt toistaiseksi ilman akkua, niin on rauha maassa.

Nyt kun on taas vähän käynyt mielessään tätä vikalistaa läpi, niin kaikillehan näille on yhteistä BCM:

U0073 Ohjausmoduulin viestiväylä A on poissa päältä Satunnainen
U0020 Pieninopeuksinen CAN-yhteysväylä Pysyvä (tämä ilmeisesti johtuu ohjauslukosta)
U0140 Ei yhteyttä korin ohjausmoduuliin Satunnainen
U0155 Ei tietoyhteyttä mittariston kanssa Satunnainen
U0164 Yhteys HVAC-ohjausyksikköön kadonnut Satunnainen
U0252 Tietoyhteys katkesi perävaunun liitännän ohjausmoduulin Pysyvä
U0254 Ei kommunikaatiota kaukokäynnistyksen ohjausmoduulin kanssa Satunnainen

Toisaalta sitten vikakoodi P068A on moottorinohjaukselta, niin se voisi käytännössä yhtä hyvin olla B144A(tai vikana kirjaimena myös B tai C), eli "RUN Power Relay Circuit Short to Ground", jota siis BCM ohjaa, tästä oireena:

"2. Vehicle will start and continue to run after the ignition key is removed"
"The body control module (BCM) controls the ignition 1 relay through the control circuit by applying voltage to the circuit."

Ja tämä juuri tuntuu olevan se ongelma, ettei käynnistyksen virta katkea koskaan kunnolla, ja auton moottorissa pysyy virrat päällä niin kauan kunnes akku on loppu. Tämä naksunta kun jatkuu releeltä, vaikka ottaa koko moottorinohjauksen irti autosta, niin vaikea jotenkin käsittää miten moottorin ECU voisi tuota naksuntaa aiheuttaa, niin mietin, että onkohan P068A vain hämäävä koodi.

Oiskohan tässä pääsemässä oikeille jäljille ja BCM vaatis vaihtoa, vai teenkö jo ihan harhaisia päätelmiä :D
Tomppa &Saab 9-5 2.0T XWD - 11 & Saab 9-5 TTID -11 & BMW 535d -11

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2322
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Vikailmoitukset

ViestiKirjoittaja Rommitommi » Pe Kesä 15, 2018 16:03

No nyt tais edetä, on nää mystisiä perkele..

Eli syyllinen vaikuttaisi tälläkin kertaa olevan trailer module/siihen liittyvä johdotus.

Vähän mietin, että sillonhan tää alkoi naksuttelemaan, kun oli vilkuissakin vikaa. No kaiken muun kun olen jo autosta irroittanut, niin ajattelin, että kokeillaan nyt sitten toi trailer modulekin. Purin kontin verhoilun ja heti kun siitä otti toisen liittimen irti missä menee väylän tiedot jne, niin siihen loppui moottoritilan naksuttelu, virrat menee käynnistysnapista ihan normaalisti päälle, auto käynnistyy ja sammuu normaalisti, moottori menee lepotilaan heti käynnistyksen jälkeen jne.

Boksi takaisin kiinni, niin käynnistysnappi elää vähän omaa elämäänsä ja on vähän arvan takana mikä kaikki syttyy ja mikä ei, lähtee kyllä käyntiin, mutta auto joko ei sammu/jää täysi show päälle egr:n, kaasuläpän ja bensapumpun suhteen.

Taas trailer module irti, ja auto toimii kuin unelma.

Voiskohan joku mua fiksumpi selittää, miten tämä on mahdollista? :D

E: sen myös huomasin, että tämä on MY10 auto, mutta peräkoukun johdot on vedetty MY11 ohjeen mukaisesti, jossa yksi johto lisää juurikin moottorinohjauksen x2 liittimeen pinniin 14 (siis jos tehty ohjeen mukaan)..selittääkö vai ei selitä? Itse en sulakerasiaa viitsi lähteä purkamaan moottoritilasta
Tomppa &Saab 9-5 2.0T XWD - 11 & Saab 9-5 TTID -11 & BMW 535d -11

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4512
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vikailmoitukset

ViestiKirjoittaja tturku » Pe Kesä 15, 2018 17:02

Hienoa et alkaa selviämään! Älä nyt taas heti hukkaa ku oot saanu kuntoon suurella vaivalla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA),
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2322
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Vikailmoitukset

ViestiKirjoittaja Rommitommi » La Kesä 16, 2018 15:50

tturku kirjoitti:Hienoa et alkaa selviämään! Älä nyt taas heti hukkaa ku oot saanu kuntoon suurella vaivalla.


Joo kyllä tää alko nyt selviämään, tein eilen rohkean vedon ja lähdin tällä autolla mökille, vielä ei ole tarvinnut katua, vaan kaikki toimii kuten pitääkin.
Mutta joka tapauksessa vien huomenna Viroon, ja menee Saabiantille korjattavaksi ensi viikolla, niin toivon mukaan saa koukunkin kuntoon.

Saabin vaihdosta en vielä tiedä, pari ostotarjousta on kyllä jo olemassa, mutta pahin seuraus tästä Saabin toiminattomuudessa oli, että hatutuksissani menin myymään Sitikan ihan alihintaan, kun olin varma, että haluan näistä vanhoista romuista eroon. Sinne meni mun elämäni paras auto kaikki kalliit rempat tehtynä, nyt on kyllä pakko joku perheenkuljetin hankkia, oli taas näitä elämän fiksuja ratkaisuja 8O
Tomppa &Saab 9-5 2.0T XWD - 11 & Saab 9-5 TTID -11 & BMW 535d -11

Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1397
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikailmoitukset

ViestiKirjoittaja mike » La Kesä 16, 2018 20:36

Rommitommi kirjoitti:E: sen myös huomasin, että tämä on MY10 auto, mutta peräkoukun johdot on vedetty MY11 ohjeen mukaisesti, jossa yksi johto lisää juurikin moottorinohjauksen x2 liittimeen pinniin 14 (siis jos tehty ohjeen mukaan)..selittääkö vai ei selitä? Itse en sulakerasiaa viitsi lähteä purkamaan moottoritilasta



Onko heittää linkkiä tuohon asennusohjeeseen, tekis mieli kurkata mihin kaikkialle piuhoja on kytketty?

Mielenkiintoista jos moottorinohjauksen pinneihin ylipäätään kytketään mitään vetokoukun sähköistä.

X2:n pinni 14 kytkentä pitäisi olla muuttuvageometrisen ahtimen asentoanturin viitejännite.

Ja jos X1 P14 niin se puolestaan polttoaineen lämpötilasignaali.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4512
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vikailmoitukset

ViestiKirjoittaja tturku » La Kesä 16, 2018 22:04

Muakin kiinnostaa missä toi trailermodule sijaitsee kun oma auto luulee välillä että kärry on perässä ja huomiovalot kärrystä ei toimi. Harmittavasti estää silloin peruutustutkien käytön ja vilkut tietty vilkkuu tuplanopeudella. Vähän kattelin äsken johtoja koukusta eteenpäin ja siellä ei mitään hälyyttävää löytynyt.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA),
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2322
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Vikailmoitukset

ViestiKirjoittaja Rommitommi » Ti Kesä 19, 2018 14:53

Tässä ohjeet liitteinä, olikin pinni 17, ei 14. Vai onko toi sitten BCM:n liitin?

MY11 lisäohje

MY10 ohje peräkärryn sähköille

Se trailer module on siellä takakontissa vasemmassa reunassa (kuskin paikalta katsoen) lattialla verhoilun takana, ja siihen tulee pari liitintä kiinni.

Ja sinne jäi auto sunnuntaina Saabiantille, katsotaan mikä on tuomio :D
Tomppa &Saab 9-5 2.0T XWD - 11 & Saab 9-5 TTID -11 & BMW 535d -11

Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1397
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikailmoitukset

ViestiKirjoittaja mike » Ti Kesä 19, 2018 16:35

Tuo on moottoritilan sulakekeskuksen X2 liitin ja sen pinni 17 = ajo/käynnistysrelekäämin ohjaus.

Voisi hyvinkin selittää sekoilua jos jostain syystä tuolta peräkärryn ohjausmoduulista pääsee tulemaan jännite tuolle johtimelle. Tuolle sulakekeskuksen X2 liittimen pinnille 17 tulee juurikin BCM:n ohjaus ajo/käynnistysrelekäämille.

BCM on kuljettajan jalkatilassa aivan A-pilarin juuressa oleva pikku rasia missä 7 eriväristä liitintä. BCM jää enimmäkseen kojelaudan sulakerasian taakse piiloon.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1057
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Vikailmoitukset

ViestiKirjoittaja HEV » Ke Kesä 20, 2018 21:50

HEV kirjoitti:^ Alkoi selviämään: Mätänetin peräkärrynsähköjentesteri näytti auton pistorasian toimivan ihan oikein (no jarruvaloja en kokeillut kun värkkäsin yksin) paitsi, että vilkuille se näytti lisäksi samaa nopeaa värinää kuin ilman vilkkujakin - mahtaako olla joku testaustoiminto. Kärryn valoille se näytti, että siinä ei toimi mikään. No, kun kärry oli täysin pimeänä ja oltiin lähdössä sen kanssa maalle aika pian, peruutin vanhan femman siihen tilalle ja kytkin kiinni. Takavalothan paloivat ihan normaalisti samoin kuin etukulmien äärivalot. Mutta kun laittoi varoitusvilkut tai vilkut päälle, kaikki polttimot vilkkuivat himmeästi eli maadoituksen vikahan on kärryssä! Mittailin hetken eri väleistä purkamatta vielä mitään, mutta en vielä löytänyt katkospaikkaa. Yleismittarilla kärryn runkoon on jotain ohmin osia, mutta luulen, että se ei tässä tapauksessa vielä kerro paljoakaan. Pitää jatkaa tutkimuksia ja tarvittaessa vetää 18 v vanhaan kärryyn kokonaan uudet sähköt.

Lienee niin, että tuollainen elektroninen releyksikkö ei anna mitään virtaa tuollaisessa maan puuttumistapauksessa, kun vanhanaikainen syteemi päästää virran kiertämään, kunhan se akun miinusnapa vaan näkyy jotain kautta ja vaikka minkä (pienen impedanssin) läpi.

No nyt on kärryn sähköt kunnossa. Jouduin poraamaan metallisen pistokkeen ruuvit pois ja silti se mureni avatessa paloiksi. Nollajohto oli syöpynyt irtipoikki liittimestä. Uusi pistoke, pätkä johtoa uuteen kytkentärasiaan ja kaikki toimii niinkuin pitääkin: kaikki kärryn valot palaa (kirkkaammin kuin ilman maakarvaa), takatutka on pois ja vain kärryn takasumari toimii. OGfemmassa ja vävykokelaan isän Hondamaasturissa valot toimivat, mutta NG:ssä kaikki pimeänä maakarvan ollessa poikki.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BP

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2322
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Vikailmoitukset

ViestiKirjoittaja Rommitommi » To Kesä 21, 2018 08:20

mike kirjoitti:Tuo on moottoritilan sulakekeskuksen X2 liitin ja sen pinni 17 = ajo/käynnistysrelekäämin ohjaus.

Voisi hyvinkin selittää sekoilua jos jostain syystä tuolta peräkärryn ohjausmoduulista pääsee tulemaan jännite tuolle johtimelle. Tuolle sulakekeskuksen X2 liittimen pinnille 17 tulee juurikin BCM:n ohjaus ajo/käynnistysrelekäämille.

BCM on kuljettajan jalkatilassa aivan A-pilarin juuressa oleva pikku rasia missä 7 eriväristä liitintä. BCM jää enimmäkseen kojelaudan sulakerasian taakse piiloon.


Noniin, nyt puhutaan siis oikeasta liittimestä ja johdosta, ja uskoisin, että ollaan myös koko ongelman alkulähteillä.

Itsellä kun ei WIS ollut käytettävissä, ja tuolla Technical overview:ssa ei mainittu noita sulakerasian liittimiä ollenkaan, joten ajattelin, että kyse on moottorinohjauselta tai BCM:ltä tulevasta X2-liittimestä, mutta toi BCM:n liitin nyt ei sopinut kuvioon ollenkaan, niin oletin sen sitten olevan moottorinohjauksen X2.

BCM:n on siellä piilossa, mutta se sulakerasia lähtee edestä pois todella nätisti avaamalla liittiminet ja nostamalla, jolloin pääsee kaikkiin liittimiin käsiksi.

Ja tuli muuten sekin huomattua, ettei ole tainnut olla ihan hirveän hyvä päivä peräkoukkua asentaneella muutenkaan, oli laittanut siihen diagnostiikkaliittimeen liitettävään johtoon sellaisen todella terävän liittimen, joka oli ainakin kolmesta johdosta nakertanut muovipäällisen pois. Semmosta se ranetus on..

Vielä ei ole kuulunut Saabiantilta mitään, toivottavasti eivät jokaista vikakoodia ota ihan tosissaan, kun suurin osa niistä on johtunut liittien irroittamisista.
Tomppa &Saab 9-5 2.0T XWD - 11 & Saab 9-5 TTID -11 & BMW 535d -11

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2322
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Vikailmoitukset

ViestiKirjoittaja Rommitommi » Ma Kesä 25, 2018 07:40

Auto valmiina tänään ja kuulemma ei mitään kummempaa tai kallista, sähkötöitä vaan tehneet ja tekevät vielä tänään. Saa nähdä saanko tämän tarkempaa viankuvausta, kun kaverit ovat auton hakemassa, mutta kunnossa pitäisi olla ja vähällä ilmeisesti selvittiin..
Tomppa &Saab 9-5 2.0T XWD - 11 & Saab 9-5 TTID -11 & BMW 535d -11