Minä peitin tuon iskarin yläpäässä olevan aukon lokasuojassa ns.softiksella, teippasin sen kiinni lokariin höyrynsulkuteipillä ja hyvin on pysynyt. Nyt se iskarin yläpää on suojattu eikä se ole alttiina mekaaniselle kulutukselle.
Itse en laittanut tuota kiveniskumaalia päälle vaan alustansuojavahan (Tectyl Bodysafe Wax). Se on helppo pestä pois liuotinpesuaineella jotta voi tarkistaa mitä alla on tapahtunut. Ajattelin käyttää lokarit pois määrävälein jotta voin tarkistaa mitä siellä tapahtuu. Toki tuo kiveniskumaali tai vastaava lienee järkevä valinta jos jättää tuon iskarin yläpään auki.
Minulla ei ollut vielä kunnon ruostetta noissa paikoissa vaan lähinnä pientä"hilsettä". Hilseet poistettiin muovisella "piikkilaikalla" ja sitten pinnat happokäsiteltiin fosforihapolla. Tämän jälkeen puhdistetut paikat maalattiin kahteen kertaan kaksikomponenttisella epoksilla ja päälle maalattiiin pintamaali. Tuota epoksia suositteli useampi maalari, siitä nimenomaan ei pitäisi mennä kosteuden läpi. Epoksi kovettuu myös kovaksi ja kestää kohtuu hyvin mekaanistakin kulutusta. Pintaan laitettiin alkuperäiseen alustaväriin sävytetty pintaväri. Kaikkein tärkeintähän näissä hommissa on se, että kaikki ruoste saadaan täysin pois. Muuten menee varmasti pieleen ja katastrofi vain siirtyy.
Nuo jälkikäteen tehdyt ruostesuojaukset ovat valitettavasti yhtä tyhjän kanssa elleivät peräti haitallisia jos hommaa ei tehdä siten, että auto puretaan alustasta osiksi eli taka-akselisto, polttoainetankki, lokarit, putkisto ja nelivetoisissa kardaani pois, samoin kuin kaikki lämpösuojapellit. Sitten kaikkien pintojen tarkastus ja piiloon jäävien paikkojen suojaus esimerkiksi sillä suojavahalla. Alustan näkyvät osat (varsinainen pohja), joka on hyvin helppo massatakin jälkikäteen, on tehty aika hyvin, siellä on kunnollinen pvc-massa joka suojaa hyvin kulutukselta. Ainakin omissani tuo itse pohja on ollut täysin virheettömässä kunnossa. Pahimmat paikat näissä ovat nimenomaan piilossa olevia, eli polttoainetankin alle ja sisälokasuojien taakse jäävät paikat. Niissä ei ole yhtään mitään ruostesuojaa, pelkästään homeopaattisen ohut sinkitys ja päällä yhtä ohut maalikerros. Polttoainetankin alla pahoja paikkoja ovat turvavyösolkien vahviketeräs ja polttoainetankin pantojen taaemmat kiinnityskohdat. Tuota asiaa pähkäiltiin ja tultiin siihen tulokseen että iskarin yläpään vahvikerauta ja tuo mainittu turvavyösolkien vahvikerauta mitä suurimmalla todennäköisyydellä ovat huonompilaatuista terästä kuin ohuemmat pellit, noista paksummista tuntuu tuo sinkitys korkkaavan irti sangen helposti. Noissa paikoissa on toisaalta materiaalivahvuutta paljon, mutta hankalaksihan homma menee jos ruoste on alkanut tehdä tuhojaan kunnolla. Voi olla, että alustassa käytetty maali päästää kosteuden läpi (riittää että vesi pikkuhilkaa diffundoituu maalin läpi) ja kosteus pääsee siten kosketuksiin sinkin kanssa. Sinkki näyttää syöpyvän pois pistemäisesti ja ensioire on pienten kuplien ilmestyminen maalin pintaan. Kuplan ilmestyessä pintaan mitään ei ole vielä menetetty, pellin pinnassa on vasta olemattoman pieni jälki kohdassa josta sinkki on korkannut irti / kulunut puhki. Ajan kuluessa ongelma sitten alkaa laajentua ja tietysti myös itse pelti syöpyä.
Hyvä asia on se, että todennäköisesti syöpä ei ole edennyt näissä vielä pitkälle (kuten tuo Miken (edit) autostakin otettu kuva kertoo - ei se vielä paha ole) ja kun ajoissa huoltaa paikat niin kyllä pitäisi sitten kymmenen vuotta mennä ihan mukavasti
Itse olen huoltanut vasta toisen kahdesta autostani. Jännä nähdä mitä toisen vähemmän ajetun auton pohjasta paljastuu kunhan se saadaan työn alle. Talvilevon aikana pitäisi käydä sekin läpi.