Pitääpä taas vähän päivitellä fiiliksiä..
Eli tuli tollanen TTID haettua 2.0T:n seuraksi reilu kk sitten, kun jotenkin tuntuu hurjalta toi lähemmäs kahtakymppiä kohoava etanolinkulutus, vaikka kilsoja tuleekin suht vähän. Bemarikin on vielä talossa, mutta itse olen lähinnä ajellut Saabeilla ja vaimo pääasiassa hoitaa bemarilla ajelemisen, joten keskityn noiden Saabien eroihin...
Viime päivät olen ajellut TTID:llä, jossa on 19" Pirellit/Goodyearit, on muuten melkoinen ero äänessä ja kovuudessa 18" Landsaileihin verraten, ja siis omalla mukavuuskaalalla noiden Landsailien eduksi. TTID:n eturenkaat on myös kuluneet aika epätasaisesti aika reippaastkin, joten täytyy kyllä olla melko tasainen tienpinta, ettei auto repisi johonkin suuntaan. Jotenkin vaikea uskoa, että ajelee samalla autolla, kun viikon jälkeen siirtyy 2.0T:n rattiin, kun auto menee kuin sukkasillaan ja moottorin ääni on tasaista hurinaa taustalla. Niin ja taas vaihteeksi se TTID:n ääni, se on muuten ihan hemmetin ruma, karmea, rätisevä, raklattava ja ties mitä, ja tuntuu kuuluvan matkustamoon lähes esteettömästi. Kun oli 2.0TID ja 2.0T, niin ero ei todellakaan ollut noin suuri, en tiedä onko se TTID:n sporttiputkisto kahdella ulostulolla vai mikä sen äänen taustalla on, mutta se on kova ja kuuluu myös radion ylitse kaupunkinopeuksissa. Eli taas tätä samaa valitusta kuin kolme vuotta sitten, mutta joku tossa äänen sävyssä ärsyttää itseäni todella paljon, ei vaan pysty ymmärtämään moista mökää tämän luokan autossa.
Noh jos mennään niihin positiivisempiin puoliin, niin TTID:n kulutus on kyllä ilahduttuvan pieni, bemarillakaan ei tunnu pääsevän alle seiskan lukuihin, mutta TTID:n eka tankillinen meni vain 5.5l/100km, joka sisältää motariajoa mm. Malmö-Tukholma, eli vähällä se menee. Menisi varmasti vieläkin vähemmällä, jos välitykset olisivat yhtä pitkät kuin TID:ssä, jossa 140kmh nopeudessa n. 2200rpm mittarissa, TTID:llä 2700-2800rpm. Kerran vain olen käynyt tankilla kk aikana ja silloinkin laitoin puoliväliin, 2.0T:llä saa käydä tankilla kerran viikossa ja koko tankki menee. TTID:n polttoainemittari näyttää neljännestankilla, että pääsee vielä 350km, 2.0T:n mittari kun oli tänään samassa kohdassa, niin näytti lämmettyään 79km jäljellä ennen tankkausta. On siinä eroa...
Ja sitten se voimantunne, TTID vetää kyllä todella railakkaasti jo aivan pieniltä kierroksilta ja voimaa tuntuu olevan todella reippaasti, varsinkin kun aluksi oli kiinni joku KCR:n tehoboksi, ja kun pisti drivesensen kytkimestä sportin päälle, niin sitä vetoa oli pintakaasulla jo kyllä liikaakin. Tänä aamuna kun lähti sillä 2.0T:llä, niin tuntui ettei voimaa ole nimeksikään, ja kun moottorikin pitää mölyt mahassaan ja renkaat tuntuu olevan pehmeämmät (tai iskarit kuluneet), niin meno on kyllä todella eri tuntuista kuin dieselillä. Täytyy kyllä vähän ihmetellä, että onko noissa 220hp bensoissa kaikki ilmoitetut hepat vai syökö vaan neliveto noita tehoja todella raskaasti, kun ei kyllä kumpikaan 2.0T ole tuntunut 220hp autolta, enemmänkin n. 150 heppaselta.
Noh molempi parempi, vaikka eihän tässä kyllä mitään järkeä ole, että on kaksi samanlaista autoa, tuntui hauskalta idealta, mutta kun katselee taas tuota lähemmäs tonnin ajoneuvoverolaskua, niin enää ei huvitakaan yhtä paljon. Jossain alitajunnassa olin ehkä ajatellut luopua 2.0T:stä ja pitää TTID:n, mutta tehonpuutteestaan ja janoisuudestaan huolimatta 2.0T tuntuu niin paljon paremmin omaan käteen soveltuvalta peliltä, että olisi sääli luopua siitä. Järki sanoo TTID, mutta fiilis 2.0T XWD, joten olkoon toistaiseksi molemmat kunnes kyllästyn. Jotenkin sellainen tunne, että tuleva talvi ei ainakaan vähennä 2.0T:n fiilisfaktoria
TTID:ssä myös perusjuttuja korjattavana, eli alhainen öljynpaine kylmäkäynnistyksessä. Ilmeisesti tämä oli ollut edellisen omistajan syy luopua autosta, kun mukana löytyi kolme laskua parilta viime kuulta, joissa oli yritetty päivittää moottorinohjausta, vaihdettua öljyjä ja joku öljynpaineen anturikin oli vaihdettu, mutta luultavasti se tiivistehän se siellä öljypumpun imuputkessa taas aiheuttaa ongelmia..Ensi viikon tiistaina auto menee laittoon ja sitten ne renkaat pitäisi vielä eteen uusia ja tehdä nelipyöräsuuntaus, sen jälkeen alkaisi olemaan kunnossa.
Ohjaustehostimen letkukin heitteli öljyjä pitkin konehuonetta, mutta itse letku olikin juuri vaihdettu, mutta se oli vain jätetty laittamatta kunnolla kiinni kummastakin päästä, kiristämisellä loppui tihkumiset ja onpahan nyt uusi letku valmiina.. Myös jarrulevyt ja palat on juuri vaihdettu, mutta jarrujen lämmettyä alkaa välillä täristämään todella voimakkaasti. Huomasin, että ainakin palat on mallia biltema, liekkö levytkin samasta paikasta, joten enpä ihmettelis vaikka olisi kierot, mutta pitänee eka kokeilla herkistellä liukutapit ja jarrumäntä ja kattoa, että levy on kunnolla paikallaan, kun ei tota ohjaustehostimenkaan letkun vaihtoa oltu tehty kunnolla..
Eli toistaiseksi ei suurempaa valittamista, kuitenkin sen verran pitää vertailua tehdä, että Bemarilla oston jälkeen 12tkm takana ja niiden irtoilevien takaovien höyrysulkujen lisäksi mitään ongelmaa koko aikana, ei muuta kovaa ajoa (kop kop). Määräaikaishuollon tein bemariin hetki sitten itse, on muuten helpoin huollettava koskaan, öljynsuodatinkin niin nätisti näkösällä ettei juuri tarvitse edes kumartua sitä vaihtaakseeen. Raitisilmasuodatin vaati vähän enemmän, mutta ei sekään Saabia hankalampi ollut. Eli vähän sellainen tunne, että Bemarilla kuten Sitikallakin saa keskittyä ajamisesta nauttimiseen, mutta Saabissa jatkuvaan suunnitteluun, että mitä korjataan seuraavaksi. Noh onneksi sentään Saabit näyttää edelleen paremmalta