"Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5573
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » To Tammi 03, 2019 22:27

Selvisi tuo hinta: pistävät koko jakopään uusiksi tuohon hintaan 8O

Eräs toinen SAAB -korjaaja sanoi, että tuohon hintaan saa jo Oriolta uuden moottorin :lol:

Vähämaan Autopalvelusta kertoivat tehneensä noita pari kappaletta. Hinta-arvio vähän yli 500 euroa. Täytyy varmaan vielä sinne, kunhan saa Kamuxelta laskutusluvun tuolle.
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
BMW 520d xDrive MY2015

Avatar
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6125
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja peinu » Ti Tammi 08, 2019 14:02

suorsa kirjoitti:
Ke Joulu 26, 2018 14:47
On siellä esp. Napista ensimmäinen painallus ottaa tcs:n pois ja pitkä painallus esp:n.
Kiitos tuosta tiedosta. Tuo ESP:n pois saaminen onkin uusi tieto. Harmi, ettei sitä vielä viime talvena jääradalla tiennyt.
9-5 Aero TTiD -10/11, 9-3X 2.0T XWD, 9-3 2.0T Arc Cab Hirsch -05 (Aero conversion), 9-3 TTiD Vector Aero Look SC -08
#1767

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Eski » Ti Tammi 08, 2019 16:21

Eipä tuohon rapialle 3000e hinnalle kovin hyviä perusteita anna tuo jakopääremonttikaan, kun ainakin näihin 1.9TTiDeihin ovat merkkihuollot tarjonneet jakopääremonttia noin 500e hintaan :twisted:

Eski

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5573
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » Ke Tammi 09, 2019 14:06

Eski kirjoitti:
Ti Tammi 08, 2019 16:21
Eipä tuohon rapialle 3000e hinnalle kovin hyviä perusteita anna tuo jakopääremonttikaan, kun ainakin näihin 1.9TTiDeihin ovat merkkihuollot tarjonneet jakopääremonttia noin 500e hintaan :twisted:

Eski
Taitaa olla Länsiautolla vähän erilaiset laskutusperusteet - ainakin kun on kyse "takuukorjauksesta", josta voi laskuttaa toista autofirmaa :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
BMW 520d xDrive MY2015

veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 736
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen » Pe Tammi 11, 2019 15:59

Tänään vaihdoin ennakoivasti omaan sen tiivisteen.on muuten 4wd malissa sitten paljon ahtaampi ottaa se öljypohja pois.
öljypohjan ja vaihteiston välissä tosi ahtaasti ja takapuolella 1kpl ruuvi ei saa paikalle jos prikka siinä on väli niin pieni.
aikaa saa varata 2 tuntia enempi kun etuveto malissa.6 -8 tuntia riippuu kuinka monta ruuvia katkeaa pakoputkesta.

tiiviste oli tosi kovettunut huulelta eli vaihto oli tarpeen.tiivisteen huuli osa pakkasella ei paina siihen öljypohjan muoviseen imuputkeen kunnolla ja vetää sitten välistä ilmoja. :)

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2389
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja ristos » Pe Tammi 11, 2019 18:07

En tiedä, että uskallanko kohta enää näitä NG 95 foorumin juttuja lukea! Syy on varmaan se, että sain aikanaan ihan ”väärän kuvan” tästä hienoja ajokemuksia antaneesta autosta. Toinen syy on varmaan se, koska tuntuu tosi pahalta lukea ja kuulla näistä monenmoisista ongelmista tämän mallin kohdalla, mihin näitä ajavat ovat joutuneet.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3240
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja suorsa » Pe Tammi 11, 2019 18:16

En näillä vikamäärillä vielä huolestu pätkääkään. Sivudta kun seuraa niin muun merkkisten omistajia kuin korjaajiakin niin meillä ongelmat on aika vähäisiä.
9-5 Turbo6 Aero -10 (PR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09, 9-5 Hirsch -02 (KA), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja ooppeli (KA).

Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1420
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja mike » Pe Tammi 11, 2019 19:44

suorsa kirjoitti:
Pe Tammi 11, 2019 18:16
En näillä vikamäärillä vielä huolestu pätkääkään. Sivudta kun seuraa niin muun merkkisten omistajia kuin korjaajiakin niin meillä ongelmat on aika vähäisiä.
En minäkään vielä huolestu, vaikka kuin taikaiskusta omassani tuli myös sammuta moottori ilmoitus viime viikolla kun oli pari päivää seisonut -26 pakkasessa. Pitänee ens kesänä vaihdella tuo tiiviste, jossen sitten voita lotossa ja vie Laakkoselle :D


Mites Veini muuten sinun Saabissa meni tuo öljypohjan vaihteiston pään pulttien avaus? Pääsikö jostain kätevästi niihin käsiksi vai pitikö raottaa vaihteistoa moottorista? WIS kyllä puhuu jotain moottorin pyörittämisestä siten että vauhtipyörän koloista pääsee pultteihin käsiksi - ilmeisesti sitten starttimoottorin kolosta?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 736
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen » Pe Tammi 11, 2019 19:55

Vaihteiston ja öljypohjan väli tosi ahdas mutta kyllä sinne sopii kun tarpeeksi ohut avain ei tarvitse raottaa vaihteiston eikä koneen väliä.apparin puolen vetari pitää irrottaa myös ja öljypohjassa oleva korvake irroittaa.

Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1420
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja mike » Pe Tammi 11, 2019 20:19

Ok, eli tiukin paikka näin etukäteen ajatellen taitaa olla vetarin irti saaminen navasta. Mutta sateinen kesäpäivä ja eversti Sandels apupojaksi niin pääsee mukavasti tuntipalkoille.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4694
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja tturku » Pe Tammi 11, 2019 20:29

ristos kirjoitti:
Pe Tammi 11, 2019 18:07
En tiedä, että uskallanko kohta enää näitä NG 95 foorumin juttuja lukea! Syy on varmaan se, että sain aikanaan ihan ”väärän kuvan” tästä hienoja ajokemuksia antaneesta autosta. Toinen syy on varmaan se, koska tuntuu tosi pahalta lukea ja kuulla näistä monenmoisista ongelmista tämän mallin kohdalla, mihin näitä ajavat ovat joutuneet.
Täytyy Risto muistaa että autoilla alkaa olla ikää 8-9 vuotta ja ajokilometrit pyöriä siellä 200k nurkilla kaikissa. Yllättävän vähävikainen oma on ollut ja täällä foorumillahan korostuu kaikki pienetkin ongelmat koska täällä niistä on hyvä raportoida ja tutkia yhdessä. Jossain vagissa voisi olla jo tähän ikään vaihdettu moottori ja dsg laatikko.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA),
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8660
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja AZP » Pe Tammi 11, 2019 20:47

Onko tätä samaa ongelmaa kuullut kukaan ilmenneen Opeleissa? Vai onko niissä sen verran eri koneet, ettei vaivaa.

Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1420
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja mike » Pe Tammi 11, 2019 21:02

Kyllä se ominaisuus on kaikissa saman sukuisissa koneissa missä tuollainen rakenne. Ainakin brittien foorumeilta löytyy juttuja ja tosiaan videomateriaaliakin on joku vaivautunut kuvaamaan vaihto-operaatiosta.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2418
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » Pe Tammi 11, 2019 21:51

AZP kirjoitti:
Pe Tammi 11, 2019 20:47
Onko tätä samaa ongelmaa kuullut kukaan ilmenneen Opeleissa? Vai onko niissä sen verran eri koneet, ettei vaivaa.
Samaa on opeleissa, tosin siellä oli myös softavikaa, joka ilmoitteli samasta jutusta noissa 110,130 ja 160 hp dieseleissä.

———

Ja kyllä uskallan väittää aika monen kokemuksella, että NG:ssä on luvattoman paljon tyyppivikoja, ja jos niitä ei ole hoidettu kuntoon, niin rahaa kyllä palaa.

Näin vertailuna kaivelin myydessä ng9-5-sen 2.0T XWD:n kuitteja vuodelta 2018, niin tekniikan kunnostamiseen oli mennyt reilusti päälle 4000€ ja varmasti on paljon sellaista mistä en kuitteja säilytellyt, ja huollot tehty halvimman kaavan mukaan, ostamalla osat netistä ja asentamalla itse tai Virossa. Kilsoja omistusajalla kertyi 5000km, autolla mittarissa 150tkm, eli ei nyt ihan loppuunajettu. Tuli kilsalle hintaa...
Ja edellisen omistajan kuitteja oli hanskalokerossa parin tonnin edestä myös vuosilta 2016 ja 2015. Uusi omistaja sai paljon huolletun auton huippuvarusteilla, mutta vielä oli ainakin tonnin maalaukset edessä..

TTID:hen on mennyt vasta about tonni elokuusta laskien: jarrut laitoin eteen ja taakse, vaihdettu öljyt, takajarruvalo korjattu ja sitten laitatettu tiiviste kuntoon huollossa, eli tämä mennyt vähän vähemmällä, ledilistan kunnostus on vaiheessa ja vänkärin penkinlämppäri on rikki, muuten täydellinen. Kilsoja tullut n.5000km, muuten kyllä ihan hyvä peli, mutta lämpenee niin pirun hitaasti bemariin verraten ja taas kylmillä keleillä toi vaihteisto hatuttaa kuten aiemmissakin, ykkönen ja kakkonen tökkii kylmänä jne..

Bemariin mennyt 6kk aikana about 500€, josta turha nivelien vaihto suuntauksineen 400e, kilsoja tullut 7kk aikana lähemmäs 20tkm. Jotain muutakin pientä on varmaan tulossa, kuten toisen takalampun ledi vilkkuu välillä jne. Mittarissa kuitenkin lähemmäs 200tkm. Kyllä tämä on ollut selvästi vähävikaisin auto pitkään aikaan, ja moottoria ja vaihteistoa ei voi edes verrata mihinkään mitä Saabilta on koskaan saanut..niin ja ei ole ruosteita korissa eikä alustassa. Vielä kun olis tilaa istua kunnolla lastenistuimien kanssa ja ei mitään m-sport alustaa, niin alkais varmaan oikeasti maistua.

Näihin puutteisiin tulee mahdollisesti parannusta, jos ensi viikolla siirryn 2012 530GT:n rattiin, siinäkin 170tkm jo mittarissa ja myyjän mukaan hyvässä kunnossa, katsellaan mikä oma mielipide on..oli tarkoitus antaa nykyinen bemu vaihdossa, mutta mitäpä jos antaiskin Saabin ja lopettais itsensä kiusaamisen.
Tomppa & Saab 9-5 TTID Aero -11 & BMW 530d GT - 12

veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 736
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen » Pe Tammi 11, 2019 22:49

Vaihtoehtoja on monia.mutta aina kun kurkkaa nurkan taakse on sielläkin niitä vaivoja.2012 vuosimallin bmw 530 kaverilla alle 150tkm ajettu niin egr,hiukkasta kumpikin penkinlämitin taitaa olla sama penkki melkein kun aerossa ja jopa valmistaja.pyörän laakerit etu kumpikin pienellä aikaa. :(

minullakin oli varma peli se edelline tid mutta tämän ttid kanssa kyllä raastava alku.mutta nyt kun kunnossa niin tuntuu kyllä mukavalta ja vaihteet kyllä tässä nelikon ttid malissa erittäin sutjakat mistäköhän johtuu.paremmat kun edellisessä tid pelissä paljon.

Vastaa Viestiin