Vastaan itse itselleni ja myös muille, jotka ovat kiinnostuneita asentamaan Bluetooth HF-kitin autoonsa.
Homma hoidettu. Ei loppupelissä ollut helppoa, mutta nyt pystyisi tekemään tuon suht helposti, kun on käyttänyt aikaa asentamiseen.
Laitoin autoon erään brittiläisen Saabistin minulle lähettämän Parrot CK3100 LCD -bluetoothyksikön.
Toimenpiteet:
1. Osta HF-kitti ja tämä ISO-adapteri:
http://www.caraudiodirect.co.uk/connect ... b-9-5-2011.
2. Vaihda tuon ISO-adapterin akunpiuha ja sytytyksen piuha keskenään (onnistuu helpoiten sulakkeen kohdalta vaihtamalla liittimet päikseen).
3. Yhdistä ISO-adapterin violetti vapaana oleva piuha Bluetooth HF-kitin vaimennuksen (mute) kanssa.
4. Irrota vaihdekepin ympärillä oleva muoviverhoilu vetämällä sitä ylöspäin verhoilun takaosasta.
5. Ruuvaa irti kojelaudan alaosasta em. muoviverhoilun alla olevat kaksi ruuvia.
6. Irrota radion ja ilmastointipainikkeiden paneeli. Lähtee helpoiten irti, kun vetää sitä itseensä päin vasemmasta reunasta. Oikealla ylhäällä olevaan kiinnikkeen irrottamiseen tarvitsee muovista verhoilunirrotustyökalua (esim. Biltema).
7. Vedä paneeli irti ja irrota siinä olevat kaksi liitintä (radio + ilmastoinnin säätimet ja Night Panel).
8. Irrota muovisella verhoilunirrotustyökalulla kojelaudan vasemmassa puolessa oleva valokytkin. Irrota liitin.
9. Ruuvaa irti kojelaudassa olevat kaksi ruuvia (ohjauspyörän vasemmalla ja oikealla puolella).
10. Vedä ratti niin eteenpäin ja alas kuin sen vain saa. Irrota ratin ympärillä oleva verhoilu: ensin ratin alapuolella oleva ruuvi, sen jälkeen vasemmalla ja oikealla puolella olevat ruuvit. Poista verhoilu.
11. Irrota kojelaudan paneeli. Aloita oikealta alhaalta ja etene oikealta vasemmalle. Käytä muovista verhoilunirrotustyökalua. Poista paneeli
12. Ruuvaa irti radion näytön neljä ruuvia, vedä näyttö pois paikaltaan ja irrota sen kaksi liitintä.
13. Ruuvaa irti radion pääyksikön neljä ruuvia ja vedä pääyksikkö pois paikaltaan.
14. Irrota pääyksikön pääliitin ja laita ISO -adapterin liitin tilalle. Yhdistä pääliitin ISO -adapteriin.
15. Bluetooth HF -kitin pääyksikkö ja kaikki piuhat kannattaa sijoittaa radion näytön taakse. Radion pääyksikön takana ei ole tilaa niille. Itse laitoin tuon Parrotin pääyksikön kiinni kojelautaan (siihen missä paremmin varustelluissa autoissa on Bluetooth -moduuli) vahvalla kaksipuolisella teipillä.
16. Vedä sytytykseen menevä piuha ja mikrofonin piuha ratin alta kojelaudan vasemmassa alaosassa olevalle sulakerasialle saakka.
17. Vedä mikrofonin piuha A-pilarin tiivisteen alle niin, että mikrofoni tulee A-pilarin ja katon välillä olevaan tiivisteen saumakohtaan.
18. Vedä sytytyspiuha sulakkeeseen 7 (keskikonsolissa oleva "tupakansytyttimen" sulake). Käytä kytkemiseen tällaista:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sah ... 2000035590 . Osta Bluetooth HF:lle 5 ampeerin minisulake.
19. Kasaa kojelauta siltä osin, että voit testata handsfree-kitin toimivuutta.
20. Jos kaikki on OK, kasaa kaikki paikalleen käänteisessä järjestyksessä.
21. Sinulla on toimiva Bluetooth HF-kitti autossasi

Ei tarvitse vaihtaa AUX-INille puhelun tullessa tms..
Muutama huomio: vilkkujen ääni näyttäisi tulevan kaiuttimista, joten puhelua puhuessasi et kuule vilkkujen ääntä. Sama juttu pysäköintitutkien kanssa. NG9-5:ssa kun takapysäköintitutkassa on vain ääni (ei näyttöä), niin kannattaa lopettaa puhelu, ennen kuin alkaa esimerkiksi taskuperuuttamaan autoa parkkiin.
Miksi en asentanut alkuperäistä Blutooth -yksikköä autoon? Perusvarustellun NG9-5:n kojelaudan johtosarjassa ei ole Bluetooth -moduulille tulevia piuhoja, vaan ne olisi pitänyt rakentaa itse, irrottaa toisen (esim. purkuauton) auton kojelaudan johtosarjasta tai vaihtaa auton koko kojelautajohtosarja sellaiseen, jossa olisi nuo piuhat ja liittimet. On sen verran iso työ, että oli helpompaa laittaa tuo Parrot paikalleen.