Joo, on siinä kai pieni ero tuotantokustannuksissa. Sain tuosta edelläolevaa WIS-kuvaa paremman värikuvan ja ensimmäisenä kuvasta tuli mieleen Alfa 156:n etutolppa
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
. HiPer ei kuitenkaan ole Alfan tapaan päällekkäinen kolmiotuenta, tolppa vaan näyttää äkkiseltään vähän samalta muotoiluineen.
HiPer -jousituksessa on näköjään sisäkkäinen jousi-/iskaritolppa ihan kuin McPhersonissakin, mutta HiPer -jousituksessa tuo tolpppa ei pyöri kuten McPherson, vaan tolppa on alapäästään kiinni suoraan alatukivarressa ja tolpasta on kiinnitetty ylä- ja alapallot, joiden varassa olka/napa on ja joiden välisen akselin ympäri pyörä kääntyy kääntäessä.
Eli, jos lasketaan osia, niin McPhersoniin verrattuna HiPerissä on:
-Alatukivarressa pusla jousitolppaan
-Jousitolpassa kiinnitykset ylä- ja alapallolle
Toisaalta HiPeristä puuttuu McPhersonin tarvitsema tolpan yläpään laakeri (sitä ei tarvi, kun se tolppa ei pyöri).
Koska HiPer -jousitus kiinnittyy tasan samoihin kohtiin ja kiinnikkeisiin, on McPherson -NGfemmaan mitä ilmeisimmin päivitettävissä HiPer -keula, kun vaan haalii tarvittavat osat (äkkiseltään katsottuna jousitolpat, alatukivarret, olat, ehkä navat ja koiranluut).
Edit: vastaava tilanne vastaavilla rakenteilla on näköjään Honda Civicissä, jossa Type-R:n jousitus on HiPer -tyyppinen. Eroa on englanniksi selitetty aika hyvin tällä videolla, videolinkistä kiitokset Tobbanalle:
https://www.youtube.com/watch?v=Gw5-lVlzNoY
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla