aero kirjoitti: ↑To Loka 29, 2020 09:36
Pieniä on silakat joulukaloiksi. Kyllä minä valitsisin moottorin käytöksen ja miellyttävyyden perusteella enkä jonkun yksittäisen, satunnaisesti hajoavan mankkuvenan tai edes sen o-renkaan.
Niin, elämä on valintoja. Joku haluaa ajaa B207 bensa-Saabilla riippumatta siitä, että kallis jakoketjuremppa on joskus edessä, koska inhoaa dieselin ääntä.
Joku taas ajaa jollain pieniruokaisella kinnerillä vaikka haluaisi ajaa Saabilla, koska se tulee halvemmaksi.
Sanottakoon vaikka niin, että jos haluaa ajaa Saabilla ja optimoida ajon taloudellisuuden ja kunnossapitokustannusten osalta, niin TiD on silloin se paras vaihtoehto.
Sitten on tietysti se oma fiilis ajaessa, minkä vuoksi meidänkin NG9-5 on TTiD, vaikka samaan aikaan oli myynnissä myös musta TiD.
aero kirjoitti: ↑To Loka 29, 2020 09:36
Ei ne sen yhdenkään perusteella ole täysiä suseja. Ehkä eniten susi oli se eka 5-lovinen jonka venttiilipesä porsii, mutta etenkin nuo 6-loviset on ihan eri pelejä.
Ihan eri asia on sitten se, että miellyttääkö askin käytös itseä. Mutta ei sen perusteella voi sanoa että aski on täysi susi.
Niin, minä tarkoitinkin lähinnä sitä askin ohjelmaa. Sillä pystyy vaikuttamaan aika lailla askin käytökseen. Volvon V60:een ei ollut vielä saatavilla uudempaa ohjelmaa, ja Saabilta sellaista on enää turha toivoa.
Eräässä edellisessä työpaikassa (2011-2018) oli aina vääntöä kollegoiden kanssa tuosta manuaali/automaatti -asiasta. Jos askin käytös on OK ja auto on työsuhdeauto, en näe automaattiaskissa mitään ongelmaa. Mutta jos on omassa omistuksessa, niin homma menee jo tuohon aiemmin mainitsemaani taloudellisuus- vs.kunnossapitokustannus- vs. riskinhallinta-asiaan. Joku saattaa "punnita" rahallisen arvon sille automaattiaskin "mukavuudelle" niin, että on valmis maksamaan siitä. Kaikki johtaa siihen englanninkieliseen sanontaan "opinions are like a**hole*. Everyone has one".
aero kirjoitti: ↑To Loka 29, 2020 09:36
Eipä se vaihteiden määrä sillai autuaaksi tee. Jälleen eri asia on, että miten askin ohjaus on toteutettu ja miten se käyttäytyy. 2019-mallisella automaattiaskilla sinänsä enää on tuskin paljoakaan yhteistä minkään Saabin automaatin kanssa.
Pitää täysin paikkansa. Se Volvo V60:n MY2019 automaattiaskin softa oli aivan hirveä. Ihmettelen vieläkin, miten olivat laskeneet sen markkinoille
En minä väittänytkään, että esim. MY2010 Saabin ja MY2019 Volvon askit olisivat samoja. Käytös saattaa olla samaa johtuen tuosta "softaongelmasta". Lankomiehen MY2010 Volvo C70 automaattiaski tosin hävitti noin puoli vuotta sitten kaikki vaihteet. Siinä saattaa olla sama aski kuin MY2010 NG9-3:ssa.
aero kirjoitti: ↑To Loka 29, 2020 09:36
Se kaasunvaste ei muuten tule (pelkästään) tehonlisäyksestä, vaan softissa aika usein myös ihan parannetaan responssia erikseen. Vakiona se pyrkii välttämään savun muodostusta ja lisäilee polttoainetta ahtopaineen noustessa säästääkseen DPF:ää mahdollisimman pitkään ja siksi moni DPF-diesel vastaa kaasuun aika rauhallisesti.
Yksi asia mikä itselläni oli myös mielessä tuon NG9-5:n softaamisessa, on kulutuksen pienentäminen, sillä normaaliajossa se menee jonkin verran alas. Siitä ja paremmin kaasuun vastaamisesta olisi jo valmis maksamaankin, toisin kuin automaattiaskista, vaikka NG9-5TTiD:hen ei koskaan saanutkaan automaattia
aero kirjoitti: ↑To Loka 29, 2020 09:36
Tuota mukaillen todennäköisesti isompaakin teho- ja vääntölukemaa voisi saada irti savuja säästellen, mutta kuinka mukava autosta sitten tulisi ajaa, kun pitäisi erikseen lagia kasvattaa...
Keskustelin tästä ruotsalaisen Saab-harrastaja Jonas Kakarikaksen kanssa, kun hän oli käynyt softaamassa oman NG9-3 1.9TiD:n. Hänen käyttämänsä viriputka (löytyy hänen YouTube-videoistaan) kertoi, että jos 1.9TiD:stä yrittää repiä tehoa irti yli 230 hv, ei sitä savustusta voi oikein enää kontrolloida, jos ei säädä seosta liian laihaksi. No senhän tietää mitä tapahtuu, jos seos on liian laiha.
Ilmeisesti samaan asiaan perustui se VW:n dieselpäästöhuijaus. Boschin ohjelmassa oli säädetty seos laihalle tyhjäkäynnillä juuri niille osa-alueille, missä silloinen päästömittaus tehtiin.