Aijotko ostaa uuden saab 9-5 NG'n
Re: Aijotko ostaa uuden saab 9-5 NG'n
Nelivedosta vielä sen verran, että Saabin kehittämä Haldex-systeemi oli käytössä myös A-Insigniassa. Se pesi TM:n kumipuskurifarkkuvertailussa etenemiskyvyllään mm. aina ylistetyt Torsen-Audin ja Subarun symmetrisen nelivedon. Opel sai ainoana vertailuautona etenemiskyvystä kympin:
https://tekniikanmaailma.fi/video-korot ... rtailussa/
https://tekniikanmaailma.fi/video-korot ... rtailussa/
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Aijotko ostaa uuden saab 9-5 NG'n
Eli Saab/Opel onnistui tekemään laadukkaan nelivedon. Ja kerralla.
Saako varaosia nelivetoon?
Saako varaosia nelivetoon?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Aijotko ostaa uuden saab 9-5 NG'n
Kannattaa ostaa se missä saa rahalle parhaan vastineen, ihan sama mistä se on tuotukeisari kirjoitti: ↑La Loka 31, 2020 15:21Omat kokemukseni:
Suomesta kannattaa ostaa orkinal Suomi auto. Se voi olla kalliimpi kuin tuonti peli mutta tietyt asiat ovat paremmin, paitsi lisävarusteet
( varsinkin jos et osaa tehdä autolle muuta kun tankata )
Viron tuonti oli ns. satu "liian hieno ollakseen totta". Eli ruoste /kolarikorjattu ja paljon muuta puuttuu skandinavian specs....
Ruotsin tuonti AINA ollut juuri sitä mitä maksat halpa yleenså huono, Hyvä on hyvä, eli vaikka he katsastavat autot ei ole sama juttu kun meillä!
(Jos vielä osaat ruotsia homma hoituu tosi hyvin ja yleensä kitkattomasti)
Ehkä paras Tuonti on tää Isolohko NG 9-5 joka on Jenkki huutokaupasta ostettu! (ellei lasketa 900 Aerot jotka toin ruottista)
Kuitenkin kun tässä on touhunnut jokusen vuoden puoliammattimaisesti ostojen kanssa, niin en näe mitään suurempaa syytä ostaa suomiautoa, jos sen saa halvalla niin mikäs siinä, tuskin se sen ihmeempi on kuin ruotsalainen verrokkinsa. Varmaan vielä 15v sitten "aito Suomiauto" oli myyntivaltti, nykyään ketään ei kiinnosta, ainakaan pk-seudulla.
Ruotsissa uusimpien Saabien ikäiset 10v autot alkaa olemaan aika pitkälti etelän miesten käsissä, ja sieltä nyt sitten tulee hyvää tai huonoa, oli hinta mikä tahansa. Sen verran toi Ruotsin kauppiaiden epärehellisyys on alkanut vuosien varrella syömään, että nykyään laitan asiamiehen katsomaan auton ennen ostoa, jos ikää on yli 4v, vaikka olisi merkkiliike. Ruotsin kolarihistoriakin on heikosti saatavilla kuten Suomessa, lunastuksen saa tietää, mutta oikeastaan mitään muuta ei, ja autoista 9/10 on pahemmassa kunnossa pohjastaan kuin Suomessa, tiedä sitten mistä johtuu..ja sitten korona-aikana uusi villitys on ollut, ettei "muisteta" laittaa talvirenkaita mukaan, ja kun tästä kyselee, niin vastaavat, että "ei lähetetä, tule noutamaan"...
Saksalaisten kanssa kaupanteko on hyvin täsmällistä ja autot on ehdottoman paljon paremmassa kunnossa kuin Ruotsissa, varsinkin merkkiliikkeestä uskaltaa ostaa auton kuin auton, saa yleensä aina jonkinlaisen kuntotarkastusraportin, jossa pienetkin klommot kuvina ja autot on juuri sitä mitä luvataan. Ruostekaan ei Saksan autoihin iske samalla tavalla kuin Pohjoismaissa, webasto tosin harvinaisempi varuste Saksassa. Mitä vanhempiin mennään ja mitä epämääräisempiin myyjiin, niin alkaa olemaan ihan Ruotsimenoa..Ainut miinus on tuontikulut ja tuonnin hitaus..
Jos Saksaan asti ei viitsi vaivautua, niin itse suosisin ehdottomasti Viroa, ja sieltä aitoja Viroautoja, kun siellä on uudesta asti vakuutushistoria luettavissa ja selviää millaisissa mälleissä auto ollut mukana ja katsastustiedot jne. Varsinkin merkkiliike on luotettava ostopaikka, pieniä yhden miehen liikkeitä ja tuontipelejä on paljon ja monesti ne on vähän epäilyttäviä, itselle niistä voi löytää kivan auton, mutta ei niitä liikkeeseen myytäväksi asti viitsi tuoda, jos ei pysty täysin varmistumaan auton koko historiasta. Ja kunnoltaan autot on hyviä, mitä nyt ruoste raiskaa enemmän kuin Saksassa ja yleensä huoltohistoria löytyy merkkihuollon tulosteesta, ei huoltokirjasta. Virolaiset naureskelee sille, kun suomalaiset kyselee aina paperista huoltokirjaa, Virossa sellaisen arvo on ihan nolla, kun sen tekee jokainen 5 minuutissa autoon kuin autoon...Virossa kuitenkin huolto pelaa ja kenellä nyt siellä on varaa ajella kalliilla autolla, niin yleensä on varaa korjatakin..Virossa kun työtunti on halpa, niin monesti autoissa on kahdet renkaat, mutta yhdet vanteet.
Tällaisia havaintoja tullut tehtyä..
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Aijotko ostaa uuden saab 9-5 NG'n
Vielä NG9-5:sta hommatessa olin sitä mieltä, että ehdottomasti suomiauto.Rommitommi kirjoitti: ↑Su Marras 01, 2020 00:00Kannattaa ostaa se missä saa rahalle parhaan vastineen, ihan sama mistä se on tuotu
Kuitenkin kun tässä on touhunnut jokusen vuoden puoliammattimaisesti ostojen kanssa, niin en näe mitään suurempaa syytä ostaa suomiautoa, jos sen saa halvalla niin mikäs siinä, tuskin se sen ihmeempi on kuin ruotsalainen verrokkinsa. Varmaan vielä 15v sitten "aito Suomiauto" oli myyntivaltti, nykyään ketään ei kiinnosta, ainakaan pk-seudulla.
Kun kävin hakemassa NG9-3CV:n Viron Pärnusta (johon se oli vähän aiemmin tullut Ranskasta) muutin mieleni. Autossa ei ollut huoltokirjaa, eikä mukana kuin yksi avain, mutta myyjä oli mielestäni rehellisempi ja perillä auton "sielunelämästä" kuin NG9-5:n myynyt K***xksen myyjä.
Niinpä: täysin samaa mieltä kuin Tommi: kannattaa ostaa se, mistä saa rahoilleen parhaan vastineen. Se on sitten toinen asia mitä muut asiasta ajattelevat. Omaan käyttöönhän se auto ostetaan, ei miellyttääkseen toisia
Lisäksi auton harvinaisuus lähes "pakottaa" hakemaan sen ulkomailta. Suomesta kun ei oikein ole tarjontaa. Sekin oli suoranainen "ihme", että tuo meidän NG9-5 löytyi Suomesta ja vielä suomiautona. Katselin nimittäin samaan aikaan kahta muuta TiD:tä, jotka oli molemmat tuotu Ruotsista.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Aijotko ostaa uuden saab 9-5 NG'n
Niinhän se on että nykyisistä NG9-5 suomessa reilusti yli puolet on tuotuja. Autot on yksilöitä ja mulle sillä ei ole mitään väliä missä auto on viettänyt aikansa. Kunto/hinta/huoltohistoria ja varusteet ratkaisee aina.
Montakohan ng9-5 nykyään on Suomessa? Uutena niktä taidettiin myydä suomeen noin 100kpl ja jossain vaiheessa kanta oli noin 200 autoa jos oikein muistan.
Montakohan ng9-5 nykyään on Suomessa? Uutena niktä taidettiin myydä suomeen noin 100kpl ja jossain vaiheessa kanta oli noin 200 autoa jos oikein muistan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Aijotko ostaa uuden saab 9-5 NG'n
Tiettävästi 130 tuotu uutena aikanaan.
Mitä tulee tuohon 2,0:n bensan kulutukseen, oma kokemukseni ja vähän mittauksetkin kertovat, että maantiellä on vähäkulutuksisin automaattisaab, joita minulla on ollut (OG900i, 9000T16, OG9-3, OG9-5, NG9-5): vajaa 10 l, motarilla vajaa 11 (siis etanolia - bensalla en ole tonnarin jälkeen ajanut). Kaupungissa menee paljon enemmän - melkein tuplasti, mutta pakkohan tuollainen massa on aina liikkeelle vetää ja riippuu myös voimakkaasti siitä miten vetää.
Jakopää on helpompi avata kuin T7:ssa. Konetta ei tarvitse kammeta sivuun. Tein itse tarkastuksen 160 tkm kohdalla ja ainakin ohjaimet ja niiden kiinnitykset olivat virheettömässä kunnossa ja ketjutkin silmämäärin kunnossa (verrattuna loppuun ajettuihin T7:n ketjuihin, joista näki heti ilman kiristimen mittaustakin, että viisainta vaihtaa heti, vaikkei mitään ääntä vielä kuulunutkaan).
Mitä tulee tuohon 2,0:n bensan kulutukseen, oma kokemukseni ja vähän mittauksetkin kertovat, että maantiellä on vähäkulutuksisin automaattisaab, joita minulla on ollut (OG900i, 9000T16, OG9-3, OG9-5, NG9-5): vajaa 10 l, motarilla vajaa 11 (siis etanolia - bensalla en ole tonnarin jälkeen ajanut). Kaupungissa menee paljon enemmän - melkein tuplasti, mutta pakkohan tuollainen massa on aina liikkeelle vetää ja riippuu myös voimakkaasti siitä miten vetää.
Jakopää on helpompi avata kuin T7:ssa. Konetta ei tarvitse kammeta sivuun. Tein itse tarkastuksen 160 tkm kohdalla ja ainakin ohjaimet ja niiden kiinnitykset olivat virheettömässä kunnossa ja ketjutkin silmämäärin kunnossa (verrattuna loppuun ajettuihin T7:n ketjuihin, joista näki heti ilman kiristimen mittaustakin, että viisainta vaihtaa heti, vaikkei mitään ääntä vielä kuulunutkaan).
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Aijotko ostaa uuden saab 9-5 NG'n
https://9-5sc2012.com/wp-content/upload ... elease.pdf
Tuossa alkuperäiset tuontiluvut. Sen lisäksi sitten tietysti autoliikkeiden ja yksityisten jälkikäteen tuomat autot.
TTiD on kuluttanut kaupunkiajossa 7,5-8,7 litraa satasella. Motarilla on menty pienimmillään 5,3 litraa satasella kesänopeusrajoituksilla.HEV kirjoitti: ↑Ti Marras 03, 2020 20:28Mitä tulee tuohon 2,0:n bensan kulutukseen, oma kokemukseni ja vähän mittauksetkin kertovat, että maantiellä on vähäkulutuksisin automaattisaab, joita minulla on ollut (OG900i, 9000T16, OG9-3, OG9-5, NG9-5): vajaa 10 l, motarilla vajaa 11 (siis etanolia - bensalla en ole tonnarin jälkeen ajanut). Kaupungissa menee paljon enemmän - melkein tuplasti, mutta pakkohan tuollainen massa on aina liikkeelle vetää ja riippuu myös voimakkaasti siitä miten vetää.
Jakopää on helpompi avata kuin T7:ssa. Konetta ei tarvitse kammeta sivuun. Tein itse tarkastuksen 160 tkm kohdalla ja ainakin ohjaimet ja niiden kiinnitykset olivat virheettömässä kunnossa ja ketjutkin silmämäärin kunnossa (verrattuna loppuun ajettuihin T7:n ketjuihin, joista näki heti ilman kiristimen mittaustakin, että viisainta vaihtaa heti, vaikkei mitään ääntä vielä kuulunutkaan).
Huomasin tämän postauksen vasta nyt.keisari kirjoitti: ↑La Loka 31, 2020 15:21Omat kokemukseni:
Suomesta kannattaa ostaa orkinal Suomi auto. Se voi olla kalliimpi kuin tuonti peli mutta tietyt asiat ovat paremmin, paitsi lisävarusteet
( varsinkin jos et osaa tehdä autolle muuta kun tankata )
Viron tuonti oli ns. satu "liian hieno ollakseen totta". Eli ruoste /kolarikorjattu ja paljon muuta puuttuu skandinavian specs....
Ruotsin tuonti AINA ollut juuri sitä mitä maksat halpa yleenså huono, Hyvä on hyvä, eli vaikka he katsastavat autot ei ole sama juttu kun meillä!
(Jos vielä osaat ruotsia homma hoituu tosi hyvin ja yleensä kitkattomasti)
Ehkä paras Tuonti on tää Isolohko NG 9-5 joka on Jenkki huutokaupasta ostettu! (ellei lasketa 900 Aerot jotka toin ruottista)
Olin vielä reilu vuosi sitten täysin samaa mieltä, mutta mieli muuttui ostettuani tuon NG9-3CV:n.
Se on ihan sama mistä sen auton hakee, kunhan vain pystyy itse tsekkaamaan sen ennen ostopäätöstä. OK, onhan meitä klubilaisia/Saab-harrastajia sellaisiakin, jotka ovat ostaneet auton pelkän kuvien perusteella, mutta itse en lähtisi siihen.
Viron tuonnista: minulla on siitä huomattavasti positiivisempia kokemuksia kuin esimerkiksi ostaa auto suomalaiselta vaihtoautoihin erikoistuneelta liikkeeltä, jonka bisnes perustuu laajasti nopeaan varastokiertoon, ja joka samanaikaisesti on kuluttajansuojavalitusmäärien kärjessä.
Virolainen autojobbari oli huomattavasti rehellisempi ja ammattitaitoisempi kuin em. suomalaisen liikkeen myyjä. Ja joo, auto on aikanaan kolaroitu, ja sen tiesin etukäteen, koska otin siitä selvää ottamalla selville auton historian. Ei ollut mennyt lunariin, joten uskalsin ostaa sen tsekkkauksen jälkeen. Keulan oikeanpuolinen pelti, peili ja oikeanpuolisen oven pelti olivat vaurioituneet, mutta olivat korjattu asianmukaisesti.
Sen sijaan esimerkiksi Latviassa myynnissä olevien autojen suhteen kannattaa olla varautunut. Siellä on myynnissä jonkin verran esim. jenkeistä tuotuja "total lost vehiclejä", jotka on laitettu siellä kondikseen ja myydään eteenpäin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Aijotko ostaa uuden saab 9-5 NG'n
Uskaltaisitko ostaa tuon minun ameriikan tuonnin, joka on lähtenyt vakuutusyhtiöltä liikkeelle? Kannattaa muistaa, että etenkään ameriikassa nämä kultaiset peltilehmät eivät ole minkään arvoisia ja lunastetaan todella pienestä. Esim. tuo minun auto oli päätynyt vakuutusyhtiölle ilman kolarihistoriaa ja vikana oli puuttuvat avaimet.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ke Marras 04, 2020 07:20Sen sijaan esimerkiksi Latviassa myynnissä olevien autojen suhteen kannattaa olla varautunut. Siellä on myynnissä jonkin verran esim. jenkeistä tuotuja "total lost vehiclejä", jotka on laitettu siellä kondikseen ja myydään eteenpäin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Aijotko ostaa uuden saab 9-5 NG'n
Tuolla osien saatavuus -ketjussa tiedettiin myös kertoa että NG-femmoja on mennyt lunariin pelkkien takavalojen, tuulilasin tai konepellin vaurioitumisen vuoksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Aijotko ostaa uuden saab 9-5 NG'n
Kuten ajemmin Kirjoitin nämä ovat MINUN KOKEMUKSENI vuosilta 2008-2017. Tilanne on varmaan muuttunut nyt 2020.
Eka 900 Aero jonka hain Ruottista oli niin loppu että ensin jäi pohjasta kiinni ruottin laivalla ja kotiin päästyä osottautui että runko oli poikki Hyvät vara osat siitä sai ja olihan se halpa, ei tarvinnut edes maksaa autoveroa Virosta tuotiin 9000 Aero joka oli tosi siisti viimisenpäälle puunnattu sveitsin tuonti. 3 kk jälkeen vaihdelaatikko paskana, ruoste kukat kukki autossa (ruusuPENSAAT) sähkö ranetuksia niin paljon että auto alkoi palamaan jne.
Mutta Yhden tosi hyvän OG 9-5 Aeron ja kolme hyvää OG 900 aeroa ja yhden hyvän NG 9-3 olen tuonnut maahan itse.
Nämä olivat Hyviä ostoksia!
Suorsan tuoma jenkki ISOLOHKO NG 9-5 on kyllä suosikki ylitse muiden.
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Aijotko ostaa uuden saab 9-5 NG'n
Uskaltaisin.suorsa kirjoitti: ↑Ke Marras 04, 2020 08:29Uskaltaisitko ostaa tuon minun ameriikan tuonnin, joka on lähtenyt vakuutusyhtiöltä liikkeelle? Kannattaa muistaa, että etenkään ameriikassa nämä kultaiset peltilehmät eivät ole minkään arvoisia ja lunastetaan todella pienestä. Esim. tuo minun auto oli päätynyt vakuutusyhtiölle ilman kolarihistoriaa ja vikana oli puuttuvat avaimet.
Lähes naapurissa asuva Saabisti oli ostanut em. jenkki-NG9-5 2.0T:n, josta oli keula sökönä.
Lamput, etu- ja etuosan sivupellit olivat vaurioituneet, eikä vakuutusyhtiö katsonut enää järkeväksi korjata autoa. Em. henkilö hommasi osat ja laittoi auton kuntoon.
Itse tarkoitin lähinnä esim. sellaista 9-2x Aeroa, johon törmäsin noin 5 vuotta sitten. Auto oli myynnissä Puolassa Varsovassa, johon se oli tullut Latviasta. Sitten kun aloin selvittelemään auton historiaa, auto oli jenkeistä tuotu "total lost vehicle", johon oli mm. vaihteisto vaihtunut manuaalista automaatiksi (eli juuri epäedulliseen suuntaan ).
Kun tiedustelin asiaa myyjältä, kommunikointi päättyi siihen
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007