Kyllä se sieltä taas hapristuu, varmaan kylmemmällä kelillä ensioireet ja sitten parin vuoden päästä taas joka startissa nollan tuntumassa..Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Su Tammi 17, 2021 11:06Taas mennään
Auton öljypumpun O-rengas vaihdettu 25 000 km sitten. Pakkasta 18-24 astetta ja kylmäkäynnistyksen yhteydessä (ollut tosin lohkarissa kiinni ennen sitä) "matala öljynpaine - sammuta moottori" välähti näytössä eilen ja toissapäivänä
Toivottavasti on vain erittäin kylmästä säästä johtuva ominaisuus, eikä jää pysyväksi
"Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2730
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)
Ja ajokilometrejä merkittävämpi o-renkaan ikää ja kulutusta mittavat tekijät lienee vuodet, kylmästä-kuumaan-ja takaisin -kertojen määrä sekä moottorin käyttötunnit.
Näillä keleillä toki autossa kuin autossa voi kestää normaalia kauemmin että paineet nousee kylmäkäynnistyksessä, vaikka olisikin lohkolämmitetty.
Näillä keleillä toki autossa kuin autossa voi kestää normaalia kauemmin että paineet nousee kylmäkäynnistyksessä, vaikka olisikin lohkolämmitetty.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)
Meidänkin TTiD antoi tuon oil pressure low -ilmoituksen pitkästä aikaa parina aamuna, kun käynnistin sen noin -20 asteen pakkasella. Konetta oli lämmitetty eberillä ainakin 20min, mutta startti pyöri aika jähmeästi ja öp-valo on välähti ja viesti ehti käydä mittarissa. Näin se on tehnyt kovalla pakkasella ennenkin, mutta normaalisti tuota viesti ei ehdi mittariin, vaikka öp-valo välähtääkin starissa. Koneella on ajettu noin 319K ja öljyputken tiivistettä ei ole vielä vaihdettu kertaakaan...
Eski
Eski
-
- "Aero"
- Viestit: 396
- Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
- Paikkakunta: Epsoo
Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)
180tkm, sama hälyväläys täällä, oli 2h lämmössä. Data kulkee väylässä nopeammin kuin öljy putkessa? Hyvin nukuin silti.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)
Ei ole ilmestynyt nyt pariin päivään, kun pakkanen on laskenut.
Sitä ihmettelin myös, että kun ajelin viime perjantaina HKI-LPR-HKI, niin yli 20 asteen pakkasessa täysikaasukiihdytyksellä ohittaessa leveäkaistatiellä auto veti muutaman kerran "limb-home" -toiminnon päälle "Huolla auto" tuli lukemaan ajotietokoneeseen ja tehot laski. 15-30 sekunnin kuluttua palattiin normaaliajoon Ei ollut MDI:tä mukana, vaan ainoastaan Bluetooth OBD-sovitin ja puheimessa Torque. Se ei havainnut mitään vikakoodeja, joten ilmeisesti tuo oli jotain kovasta pakkasesta (miinus 25-26 astetta) johtuva "ominaisuus"?
Sitä ihmettelin myös, että kun ajelin viime perjantaina HKI-LPR-HKI, niin yli 20 asteen pakkasessa täysikaasukiihdytyksellä ohittaessa leveäkaistatiellä auto veti muutaman kerran "limb-home" -toiminnon päälle "Huolla auto" tuli lukemaan ajotietokoneeseen ja tehot laski. 15-30 sekunnin kuluttua palattiin normaaliajoon Ei ollut MDI:tä mukana, vaan ainoastaan Bluetooth OBD-sovitin ja puheimessa Torque. Se ei havainnut mitään vikakoodeja, joten ilmeisesti tuo oli jotain kovasta pakkasesta (miinus 25-26 astetta) johtuva "ominaisuus"?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Aero"
- Viestit: 396
- Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
- Paikkakunta: Epsoo
Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)
Kolmesti tein seuraavasti, ulkolämpö -5...0, lämmitys n. 2h+, seisonta-aika jokaisen 2vrk välissä:
-hehku, starttaus, heti sammutus: ei viestiä
-uusi käynnistys: ei viestiä.
Elän edelleen uskossani, että paineen luku on "liian" nopea anturilta...kesällä tiiviste vaihtoon.
-hehku, starttaus, heti sammutus: ei viestiä
-uusi käynnistys: ei viestiä.
Elän edelleen uskossani, että paineen luku on "liian" nopea anturilta...kesällä tiiviste vaihtoon.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
-
- "Hirsch"
- Viestit: 892
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)
Olen vaihtanut niitä ja huulen osa tiivisteessä kovettuu.
Joten imee ilmaa välistä.luulen että osa syy tämä kun joistain turbot menneet aika äkkiä.
Ekan vaihdosta jo kymmen vuotta aikaa ja uskon että öljyn merkillä tähänkin merkitys kuinka äkkiä se haurastuu.
Joten imee ilmaa välistä.luulen että osa syy tämä kun joistain turbot menneet aika äkkiä.
Ekan vaihdosta jo kymmen vuotta aikaa ja uskon että öljyn merkillä tähänkin merkitys kuinka äkkiä se haurastuu.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)
Tämä onkin se "tuhannen taalan" kysymys, että vaikuttaako eri öljylaadut tuohonveini siekkinen kirjoitti: ↑La Tammi 23, 2021 11:05Olen vaihtanut niitä ja huulen osa tiivisteessä kovettuu.
Joten imee ilmaa välistä.luulen että osa syy tämä kun joistain turbot menneet aika äkkiä.
Ekan vaihdosta jo kymmen vuotta aikaa ja uskon että öljyn merkillä tähänkin merkitys kuinka äkkiä se haurastuu.
Tuon kun saisi selvitettyä, niin käyttäisi vain autolle edullista öljyä, oli kyse sitten valmistajasta tai 0W40/5W30 eroista.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Aero"
- Viestit: 396
- Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
- Paikkakunta: Epsoo
Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)
Eipä oo enää ilmaantunut, lienee kylmimmät kelit jo takana.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
-
- "Hirsch"
- Viestit: 991
- Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
- Paikkakunta: Turku
Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)
Jännästi unohtaa tuon vaivan,
kun kelit ovat taas plussan puolella.
Eli pakko kai tuo tiiviste on vaihtaa.
Millaisia vaihtohintoja on tullut vastaan, kun
ei ole mahdollisuutta itse vaihtaa?
kun kelit ovat taas plussan puolella.
Eli pakko kai tuo tiiviste on vaihtaa.
Millaisia vaihtohintoja on tullut vastaan, kun
ei ole mahdollisuutta itse vaihtaa?
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)
Vaihtoehtoja on monia.Red Dragon kirjoitti: ↑La Huhti 10, 2021 18:03Jännästi unohtaa tuon vaivan,
kun kelit ovat taas plussan puolella.
Eli pakko kai tuo tiiviste on vaihtaa.
Millaisia vaihtohintoja on tullut vastaan, kun
ei ole mahdollisuutta itse vaihtaa?
Yksi firma olisi vaihtanut lohkon, toinen koko jakopään (Länsiauto, 3 600 €).
Vähämaan Autopalvelu Hyvinkäällä vaihtoi O-renkaan. Aloitti 8.30-9.00 ja homma oli valmis noin klo. 13.00.
Itse osa maksaa noin reilut parikymppiä, mutta töihin kannattaa varata noin 4-5 tuntia.
Jos auto on herjannut samaa satunnaisesti auton ollessa liikkeellä (kun moottori on hieman lämmennyt), saattaa vaurioiden määrä olla suurempi. Jos herjaa samaa auton ollessa liikkeessä, pitäisi pysäyttää välittömästi ja jatkaa vasta sitten, jos varoitusta ei enää tule.
Meillä herjasi ainoastaan kylmäkäynnistyksessä, ja siksi vaivasta päästiin tuolla Vähämaan Autopalvelun toimenpiteillä. Auton myynyt yritys maksoi kulut.
Kuten tuossa aiemmin kirjoitin, yli 20 asteen pakkasissa vaiva esiintyi uudestaan, mutta se johtui varmaan siitä, että öljyt olivat niin "kohmeessa" tuossa lämpötilassa. Nyt ei ole enää tullut tuota ilmoitusta kelien lämmittyä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)
Samaa vaivaa näköjään myös tuossa yksiturboisessa dieselissä. Tai voihan se johtua jostain muustakin, mutta plussakeleillä ei mitään ongelmaa. Nyt kun pakkasilla seisoo pari päivää, niin vilahtaa myös tuo ilmoitus.
Tässähän on herkkua se, että käytin öljypohjan kuukausi takaperin irti, enkä osannut epäillä yksiturboisessa tuota, kun en ollut autoa koskaan kylmällä kelillä vielä ajanut
Tässähän on herkkua se, että käytin öljypohjan kuukausi takaperin irti, enkä osannut epäillä yksiturboisessa tuota, kun en ollut autoa koskaan kylmällä kelillä vielä ajanut
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)
Meillä ei ole ikinä tullut tuota yksiturboisella (on tosin NG9-3 eikä NG9-5), mutta TTiD on tehnyt tuon parina kovana pakkasaamuna.Tonnari88 kirjoitti: ↑Ma Joulu 12, 2022 09:06Samaa vaivaa näköjään myös tuossa yksiturboisessa dieselissä. Tai voihan se johtua jostain muustakin, mutta plussakeleillä ei mitään ongelmaa. Nyt kun pakkasilla seisoo pari päivää, niin vilahtaa myös tuo ilmoitus.
Tässähän on herkkua se, että käytin öljypohjan kuukausi takaperin irti, enkä osannut epäillä yksiturboisessa tuota, kun en ollut autoa koskaan kylmällä kelillä vielä ajanut
On ilmeisesti enemmänkin moottorin "ominaisuus" kuin vika kylmällä kelillä. Kannattaa sammuttaa moottori, jos valo ei katoa 10 sekunnin kuluttua.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)
Silloin kun nämä olivat vielä uusia, niin tuo varoitus matalasta öljynpaineesta tuli ainakin kerran myös isän ng-femmassa kylmäkäynnistyksessä. Pakkasta oli silloin kyllä reilusti ja auto vielä lisäksi parkissa mäessä niin että keula ylempänä kuin perä. 2.0Tid oli siinäkin moottorina ja autolla mittarissa luokkaa max 50tkm.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
-
- "Aero"
- Viestit: 396
- Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
- Paikkakunta: Epsoo
Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)
Noenhänmä kesällä muistanut tiivitettä vaihtaa kun/vaikka oli kesäauto käytössä. Ehti TiD olla tänään aamusta 30min johdon päässä, tuo ilmo tuli, sammutin, laskin kymmeneen, uusi startti: ei ilmoa, ei myöskään työpäivän jälkeen, oli päivän ulkona ilman lämmitystä.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03