NG 9-5 RIEMUA

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
keisari
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja keisari »

Saabium196 kirjoitti:
La Helmi 20, 2021 15:49
Riemua odotellessa: 1000tkm GLA josta n. puolet itse ajaen, vielä 200km kotiin... En vertaa muuten mutta kuskin paikkaa: yhteen viikseen ahdettu liikaa, mittariston himmennintä en löydä, lienee jossain lättynäytön valikoissa. Automaatin vipu ratissa, ei maistu vaikka 95 -75 mulla olikin. Vakkarin säädöt pitää olla ratissa, nimim. vanha koira.
Hmmm... Minun ratissa on vakkarin kaikki säädöt vasenmalla puolella, mittariston valosäädin on valokytkimen vieressä pieni pystyssä oleva rengas :lol: ...
Keisarilla taas vaatteita....
Classic 900 S autom. 1992, NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut.,Honda CB 350 S -87 museolelu. 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhimman pojan herkku), 9-3 Aero -04 (kolmannen pojan), NG 9-3 TID Business (nuorimman pojan)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6548
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

keisari kirjoitti:
La Helmi 20, 2021 17:47
Saabium196 kirjoitti:
La Helmi 20, 2021 15:49
Riemua odotellessa: 1000tkm GLA josta n. puolet itse ajaen, vielä 200km kotiin... En vertaa muuten mutta kuskin paikkaa: yhteen viikseen ahdettu liikaa, mittariston himmennintä en löydä, lienee jossain lättynäytön valikoissa. Automaatin vipu ratissa, ei maistu vaikka 95 -75 mulla olikin. Vakkarin säädöt pitää olla ratissa, nimim. vanha koira.
Hmmm... Minun ratissa on vakkarin kaikki säädöt vasenmalla puolella, mittariston valosäädin on valokytkimen vieressä pieni pystyssä oleva rengas :lol: ...
Juuri näin. Minusta tuo NG9-5 vakkari on erittäin looginen 8)

NG9-3:n vakkari (minulla ollut sedan, combi ja cabbe) on taas sellaisessa paikassa, että se menee vahingossa päälle, mutta ei onneksi aktivoidu mihinkään nopeuteen. NG900:n vakkari oli taas outo, kun nopeutta pystyi lisäämään ja vähentämään yhdellä maililla (ei siis kilometrillä) 8O , ja minulla oli kuitenkin suomiauto.

OG900:ssani ei tainnut olla vakkaria :roll:

Summa summarum: NG9-5:n vakkari on noista minusta loogisin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4945
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Su Helmi 21, 2021 10:52
NG9-3:n vakkari (minulla ollut sedan, combi ja cabbe) on taas sellaisessa paikassa, että se menee vahingossa päälle, mutta ei onneksi aktivoidu mihinkään nopeuteen. NG900:n vakkari oli taas outo, kun nopeutta pystyi lisäämään ja vähentämään yhdellä maililla (ei siis kilometrillä) 8O , ja minulla oli kuitenkin suomiauto.
NG9-3:n vakkari on juurikin hyvä siinä, että sen saa halutessaan olemaan aina päällä. Aiemmissa saabeissa se piti erikseen kytkeä päälle ennen käyttöä.
9000, Ng900, og9-3, og9-5 ja ng9-3 on kaikissa "mailicruise", eli menee 1.6kmh stepeissä. En ihmettelisi, vaikka olisi ng-femmassakin.

-Sami
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6548
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tobbana kirjoitti:
Ma Helmi 22, 2021 09:21
9000, Ng900, og9-3, og9-5 ja ng9-3 on kaikissa "mailicruise", eli menee 1.6kmh stepeissä. En ihmettelisi, vaikka olisi ng-femmassakin.

-Sami
Ei ole. Toimii kilometreissä.

Johtuu varmaan siitä, että samaa vakkarijärjestelmää on käytetty Opel Insigniassa ja Chevy Malibussa :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4945
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ma Helmi 22, 2021 12:05
Ei ole. Toimii kilometreissä.

Johtuu varmaan siitä, että samaa vakkarijärjestelmää on käytetty Opel Insigniassa ja Chevy Malibussa :roll:
Itseasiassa ng-femmassakin cruise toimii maileissa. Se varmaan konvertoidaan näyttämään lähintä kilometriä tunnissa, mutta jossain vaiheessa tulee sitten väkisin 2kmh loikkia. Tätä aihetta sivuttiinkin erään jäsenen opel-ketjussa, kun ihmetteli tuota parin kilometrin pomppausta ajoittain. ;)

WIS kertoo seuraavaa:
"Vakionopeussäätimen kytkemistä varten ajonopeuden on oltava yli 40,2 km/h (25mph).. ..SET-käyttökytkimen lyhyillä painalluksilla ajonopeutta voidaan hidastaa 1,6 km/h (1mph) askelin.. ..RES-käyttökytkimen lyhyillä painalluksilla ajonopeutta voidaan nostaa 1,6km/h (1mph) askelin..."

-Sami
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6548
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tobbana kirjoitti:
Ma Helmi 22, 2021 13:50
Itseasiassa ng-femmassakin cruise toimii maileissa. Se varmaan konvertoidaan näyttämään lähintä kilometriä tunnissa, mutta jossain vaiheessa tulee sitten väkisin 2kmh loikkia. Tätä aihetta sivuttiinkin erään jäsenen opel-ketjussa, kun ihmetteli tuota parin kilometrin pomppausta ajoittain. ;)

WIS kertoo seuraavaa:
"Vakionopeussäätimen kytkemistä varten ajonopeuden on oltava yli 40,2 km/h (25mph).. ..SET-käyttökytkimen lyhyillä painalluksilla ajonopeutta voidaan hidastaa 1,6 km/h (1mph) askelin.. ..RES-käyttökytkimen lyhyillä painalluksilla ajonopeutta voidaan nostaa 1,6km/h (1mph) askelin..."

-Sami
Minulla tuo toimii kyllä ihan tarkasti kilometrin välein.
Olisiko sillä sitten jotain tekemistä asian kanssa, että on viimeisimpiä NG9-5:ia, jossa asia on fiksattu tms. :roll: Plus-painikkeesta menee kilsan ylös, miinus-painikkeesta kilsan alas.

Olen tsekannnut tuon Wazen navista joka kerta, kun ajelen vakkari päällä. Nopeus nousee/laskee yhden kilometrin. Niin tarkasti en ole sitä tsekannut, että mikä vaihtelu on 0,1 km tarkkuudella.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
keisari
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja keisari »

[/quote]
Itseasiassa ng-femmassakin cruise toimii maileissa. Se varmaan konvertoidaan näyttämään lähintä kilometriä tunnissa, mutta jossain vaiheessa tulee sitten väkisin 2kmh loikkia. Tätä aihetta sivuttiinkin erään jäsenen opel-ketjussa, kun ihmetteli tuota parin kilometrin pomppausta ajoittain. ;)

WIS kertoo seuraavaa:
"Vakionopeussäätimen kytkemistä varten ajonopeuden on oltava yli 40,2 km/h (25mph).. ..SET-käyttökytkimen lyhyillä painalluksilla ajonopeutta voidaan hidastaa 1,6 km/h (1mph) askelin.. ..RES-käyttökytkimen lyhyillä painalluksilla ajonopeutta voidaan nostaa 1,6km/h (1mph) askelin..."

-Sami
[/quote]

Mulla toimii ja 1,0 km väliä ja lähtee nopeudesta 30 km/h..... 8O
Keisarilla taas vaatteita....
Classic 900 S autom. 1992, NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut.,Honda CB 350 S -87 museolelu. 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhimman pojan herkku), 9-3 Aero -04 (kolmannen pojan), NG 9-3 TID Business (nuorimman pojan)
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5055
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mäkin muistan että meni päälle yli 30kmh vauhdissa, koska kotitie on 30 rajoitus ja sitä pystyi ajamaan vakkari päällä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06, Superb 2.0TDI DSG L&K -16, Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid ja Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96
aero
-
Viestit: 6877
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja aero »

Vaikka sinällään on nopeuspykälien puolesta aika se ja sama, se 0,6km/h ero on kuitenkin aika marginaalinen. Mutta noin tekniikan kannalta olisi toisaalta hassua, jos NG-femmaan ei olisi saatu cruisea toimimaan autossa muutenkin käytössä olevilla yksiköillä, sen verran tuoreesta softasta kuitenkin on kyse.

Alempi kytkeytymisraja on kyllä hyvä, just hitaassa vauhdissa asuinalueilla kuitenkin kattelee mieluummin ulos kuin vauhtiviisaria.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4945
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

^Onhan se mahdollista, että softaa on saatu hierottua, mutta WIS "unohtunut" päivittää.

-Sami
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6548
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tobbana kirjoitti:
Ti Helmi 23, 2021 10:05
^Onhan se mahdollista, että softaa on saatu hierottua, mutta WIS "unohtunut" päivittää.

-Sami
Mun WIS on päivätty 5.5.2013. Siinä lukee täysin sama mitä tuohon aiemmin laitoit.
Silti meidän TTiD:n vakkari toimii kilsoissa, ei maileissa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10906
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onkohan WISin sisältöä kuitenkaan päivitetty enää 2013, kun Saab meni konkkaan loppuvuodesta 2011? WISin softan toimittaja on voinut tehdä koodiin päivityksiä tämän jälkeenkin.
Saabium196
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

keisari kirjoitti:
La Helmi 20, 2021 17:47
Saabium196 kirjoitti:
La Helmi 20, 2021 15:49
Riemua odotellessa: 1000tkm GLA josta n. puolet itse ajaen, vielä 200km kotiin... En vertaa muuten mutta kuskin paikkaa: yhteen viikseen ahdettu liikaa, mittariston himmennintä en löydä, lienee jossain lättynäytön valikoissa. Automaatin vipu ratissa, ei maistu vaikka 95 -75 mulla olikin. Vakkarin säädöt pitää olla ratissa, nimim. vanha koira.
Hmmm... Minun ratissa on vakkarin kaikki säädöt vasenmalla puolella, mittariston valosäädin on valokytkimen vieressä pieni pystyssä oleva rengas :lol: ...
siis himmennintä MB:ssa en löytänyt...ja sen lättynäyttö ei ole kosketusnäyttö, vaikka on 5v nuorempi kuin ng!
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002
NG9-5 TiD aut. 2010
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2456
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja viggen »

Eikö se GLA:n mittarin valonsäätö ole vasemmalla puolella, aika alhaalla kojelaudassa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB 220D E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6548
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
Ti Helmi 23, 2021 12:35
Onkohan WISin sisältöä kuitenkaan päivitetty enää 2013, kun Saab meni konkkaan loppuvuodesta 2011? WISin softan toimittaja on voinut tehdä koodiin päivityksiä tämän jälkeenkin.
En minäkään usko sitä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin