NG 9-5 RIEMUA

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Saabium196 kirjoitti:
Ti Helmi 23, 2021 18:54
keisari kirjoitti:
La Helmi 20, 2021 17:47
Saabium196 kirjoitti:
La Helmi 20, 2021 15:49
Riemua odotellessa: 1000tkm GLA josta n. puolet itse ajaen, vielä 200km kotiin... En vertaa muuten mutta kuskin paikkaa: yhteen viikseen ahdettu liikaa, mittariston himmennintä en löydä, lienee jossain lättynäytön valikoissa. Automaatin vipu ratissa, ei maistu vaikka 95 -75 mulla olikin. Vakkarin säädöt pitää olla ratissa, nimim. vanha koira.
Hmmm... Minun ratissa on vakkarin kaikki säädöt vasenmalla puolella, mittariston valosäädin on valokytkimen vieressä pieni pystyssä oleva rengas :lol: ...
siis himmennintä MB:ssa en löytänyt...ja sen lättynäyttö ei ole kosketusnäyttö, vaikka on 5v nuorempi kuin ng!
Ei ollut Volvossakaan kosketusnäyttöä ennen uutta V60/V90:stä :roll:

Aikanaan kysyin sitä Volvo-kauppiaalta hankkiessani Volvo V70 Classicia työsuhdeautoksi, johon totesi, että "Volvo ei ole vielä katsonut niitä luotettavaksi" :lol:

Olisiko pistellyt omiaan, kun NG9-3:ssa on ollut kosketusnäyttö vm. 2007:stä lähtien, NG9-5:ssa vm. 2010 lähtien, ja Volvoa aiemmin työsuhdeautona olleessa vm. 2012 Škoda SuperB farkussakin oli kosketusnäyttö? :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5763
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tossa pihassa olevassa D6 on kyllä ihan futaava alkuperäinen sensus kosketusnäyttö. Eli ihan palturia on myyjä puhunut.
Näyttäis olleen 2011-2014 vuosimallin Volvoissa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tturku kirjoitti:
Ti Helmi 23, 2021 23:00
Tossa pihassa olevassa D6 on kyllä ihan futaava alkuperäinen sensus kosketusnäyttö. Eli ihan palturia on myyjä puhunut.
Näyttäis olleen 2011-2014 vuosimallin Volvoissa.
Sitä minäkin ajattelin :wink:

Taisi olla noissa hybrideissä jo kosketusnäyttö, kun fossiilisilla polttoaineilla kulkeviin sai vain sen 5 tai 7 tuuman näytön :roll:

Tuskin halusivat enää tehdä V70:een mitään suurempia muutoksia. Olivat kuitenkin jo laittaneet siihen Classic-versioon saman neljäsylinterisen dieselmoottorin mikä niillä on vieläkin nykyisissä malleissa käytössä. Se taisi olla viimeinen uudistus siihen malliin. Kaikki muut varusteet tuossa Classic-mallissa taisivat olla jo sellaisia, jotka jo olivat saatavilla V70:een, ja sitten heittivät ne siihen "kitchen-sink" -meiningillä, niin kuin Volvo yleensä tekee noiden Classic-mallien kohdalla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ot:ta jatkaakseni:

On todella karmean näköinen kojelauta viimeisissä V70:ssä, kiitos edellä mainitun ruudun. Tulee linjakkuudesta uudemman pään 240:n kojelauta mieleen. :mrgreen:

Mikähän vika siinä alkupään mallien kojelaudasta nousevassa versiossa oli? Alkupään V70 mk 3 olisi muutenkin mielenkiintoisen oloinen auto, jos jostain syystä haluaisin maksaa premium-lisää saadakseni auton joka hukkuu kaupan parkkipaikalle. Vuosien varrella kromilistojen ja maskin tilpehöörin määrä valitettavasti lisääntyi tasaisen tappavaa tahtia.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
zenga
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Marras 20, 2012 14:15

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja zenga »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Helmi 23, 2021 21:19
Saabium196 kirjoitti:
Ti Helmi 23, 2021 18:54
keisari kirjoitti:
La Helmi 20, 2021 17:47

Hmmm... Minun ratissa on vakkarin kaikki säädöt vasenmalla puolella, mittariston valosäädin on valokytkimen vieressä pieni pystyssä oleva rengas :lol: ...
siis himmennintä MB:ssa en löytänyt...ja sen lättynäyttö ei ole kosketusnäyttö, vaikka on 5v nuorempi kuin ng!
Ei ollut Volvossakaan kosketusnäyttöä ennen uutta V60/V90:stä :roll:

Aikanaan kysyin sitä Volvo-kauppiaalta hankkiessani Volvo V70 Classicia työsuhdeautoksi, johon totesi, että "Volvo ei ole vielä katsonut niitä luotettavaksi" :lol:

Olisiko pistellyt omiaan, kun NG9-3:ssa on ollut kosketusnäyttö vm. 2007:stä lähtien, NG9-5:ssa vm. 2010 lähtien, ja Volvoa aiemmin työsuhdeautona olleessa vm. 2012 Škoda SuperB farkussakin oli kosketusnäyttö? :wink:
OG9-5:ssähän sai kosketusnäytön 2000-luvun alussa. :D
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3167
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja viggen »

Minulla oli -99 mallin Griffinissä sellainen. Muuten kosketus näyttö on mielestäni huono, rulla tai hipaisu toiminta muulta kuin näytöstä parempi.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

viggen kirjoitti:
Ke Helmi 24, 2021 16:56
Minulla oli -99 mallin Griffinissä sellainen. Muuten kosketus näyttö on mielestäni huono, rulla tai hipaisu toiminta muulta kuin näytöstä parempi.
Minusta kosketusnäyttö on hyvä ratkaisu, mutta sen pitää olla:
1) käytettävissä käsineet käsissä,
2) helposti tavoitettavissa ilman, että joutuu kurottelemaan,
3) luotettava (ei mene pakkasella pimeäksi jne.),
4) helppokäyttöinen niin, että kaikki toiminnot löytää lukematta manuaalia.

Pari vuotta sitten työsuhdeautona olleessa Volvo V60 vm. 2019 täytyi lukea manuaalista, kuinka laittaa polttoainetoiminen lämmitin päälle :roll: Ei sen pitäisi olla niin vaikeaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mersussa oli aika pitkään valittavaissa käsikiekkohomman ja tatsin väliltä. Ajonaikaisen käytön turvallisuutta on perusteltu rullasysteemillä, mikä on kyllä hyvä, helppo ja vaistonvarainen...paitsi ennen kuin tajuaa sen logiikan. Aluksi tuntuu ihan järjettömältä kapistukselta. Mutta kun käytön oppii, niin ei tarvitse liikkuvassa ja heiluvassa autossa yrittää tarkkailla ja osua kosketusnäytön ikoneihin tai riveihin.

Kosketusnäyttöhän on nykyaikaa ja on halvempi rakentaa kuin läjä nappuloita ja ohjaimia ruudun kanssa.
Nykyyäänhän on menty siihen, että niitä nappuloita ei ole enää juuri missään, kun on helpompaa ja halvempaa tehdä sama homma kosketusnäytöllä ilman ainoatakaan nappulaa. Mikä alkaa ottamaan päähän, silloin kun niitä nappuloita toivoisi olevan.
Esim. näytön kirkkaus, mittariston kirkkaus, ESP saisi olla aina omat nappulat. Ärsyttää kaivella niitä valikosta.

Mitä noihin cruiseihin tulee, niin kaikki on olleet hyviä, millä olen ajanut. samat toiminnallisuudet löytyy viiksestä kuin rattinappuloista. Jos viittii käyttää sen 10 sekuntia toiminnan opetteluun, niin kaikki ne on samanlaisia sen jälkeen.

Joku marmatti CLA Mersun rattivaihteesta. Eipä siihen keppiin tarvitse koskea sen jälkeen kun on liikkeelle lähdetty ja pysäköidessä. Ei se kovin hankalaa voi olla. Eikä ole. Ainoa vaan, että vanhasta tottumuksesta lähtee Saabissa pyyhkijät välillä tahattomasti viipottamaan.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13340
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se rattivaihde on itse asiassa tosi loogisessa paikassa verrattuna siihen, että keskikonsoliin on laitettu joku jorman kokoinen storba hipelöitäväksi. Se storba vie siitä keskikonsolista tilaa joka olisi järkevästi käytettävissä muuhunkin. Nykyisin alkaa olla jo järkeviäkin ratkaisuja, mutta edelleen turhan monessa autossa on ihan vain tottumuksen ja perinteen takia se vaihteenvalitsin isketty siihen keskelle etupenkkejä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

peinu kirjoitti:
Ke Maalis 03, 2021 13:39
Mersussa oli aika pitkään valittavaissa käsikiekkohomman ja tatsin väliltä. Ajonaikaisen käytön turvallisuutta on perusteltu rullasysteemillä, mikä on kyllä hyvä, helppo ja vaistonvarainen...paitsi ennen kuin tajuaa sen logiikan. Aluksi tuntuu ihan järjettömältä kapistukselta. Mutta kun käytön oppii, niin ei tarvitse liikkuvassa ja heiluvassa autossa yrittää tarkkailla ja osua kosketusnäytön ikoneihin tai riveihin.
Minulla ollut molempia. BMW 530d xDrivessa oli tuo rulla, uusikorisessa Volvo V60:ssa kosketusnäyttö.
Itse pidän enemmän kosketusnäytöstä kuin rullasta. Sen rullan tilan voi käyttää johonkin tähdellisempään, vaikka mukitelineihin.

Eräs klubilainen sanoi aikanaan, että "mukitelineitä ei voi koskaan olla autossa (lue: Saabissa) liiaksi" :wink: :lol:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5455
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: SUOMI

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja VKe »

AZP kirjoitti:
Ke Maalis 03, 2021 13:43
Jorman kokoinen storba
No voi perkele :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Mutta asiaan:tuo on totta.

Ja sorry off-topic, palatkaa buimureista ja olvoista NG9-5'iin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

VKe kirjoitti:
Ma Maalis 08, 2021 09:34
Ja sorry off-topic, palatkaa buimureista ja olvoista NG9-5'iin
Samaa mieltä 👍
Ensiksi se on harvinainen auto, jota ei tule vastaan jokaisen nurkan takaa 8)
Lisäksi se on :saab: :mrgreen:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 892
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Nyt ng vaihtu saab 9-3 x malliin.Nyt jo kaipaan xwd 9-5 ng mallia on se vaan Isolla A-auto.jos ei ole kummallakin ajanut niin ei tiedä eroa.tuulella 9-5 on kun ajaisi junalla ei tiedä tuulesta eikä liukkaasta mitään.
Joskus vielä pihassa se V6 xwd malli 😁
keisari
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja keisari »

veini siekkinen kirjoitti:
Su Huhti 04, 2021 20:30

Joskus vielä pihassa se V6 xwd malli 😁
Suosittelen :saab: 8)
Vointeja Veini!
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Saabium196
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: NG 9-5 RIEMUA

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Taas GLAssa 1000km. Vaihdevivun jo suvaitsen, mutta vasen viiksihässäkkä! :evil:
Nopeusmittarin väri on kyllä huono, auton omistajakin käyttää numeronäyttöä.
Ng:ni on vielä kesälomalla, ehkä seuraava pitkä reissu pitää tehdä km-lisääntymisestä huolimatta :saab: illa.
Pysyis lämpökin tasaisena, ihme kylmiä puuskia GLA:ssa.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Vastaa Viestiin