Asensin Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6712
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Asensin Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Asensin eilen Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een.

Tarkoitettu alunperin Opel/Vauxhall Insigniaan, mutta toimii myös NG9-5:ssa.
Kaikki toimi lähes "heittämällä", paitsi Night Panel ei toimi mankan kanssa, ja kojelaudan radion painikkeet täytyy ohjelmoida uudestaan (jos niitä enää tarvitsee).

Kuvia Facebookin Saabistien palstalla:
https://www.facebook.com/groups/6268898 ... 1906353540
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Asensin Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja HEV »

Kerro nyt vähän enemmän.

Ilmeisesti vaihdoit tavallisen - ei navin tilalle? Tämä olisi kyllä kiinnostava päivitys, mutta en ole ainakaan vielä saanut selville, miten tuosta saa liitynnän HK:n vahvistimeen, joka on omassani (muutoin siis tavallinen ei-navi -radio). Onko tuo nappien uudelleenohjelmointi MDI-hommia vai miten se tapahtuu. Löytyikö kaikki sähköiset liitynnät yksi-yhteen Insignian kanssa vai joutuiko ranettamaan.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BP
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6712
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asensin Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

HEV kirjoitti:
Ke Kesä 09, 2021 13:00
Kerro nyt vähän enemmän.

Ilmeisesti vaihdoit tavallisen - ei navin tilalle? Tämä olisi kyllä kiinnostava päivitys, mutta en ole ainakaan vielä saanut selville, miten tuosta saa liitynnän HK:n vahvistimeen, joka on omassani (muutoin siis tavallinen ei-navi -radio). Onko tuo nappien uudelleenohjelmointi MDI-hommia vai miten se tapahtuu. Löytyikö kaikki sähköiset liitynnät yksi-yhteen Insignian kanssa vai joutuiko ranettamaan.
Navin tilalle vaihdoin, mutta ei sillä ole väliä kumpi on kysymyksessä - sopii molempien tilalle.

HK:n vahvarista en tiedä. mutta minullahan ei sellaista ole, kun auto on Linear Business, joten jätin ylimääräisen vahvariliitännän irti mankasta. Mukana tulee kyllä piuhahässäkkä, jolla mankan saa kytkettyä erilliseen vahvariin.

Rattinapit toimivat heittämällä, samoin ilmastoinnin säätimet.
Audiopainikkeet kojelaudassa eivät toimi, ellei niitä ohjelmoi uudestaan. Olen yrittänyt selvittää sitä miten homma tehdään, ja eilen eräs ruotsalainen NG9-5:n omistaja neuvoi minua. Saa nähdä miten homma etenee.

Nuo kojelaudan painikkeet olisi toki mukava saada toimimaan, mutta samaan aikaan olen asentanut NG9-3CV:hen E800 Android -mankan, ja NG9-3:ssahan ei ole mitään erillisiä audiopainikkeita, vaan kaikki aktiviteetti hoidetaan mankasta käsin. Joten ei tuo ole maailmanloppu, jos en saa noita kojelaudan audiopainikkeita toimimaan, mutta toki yritän sitä.

Asennus on melko "yksinkertainen", mutta työläs.
Jos ei ole aiemmin purkanut NG9-5:n kojelautaa, se on melko työläs operaatio:
1) Repäise vaihdekepin alla oleva muovisuojus irti. Aloita vasemmasta takakulmasta.
2) Jos sinulla on automaatti, ota sitä ennen vaihdevalitsin pois paikaltaan repäisemällä ylöspäin. Meidän auto on manuaali, joten jätin sen vain roikkumaan paikalleen.
3) Irrota em. muovisuojuksen alla alareunassa olevaa kaksi torxia.
4) Ota kiinni painiketaulun vasemmasta alareunasta ja vedä itseesi päin varovasti. Oikealta puolelta tarvitsee ottaa kiinnitykset irti muovisella verhoilutyökalulla (saa muistaakseni Motonetista, mutta tulevat myös laitteen mukana). Varo oikeassa yläkulmassa olevaa "hammasta", ja vedä paneelia oikealle yläviistoon.
5) Kun olet saanut paneelin irti, poista siitä kytkennät (painikkeiden kytkennät + Night Panel).
6) Irrota paneelin alla oleva torx-ruuvi.
7) Irrota valokytkin (vasemmalla kojelaudassa) muovisella verhoilutyökalulla.
8 ) Irrota em. kytkimen alla oleva torx-ruuvi.
9) Irrota rattitangon verhoilu. Se käy irrottamalla ensin verhoilun alhaalla oleva torx-ruuvi, sen jälkeen ratin vasemmalla ja oikealla olevat torx-ruuvit.
10) Poista rattitangon verhoilu.
11) Laita verhoilutyökalu kojelaudan vasempaan yläosaan ja ala kampeamaan kojelautaa itseesi päin. Se irtoaa varovasti kammettuna kiinnike kiinnikkeeltä.
12) Poista kojelaudan etuosa. Varo, ettei ilmanvaihtoritilät vahingoitu. Korjaa jos näin käy (ei ole vaikea homma).
13) Irrota näyttö, joka on kiinni neljällä torx-ruuvilla. Irrota liittimet.
14) Irrota keskusyksikkö (DVD-soitin jne.), jonka on kiinni neljällä torx-ruuvilla. Irrota liittimet.

Nyt ollaan päästy siihen vaiheeseen, että voidaan asentaa mankka.

15) Laita kaikki tarvitsemasi liittännät kiinni uuteen keskusyksikköön (Witson PX5). Älä unohda mikrofonia ja antenniadapteria!
16) Yritä saada mahdollisimman paljon piuhoista + Can-Bus -sovitin näytön taakse, koska keskusyksikön takana ei oikein ole tilaa. Kiinnitä GPS-antenni ja kaiutin (mistä tulee vilkun jne. äänet) kaksipuolisella teipillä kojelaudan sisälle.
17) Kiinnitä keskusyksikkö paikalleen. Menee samoihin vanhoihin kiinnikkeisiin aivan heittämällä. Varmista, että näytön liittimet johtoineen eivät jää keskusyksikön taakse, vaan ovat näkyvillä ja saatavilla.
18) Urakan vaikein vaihe. Laite on tarkoitettu Opel Insigniaan, joten mitkään kehikon kiinnikkeet eivät sovellu NG9-5:een. Pura näyttö sen Insigniaan tarkoitetusta muovikehikosta, irrota sen vasemmassa alaosassa olevat mikrofonin ja SD-korttilukijan kiinnikkeet. Heitä muovikehikko pois, sillä sillä ei tee mitään. Taita peltiset kiinnikkeet "littanaksi" pihdeillä, muuten näyttö ei mahdu paikoilleen. Liimaa näyttö kiinni paneeliin tai käytä kaksipuolista lujasti kiinni pitävää teippiä. Minä käytin No More Nails -teippiä.
19) Kokoa kojelauta.
20) Asenna rattitangon verhoilu ja valaisinkytkin paikalleen. Kiinnitä kojelaudan torx-ruuvit.
21) Nyt kun näyttö on kiinni paneelissa, laita varovasti kaikki liittimet paikalleen: näytön liittimet (2 kpl), paneelin liitin ja Night Panel -liitin (ei valitettavasti enää toimi uudessa mankassa, mutta toki mittaristossa).
22) Kiinnitä kaksi alaosassa olevaa torx-ruuvia.
23) Laita vaihdekepin alusta takaisin paikalleen.
24) Virrat päälle ja katso miten onnistuit :D

Täältä lisätietoa, mutta ei ole nykyään niin "dramaattista" kuin tuossa videossa. Ei tarvitse Dremeliä eikä rälläkkää :wink:

https://youtu.be/LtoVw_4GDrc
https://youtu.be/LtoVw_4GDrc
https://youtu.be/TLpvE-IgvaI
https://youtu.be/nFzjzz83UdY

Tuossa tekemäni video toiminnoista:
https://www.facebook.com/530619315/vide ... 516989316/
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Asensin Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja HEV »

Kiitokset!!
Tämähän oli ihan ylitsevuotava vastaus 👍. Täytyy paneutua WISsin sähkökaavioihin - tuo vahvistinkytkentä oli ainoa varaus, muuten olisin jo tilannut. Mankasta ne lienevät ne RCA-lähdöt eli saattaa vaatia jotain liitinmuutoksia väliin, mutta hyvältähän tämä vaikuttaisi.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BP
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6712
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asensin Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

HEV kirjoitti:
To Kesä 10, 2021 08:24
Kiitokset!!
Tämähän oli ihan ylitsevuotava vastaus 👍. Täytyy paneutua WISsin sähkökaavioihin - tuo vahvistinkytkentä oli ainoa varaus, muuten olisin jo tilannut. Mankasta ne lienevät ne RCA-lähdöt eli saattaa vaatia jotain liitinmuutoksia väliin, mutta hyvältähän tämä vaikuttaisi.
Kuten aiemmin kirjoitin, siinä tulee mukana erillinen piuhahässäkkä vahvistimille, RCA-liittimillä varustettu. En tiedä miten ne kytketään kiinni vahvariin, koska meillä on tosiaan tuo Linear Business, niin en kytkenyt liitintä laisinkaan kiinni pääyksikköön.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6712
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asensin Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Päivitystä asiaan: keskustelin kojelaudassa olevien audiopainikkeiden ohjelmoinnista ruotsalaisten NG9-5 -kuskien kanssa.

Vihreällä näytöllä olevan perusradion audiopainikkeet ovat ohjelmoitavissa melko helpostikin, mutta alkuperäisen navi-mankan eivät.

Tämä johtuu siitä, että navimankan HVAC-liitin on erilainen (pinneiltään) kuin vihreällä näytöllä olevan mankan HVAC-liitin.

Asiaa voisi ehkä "kiertää" hommaamalla tuollaisen vihreällä näytöllä olevan mankan audio-/ilmastointipainikepaneelin, mutta niistä halvinkin näytti olevan Bildelsbasenissa 3 000 SEK, joten ei maksa vaivaa, kun Witson PX5 maksaa itsessään sen 210-230 €. Ohjelmoi rattipainikkeisiin kaikki välttämättömästi tarvittavan, ja loput hoitaa kosketusnäytöltä käsin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Asensin Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja HEV »

Samoin päivitystä: Skemojen mukaan tuolle HK:n vahvistimelle menevät signaalit ovat suoraan nuo kaiutinlähdöt eli vasen/oikea - etu/taka - sub -signaalit löytyvät tuolta Witsonin takaa ja vain kojelaudan keskielementti jää vielä pimentoon (alkup radiosta siis sille oma lähtö vahvistimelle), mutta tuossa perusradiossahan se on kytketty soittamaan vain kanavien summaa. Eiköhän sen saa siis generoitua ihan jollain vastuskytkennällä etukaiuttimien signaaleista - vai mitä audiohenkilöt sanoo?
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BP
aero
-
Viestit: 7097
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Asensin Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja aero »

Se kanavien summan soittaminenhan lähinnä pilaa stereokuvaa ja yleensä myös äänen tasapainoisuutta taajuusskaalalla, minkä vuoksi jokaisesta autosta, johon moinen on menty markkinamiesten toiveesta tunkemaan, on siitä lähtenyt minulla piuha irti melko nopeasti. Kertaakaan temppu ei ole korvaa harmittanut.

Teoriassa on kaksi tilannetta, joissa se keskiämyri toimii stereoäänellä ihan ok:
1) Halutaan vaan taustamökää tasapainoisesti molemmilel etupenkeille tai kuunnellaan vaan uutisia ja niitäkin hiljaa, eli äänenlaadulla, -tasapainolla yms seikoilla ei ole oikeasti mitään merkitystä.

2) DSP:llä tai analogisella summauskytkennällä järjestetään keskelle juuri se ääni, minkä kuuluisi kuulua siltä kohtaa ja poistetaan tämä osuus äänestä sieltä sivukanavilta. Eli yksinkertaisimmillaan vasemmalle ajetaan L-R, keskelle L+R-3dB ja oikealle R-L. Jos tuota miinustelua ei tehdä (kuten yleensä ei), summautuu äänet uudestaan ilmassa ja jälleen tasapaino kärsii.

Kakkoskohdassa on myös tärkeää huomioida kaiuttimien taajuusvaste, kun toimiakseen tasapainoisesti sivukaiuttimien kanssa sen pitäisi pystyä toistamaan sama taajuusalue samalla suvereniteetilla, mutta yleensä esim. ovikaiuttimilla on mahdollisuus paljon isompaan elementtiin ja parempaan kotelointiin, kuin kojelautakaiuttimella. Käytännössä siis kakkoskohdasta on todella vaikeaa saada hyvää; kunnollisen DSP:nkin säätämiseen saa käyttää aika reilusti aikaa ja ihan oikeasti helpompaa on vaan jättää se keskisekottaja pois.

tl;dr: unohda se keskikaiutin, saat helpommalla paremman äänen pelkästään sivuista käsin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Asensin Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja HEV »

No sieltähän se tuli - kiitos aero taas pätevistä neuvoista! Sinänsä kyllä mieliohjelmani on Ylen ykkösaamu töihin ajaessa, joten keskielementilläkin saattaisi toimia, mutta uskallanpa nyt kokeilla ensin noilla, mistä on jo varmuus.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BP
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6712
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asensin Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Täytyy vielä todeta tähän, että cabbeen asentamani E800 on pakasta vedettynä parempisoundinen kuin tuo Witson PX5. Witsonin kanssa täytyy käyttää vähän aikaa, että sen saa soundaamaan yhtä hyvältä.

Eilen illalla säätelin Witsonin EQ:ta ja sain sen nyt kuulostamaan melko hyvältä 8)
Aluksi asennuksen jälkeen laitoin jonkun valmiin EQ:n ja loudnessin päälle, muta vähän aikaa kuulosteltuani se kuulosta aika "mössöltä". Eilen otin loudnessin pois päältä ja säädin EQ:n.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin