Moottorin kokonaisen jakopään ketjusarjan vaihto

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
IJARVILE
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 15:20

Moottorin kokonaisen jakopään ketjusarjan vaihto

Viesti Kirjoittaja IJARVILE »

Tervehdys ja hyvää alkavaa Joulua kaikille!
Ajattelin pistää tietoa kaikille Saab NG9-5 -omistajille liittyen otsikossa mainittuun asiaan.

Itselläni on Saab NG9-5 2.0T BioPower XWD ja tuli juuri 165tkm täyteen ja asennin kesällä VTunerin ja ajattelin, vaikka suurin osa kilometreistä on tullut matka-ajossa, niin voisi olla järkevää vaihtaa jakopään ketjusarja varmuuden vuoksi, koska olen lukenut USA:n saiteilta, että kyseisen mallin ketju ei välttämättä kestä koko 200tkm mikä on annettu huoltoväliksi.

Kyselin tarjouksia Suomesta ja Ruotsista (Asun tällä hetkellä Tukholmassa) Saab -huolloista, joista tunsin korjaamovastaavat ja yritin saada hinnan kyseiselle huollolle, joka piti sisällään seuraavat asiat:
1) moottorin ketjusarjan + tasapaino ketjujärjestelmän = koko ketjusarja 100% eli
ketjut, ketjunkiristimet, ohjaimet, kaikki tarvittavat tiivisteet/tarvikkeet, sekä työn hinnan
2) vesipumpun vaihdon + työn hinnan
3) moniurahihnan ja kiristimen jätin tarjouksesta pois, koska vaihdoin ne jo edellisenä kesänä 072014

Sitten ajattelin kysäistä tarjousta myös Viron puolelta, Autotarvete http://www.saabanti.ee, ja heidän tarjouksensa oli todella kilpailukykyinen verrattuna Suomeen ja Ruotsiin, vaikka lauttamatkat tuli kustantamaan lähes 200ekeä.
Huollatin autoni ollessani työmatkalla Pohjois-Amerikassa ja heillä oli koko viikko aikaa huoltaa rauhassa autoni ja noudin sen palattuani ja täytyy sanoa, että sijainti on myös hyvä, koska heidän huoltonsa sijaitsee lähellä satamaa. Ja haettuani tulipa nähtyä harvinainen Saab 9-7X heidän huoltoliikkeen pihamaalla, jota ei ole tullut vastaan edes Tukholmassa.

Palvelu oli todella hyvää! Ja huomasivat, että vaikka sivuääniä ketjun osalta ei ollut, totesivat haettuani auton, että kiristin oli viimeisillään ja ei olisi kestänyt enää 1tkm pitempään. Eli oli oikeas päätös tehdä kyseinen huolto, vaikka minulla olikin vielä saamani Svenskt Bil Garanti voimassa ja olisin todennäköisesti saanut uuden moottorin. No meni miten meni;)

Positiivista myös Autotarveten asiakaskeskeisyydestä täytyy sanoa, että kun huomasin Laskutuksessa pari pientä virhettä ja olivat välittömästi valmiita korjaamaan asian ja hyvittämään nuo pienet virheet pankkitililleni. Olemmehan ihmisiä, emmekä robotteja, joten näitä sattuu tekevälle, kuten sanonta kuuluu;)

Mutta olivat valmiita hyvittämään erehdyksen ilman mitään mukinoita, joka osoitti ammattimaista ja asiakaskeskeistä palvelua, joka vaihtelee suuresti, niin Suomessa kuin Ruotsissa valitettavasti. Aion myös jatkossakin teetättää suuret huollot kyseisessä huoltoliikkeessä.

Mutta ajattelin kirjoittaa tästä suosituksen tälle foorumille, koska olen huomannut, että osa huoltoliikkeistä, jopa nostaa kädet ylös, jos kysyy jotain spesifistä huoltoa autolle sen harvinaisuuden vuoksi ja hinta nousee sen vuoksi sekä yksikään huoltoliike ei ollut tehnyt kyseistä huoltoa vielä tälle autotyypille, niin tarjoukset vaihtelivat todella suuresti, mutta Autotarvete teki todella hyvän tarjouksen ilman turhia ilmavaroja töiden osalta.

Vtunerin vaihdettua vaihdoin itse uuden turbon ja täytyy sanoa, että olihan remontti, kun piti kartaanikin ottaa pois, myös vaihdoin keraamiset jarrut eteen ja ATE:n matalaviskositeettiset - 700mm2 jarrunesteet ja kyllähän huomasi eron viime talvena auton käyttäytymisessä, nesteiden ja jarrujen vaihdon jälkeen, reagointi nelivedon kanssa nousi ihan uudelle tasolle, jäipä Subaru WRX:n neliveto toiseksi talvella, kun testasimme huollon jälkeen, vaikka tehoja Subarussa oli lähes 70 heppaa enemmän, mutta ei auttanut lumisessa Oulussa lisätehot eli neliveto on todella hyvä.

Toimiva varaturbo, jonka ajattelin huollattaa FIN-turbolla Joensuussa ja suurentaa yhdellä sekä vaihdattaa keraamiset laakerit, mitkä kestävät.

Huomasin myös VTunerin osalta, että etanoliversio ei toimi yhtä hyvin kuin 98 oktaaniversio. Varmaankin siitä johtuen, että Pohjois-Amerikssa kun ei noita etanoliversioita ole ollut saatavilla ja kun vertaa kuinka auto -moottorin ohjaus ja vaihdelaatikko vastaavat ja varsinkin kun moottorijarrutuksella huomaa kuinka optimoitu 98 oktaaninen versio on, vastaa kaasuun todella herkästi, ja moottorinohjaus vaihteiston kanssa toimii upeasti, vaihtaa ja tiputtaa vaihteet todella pehmeästi. Päätin sen vuoksi vaihtaa 98 versioon pysyvästi, on todella hyvä softa ei voi kuin kehua!!

Mutta tässä hieman taustatietoa kokemuksista Autotarveten osalta ja suosittelen ainakin itse kyseistä huoltoa;)

Hyvää Joulun odotusta kaikille...
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Moottorin kokonaisen jakopään ketjusarjan vaihto

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Moi.millä öljyllä ajanut ja paljonko vaihtoväli.

Näyttäs olevan ainakin 9-3 puolella jos ajaa gm litkuilla ja 20tkm vaihtovälillä niin saa jakopään vaihtaa 250tkm kohdalla.jos ajaa 10tkm vaihtovälillä ja esim.mobili niin on tossa kaveri ajanut jo 380tkm.eikä ole ketjuremonttia tarvinut tehjä vaikka ovat sitä kovasti tarjonneet.?
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin kokonaisen jakopään ketjusarjan vaihto

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Ketjun aloittaja ei taida täällä enää kirjoitella, mutta viime viikolla haettu uusin ruotsinostos pitää sellasta kolinaa jakopäästä kylmänä, että vaihto on ajankohtainen, murisee myös melkoisesti ja koko kone tärisee aina välillä. Kilsoja 147tkm, ja täysi huoltokirja 20tkm väleillä. Missäs kilsoilla täällä on muilla mennyt? Ilmeisesti 150tkm on yllättävän paljon ainakin kun Ruotsin menoa seurailee, joten kyllähän tähän osasi varautua, mutta on tää GM laatu melko surkuhupaista :lol:

Sen verran ainakin selvitellyt, että tässä on täysin samat jakopään tasapainohilut kuin ng9-3:sen 2.0t bensakoneessa on ollut yli kymmenen vuotta, eli näyttäisi saavan ihan kohtuu hintaan ketjusarjaa siihen. Jollain kokemusta Neobrosin myymästä TVT-merkistä? Febiltä löytyy myös, mutta se on tarkoitettu GM:n 2.2 koneeseen, jossa taitaa olla erilainen kampuran ratas kuin Saabissa, muuten sama setti sekin, eli pitäisi ostaa Febin satsi ja Saabilta ratas päälle.
Jakoketju vähän erilainen kuin Euro5-versiossa on säädettävät nokat, mutta alkuperäisen ketjusatsin saisi Saksasta alle 150€. Ketjusatsiin ei kuulu nokkien VVT-pyörät, jotka onkin mukavissa hinnoissa, toinen reilu 500€ ja toinenkaan ei ilmainen, eli pitää toivoa, ettei löysä ketju ole kuluttanut hampaita.
Vesipumppu ja tiiviste reilun satkun jos ne haluaa vaihtaa samalla.
Yhteensä osat alkaen 220-300€, laatuosilla satkun tai pari enemmän. Orkkiksilla varmaan about tonnin luokkaa.

Jotain videoita katsoin hommasta, niin ei se nyt aivan mahdottomalta projektilta näyttänyt, mutta onko se?
Hintaa kuitenkin tulisi töineen arviolta 2000€ ja Virossakin reippaasti yli tonnin, joten sinäänsä houkuttelisi itse kokeilla, mutta lienee fiksumpaa jättää osaavammille.

Työn hinta on Tallinnassa 325€ merkkihuollossa, mutta odottelempa vielä Saabiantin tarjouksen kun pitäisi samalla laitella myös penkinlämmitin ja vaihtaa XWD:n öljyt, ja ne työt ainakin aiemmin oli halvempia Saabiantilla.
Tomppa & Saabit myyty :(
sovereign
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Maalis 03, 2018 18:06

Re: Moottorin kokonaisen jakopään ketjusarjan vaihto

Viesti Kirjoittaja sovereign »

Mielenkiintoista luettavaa, lieköhän kuin työläs operaatio loppupeleissä jos itse tekee ja koskeeko kuinka yleisesti kaikkia moottori vaihtoehtoja? nimim saabia harkitseva :D gm laadusta en nykyisillään osaa sanoa mutta on gm joskus osannut kestävääkin tehdä, kun mietin paljonko olen chevy vanilla ajanut vs remontit niin kestävä auto on ollut ainakin minun käytössä :D tosin ei ihan vertailukelpoinen kohde mut eniwei
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin kokonaisen jakopään ketjusarjan vaihto

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Onhan näissä paljon hyvääkin, esim. sisusta tuntuu olevan tehty oikein hyvin kulutusta kestävästä materiaalista ja se tuntuu olevan melko uudenveroinen lähes autossa kuin autossa.

Dieseleissä ongelmat keskittyvän lähinnä vesipumppuun ja sen kestoon. Satunnaisesti imusarjan tiiviste vuotanut, EGR:n tiiviste mennyt, jäähdytin vuotanut ja turbon imuputki haljennut. Nyt viimeisimpänä sain putsata jumahtaneen EGR:n, että sain auton käyntiin. Muutenhan diesel rullaa kivasti ja erittäin pienellä menee, jos sitä kolinaa jaksaa kuunnella, joka kantautuu autoon sisäänkin varsinkin kaupungissa.

Aiemmin itsellä oli 60tkm ajettu bensakone, ja siinä ei reilun puolen vuoden aikana ollut yhtään mitään laitettavaa, tässä 150tkm rullatussa seuraajassa on ainakin turbo ja kaasuläppäkotelo vaihdettu, ja nyt olis sitten ketjun vuoro, eli kilsat tuo kaikenlaista mukanaan.
Toisaalta myös vauhtipyörä pitää kolinaa tietyssä kohdassa kytkintä nostaessa, mutta ilmeisesti sekään ei kestävimmästä päästä, ottaen huomioon, että tässä koneessa vääntöä ei ole pienillä kierroksilla ole mitenkään mainittavan runsaasti, alle 2000rpm diesel tuntuu suorastaan sporttiselta jos tähän vertaa, eikä nämä myöskään täysin tunnu 220 heppaselta, missään vaiheessa voimaa ei ole mitenkään ylenpalttisesti, varmaan neliveto syö oman osansa voimantunteesta. Ja edellisistä käyttäjistähän se paljon on kiinni, missä kunnossa kytkinhilut on. Myös bensan ääni tyhjäkäynnillä on aika ruma, mutta vähänkin kaasua, niin kone murisee aika kivan sporttisesti. Säästöpossu tämä ei ole, nelivedolla ei tunnu pääsevän alle kympillä edes maantiellä, mutta vanhalle chevy-miehelle se ei liene ongelma :D.

Alustan kovuus sen sijaan saattaa olla jenkkeihin tottuneelle liian kova, kannattaa käydä kokeilemassa.

Pitää tietysti muistaa, että ei nämä enää uusia ole ja kaikissa on laitettavaa, mutta kun itsellä kiinnostus on jakautunut PSA:n tuotteisiin ja toisaalta Saabeihin, niin aika paljon vähemmällä huolenpidolla samanikäiset Sitikat on menneet, mutta rakkaudesta lajiinhan näiden Saabien kanssa touhutaan.
Tomppa & Saabit myyty :(
jarkar
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: Moottorin kokonaisen jakopään ketjusarjan vaihto

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Mulla kiristin paloina öljypohjassa mittarissa 115tkm auto ng95 xwd bensa
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin kokonaisen jakopään ketjusarjan vaihto

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

jarkar kirjoitti:Mulla kiristin paloina öljypohjassa mittarissa 115tkm auto ng95 xwd bensa
No toi kuulostaa aika siltä, missä kohdin on Ruotsin autoissakin tehty ketjuremppaa.

Oliko jako- vai tp-ketjun kiristin?
Tuliko vain uusi kiristin vai koko jakopää uusiksi?
Tomppa & Saabit myyty :(
sovereign
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Maalis 03, 2018 18:06

Re: Moottorin kokonaisen jakopään ketjusarjan vaihto

Viesti Kirjoittaja sovereign »

onko tuo jakoketjun ja kiristimen vaihto sellainen, että kun kerran tekee niin ei toista kertaa tarvitse?
jarkar
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: Moottorin kokonaisen jakopään ketjusarjan vaihto

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Jakoketjun kiristin,uusi jakoketjut ja rattaat ja tasapaino ketju tuli uutta.laitettiin paikallisella Korjaamolla. Makso jotain 1400€.
tasapaino rattaita ei vaihdettu.
Merkki huollossa hinta pari tonnia osat ja päivä työtä. Saabanti lupasi n.1600 € kaikista osista ja työstä.

Olikohan polkupyörän ketju kestävämpi?on saman kokoinen ainakin halvempi5 :lol:
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Moottorin kokonaisen jakopään ketjusarjan vaihto

Viesti Kirjoittaja HEV »

Heräsin tuossa juhannuksen aikaan minäkin kuuntelemaan kylmän koneen (siis 2,0 bensaautomaatti, ajettu 162 tkm) ääntä, kun olin itse ulkopuolella ja siirrettiin autoja puiden kaadon alta sivuun. Sisälle kuuluu tyhjäkäynnilläkin pieni raksutus ehkä minuutin verran, mutta sitten joku toimilaite vetää (?) ja ääni häviää laakista. Sen jälkeen tyhjäkäynti kuullostaa siistiltä (konepellin allakin kuunneltuna) pieni harva kitinä tulee jostain, kun tarkkaan kuuntelee, mutta samantyyppinen raksutus kuuluu, kun autoa siirtää ihan ryömintävauhdilla eteenpäin pienimmällä vaihteella, kun veto tulee päälle ja vaihtelee vedon mukaan.

Jakopää on nyt aukaistu: https://www.dropbox.com/s/78m8tiao6o1wh ... 4.jpg?dl=0 ja kaikki ohjaimet ovat ehjiä eivätkä näytä kuluneiltakaan. Kaikki kiinnitysruuvit ovat tiukassa. Voiko kiristimien toiminnan todeta jotenkin? Tp-ketjussa milli löysää, mutta eikös kiristin toimi öljynpaineella? Jakoketju tuntui kiristimen puolelta tiukalta - toisella puolella vähän löysää, mutta otin hihnapyörän irti pulttipyssyllä, joten on varmaan liikkunut vähän vastapäivään. Ketju näyttää amatöörin silmiin hyväkuntoiselta (verrattuna esim 280 ajetun T7 ketjuun joka minulle ainoa vertailukohta): https://www.dropbox.com/s/io4p76bxdzdud ... u.jpg?dl=0

Jakopää on menossa uusiksi, kun saan osat ja työkalut käsiini, mutta nyt ajattelin laittaa kannen takaisin ja jatkaa ajoa vielä hetken. Mikä muu kuin jakopää voisi äännellä noin? Kellään kokemusta tai ideoita vai onko ominaisuus? Vaihteistoöljytkin vaihdettu 128 kohdalla. Voi olla että ääntely on ollut sieltä 123 tkm kohdalta olemassa eikä tyhjäkäyntiääni ole mitenkään erityisesti voimistunut.

Mitäs raati sanoo - mitä kannattaisi vielä tutkia avata yms? Sain jo Suokon Vesalta ja Suorsan Kimmolta arvokkaita kommentteja ja neuvoja ennen jakopään avaamista - suurkiitokset heille.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Moottorin kokonaisen jakopään ketjusarjan vaihto

Viesti Kirjoittaja tosu »

Samanlaisen äänen olen itsekin havainnut, ja siitä syystä puolitoista vuotta sitten teetin jakopääremontin. Sillä ei kyseiseen ääneen ollut ainakaan suuresti havaittavaa vaikutusta, ja Länsi-Autossa totesivat että jakopäässä ei näkynyt mitään outoa eikä ketju ollut havaittavasti venynyt sekä kaikki laahaimet ja muut oli ok. No, osat joka tapauksessa vaihdettiin kun se auki otettiin.
Tuo kylmäkäynnistyksen yhteydessä kuuluva ääni kuuluu korotetun tyhjäkäynnin ajan, eli sen vajaan minuutin kunnes tyhjäkäynti laskee normaalille tasolle. Taitaa ennemminkin olla kyseessä ominaisuus kuin vika, myös bensa 9-3:ssa on selvästi samantaipaista (tosin kuulostaa enemmän sellaiselta korinalta auton ulkopuolella ja sisälle ei kuulu) sen käynnistyksen jälkeisen korotetun tyhjäkäynnin aikana. Kokemusta on neljästä eri 9-3:sta erilasilla kilometrimäärillä, lähes uudesta nykyiseen 155 tkm ajettuun. Samantapaista ääntelyä kaikissa. Kaikki olleet automaatteja ja ääni kuuluu kun vaihde kytketään päälle, vapaalla ollessaan kierrokset ovat korkeammat mutta ääntä ei kuulu.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2021 Volvo XC40 Recharge T5
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Moottorin kokonaisen jakopään ketjusarjan vaihto

Viesti Kirjoittaja HEV »

No kuvasit kyllä juuri saman ilmiön ja korina on hyvä sana kuvaamaan sitä. Sanoisin, että tuossa yksilössä kuuluu kyllä ulkopuolelta konepelti auki, mutta sisälle ei. Liikkeelle lähdettäessä kuuluu vähän myös sisälle ja auton sivusta (ulkona kuunnellen) reilusti. Varmasti sama ääni. Saattoi olla minulla tosiaan ensimmäinen kerta kun kuulin tuon liikkuvan jonkun muun ajamana 😀.

Vesipumpusta en löytänyt sormituntumalla mitään välystä (ketjua sai kiristimestä aavistuksen löysättyä).

Tulipa opeteltua jo alkuosa jakopään remontista, joten pitää alkaa hankkia nokkatyökalua ja korjaussarjaa. Aika ahdas on runkopalkin ja koneen väli eli kaikenmuotoiset lenkkiavaimet, joita työkaluista löytyi, olivat käytössä. Pitääkö muuten öljyt laskea pois eli tulevako syliin avattaessa? No tuli tehtyä ylimääräinen öljynvaihto, mistä tuskin on haittaa.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Moottorin kokonaisen jakopään ketjusarjan vaihto

Viesti Kirjoittaja HEV »

Suunnitelma oli tehdä jakopää (siis 2,0 biopower kone) uusiksi tuossa loppusyksystä ennen kuin 200 000 km tulee täyteen, mutta erinäisitä syistä sain auton työn alle vasta tammikuun puolivälissä ja 202 000 km kohdalla. Sitten olikin jo pakko – moottoriin tuli raksuttava sivuääni ja viimeisellä kauppareissulla ei enää tullut lämmintä suuttimista ja lasit pysyivät huurussa.

NG-kolkin orggis jakopääkitti oli ollut jo pari vuotta hyllyssä odottamassa ja laitoin tilaukseen vesipumpun ja nokkien toimilaitteiden ruuvit, jotka pitää uusia. Länsi-Auto Herttoniemen varaosamyyjä laittoi tilauksen sisään ja parin päivän sisään piti olla kamat haettavissa. Hän lähti samalla sairaslomalle 1½ viikoksi eikä kukaan pystynyt siellä sanomaan onko osat tulossa ja milloin. Odottelin viikon ja käännyin Rajakylän Saab-edustajan puoleen, joka hommasikin osat nopeasti.

Sillä aikaa olin purkanut kaiken tarvittavan jakopään ja vesipumpun edestä pois. (Enpä saanut kuvia näkymään aijaa.com:istakaan, joten lisäsin vielä samoista kuvista g:n linkit :( )

https://photos.app.goo.gl/4LXp2HtVctqR758y9
Kuva

Kaksi kolmasosaa työstä oli vesipumppua. Vesipumppu oli joka tapauksessa tarkoitus uusia, vaikka paljastuikin, että kylmän syy oli katkennut tasapainoketju, joka pyörittää sitä.

https://photos.app.goo.gl/dRuwC7UHLqzgSgC96
Kuva

Jakopää oli noiden kilometrien jäljiltä hyvässä kunnossa. Ohjaimissa oli juuri ja juuri jäljet – syvyys muutama kymmenesosamilli. WISsin mukaan maksimi on 1,12 mm. Jakoketju oli venynyt noin 2 mm ja avattaessa kireällä. Kiristimen puoleinen ohjain on metallirunkoinen, joten vaikka liukupinta hajoaisi ketju ei paljoa löysty ja toinen ohjain taas suora, joten senkään meno palasiksi ei ketjua löysäisi. Ihmettelen niitä puheita (tässä foorumin osassa), joiden mukaan jakopää (ohjaimet) olisi poikkeuksellisen heikko ja aiheuttaisi runsaasti pahoja moottorivaurioita ketjun hypättyä. Ketju ja ohjaimethan on samat kuin B207:ssa. Tasapaino ketju taas on ohuempi ja pyörii tuplasti lujempaa, silti sen ohjaimissakaan ei mitään syviä jälkiä ollut. Ketju oli ennen katkeamistaan venynyt noin yhden lenkkivälin verran (10 mm).

https://photos.app.goo.gl/a6LaDTQPLC8GP52o9
Kuva

Purkamisessa suurin osa ajasta meni pakoputkiston alkuosan irrottamiseen ja sen miettimiseen, mitä kautta minkäkin ruuvin, mutterin tai putken saisi väännettyä auki ja pois. Pelkän jakopään uusiminen on pikku homma vesipumpun vaihtoon verrattuna.

Minulla oli varattuna jakopään työkalusarja, mutta käytin ainoastaan EN-48953 lukitsinta nokkien toimilaitteiden ruuvien kiristyksessä.

https://photos.app.goo.gl/agsdVkwNrdJr4B5X8
Kuva

Sekään ei vaikuttanut välttämättömältä. Eli jakopään pystyy uusimaan ilman erikoistyökaluja, mutta hyvä valikoima perustyökaluja tarvitaan – erityisesti erimittaisia vääntimiä hylsyihin ja erimuotoisia kiintoavaimia. Mikä parasta, konetta ei tarvitse kammeta mihinkään päin.

A20NFT koneen jakopään ketjujen ja vesipumpun vaihto. Kannustukseksi tätä suunnitteleville :D Varmaankin jotain on jäänyt kirjaamatta ja virheistä saa huomauttaa.

1. Moottorin muovisuoja pois
2. Aloitin purkamalla koneen päältä imupuolen putkiston (putsarikoteloineen, IMM ja putki ahtimelle) ja edelleen putken ahtimelta välijäähylle päin. Etanolianturi (jos on) pitää irrottaa yläpäästä, jotta imuputki mahtuu tulemaan pois.
3. Puolat irti, nokka-akselien solenoidien liittimet irti, joitain putkia irti ja nokkapyörien kohdalla oleva putkien kannatin irti venttilikopasta
4. Ahtimen lämpösuoja pois (3 x 10mm)
5. Ahtimen päällä olevat banjot (vesi ja öljy) irti (19mm).
6. Ykköslambdan johto irti liittimestä
7. Ketjunkiristin irti (32mm)
8. Katalysaattorin ja ahtimen väliset mutterit auki (4 x 15mm). Yllättävän hyvin aukesivat, mutta pitää olla erimittaisia vääntövarsia räikkään – sen verran ahdas on vääntötila. Yksi pinnapultti tuli ylös. Kannattaa varata joku 60x60 cm pöytälevyn palanen koneen päälle makuualustaksi – helpottaa hidasta askartelua.

https://photos.app.goo.gl/LSV6bN6zP94qVDWD7
Kuva

9. Venttiilikoppa irti
10. Auto ylös
11. Katin alamutterit auki (16mm) ja irti myös L-kannattimesta (15mm). Katin alamutterit olivat todella tiukassa vrkn liotuksesta huolimatta ja pyöristyivät pahasti (kuparimutterit). Aukesivat vastakierrehylsyllä lopulta.
12. Kakkoslambda irti – katti ei mahdu muuten tulemaan pois
13. Pakoputken jousto-osan takapään mutterit (11mm?) auki ja samoin kannakkeet (13mm) irti putken puolivälistä. Jousto-osa kokonaan pois.
14. Katti alas paikaltaan => alkaa termarikotelo ja vesipumppu näkymään

https://photos.app.goo.gl/ynLgfDT2wMPooYGB6
Kuva

15. Termarikotelosta ahtimen vesiputki (19mm) ja lämpöanturi irti (keskimmäistä ruuvia ei saa muuten auki) ja kolme ruuvia (10mm) auki.
16. Koteloa vasempaan, jotta pumpun ja kotelon yhdysputki irtoaa
17. Kun yhdysputki on pois, pääsee irrottamaan ahtimelle vievän öljyputken (19mm), joka pitää olla irti myös yläpäästä. Silloin sen saa riittävän sivuun niin, että vesipumppu mahtuu tulemaan alas.
18. Vesipumpun kaksi ruuvia auki (13mm), kolmas jakopään kotelon keskeltä ja neljäs jakopään puolelta ylhäältä (WIS puhuu vain yhdestä!). Aukaisin myös jakopään kotelon (10mm)

https://photos.app.goo.gl/W4dCRuJTuHu2PzhG8
Kuva

19. Vesipumpun kampeaminen irti ja pois
20. Oikea etupyörä pois, alamuovit ja sisälokarin etuosa pois. Kampiakselin hihnapyörä irti pulttipyssyllä, hihnankiristin löysälle (erikoistyökalu: 3/8” hylsyväännin pitkällä varrella) ja pois, hihnan apupyörä irti ja hihna pois.
21. Auto alemmaksi
22. Jotta jakoketjun kiinteän ohjaimen yläpultin saa auki, sen edessä oleva tulppa pitää avata (10mm kuusiokolo ja moottorin nostokorvakkeen irrotus auttaa) lyhennetyllä avaimella tai irrottaa moottorin päätytuki
23. Tasapainohilujen ja jakopään purku. Ylin tp-ketjun ohjain, kun on pois, jakoketju mahtuu tulemaan alas. Jakoketjun ohjaimet tulee pois alakautta. Nokkien toimilaitteiden pultit auki (18mm) – nokka-akselin kiinnipitämiseen 15/16” tai 24 mm avain (WIS: 23mm!). Toimilaitteet irti – ketju alas.

https://photos.app.goo.gl/kLjLJbAYPaEHFMCUA
Kuva

24. Auto ylemmäksi
25. Vesipumppu paikalleen kolmella ruuvilla (kaksi pumpun puolelta, yksi etupuolelta)
26. Ahtimen öljyputken alapää paikalleen (huom kiertymisen esto voi estää sitä menemästä pohjaan)
27. Vesipumpun ja termarikotelon välinen putki paikalleen
28. Termarikotelo paikalleen (kolme ruuvia – pitkä ja kaksi lyhyttä)
29. Lämpöanturi paikalleen koteloon ja johto kiinni sekä ahtimen vesiputki myös
29b. Katti ja pakoputken jousto-osa paikalleen
30. Auto alemmaksi
31. Tasapainoketjun hilppeet paikalleen – ensin ketju, sitten ohjaimet – muuten ei oikein yllä rattaille.
32. Nokkaketju ja ohjaimet paikalleen – vaihdoin uuden alarattaan, mutta nokkien toimilaitteet jäi vanhat, uudet kiinnitysruuvit (30Nm + 100 astetta!)
33. Ketjunkiristin paikalleen (75 Nm) ja sen vapautus painamalla ketjua kiristimen kohdalta yläkautta
34. Nokkaketjun yläohjain paikalleen
35. Koneen pyöritystä käsin muutama kierros
36. Venttiilikoppa paikalleen, puolat paikalleen, ahtimen vesi- ja öljyletkut kiinni, kannen johtosarjan kiinnikkeet paikoilleen, nokkien solenoidien liittimet kiinni.
37. Ilmaputki ahtimelta välijäähyyn kiinni, ilmamassamittari putkineen kiinni ahtimeen, ilmanputsarin pohja ja putsari kansineen paikalleen.
38. Vasta nyt etanolianturi takaisin kiinni paikalleen
39. Hihnapyörät ja hihna takaisin paikalleen.
40. Moottorin suojus ja alamuovit sisälokareineen paikalleen.
41. Etupyörä kiinni ja auto pyörilleen.
42. Öljyt ja vedet sisään

(Edit: lisätty katin ja jk-ohjaimien kiinnitys ym unohtunutta)
Viimeksi muokannut HEV, Ma Helmi 06, 2023 14:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Moottorin kokonaisen jakopään ketjusarjan vaihto

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Mahtava ohjeistus! Tuo tieto että sen ihmeempiä erikoistyökaluja ei työssä tarvita tuo kyllä rohkeutta kokeilla tehdä itse jos ja kun aika tulee :)
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Moottorin kokonaisen jakopään ketjusarjan vaihto

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

...Ja näin kesäloman alun kunniaksi otin omastakin jakopään auki. Tasapaino-osastolla olikin käynyt hassusti, kiristimen laahain oli poikki ja tasapainoketju laahanut suoraan kiristimeen, jakopään puolella muuten kaikki kunnossa mutta se musta ohjuri oli katkennut yläpäästä..
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Vastaa Viestiin