Olin jo aivan varma, että pyöränripustuksissa on jotain totaalisesti irti - esim. että iskareiden päät hakkaisivat runkoon metalli-metallia vasten - ilkeä tosin hieman kumea ääni.
Annoin katsastusmiehen käydä ripustukset perusteellisesti läpi, mutta mitään vikaa ei löytynyt.
Kävimme koeajolla ja hän totesi, ettei ole koskaan kuullut vastaavaa.
Kuulostaa aivan, kuin jotain lähtisi liikkeelle/pomppaisi takakontissa tai sen alla olevassa vararengastilassa varsinkin hidasteissa - takapenkin alle en ole vielä kurkannut, miten se irroitetaan?
Vaikuttaa siltä, että kolina alkaa vasta muutaman kilometrin ajon jälkeen - ei aivan heti.
Herkimmillään se alkaa jo asfaltissa olevasta halkeamasta - ja sitten tilanne voi taas rauhoittua - aivan kuin jokin muuttaisi asentoaan.
Pahimmillaan jo kapea ura asfaltissa tuntuu aiheuttavan ikään kuin kolinasarjan. Pari kertaa kolahduksia on kuulunut myös jarrutettaessa.
Mietin myös, että voiko tulla renkaista, koska juuri teräviin epäjatkuvuuksiin reagoi herkemmin kuin loiviin pomppuihin ja koska auto mielestäni antaa muutenkin rengasmelua sisään - mutta oudon kova kolina kyllä rengasmeluksi eikä sovi tuohon jarrutushuomioon.
Ajattelin tällä palstalla varmistaa, onko muiden kokemusten perusteella kyseessä jopa ominaisuus eikä vika / tai mistä vikaa kannattaisi vielä etsiä. Iskareiden suojukset ovat jostain syystä tipahtaneet niin, että n. 5 - 10 cm kirkasta sylinteriä on takana näkyvissä molemmin puolin, eli ne menee varmaan piakkoin uusiksi - ellei tuokin ole ominaisuus. Voisiko iskarissa olla kolinaa aiheuttava sisäinen vika, joka kuuluu vasta iskarin lämmetessä / ajoittain...irrallaan oleva suojuskin liikkuu sen verran tahmeasti, eikä muutenkaan kevyenä voine antaa noin kovaa kolinaa.
Toinen kysymys: Kaipaisin suosituksia Espoon seuduilla toimivista osaavista Saab korjaajista
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mara