Uusi Saab 9-5

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Minuteman kirjoitti: Kysymys tulee olemaan metsästä ja siitä saatavasta biomassasta joten meillä on polttoainetta maa täynnä, miltei minne vain katsookin.
Se on muuten totta, koko maan melkein jokainen siilo täynä viljaa ja lisää tulee julmettua tahtia, viel ku hipit tajuis sen ni voitais tehdä niistä etanolia.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

jsuomi kirjoitti:
Minuteman kirjoitti: Kysymys tulee olemaan metsästä ja siitä saatavasta biomassasta joten meillä on polttoainetta maa täynnä, miltei minne vain katsookin.
Se on muuten totta, koko maan melkein jokainen siilo täynä viljaa ja lisää tulee julmettua tahtia, viel ku hipit tajuis sen ni voitais tehdä niistä etanolia.

Kyllä minäkin olisin valmis tekemään hipeistä etanolia. :lol:
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Minuteman kirjoitti:
jsuomi kirjoitti:
Minuteman kirjoitti: Kysymys tulee olemaan metsästä ja siitä saatavasta biomassasta joten meillä on polttoainetta maa täynnä, miltei minne vain katsookin.
Se on muuten totta, koko maan melkein jokainen siilo täynä viljaa ja lisää tulee julmettua tahtia, viel ku hipit tajuis sen ni voitais tehdä niistä etanolia.

Kyllä minäkin olisin valmis tekemään hipeistä etanolia. :lol:
Veikkaanpa, ettet kuitenkaan tekisi, vaikka tilaisuus tarjoutuisikin... :roll:
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Hyödyllisempi veikkaus olisi ollut se että kuinka paljon yhdestä 45kg viherhippiäisestä tai kannabiskeijosta saadaan lietettyä käymiskelpoista biomassaa ja prosessoitua valmista moottorietanolia. :wink:
moose
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 21:23

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja moose »

Minuteman kirjoitti:Kyllä minäkin olisin valmis tekemään hipeistä etanolia. :lol:
Näyttää vain juntteja enimmäkseen pyörivän maisemissa...
Arcer
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Arcer »

9-5 hybrid = 1.4T+sähkömoottori:
http://www.autocar.co.uk/News/NewsArtic ... rs/242985/

Teaser esite ilman teknisiä tietoja:
http://www.saab.sk/modely/9-5-sedan/katalog
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Rafu »

9-5T kirjoitti:Keskikonsolin kuvaa takapenkiltä katsottuna ei vain uskalleta laittaa virallisiin kuviin joten oliskohan oikeasti "4-hengen" auto miltä aiemmat kuvat näytti.
Vain silloin kun on se mediapaketti ja kolmialueilmastointi. Toivon ainakin..
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Petter »

9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Eikä mitään kommenttia käsijarrusta. :P
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja jmarin »

tsaarela kirjoitti:
Eikä mitään kommenttia käsijarrusta. :P
Varmaan miinuksena on aikanaan testissä start-napin sijoitus. Ikkunakytkimistä ei pitäisi enää natista, mutta voihan se toimittajan mieli olla muuttunut vuosien mittaan ja ne ovat taas väärässä paikassa.

Saakohan tuon naurettavan keinohorisonttinopeusmittarin ruksattua pois autoa tilatessa? On niin amiskamaa, ettei kyllä kehtaisi ottaa matkustajia autoon sitä näkemään. Entä mitä ovat ne leditolpat kenohorisontin ja oikean nopeusmittarin välissä? Onko matkamittari keinohorisontin alapuolella? Missäs trippimittari sitten on? Onko hud-näytön resoluutio tosiaan niin huono kuin miltä kuvissa näyttää?

Joko tuo V6 on saatu pelaamaan ongelmitta?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja jus »

jmarin kirjoitti:Onko hud-näytön resoluutio tosiaan niin huono kuin miltä kuvissa näyttää?
Resoluutio on varmaan ihan riittävä, mutta huolestuttavaa jos auto kulkee 110 tai 45 km/h vaihteenvalitsimen ollessa P-asennossa silloin kun hätävilkut ja ajovalot on päällä.
(PDF:n http://www.saab.sk/download/2387 sivu 11).

Nopeusrajoitusmerkkejä tienvarresta tunnistava toiminto kuulostaa mielenkiintoiselta.

Vai olisiko nuo 110 ja 45 sittenkin niitä tunnistettuja nopeusrajoituksia, jotka näytetään kuskille kierroslukunäytön tilalla varsinaisen ajonopeusnäytön yläpuolella?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Rafu »

jus kirjoitti: Nopeusrajoitusmerkkejä tienvarresta tunnistava toiminto kuulostaa mielenkiintoiselta.
Tämäkin piti tuoda ensin Opelille...
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Rafu kirjoitti:
jus kirjoitti: Nopeusrajoitusmerkkejä tienvarresta tunnistava toiminto kuulostaa mielenkiintoiselta.
Tämäkin piti tuoda ensin Opelille...
Näyttää rattikin olevan melkein suoraan ooppelista (napit ainakin).
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Hei Saabistit

Uudessa upeassa 9-5 mallissa tuo liikennemerkkien luku tunnistaa nopeusrajoituksen ja ohituskiellon merkit

Kaistanvahti hälyyttää jos keskiviiva ylitetään yli 60km/h nopudessa ilman vilkkua

Lämmitys/ilmastointi on tosiaan kolmialueinen eli kuljettajalle, kartturille ja takapenkkiläisille on omat säätönsä

Vaihdekepin vieressä vasemmalla on säätöpyörylä, millä iskunvaimennusta voidaan ajonaikana säätää. Comfort = mukava, Sport = kova ja I-asento (minkä nimeä en muista) säätää jousitusta, ohjauksen vastetta, XWD:n toimintaa, moottorin ja automaattivaihteiston toimintaa ajotottumuksen mukaan

Etuistuimissa uudet kolmannen sukupolven SAHR3-järjestelmät

Sisävalaistus ledeillä

Ajovalot säätyvät ajonopeuden, ohjauspyörän asennon yms tekijöiden mukaisesti. Samoin kaukovalot vaihtuvat lähivaloiksi automaattisesti

Navigointitiedot myös näkyvät tuulilasinäytössä

Käynti autoon tapahtuu ilman avaimia, lukot avautuvat lähestyttäessä autoa ja käynnistyskin tapahtuu start-napista ilman avaimia (avaimet pitää olla ilmeisti taskussa)

Ari

PS. posti toi illalla uuden Saab 9-5 sedanin suomenkielisen esitteen ja lauantain Startissa nähtäneen auto Frankfurtin autonäyttelyssä
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

http://www.gmeurope.info/press/intl/saa ... index.html

Pressi doc-filuja löytyy tuolta.
EU-speksin mukaiset polttoainekulutukset puuttuvat suurelta osin. Nehän on aika kriittisiä tietoja, joten ymmärrettävästi niitä hiotaan loppuun saakka.
-------
Esim:

1.6 Turbo
The engine line-up starts with this powerful four-cylinder motor giving 180 hp/132 kW and excellent torque of 230 Nm all the way from 2,200 rpm to 5,500 rpm. It includes an ‘overboost’ function, which raises torque to 266 Nm for up to five seconds on a wide open throttle.

Rated among the most powerful series production engines in its displacement class, this ‘rightsized’ powertrain gives the new 9-5 strong performance: zero to 100 kph in 9.5 seconds, and impressive fuel consumption and CO2 emissions projected to be 7.6 l/100 km and 179 g/km.

For strength and reduced noise, the cylinder block is in cast iron. A die cast, structural aluminum oil pan adds further stiffness and noise suppression. Additional refinements include the use of hollow camshafts, for reduced weight and lower reciprocating mass, and a dual-mass flywheel for improved running refinement. A map-based thermostat control raises the coolant temperature at low engine speeds, or under light loads, to help reduce internal lubricant friction and also improve fuel consumption.
Viimeksi muokannut TuuSaR, Ti Syys 15, 2009 12:23. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Vastaa Viestiin