Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
tmr97
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Touko 10, 2008 10:17

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja tmr97 »

Poistaisivat yhden lähes kaikkia merkkejä vaivaavan asian. Eli sen, että varusteita ja ominaisuuksia sidotaan tarpeettomasti yhteen. Monesti esim jos haluaa paremmat stereot, niin pitää valita parempi varustetaso, jne. Samoin tekniikan osalta. Eli jos neliveto tulee 2.0 dieseliin, niin sitten myös 160hv malliin. Jos homma on tyypilliseen tapaan vain tehokkaimpaan ja sitä saa vain ylemmän pään varustetasolla, niin homma kusee. Hinta karkaa. Ainakin minä mielummin ottaisin perusvarusteisen 160hv TiD:n + XWD:n, kuin FWD TTiD:n. Hintahan noilla luulisi olevan suunnilleen saman.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Peileihin sijoitettuja vilkkuja en minäkään voi käsittää, ne ei ole edes tyylikkäitä! Kaiken lisäksi peilin osuessa esim. oven pieleen saa varata vähintään viikon palkkapussin mukaan kassalle. Ikkunakytkimet olisi olleet ihan hyvät vanhalla paikalla, vaikka lehtitoimittajat ovat niistä jaksaneet parkua viimeiset 25 vuotta. Kokonaisuutena tämän auton olemus on melko raskas, mutta se lienee kai vähän tarkoituskin. Keulan ja etenkin maskin muotoilu ei oikein hyvä, esim. nykyinen 9-3:n on paremman näköinen edestä.
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja saab93f »

En minä kyllä muuttaisi mitään muuta kuin että yhden omistaja olisin minä eikä Saab Automobiles AB :)

Minusta nuo 9-5 :n peilivilkut on parhaan näköiset mihin olen törmännyt. Peilit ylipäätään on upeat. Mitä useamman kuvan on nähnyt sitä enemmän tuo on että vau :)

Ne youtubesta löytyvät Taiwanilaiset klipit osoittavat kyllä että kyseessä on aivan törkeän upean näköinen kiesi.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Kyllä, auto näyttää erittäin hyvältä, nyt pitäisi saada tekniikka kuntoon eli kuten tuolla kirjoitettiin kulutus/teho suhde pitäisi saada huippulukemiin esim BMW hyvä esimerkki. Bensakoneissa tuo v6 ihan ok, mutta tuolla kulutuksella pitäisi olla lähemmäs 400hv. Ehdottomasti suorakytkentä vaihteisto pitää olla valikoimassa, nämä tulevat yleistymaään kaikilla valmistajilla pikku hiljaa. Siinä kulutus, suorituskyky ja mukavuus huippuluokkaa, manuaalilla ei pärjää kiihdytyksessä eikä kulutusvertailussa. Perinteisiin automaatteihin 7 pykälää vähintään, jolloin sadaan välitykset sopiviksi sekä kaupunkiin että maantielle, ja kulutuslukemat kilpailukykyisiksi. Tuo pienin 1,6 180 hv turbo ei ole saanut kovasti kehuja alaväännöstä, eikä kulutuksesta GM vehkeissä. Dieseleissä on tuo mainio ttid, mutta isompi diesel n. 250- 300 hv ekotaloudellinen tarvitaan ehdottomasti huippulle, muuten ei kauppa käy keski-euroopassa.
Hypridiäkin pitäisi pystyä tarjoamaan mallistoon, maailma on muuttunut valtavasti parissa vuodessa, vanhalla tekniikalla ei tulla saabia pelastamaan. Nyt pitäisi olla etunenässä kehittämässä tekniikkaa, jolloin saataisiin ekologinen maine jolla nykyään autoja myydään. Ostajan omaantuntoon vedotaan rankasti, pelasta maailma ostamalla mahdollisimman puhdas auto.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja Bob »

Mitäkö muuttaisin, no tuota sivuprofiilia katon ja takaoven takaosan kohdalta - nyt näyttää jostakin kuvakulmasta hieman "jatketulta/kantikkaalta" Skoda Superb -tyyliin, mutta ei kuitenkaan onneksi niin raskaalta.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Bob kirjoitti:Mitäkö muuttaisin, no tuota sivuprofiilia katon ja takaoven takaosan kohdalta - nyt näyttää jostakin kuvakulmasta hieman "jatketulta/kantikkaalta" Skoda Superb -tyyliin, mutta ei kuitenkaan onneksi niin raskaalta.
No en tiiä skodasuperbista, mutta onhan toi nyt ihan PERKELEEN tyylikäs auto toi NG9-5 "luonnossa" kuvattuna :!:
*KLIK*

(foto saabsunited.com)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja sero »

V.J.S kirjoitti:
Bob kirjoitti:Mitäkö muuttaisin, no tuota sivuprofiilia katon ja takaoven takaosan kohdalta - nyt näyttää jostakin kuvakulmasta hieman "jatketulta/kantikkaalta" Skoda Superb -tyyliin, mutta ei kuitenkaan onneksi niin raskaalta.
No en tiiä skodasuperbista, mutta onhan toi nyt ihan PERKELEEN tyylikäs auto toi NG9-5 "luonnossa" kuvattuna :!:
*KLIK*

(foto saabsunited.com)
Kyllä se tuosta kulmasta loistavalta näyttää, mutta jos autoo katottais 45 astetta oikealta, eli suoraan sivulta, niin se perä näyttää vähän oudolta.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
S.O
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2008 14:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja S.O »

Perä vaihtoon.
#4032 9-5 Wagon 60th Anniversary edition -07
"Im in love with my car
gotta feel for my automobile"
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja peinu »

Pekko_Å kirjoitti:Jos ei ole, niin vakkarin säätimet rattiin! Ei viikseen.
Lisäksi joku 'halpa' perusmalli. Se voidaan nimetä vaikka Suomi-editioniksi. Korostetaan yksilöllisyyttä vaihtamalla puskuri ja vanteet, mutta poistetaan mukavuusvarusteita :D
Kun ostat sen Suomi-editionin, niin ei väliä missä se cruise on kun sitä ei siinä ole:)

Cruise viikseen, niinkuin muissakin saabeissa. Ehdottomasti. Toimii ja on kätevä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Jii
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Helmi 12, 2010 18:27

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja Jii »

En ole tutustunut uuteen malliin vielä tarkemmin, mutta kun vertaan alla olevaan vuoden 2004 malliin, niin nämä toivoisin olevan saatavilla:
- Ketjuvetoinen 6-syl. diesel ja kylkeen 6-vaihteinen automaatti
- Ajossa päälle/poiskytkettävä webasto
- Poiskytkettävä peruutustutka (huutaa talvella kun perä kerää lunta)
- Ajonvakautus vakiovarusteena
- Cruisen painikkeet rattiin (viikseä on vaikea käyttää muutoin kuin suoraan ajaessa ja poiskytkentä vaatii käytännössä käden irroittamisen ratista)
- Mahdollisimman vähän painikkeita eri toiminnoille
- Neliveto olisi tietysti mukava ominaisuus talvisilla syrjäteillä, joten pistetään vielä sekin samaan pakettiin

Taisi tulla listattua 70:n ja 5-sarjan parhaat puolet, mutta niissä vaan on moni asia niin mukavasti kohdallaan että haluaisin samat varusteet/ominaisuudet myös erittäin laadukkaaseen ja mukavaan Saabiin. Valitettavasti Saab on vaan jäänyt kilpailijoiden jalkoihin GM:n kehityksessä (kehittymättömyydessä).

Hieno tuo uusi 9-5 on joka tapauksessa, joten nyt voi taas alkaa tiirailemaan uudemman Saabin perään. Edellinen malli kun oli ajovalojen kromikehyksineen hieman tökerön näköinen omasta mielestäni.
Saab 9-5 2.2TiD Hirch Sport Wagon Autom. -04
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Onko joku päässyt koeajamaan ja muutenkin tutustumaan autoon, kun tuntuu olevan noin paljon tietoa autosta :lol:
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
jlu
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 18:12
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja jlu »

Jii kirjoitti:- Ajonvakautus vakiovarusteena
Vuotta tuoreemmasta kuin sinulla ollut 9-5:ssä vakiona. Ei tarvitse pelätä, etteikö olisi tuon luokan autossa vakiona.
9-5 2,0t Wagon -05
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Jii kirjoitti:En ole tutustunut uuteen malliin vielä tarkemmin, mutta kun vertaan alla olevaan vuoden 2004 malliin, niin nämä toivoisin olevan saatavilla:
- Ketjuvetoinen 6-syl. diesel ja kylkeen 6-vaihteinen automaatti
- Ajossa päälle/poiskytkettävä webasto
- Poiskytkettävä peruutustutka (huutaa talvella kun perä kerää lunta)
- Ajonvakautus vakiovarusteena
- Cruisen painikkeet rattiin (viikseä on vaikea käyttää muutoin kuin suoraan ajaessa ja poiskytkentä vaatii käytännössä käden irroittamisen ratista)
- Mahdollisimman vähän painikkeita eri toiminnoille
- Neliveto olisi tietysti mukava ominaisuus talvisilla syrjäteillä, joten pistetään vielä sekin samaan pakettiin
- 6-syl diesel... miks?? ja jos sellainen pitää laittaa, niin sehän tosiaan tarvitsee 6 vaihdetta.
- webasto, peruutustutka ja ajonvakautus on ilmeisesti jo käsitelty.
- cruise ratissa... ei ole hyvä.. ite en ainakaan tykkää. ja useinhan sitä tosiaan pitääkin säätää mutkassa. toisaalta kytkentä ja pois kytkentä vaatii käytännössä silti käden irroittamisen ohjauspyörältä.
- tuo keskikonsolin nappiviidakko on kyllä vähän epäilyttävä, mutta jos napit ovat siinä yhtä paljon käytössä kuin edellisissäkin, eli siis automaatti-ilmastoinnin kytkimiä suurin osa, niin ei todella ole paha.. valikot kuuluu tietokoneeseen ei autoon. itse en ainakaan pidä siitä, että auton mittaristoa pitää kyylätä kuin tietokonetta saadakseen aikaan halutun toiminnon. mielummin vaikka oma nappi joka toiminnolle.
- ja eiköhän tuo nelikko taida olla tulossa vaihtoehdoksi...

mun mielestä ei tunnu pahalta tuo uus saba 8)
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Aika jännä juttu tuo vakkarin sijainti. Itse olen vahvasti sitä mieltä että sen paikka olisi parempi olla ratissa. Vaikka omassakin se siinä viiksessä on, niin mielestäni sitä on helpompi käyttää silloin kun on rattipainikkeet.

Ja siitä mun soomi-editionista vielä. Pienempien ja halvempien vanteiden lisäksi yksilöllisyyttä voidaan korostaa halvemmalla sisäverhoilulla. Näinhän tojotoja sekä voorteja myydään.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Ehdottomasti tarvittaisiin se 6-pyttyinen diesel tuohon, Keski-Euroopan markkinat pyytävät ja NG 9-5 taitaa olla ainoa luokassaan, johon ei yli 200-heppaista ei-neloselta kuulostavaa dieseliä ole saatavana. Aikamoinen traktori on tuo TTiD äänimaailmaltaan. Suorituskyvystäkin on vaikea puhua TTID:n yhteydessä, painoakin on NG 9-5:lla aika reippaasti.

Mun käteen osuu tuo viiksisijoitus vakkarissa paremmin, mersu/bemarityyppinen oma, erillinen pikkuviiksi olisi paras.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin