Uusi Saab 9-5
Re: Uusi Saab 9-5
Moi Saabistit
SVT:n uutisissa tänä aamuna 1.6.2010 puhuttiin jostakin Saab 9-5 lehditöesittelytilaisuudesta, harmittavasti en ihan kaikkea tuosta ymmärtänyt. Toivottavsti illalla tulisi suomenkielisessä lähetyksessä lisää aiheesta, mutta tuotantoa ollaan nostamassa lähiaikoina, niin ainakin annoin ymmärtää.
Ari
SVT:n uutisissa tänä aamuna 1.6.2010 puhuttiin jostakin Saab 9-5 lehditöesittelytilaisuudesta, harmittavasti en ihan kaikkea tuosta ymmärtänyt. Toivottavsti illalla tulisi suomenkielisessä lähetyksessä lisää aiheesta, mutta tuotantoa ollaan nostamassa lähiaikoina, niin ainakin annoin ymmärtää.
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Uusi Saab 9-5
Minulle tämä toijotan takaisinkutsu omalla kohdallani ei ollut kovin iloinen asia; kytkinlaakeri, laturinhihna+pyörä(t), huohotinpäivitys+uusikallisturbo, pohjapanssari. Mimmi on oikeassa. Mikä Toyotissa on varmasti hyvää, on se, että toijotanhuoltamoja riittää ja kun muistaa käyttää siellä, niin takuu korvaa hyvin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Uusi Saab 9-5
Olen TM:n tilaaja jo 60-luvun lopulta alkaen. Olen "Mimmin" kanssa samaa mieltä, sillä kuulun myös noiden pääkirjoitusten lukijoihin!?! Saman lehden pitkässä juoksussa tätä heiluntaa esiintyy myös aiempien vuosikymmenten aikana! Yritän olla lyömättä lyötyä ja sittenkin jatkaa tilaajana. On kuitenkin oikein, että lehden linjaa seurataan tarkasti ja kriittinen saa myös olla. Hyvä "Mimmi"!
Viimeksi muokannut ristos, Ke Kesä 02, 2010 06:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Uusi Saab 9-5
Jep, eilen oli Ruotsin lehdistö porukka koeajamassa uutta 9-5:sta, tänään Engelsmannit ja tätä jatkuu pariviikkoa. Lehdistö porukka tutustumassa uutukaiseen sen jälkeen on jälleenmyyjien vuoro ja sitten ME ITTE PÄÄSTÄÄN TUTUSTUU 19/6.Sonett73 kirjoitti:Moi Saabistit
SVT:n uutisissa tänä aamuna 1.6.2010 puhuttiin jostakin Saab 9-5 lehditöesittelytilaisuudesta, harmittavasti en ihan kaikkea tuosta ymmärtänyt. Toivottavsti illalla tulisi suomenkielisessä lähetyksessä lisää aiheesta, mutta tuotantoa ollaan nostamassa lähiaikoina, niin ainakin annoin ymmärtää.
Ari
Kävin muuten tänään tehtaan sisälläkin yli kymmenen vuoden tauon jälkeen, ei oikein tunne samaksi paikaksi. Nyt tehdas näyttää todellakin uudenmallin autotehtaalta. Ennen oli enempi työntekijöitä kuin autoja, nyt toisinpäin enempi autoja kuin työntekijöitä. Robotit on vallannut vielä enemmän työvaiheista siitä viime näkemän. Tuotanto tahti nousee parin viikon päästä 29 autosta/tunti, 39 autoon/tunti .
Kaikki mallit rakennetaan samalla Linella, aika mahtava näky. Tuotannon miljööseen vaikuttavat tekijät ovat Euroopan autotehtaiden huippua positiivisessä mielelessä. Uuden 9-5 arvostelusta sen verran vielä, että harvoin jos koskaan on rakennettu sellaista autoa josta joku toimittaja ei olis löytänyt jotain negatiivista. Onneksi tähän astiset arvostelut on olleet erittäin positiivisia. Erikoisesti on mainittu auton erittäin hyvät ajo-ominaisuudet ja kevyt ohjaus vaikka auto on tosi kookas ja ei ole painoltaakaan mikään keijukainen. Kyll pitäis kelvata ajella... ja kauan.
Viimeksi muokannut viggen, Ke Kesä 02, 2010 20:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Uusi Saab 9-5
Hienoa kuulla tuollaisia uutisia!
Viimeksi muokannut ristos, Ke Kesä 02, 2010 06:05. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Uusi Saab 9-5
Näyttää mallivuonna 2011 viimein tulevan se kaivattu diesel-XWD... ja tuplaturbokoneella. Bongattu brittien sivuilta:
http://www.saab.co.uk/download/18.82267 ... Issue2.pdf
http://www.saab.co.uk/download/18.82267 ... Issue2.pdf
Re: Uusi Saab 9-5
Kuinka isokokoinen täytyy saabistin olla että päätyy ostamaan tuollaisen uuden 9-5:n? Luulisi ng9-3:eenkin mahtuvan vähintään 5 hengen perheen kaikkine kamoineen?
Siis jokin kakella täysin ylös nouseva takaluukku olisi toivomuslistalla, kuinka laiskoja jengi on jossei osaa itse avata edes luukkuakaan?
Komeehan toi uusi 9-5 on toki, mutta vaikee kuvitella että siitä olisi muuhun kuin virkamies- tai taksikäyttööön?
Siis jokin kakella täysin ylös nouseva takaluukku olisi toivomuslistalla, kuinka laiskoja jengi on jossei osaa itse avata edes luukkuakaan?
Komeehan toi uusi 9-5 on toki, mutta vaikee kuvitella että siitä olisi muuhun kuin virkamies- tai taksikäyttööön?
Viimeksi muokannut ng900aero, Ke Kesä 02, 2010 10:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Uusi Saab 9-5
Joo kaikki vaan Zastavoilla ajelemaan, kaikki muu on liikaa!ng900aero kirjoitti:Kuinka lihava täytyy saabistin olla että päätyy ostamaan tuollaisen uuden 9-5:n? Luulisi ng9-3:eenkin mahtuvan vähintään 5 hengen perheen kaikkine kamoineen?
Siis jokin kakella täysin ylös nouseva takaluukku olisi toivomuslistalla, kuinka jeesuksen laiskoja jengi on jossei osaa itse avata edes luukkuakaan?
Komeehan toi uusi 9-5 on toki, mutta vaikee kuvitella että siitä olisi muuhun kuin virkamies- tai taksikäyttööön?
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Re: Uusi Saab 9-5
No heh heh, mutta mitä jessuksen megalomaanisia perheenkuljetusvessoja porukka muka tarttee siihen että pakataan maksimissaan 5-henkinen perhe kyytiin kamoineen (ite mentiin kajakilla 5 hengen porukalla oikein hyvin aina).... natisee ja kitisee ne ylihemmotellut kersat siellä takana vaikka kuinka olisi muka jalkatilaa ja pleikkarinäyttöjä tms muuta täysin turhaa ??Pekko_Å kirjoitti:Joo kaikki vaan Zastavoilla ajelemaan, kaikki muu on liikaa!ng900aero kirjoitti:Kuinka lihava täytyy saabistin olla että päätyy ostamaan tuollaisen uuden 9-5:n? Luulisi ng9-3:eenkin mahtuvan vähintään 5 hengen perheen kaikkine kamoineen?
Siis jokin kakella täysin ylös nouseva takaluukku olisi toivomuslistalla, kuinka jeesuksen laiskoja jengi on jossei osaa itse avata edes luukkuakaan?
Komeehan toi uusi 9-5 on toki, mutta vaikee kuvitella että siitä olisi muuhun kuin virkamies- tai taksikäyttööön?
Joo, jos kuskin mitat ei istu (muka) pikkusaabiin, eli ettei saa ruoria ja penkkiä sopivaan asentoon kuskille, niin on eri homma, jos muutenvaan ei mahdu pieneen Saabiin, niin sitten laihduttamaan ekaksi, ja sitten vasta autokaupoille!!
Mielestäni uudesta 9-5:stä olisi ollut järkevää rakentaa aiempaa femmaa hiukan pienempi, eli sellainen malli jota jengi oikeasti haluaa ostaa , vaikea uskoa että tollainen mersun ja buimurin kilpailija tulisi myymään
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Uusi Saab 9-5
Kaikki ei välttämättä halua tunkea itseään(ja/tai perhettään)siihen paskahuussiin kokoiseen nakkikoppiin vaikka nippanappa mahtuisikin. Minä ajan 95% ajoistani yksin ja pärjäisin varmaan vaikka minillä mutta minkä helevetin takia tunkisin itseni moiseen koirankoppiin kun kohtuukokoisia autoja saa kohtuullisella rahalla? Jos perse kestäisi niin en ajaisi metriäkään millään Ford Excursionia pienemmällä.ng900aero kirjoitti:
No heh heh, mutta mitä jessuksen megalomaanisia perheenkuljetusvessoja porukka muka tarttee siihen että pakataan maksimissaan 5-henkinen perhe kyytiin kamoineen (ite mentiin kajakilla 5 hengen porukalla oikein hyvin aina).... natisee ja kitisee ne ylihemmotellut kersat siellä takana vaikka kuinka olisi muka jalkatilaa ja pleikkarinäyttöjä tms muuta täysin turhaa ??
Joo, jos kuskin mitat ei istu (muka) pikkusaabiin, eli ettei saa ruoria ja penkkiä sopivaan asentoon kuskille, niin on eri homma, jos muutenvaan ei mahdu pieneen Saabiin, niin sitten laihduttamaan ekaksi, ja sitten vasta autokaupoille!!
Mielestäni uudesta 9-5:stä olisi ollut järkevää rakentaa aiempaa femmaa hiukan pienempi, eli sellainen malli jota jengi oikeasti haluaa ostaa , vaikea uskoa että tollainen mersun ja buimurin kilpailija tulisi myymään
Re: Uusi Saab 9-5
Joo tässä päästäänkin asian ytimeen, eli mihin on tarve isolle autolle... mitä tässä ollaan tonnarin jälkeen ajeltu vaimon Alfalla niin onhan se aivan järjettömän paljon tonttua kätevämpi kaupungissa parkkeeratessa. Siis siinä kun tonttua joutui vekslaamaan ja sihtaamaan ruutuun, niin Alfa taittuu kertaheitolla heti paikalleen ruutuun ja myös taskuparkkiin, kun on tonnaria sen 40cm lyhyempi, ja hiukan kapeampikinrälläkkä kirjoitti: Kaikki ei välttämättä halua tunkea itseään(ja/tai perhettään)siihen paskahuussiin kokoiseen nakkikoppiin vaikka nippanappa mahtuisikin. Minä ajan 95% ajoistani yksin ja pärjäisin varmaan vaikka minillä mutta minkä helevetin takia tunkisin itseni moiseen koirankoppiin kun kohtuukokoisia autoja saa kohtuullisella rahalla? Jos perse kestäisi niin en ajaisi metriäkään millään Ford Excursionia pienemmällä.
(Siis ei provoa, mutta miksei jengi voisi tunkea itseään Miniin, itseäni taas etoo sellaiset puolen hehtaarin kokiset valtamerilaivat joita ajetaan pikkuteillä miten sattuu kun ovat niin isoja ettei sieltä kabiinista edes havaita missä teiden reunat menee, ja oletetaan että normiautoilijat väistää.
Jos mulla olisi rahaa sikapaljon niin ostaisi uuden Fiat 500:n, siinä toteutuu käytännöllisen perheauton ja urheilullisen coupe-mallin toivomukset, vaikea kuvitella että ikinä olisi mukana niin paljon ihmisiä tai tavaraa etteikö kaikki mahtuisi kyytiin.)
Aivan loistavaa tää autotehtaiden yleinen downsizing-kehityssuunnittelu, miksei Saab voinut lähteä siihen uuden femman suhteen jolloin olisi ollut ekana näyttämässä esimerkkiä?
Viimeksi muokannut ng900aero, Ke Kesä 02, 2010 10:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Uusi Saab 9-5
Provoiluun ei ehkä kannata lähteä vastaamaan:
Joillakin ihmisillä on ehkä tarvetta kuljettaa sellaisia tavaroita, jotka ei joka pikku-autoon(esim. toyota Land cruiser) mahdu. Lisäksi turvallisuus kysymys. Pikku-autossa ei vaan ole sellaisia törmäysvyöhykkeitä, jotka sitovat energiaa. Kestäähän Smartinkin turvakori 100 km/h törmäyksen tiiliseinään, mutta matkustajat eivät kestä sellaista pysähdystä. Kaupunki-autoiksi pikku-autot on toki hyviä ja jos pelkästään kaupungissa ajaisi eikä tarttis mitään mahtua niin voisi pikku autoa harkita. Kun Ajamisesta 80% on maanteillä hirvien ja rattijuoppojen seassa ja mukana on koira+vauva+lapsenraattaat+muuta mukavaa niin autollakin pitää olla kokoa.
Joillakin ihmisillä on ehkä tarvetta kuljettaa sellaisia tavaroita, jotka ei joka pikku-autoon(esim. toyota Land cruiser) mahdu. Lisäksi turvallisuus kysymys. Pikku-autossa ei vaan ole sellaisia törmäysvyöhykkeitä, jotka sitovat energiaa. Kestäähän Smartinkin turvakori 100 km/h törmäyksen tiiliseinään, mutta matkustajat eivät kestä sellaista pysähdystä. Kaupunki-autoiksi pikku-autot on toki hyviä ja jos pelkästään kaupungissa ajaisi eikä tarttis mitään mahtua niin voisi pikku autoa harkita. Kun Ajamisesta 80% on maanteillä hirvien ja rattijuoppojen seassa ja mukana on koira+vauva+lapsenraattaat+muuta mukavaa niin autollakin pitää olla kokoa.
Re: Uusi Saab 9-5
Isompi on parempi. Sellaiselle joka ei osaa autoa parkkiin vääntää tahi pelkää vastaantulevia on toki hyvä olla smartteja, eivätpä sitten ole lommottamassa oikeiden autojen kylkiä kun vekslaavat parkkiruutuun. Tosin, onnistunee se pikkuautollakin..
Itse pidän isommasta autosta vaikka en mitenkään isokokoinen olekaan. Antaa Fiatin tehdä kinnereitä, toivottavasti Saab jatkaa valitsemallaan tiellä ja tekee Autoja jatkossakin.
Innolla odotan että pääsee näkemään uuden femman livenä, farkkua odotellessa.
Itse pidän isommasta autosta vaikka en mitenkään isokokoinen olekaan. Antaa Fiatin tehdä kinnereitä, toivottavasti Saab jatkaa valitsemallaan tiellä ja tekee Autoja jatkossakin.
Innolla odotan että pääsee näkemään uuden femman livenä, farkkua odotellessa.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Uusi Saab 9-5
Tottakai uuden femman pitää olla iso. Vanhan femman käyttäjät ovat tottuneet isoon autoon, joten varmasti vaikuttaisi ainakin heidän tuleviin autovalintoihinsa jos nyt olisikin tehty joku pikkupurkki. Siihen rooliinhan ollaan suunnittelemassa sitä retromallia? Ja eikös tuo downsizing-termi liity enemmänki moottorikokojen pienentämiseen?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977