Uusi Saab 9-5

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja mike »

Nykydieseleiden suurin ongelma taitaa tulla siitä, että savutuksen estämiseksi ruiskutusmääriä rajoitetaan reippaalla kädellä ennen ahtopaineiden nosua ja tästä sitten johtuu se täydellinen hengettömyys ilman ahtoja.

Paljon parempaan suuntaan nuo dieselit on kyllä menny ja minusta ainakin kovilla vääntömomenteilla myös ripeät ohitukset maantie nopeuksissa onnistuu hyvin.

Eniten ärsyttää kyllä liian nopea väännön nousu ja kapea käyttökelpoinen vetoalue.

Volkkarin vanha 2.5 pumpparikone on melkein toivoton alle 1500 kierroksen nopeuksilla. Uusi 2 litranen common rail on ajettavuudeltaan paljon parempi mutten kyllä lähtisi kehumaan senkään voiman tuntua pienillä kierroksilla.

Ehkä mekaanisen ahtimen ja turbon yhdistelmä olisi toimiva paketti myös hyvään dieseliin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja aero »

V.J.S kirjoitti:Kokeiltuna Fiatin multijet (laiskin Qubo 1.3 ja ripein Punto 130hv 1.9), Alfan JTDm (Mito) ja mikälie on Citikan C4 Picasson diisseli.. Umpisurkeita, etenkin se hengettömyys alarundeilla, noihin verrattuna toi VAGin kivikautinen 2,5TDi on jopa miellyttävämpi ominaisuuksiltaan ja esim. Saabin 8 venttiilinen bensaturbo jostain maailmansotien ajalta on alaväännökkäämpi :D
Ehkä joku VAGin 4,2TDi, oisko siinä saatu jotain voimaa edes tonne alakierroksille?
Me ollaan ainakin ajettu ihan eri B201L:llä, en minä ole moisesta löytänyt väännön hiventäkään ennen garrettin heräämistä - Z19DHT vetää alhaalta pitkistä välityksistään huolimatta henkevämmin kuin mun kokemat 201:t. Kummassakaan ei sentään ole VAG-pumpparin taipumusta sammua, jos lähtee liikkeelle alle 1500rpm kierroksilla (tosin 201:n kanssa saa muistaakseni olla kytkimen kanssa todella varuillaan, jos lähtee liikkeelle ilman kaasua), eikä kummassakaan ole oikeasti voimaa millään kohtaa. Tuota 2.5:sta en ole ajanut kuin luuuuuuuuuuuistavan automaatin edessä (Lolvo 850:ssä, siinä askissa oli jotain vikaa, pakilla ei luistanut liikoja, eteenpäin luisti), jolloin koneen alapään voimakkuus/-ttomuus jää kieltämättä kokematta. Ripeimmän Punton 130hv voisi olla aika lähelle sama kuin Saabin 120hv (en ole kokeillut, 150hv on tutumpi, 180hv olen koeajanut), JTDm voisi myös olla samaa sukua. Picasson oletusarvon voisin nykyään veikata olevan PSA:n 1.6HDi. Pieni ja laiskahan se on, mutta käytökseltään mun ajamat (307, 308, 308) ovat olleet nykydiesel-henkisiä (ei tumppaa, lähtee vetämään kun hyrrä herää suht. alhaalta, kuolee ~5krpm, eli samankokoiseen bensakoneeseen verrattuna puuttuu yllättäen just se ylärekisteri). Toki voi myös olla, että mun ajamat CR-koneet ovat tuurilla olleet keskimääräistä parempia käytökseltään.

Joo, 4.2:n pitäisi luonnostaan vetää alhaalla paremmin kuin 1.9-2.5 -kokoluokkalaisten.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
tmr97
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Touko 10, 2008 10:17

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja tmr97 »

aero kirjoitti: Kummassakaan ei sentään ole VAG-pumpparin taipumusta sammua, jos lähtee liikkeelle alle 1500rpm kierroksilla
Ei kannata yleistää. Oman golfin BKD vetää alhaalta ihan ok, ajan normaalisti 1200-2000rpm. Kone ei sammu lähdöissä. Todettakoon, että viimeisn commonrail koeajo 170hv VAG:lla ja sammutin koneen kaksi kertaa. Tuo BKD pesee Saabin 150hv version alavedossa, kokonaisuutena koneet ovat samaa tasoa. Eli minulle BKD tai saabin 120 tai 150hv on ongelmaton, ei sammuile ja vetää ilman, että pitää huolehtia erityisesti minimikierroksista. Hyviä koneita kaikki.
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja aero »

tmr97 kirjoitti:Ei kannata yleistää. Oman golfin BKD vetää alhaalta ihan ok, ajan normaalisti 1200-2000rpm. Kone ei sammu lähdöissä. Todettakoon, että viimeisn commonrail koeajo 170hv VAG:lla ja sammutin koneen kaksi kertaa. Tuo BKD pesee Saabin 150hv version alavedossa, kokonaisuutena koneet ovat samaa tasoa. Eli minulle BKD tai saabin 120 tai 150hv on ongelmaton, ei sammuile ja vetää ilman, että pitää huolehtia erityisesti minimikierroksista. Hyviä koneita kaikki.
Olen kuullut ennenkin moisesta pyhästä ihmeestä (siedettävästä VAG:n pumpparista), mutta kertaakaan en ole moista päässyt testaamaan. Vaan jos joskus tilaisuus sallii, koestan moisen varsin mielelläni. Samantien voin toki myöntää, että en tiennyt listalta ylipäätään löytyvän 2.0 -pumpparia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja mike »

tmr97 kirjoitti: Ei kannata yleistää. Oman golfin BKD vetää alhaalta ihan ok, ajan normaalisti 1200-2000rpm. Kone ei sammu lähdöissä. Todettakoon, että viimeisn commonrail koeajo 170hv VAG:lla ja sammutin koneen kaksi kertaa. Tuo BKD pesee Saabin 150hv version alavedossa, kokonaisuutena koneet ovat samaa tasoa. Eli minulle BKD tai saabin 120 tai 150hv on ongelmaton, ei sammuile ja vetää ilman, että pitää huolehtia erityisesti minimikierroksista. Hyviä koneita kaikki.
Itellä on tullut ajeltua volkkarin 2.5 litrasilla pumppusuutin pakuilla eri versioina reilut 500 tkm jakeluajon omaista pyörittelyä ja edelleenkin auto sammuu liikkeelle lähtiessä kerran kaksi kuussa. Samoja taipumuksia on myös 2-litrasella koneella Skodan nokalla.

En edes muista milloin olisin sammuttanut liikkeelle lähdössä jonkun bensamoottorisen auton. Dieseleistäkin sammahteluun taipuvaisia on ollut ainoastaan nuo kovaääniset pumppusuutinkoneet.

Jos lompakko antais myöten niin vähintään neljän litran bensa kasi ahdettuna tai vaparina ja olisi taatusti vetoa myös tyhjäkäynnin tuntumassa. Eikä tarvis äänistäkään valittaa :)
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Monissa sähköohjatuissa dieseleissä on tehty niin, että ruiskutus lopetetaan kierrosten laskettua jonkin verran tyhjäkäynnin alle. Olisko joku suojatoiminto? Noh, enivei jos vertaa johonkin vanhaan tojon 2.4 vaparilouskuun (hajatsu) niin kaikissa nykykoneissa on nihkeästi alavääntöä :)
M97CSB234EFM57001 RE85
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja saab93f »

TTiD on aika hyvä heti alhaalta lähtien :)
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Morjenz
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:07

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Morjenz »

Odottelu palkitaan!

Uusi Saab 9-5 nähtävissä Länsiauto Magneetissa, Vantaan Pakkalassa. Myös 9-3 Sedan ja Combi, kaikki uutta tuotantoa.

Tervetuloa tutustumaan!
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

Morjenz kirjoitti:Odottelu palkitaan!

Uusi Saab 9-5 nähtävissä Länsiauto Magneetissa, Vantaan Pakkalassa. Myös 9-3 Sedan ja Combi, kaikki uutta tuotantoa.

Tervetuloa tutustumaan!
No eipä taida viitsiä lähteä tavisautoja Vantaalle asti tölläämään. Ja sitä paitsi, eihän 9-3 ole mikään uusi malli.... :lol:
SportySedan
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja SportySedan »

Vihdoin on myös Suomen SAAB-sivuillakin muuta kuin menneen talven lumia. Sieltä löytyy nyt konfiguraattori uudelle 9-5:lle. Edelleen kaikki brosyyrit, hinnastot, ym. rekvisiitta puuttuu, jotenkin hidasta on toiminta Suomen päässä?!
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

SportySedan kirjoitti:Vihdoin on myös Suomen SAAB-sivuillakin muuta kuin menneen talven lumia. Sieltä löytyy nyt konfiguraattori uudelle 9-5:lle. Edelleen kaikki brosyyrit, hinnastot, ym. rekvisiitta puuttuu, jotenkin hidasta on toiminta Suomen päässä?!

kyllä oli jo hinnatkin
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

Ensi keväänä on mielenkiintoista verrata Tallinnan eurohintoja Helsingin eurohintoihin. Ruotsin kruunuhinnat tiedetään, mutta Tukholmaan taitaa olla isompi kynnys lähteä hakemaan autoa...
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

2.8T Aerolle tulee hintaa semmoiset hiukan alle 98000e kun vähän ruksii lisävarusteita. :) Nyt tarvii enää päättää montako laittais tilaukseen. :mrgreen:
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja valtteri »

t.t.j kirjoitti:2.8T Aerolle tulee hintaa semmoiset hiukan alle 98000e kun vähän ruksii lisävarusteita. :) Nyt tarvii enää päättää montako laittais tilaukseen. :mrgreen:

Ja hinnat saksalaiselta riippumattomalta välittäjältä löytyy : http://www.mineurobil.de/fileadmin/cont ... ousine.pdf


On vähän eroa suomihintoihin :(

ja aika halpoja "ylivuotisia" http://www.mineurobil.de/angebote/

edit: on näköjään ollut sama firma jo esillä sivulla 107 :oops:
Viimeksi muokannut valtteri, Ke Heinä 28, 2010 09:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja lk »

Tuossa Suomen saab sivujen varusteluettelossa on muutama poikkeus muihin sivustoihin:
-Dieselissähän on sport-alusta vakiona aina(Suomen sivuilla tästä ei mainintaa).
-Matkustamon pika-lämmitin on vakiona dieselissä(Suomen sivuilla maksullinen lisävaruste).
-neliveto on vakio kaikissa malleissa.
Vastaa Viestiin