Koeajoja??

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tänään tuli käytyä Herttoniemen Laakkosella. Oli oikein kahvia ja pullaa tarjolla. Liekö sitten niistä tai uudesta autosta johtuvaa, nurkissa pyöri aikalailla lippalakkitaunoa, jotka poistuivat paikalta avensiksella, astralla tms :D

Sisällä oli pari autoa, joita pääsi hiplaamaan. Taisivat olla linear diesel ja 2 litranen bensa-aero. Muutamia sekalaisia huomioita:

- suuret takajalkatilat (vetävät vertoja edellisen mallin pitkälle ässälle)
- siisti sisustan yleiskokonaisuus karvalakkimallissakin
- kattavat penkin säädöt linearissakin, portaittainen kallistuskin toimii hyvin
- ulkomitoista ei mitenkään huomaa, että kyseessä on yli viiden metrin auto
- etu- ja takavalot oikeasti hienot, ei kuitenkaan liian ufot
- takaluukussa verhoilukoteloon menevät "murskaajasaranat"?
- ulko- ja sisäkahvat hiukan köppäset, kuten myös takaoven sisäkahvan ympäristön keinonahka
- moottorin alla ei kurasuojamuovia

Otin myös pienen lenkin 160hv linear automaattidiiselillä. Todella tunnoton vauhdille, ohjaus oikein houkottaa mutkapätkälle. Ajossa vaikuttaa yhtä hiljaiselta kuin vertailun ässä, joka on oikeasti hyvin. Jousitus voisi ottaa paremmin, mutta asia korjaantunee paremmissa malleissa.

Dieseleitä on harvemmin tullut ajettua, mutta kyllä tuon kanssa ymmärtää sen vouhotuksen väännöstä. Paikaltaa ja pienestä vauhdista lähtee kivasti, ja se monesti tietenkin riittääkin. Kovemmissa vauhdeissa toki kulku ei ollut tottumieni bensakoneiden mukaista. Pienesti hämää "manuaalikäytössä", että pitää ensin vetää keppi vasemmalle ja siitä pääsee lätkyttämään vaihteita. Mielestäni yksi sivuttaisliike liikaa.

Oikeasti erittäin lupaava auto jo aivan perusmallinakin. Pitää piakkoin päätyä varustellun bensamallin rattiin.

Ja niin, auto ei ole tavis. Niitä kyllä oli takakontin lähituntumassa :D

Kuva
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Minä olen nyt todella ajanut tällä uudella jo 3500km tähän iltaan mennessä, ihmettelen, miten jousituksen pitäisi ottaa?
Minusta tämä jousitus toimii näillä meidän maanteillä aika erinomaisesti tavallisessa ajossa. Sen tiedän nyt kokemuksesta, että näillä teillä tuo jousitus ja ajomukauus on oikein toimiva 55 korkeuden renkailla. ajomukavuus on varmasti parempi kuin oikein matalaprofiilisilla kumeilla.
Noihin Aero-malleihin saa tuon säädettävän jousitusohjelman, siitä varmaan löytyy sitten vielä parempia ajofiiliksiä.
Viimeksi muokannut ristos, Su Syys 05, 2010 17:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Rene-Rane kirjoitti:...ja käytettyjä tuskin kovin äkkiä tulee :(
Ruotsissa jo käytettyjä tarjolla.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

ristos kirjoitti:Minä olen nyt todella ajanut tällä uudella jo 3500km tähän iltaan mennessä, ihmettelen, miten jousituksen pitäisi ottaa?
Minusta tämä jousitus toimii näillä meidän maanteillä aika erinomaisesti tavallisessa ajossa. Sen tiedän nyt kokemuksesta, että näillä teillä tuo jousitus ja ajomukauus on oikein toimiva 55 korkeuden renkailla. ajomukavuus on varmasti parempi kuin oikein matalaprofiilisilla kumeilla.
Noihin Aero-malleihin saa tuon säädettävän jousitusohjelman, siitä varmaan löytyy sitten vielä parempia ajofiiliksiä.
Jousitus toimiikin erinomaisesti. "Normaali" jousitus ei kuitenkaan pääse aivan samaan kuin ilmakäyttöinen verrokkinsa. Tämä on mahtavaan kokonaisuuteen nähden pienten asioiden viilausta, jonka senkin kukin saa mieleisekseen valitsemalla vaikka säädettävän alustan.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Mepis
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 00:20

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Mepis »

Henkka #2283 kirjoitti:Tänään tuli käytyä Herttoniemen Laakkosella. Oli oikein kahvia ja pullaa tarjolla. Liekö sitten niistä tai uudesta autosta johtuvaa, nurkissa pyöri aikalailla lippalakkitaunoa, jotka poistuivat paikalta avensiksella, astralla tms :D
Toivottavasti Avesiksien seuraajaksi tuleekin 9-5 :wink:

Laakkosella käytiin myöskin. Lippispoikia oli, mutta oli myös vanhoja Saabisteja ja juttua ja vertailua vanhoihin syntyi heti. Eräs kaveri kertoi vaihtaneensa Volvoon juuri ennen kuin tieto Saabin pelastumisesta tuli. Taisi haikailla takaisin Saabin pariin.

Sisällä oli valkoinen 2.0T Aero ja TiD-Linear, pihalla (ainakin) pari TiD-manuaalia ja yksi automaatti sekä 2.0T Vector, jota käytiin koeajamassa. Havainnot samansuuntaisia kuin täällä aiemmin on mainittu ja vaikkei lyhyt ajo itäväylällä ehkä mitään hurjaa ekstaasia tarjonnut, niin kyllä kyseessä on aito Saab, joka osaltaan juontaa auton saabimaisuuden tuttuudesta ja helposta käsiteltävyydestä heti ensi metreiltä lähtien.

Laakkosella myyjä oli asiantunteva ja osasi "myydä" sopivasti. Koeajon jälkeen tuli vielä yksi rennommin pukeutunut mies esittelemään auton suunnittelufilosofiaa ja erilaisia pieniä hienouksia. Lähtiessämme hyvästeli kätellen ja olikin itse Antti Foudila. Hienoa nähdä kuinka maahantuoja itsekin panee parastaan auton myynnin eteen. Onnea ja menestystä.
9-3 SC 2.0T XWD A6 Vector -09
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
Oiler
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 15:50
Paikkakunta: Vaasa

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Oiler »

Olisipas mukava päästä ottamaan itsekin tuntumaa tuohon NG9-5:een. Täytyy ilmeisesti lähteä Seinäjoelle sen takia.

Vaasassa on nytkin Pohjoismaisen ensiesittelyviikonlopun aikana piirimyyjällä pidetty autonäyttely ... Opel Merivan merkeissä 8O
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

Tobbana kirjoitti:
Rene-Rane kirjoitti:...ja käytettyjä tuskin kovin äkkiä tulee :(
Ruotsissa jo käytettyjä tarjolla.

-Sami

Kiitos sami.

pitänee katsella josko sellaisen saisi, Vaikka kesällä 2012, olen valmis odottamaan vuoden lisää, näin hienoa autoa :wink:
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Julle »

Rene-Rane kirjoitti:
Tobbana kirjoitti:
Rene-Rane kirjoitti:...ja käytettyjä tuskin kovin äkkiä tulee :(
Ruotsissa jo käytettyjä tarjolla.

-Sami

Kiitos sami.

pitänee katsella josko sellaisen saisi, Vaikka kesällä 2012, olen valmis odottamaan vuoden lisää, näin hienoa autoa :wink:
Ja silloin on luvassa Ng farkku, siitä on sitten hyvä jäädä odottamaan muutamaksi vuodeksi käytettyä farkkua.
9-5 Aero - 00
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Edelleenkään en ole saanut ajettua uutta 9-5:ä. Oulussa ois jo tarjolla koeajoon, muttei ole vielä ehtinyt. No, jos on jaksettu muutama vuosi odottaa niin se viikko-pari menee kuin silmänräpäys!

Voisivat muuten mainostaa tuota autoa myös entisille Saab omistajille. Itse olen kaksi Saabia uutena ajanut liikkeestä ulos (2006 ja 2008) ja varmaan jossain tietojärjestelmissä tiedot vielä makaa. Olin 99.9% varma, että jotain kutsua koeajoon ymm ilmautuis. Mutta eipä ole näkynyt...

Tällä nykyisellä Japsikulkineellani tulee kyllä kirjettä kotiin ja kehoitetta tutustua uutukaiseen. Oli se sitten täysin uusi malli tai vain vuosimalliuudistus. Tuossa ois Saabin porukalla parannettavaa. Kaikkia entisiä omistajia pitäis pommittaa sopivasti, muttei liian tunkevasti. Kutsu koeajoon ja pientä mainos sälää tarjolle.

Toki 9-5 on ollut vielä melko lyhyen aikaa testattavana, mutta tähän mennessä mainokset on olleet 1kpl Kalevassa ja kerran TV:ssä. Loput on netistä löytynyttä juttua. Sielläkään ei maksettuja Saab mainoksia liiemmin ole.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Marko A kirjoitti:Edelleenkään en ole saanut ajettua uutta 9-5:ä. Oulussa ois jo tarjolla koeajoon, muttei ole vielä ehtinyt. No, jos on jaksettu muutama vuosi odottaa niin se viikko-pari menee kuin silmänräpäys!
Kävin koeistumassa ja -hiplailemassa NG9-5:n Oulun Aineella lauantaina. Auto (hopeinen TID Vector A) ei ollut vielä edes rekisterissä. Kuulemma viikon parin sisällä saavat sen rekisteröityä ja myyjätkin pääsevät sitten kokeilemaan.

Hieno oli. Katto vaatii totuttelua. Katto oli omaan silmään jotenkin hassun näköinen "lakki" tuulilasin päällä, ainakin kun edestä päin katsoo.

Auto näytti livenä paremmalta kuin kuvissa. Varsinkin keula ja ohjaamo. Kummalliset koristeritilät näytti olevan helmojen yläpuolella eturenkaiden takana.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Marko A »

peukalokeskellä kirjoitti:Kummalliset koristeritilät näytti olevan helmojen yläpuolella eturenkaiden takana.
Uuden design päällikön ajatukset kuulosti haastattelusta siltä, että itse ajattelin noiden feikki p*skojen saavan kyytiä melko pikaiseen.

Jason Castriota kirjoitti:“A lot of people say this – but I truly believe that design should be function driven. I’ve worked a lot on packaging design with engineers, a lot in the windtunnel over the years, and I’m a bit of a gentleman racer. So I’m a strong believer that a car should function right. Air outlets have a purpose. Surfaces should be guiding air around the car, not creating breaks.”
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
fatal
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja fatal »

Marko A kirjoitti: Uuden design päällikön ajatukset kuulosti haastattelusta siltä, että itse ajattelin noiden feikki p*skojen saavan kyytiä melko pikaiseen.
Olisikai se nykyisestäkin poistettu mutta loppui aika ja jne kesken, alunperin niille oli suunniteltu joku funktio mutta kyseinen tarve ei ilmeisesti koskaan sitten toteutunut.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Marko A »

fatal kirjoitti:Olisikai se nykyisestäkin poistettu mutta loppui aika ja jne kesken, alunperin niille oli suunniteltu joku funktio mutta kyseinen tarve ei ilmeisesti koskaan sitten toteutunut.
Uskomaton juttu jos näin tosiaan on.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
fatal
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja fatal »

Marko A kirjoitti:
fatal kirjoitti:Olisikai se nykyisestäkin poistettu mutta loppui aika ja jne kesken, alunperin niille oli suunniteltu joku funktio mutta kyseinen tarve ei ilmeisesti koskaan sitten toteutunut.
Uskomaton juttu jos näin tosiaan on.
Uskomatonta tai sitten ei, hintalappu moiselle muutokselle on hyvinkin nopeasti mitattavissa useissa miljoonissa jos se tapahtuu sen jälkeen kun tuotantoa varten teetetyt prässimuotit on jo olemassa.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Voi pojat!

Mikä meitä Saabista kiinnostuneita ja Saabin omistajia oikein vaivaa, kun tämä uusi Saab saa jatkuvasti erilaisia suuria epäilyjä ja epäuskoa lietsovia ajatuksia liikkeelle?
Olettaisin, että vaikka tämän vuoden maaliskuussa kokonaan pysäytetty autotehdas on saatu lähes täyteen vauhtiin ja yksi kokonaan uusi malli markkinoille, niin kaikenmoinen riemumieli pitäisi olla päällimmäisenä. Mutta ei se vaan oikein siltä tunnu, kun tätä keskustelua seuraa. :?
Viimeksi muokannut ristos, Ma Syys 06, 2010 16:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin