Koeajoja??
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2869
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Koeajoja??
Tänään tuli käytyä Herttoniemen Laakkosella. Oli oikein kahvia ja pullaa tarjolla. Liekö sitten niistä tai uudesta autosta johtuvaa, nurkissa pyöri aikalailla lippalakkitaunoa, jotka poistuivat paikalta avensiksella, astralla tms
Sisällä oli pari autoa, joita pääsi hiplaamaan. Taisivat olla linear diesel ja 2 litranen bensa-aero. Muutamia sekalaisia huomioita:
- suuret takajalkatilat (vetävät vertoja edellisen mallin pitkälle ässälle)
- siisti sisustan yleiskokonaisuus karvalakkimallissakin
- kattavat penkin säädöt linearissakin, portaittainen kallistuskin toimii hyvin
- ulkomitoista ei mitenkään huomaa, että kyseessä on yli viiden metrin auto
- etu- ja takavalot oikeasti hienot, ei kuitenkaan liian ufot
- takaluukussa verhoilukoteloon menevät "murskaajasaranat"?
- ulko- ja sisäkahvat hiukan köppäset, kuten myös takaoven sisäkahvan ympäristön keinonahka
- moottorin alla ei kurasuojamuovia
Otin myös pienen lenkin 160hv linear automaattidiiselillä. Todella tunnoton vauhdille, ohjaus oikein houkottaa mutkapätkälle. Ajossa vaikuttaa yhtä hiljaiselta kuin vertailun ässä, joka on oikeasti hyvin. Jousitus voisi ottaa paremmin, mutta asia korjaantunee paremmissa malleissa.
Dieseleitä on harvemmin tullut ajettua, mutta kyllä tuon kanssa ymmärtää sen vouhotuksen väännöstä. Paikaltaa ja pienestä vauhdista lähtee kivasti, ja se monesti tietenkin riittääkin. Kovemmissa vauhdeissa toki kulku ei ollut tottumieni bensakoneiden mukaista. Pienesti hämää "manuaalikäytössä", että pitää ensin vetää keppi vasemmalle ja siitä pääsee lätkyttämään vaihteita. Mielestäni yksi sivuttaisliike liikaa.
Oikeasti erittäin lupaava auto jo aivan perusmallinakin. Pitää piakkoin päätyä varustellun bensamallin rattiin.
Ja niin, auto ei ole tavis. Niitä kyllä oli takakontin lähituntumassa
Sisällä oli pari autoa, joita pääsi hiplaamaan. Taisivat olla linear diesel ja 2 litranen bensa-aero. Muutamia sekalaisia huomioita:
- suuret takajalkatilat (vetävät vertoja edellisen mallin pitkälle ässälle)
- siisti sisustan yleiskokonaisuus karvalakkimallissakin
- kattavat penkin säädöt linearissakin, portaittainen kallistuskin toimii hyvin
- ulkomitoista ei mitenkään huomaa, että kyseessä on yli viiden metrin auto
- etu- ja takavalot oikeasti hienot, ei kuitenkaan liian ufot
- takaluukussa verhoilukoteloon menevät "murskaajasaranat"?
- ulko- ja sisäkahvat hiukan köppäset, kuten myös takaoven sisäkahvan ympäristön keinonahka
- moottorin alla ei kurasuojamuovia
Otin myös pienen lenkin 160hv linear automaattidiiselillä. Todella tunnoton vauhdille, ohjaus oikein houkottaa mutkapätkälle. Ajossa vaikuttaa yhtä hiljaiselta kuin vertailun ässä, joka on oikeasti hyvin. Jousitus voisi ottaa paremmin, mutta asia korjaantunee paremmissa malleissa.
Dieseleitä on harvemmin tullut ajettua, mutta kyllä tuon kanssa ymmärtää sen vouhotuksen väännöstä. Paikaltaa ja pienestä vauhdista lähtee kivasti, ja se monesti tietenkin riittääkin. Kovemmissa vauhdeissa toki kulku ei ollut tottumieni bensakoneiden mukaista. Pienesti hämää "manuaalikäytössä", että pitää ensin vetää keppi vasemmalle ja siitä pääsee lätkyttämään vaihteita. Mielestäni yksi sivuttaisliike liikaa.
Oikeasti erittäin lupaava auto jo aivan perusmallinakin. Pitää piakkoin päätyä varustellun bensamallin rattiin.
Ja niin, auto ei ole tavis. Niitä kyllä oli takakontin lähituntumassa
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Koeajoja??
Minä olen nyt todella ajanut tällä uudella jo 3500km tähän iltaan mennessä, ihmettelen, miten jousituksen pitäisi ottaa?
Minusta tämä jousitus toimii näillä meidän maanteillä aika erinomaisesti tavallisessa ajossa. Sen tiedän nyt kokemuksesta, että näillä teillä tuo jousitus ja ajomukauus on oikein toimiva 55 korkeuden renkailla. ajomukavuus on varmasti parempi kuin oikein matalaprofiilisilla kumeilla.
Noihin Aero-malleihin saa tuon säädettävän jousitusohjelman, siitä varmaan löytyy sitten vielä parempia ajofiiliksiä.
Minusta tämä jousitus toimii näillä meidän maanteillä aika erinomaisesti tavallisessa ajossa. Sen tiedän nyt kokemuksesta, että näillä teillä tuo jousitus ja ajomukauus on oikein toimiva 55 korkeuden renkailla. ajomukavuus on varmasti parempi kuin oikein matalaprofiilisilla kumeilla.
Noihin Aero-malleihin saa tuon säädettävän jousitusohjelman, siitä varmaan löytyy sitten vielä parempia ajofiiliksiä.
Viimeksi muokannut ristos, Su Syys 05, 2010 17:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Koeajoja??
Ruotsissa jo käytettyjä tarjolla.Rene-Rane kirjoitti:...ja käytettyjä tuskin kovin äkkiä tulee :(
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2869
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Koeajoja??
Jousitus toimiikin erinomaisesti. "Normaali" jousitus ei kuitenkaan pääse aivan samaan kuin ilmakäyttöinen verrokkinsa. Tämä on mahtavaan kokonaisuuteen nähden pienten asioiden viilausta, jonka senkin kukin saa mieleisekseen valitsemalla vaikka säädettävän alustan.ristos kirjoitti:Minä olen nyt todella ajanut tällä uudella jo 3500km tähän iltaan mennessä, ihmettelen, miten jousituksen pitäisi ottaa?
Minusta tämä jousitus toimii näillä meidän maanteillä aika erinomaisesti tavallisessa ajossa. Sen tiedän nyt kokemuksesta, että näillä teillä tuo jousitus ja ajomukauus on oikein toimiva 55 korkeuden renkailla. ajomukavuus on varmasti parempi kuin oikein matalaprofiilisilla kumeilla.
Noihin Aero-malleihin saa tuon säädettävän jousitusohjelman, siitä varmaan löytyy sitten vielä parempia ajofiiliksiä.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Koeajoja??
Toivottavasti Avesiksien seuraajaksi tuleekin 9-5Henkka #2283 kirjoitti:Tänään tuli käytyä Herttoniemen Laakkosella. Oli oikein kahvia ja pullaa tarjolla. Liekö sitten niistä tai uudesta autosta johtuvaa, nurkissa pyöri aikalailla lippalakkitaunoa, jotka poistuivat paikalta avensiksella, astralla tms
Laakkosella käytiin myöskin. Lippispoikia oli, mutta oli myös vanhoja Saabisteja ja juttua ja vertailua vanhoihin syntyi heti. Eräs kaveri kertoi vaihtaneensa Volvoon juuri ennen kuin tieto Saabin pelastumisesta tuli. Taisi haikailla takaisin Saabin pariin.
Sisällä oli valkoinen 2.0T Aero ja TiD-Linear, pihalla (ainakin) pari TiD-manuaalia ja yksi automaatti sekä 2.0T Vector, jota käytiin koeajamassa. Havainnot samansuuntaisia kuin täällä aiemmin on mainittu ja vaikkei lyhyt ajo itäväylällä ehkä mitään hurjaa ekstaasia tarjonnut, niin kyllä kyseessä on aito Saab, joka osaltaan juontaa auton saabimaisuuden tuttuudesta ja helposta käsiteltävyydestä heti ensi metreiltä lähtien.
Laakkosella myyjä oli asiantunteva ja osasi "myydä" sopivasti. Koeajon jälkeen tuli vielä yksi rennommin pukeutunut mies esittelemään auton suunnittelufilosofiaa ja erilaisia pieniä hienouksia. Lähtiessämme hyvästeli kätellen ja olikin itse Antti Foudila. Hienoa nähdä kuinka maahantuoja itsekin panee parastaan auton myynnin eteen. Onnea ja menestystä.
9-3 SC 2.0T XWD A6 Vector -09
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
Re: Koeajoja??
Olisipas mukava päästä ottamaan itsekin tuntumaa tuohon NG9-5:een. Täytyy ilmeisesti lähteä Seinäjoelle sen takia.
Vaasassa on nytkin Pohjoismaisen ensiesittelyviikonlopun aikana piirimyyjällä pidetty autonäyttely ... Opel Merivan merkeissä
Vaasassa on nytkin Pohjoismaisen ensiesittelyviikonlopun aikana piirimyyjällä pidetty autonäyttely ... Opel Merivan merkeissä
Re: Koeajoja??
Tobbana kirjoitti:Ruotsissa jo käytettyjä tarjolla.Rene-Rane kirjoitti:...ja käytettyjä tuskin kovin äkkiä tulee
-Sami
Kiitos sami.
pitänee katsella josko sellaisen saisi, Vaikka kesällä 2012, olen valmis odottamaan vuoden lisää, näin hienoa autoa
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Koeajoja??
Ja silloin on luvassa Ng farkku, siitä on sitten hyvä jäädä odottamaan muutamaksi vuodeksi käytettyä farkkua.Rene-Rane kirjoitti:Tobbana kirjoitti:Ruotsissa jo käytettyjä tarjolla.Rene-Rane kirjoitti:...ja käytettyjä tuskin kovin äkkiä tulee
-Sami
Kiitos sami.
pitänee katsella josko sellaisen saisi, Vaikka kesällä 2012, olen valmis odottamaan vuoden lisää, näin hienoa autoa
9-5 Aero - 00
Re: Koeajoja??
Edelleenkään en ole saanut ajettua uutta 9-5:ä. Oulussa ois jo tarjolla koeajoon, muttei ole vielä ehtinyt. No, jos on jaksettu muutama vuosi odottaa niin se viikko-pari menee kuin silmänräpäys!
Voisivat muuten mainostaa tuota autoa myös entisille Saab omistajille. Itse olen kaksi Saabia uutena ajanut liikkeestä ulos (2006 ja 2008) ja varmaan jossain tietojärjestelmissä tiedot vielä makaa. Olin 99.9% varma, että jotain kutsua koeajoon ymm ilmautuis. Mutta eipä ole näkynyt...
Tällä nykyisellä Japsikulkineellani tulee kyllä kirjettä kotiin ja kehoitetta tutustua uutukaiseen. Oli se sitten täysin uusi malli tai vain vuosimalliuudistus. Tuossa ois Saabin porukalla parannettavaa. Kaikkia entisiä omistajia pitäis pommittaa sopivasti, muttei liian tunkevasti. Kutsu koeajoon ja pientä mainos sälää tarjolle.
Toki 9-5 on ollut vielä melko lyhyen aikaa testattavana, mutta tähän mennessä mainokset on olleet 1kpl Kalevassa ja kerran TV:ssä. Loput on netistä löytynyttä juttua. Sielläkään ei maksettuja Saab mainoksia liiemmin ole.
Voisivat muuten mainostaa tuota autoa myös entisille Saab omistajille. Itse olen kaksi Saabia uutena ajanut liikkeestä ulos (2006 ja 2008) ja varmaan jossain tietojärjestelmissä tiedot vielä makaa. Olin 99.9% varma, että jotain kutsua koeajoon ymm ilmautuis. Mutta eipä ole näkynyt...
Tällä nykyisellä Japsikulkineellani tulee kyllä kirjettä kotiin ja kehoitetta tutustua uutukaiseen. Oli se sitten täysin uusi malli tai vain vuosimalliuudistus. Tuossa ois Saabin porukalla parannettavaa. Kaikkia entisiä omistajia pitäis pommittaa sopivasti, muttei liian tunkevasti. Kutsu koeajoon ja pientä mainos sälää tarjolle.
Toki 9-5 on ollut vielä melko lyhyen aikaa testattavana, mutta tähän mennessä mainokset on olleet 1kpl Kalevassa ja kerran TV:ssä. Loput on netistä löytynyttä juttua. Sielläkään ei maksettuja Saab mainoksia liiemmin ole.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Koeajoja??
Kävin koeistumassa ja -hiplailemassa NG9-5:n Oulun Aineella lauantaina. Auto (hopeinen TID Vector A) ei ollut vielä edes rekisterissä. Kuulemma viikon parin sisällä saavat sen rekisteröityä ja myyjätkin pääsevät sitten kokeilemaan.Marko A kirjoitti:Edelleenkään en ole saanut ajettua uutta 9-5:ä. Oulussa ois jo tarjolla koeajoon, muttei ole vielä ehtinyt. No, jos on jaksettu muutama vuosi odottaa niin se viikko-pari menee kuin silmänräpäys!
Hieno oli. Katto vaatii totuttelua. Katto oli omaan silmään jotenkin hassun näköinen "lakki" tuulilasin päällä, ainakin kun edestä päin katsoo.
Auto näytti livenä paremmalta kuin kuvissa. Varsinkin keula ja ohjaamo. Kummalliset koristeritilät näytti olevan helmojen yläpuolella eturenkaiden takana.
Re: Koeajoja??
Uuden design päällikön ajatukset kuulosti haastattelusta siltä, että itse ajattelin noiden feikki p*skojen saavan kyytiä melko pikaiseen.peukalokeskellä kirjoitti:Kummalliset koristeritilät näytti olevan helmojen yläpuolella eturenkaiden takana.
Jason Castriota kirjoitti:“A lot of people say this – but I truly believe that design should be function driven. I’ve worked a lot on packaging design with engineers, a lot in the windtunnel over the years, and I’m a bit of a gentleman racer. So I’m a strong believer that a car should function right. Air outlets have a purpose. Surfaces should be guiding air around the car, not creating breaks.”
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Koeajoja??
Olisikai se nykyisestäkin poistettu mutta loppui aika ja jne kesken, alunperin niille oli suunniteltu joku funktio mutta kyseinen tarve ei ilmeisesti koskaan sitten toteutunut.Marko A kirjoitti: Uuden design päällikön ajatukset kuulosti haastattelusta siltä, että itse ajattelin noiden feikki p*skojen saavan kyytiä melko pikaiseen.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
Re: Koeajoja??
Uskomaton juttu jos näin tosiaan on.fatal kirjoitti:Olisikai se nykyisestäkin poistettu mutta loppui aika ja jne kesken, alunperin niille oli suunniteltu joku funktio mutta kyseinen tarve ei ilmeisesti koskaan sitten toteutunut.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Koeajoja??
Uskomatonta tai sitten ei, hintalappu moiselle muutokselle on hyvinkin nopeasti mitattavissa useissa miljoonissa jos se tapahtuu sen jälkeen kun tuotantoa varten teetetyt prässimuotit on jo olemassa.Marko A kirjoitti:Uskomaton juttu jos näin tosiaan on.fatal kirjoitti:Olisikai se nykyisestäkin poistettu mutta loppui aika ja jne kesken, alunperin niille oli suunniteltu joku funktio mutta kyseinen tarve ei ilmeisesti koskaan sitten toteutunut.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
Re: Koeajoja??
Voi pojat!
Mikä meitä Saabista kiinnostuneita ja Saabin omistajia oikein vaivaa, kun tämä uusi Saab saa jatkuvasti erilaisia suuria epäilyjä ja epäuskoa lietsovia ajatuksia liikkeelle?
Olettaisin, että vaikka tämän vuoden maaliskuussa kokonaan pysäytetty autotehdas on saatu lähes täyteen vauhtiin ja yksi kokonaan uusi malli markkinoille, niin kaikenmoinen riemumieli pitäisi olla päällimmäisenä. Mutta ei se vaan oikein siltä tunnu, kun tätä keskustelua seuraa.
Mikä meitä Saabista kiinnostuneita ja Saabin omistajia oikein vaivaa, kun tämä uusi Saab saa jatkuvasti erilaisia suuria epäilyjä ja epäuskoa lietsovia ajatuksia liikkeelle?
Olettaisin, että vaikka tämän vuoden maaliskuussa kokonaan pysäytetty autotehdas on saatu lähes täyteen vauhtiin ja yksi kokonaan uusi malli markkinoille, niin kaikenmoinen riemumieli pitäisi olla päällimmäisenä. Mutta ei se vaan oikein siltä tunnu, kun tätä keskustelua seuraa.
Viimeksi muokannut ristos, Ma Syys 06, 2010 16:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen