Koeajoja??

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Tänään kävin sitten koeajamassa sen 160 heppasen Tid:n Vector versiona. Siihen oli laitettu poppivehkeet sen mukaan, että meni hiukka aikaa adapteerata kaikki vermeet käyttökuntoon :D Navigaattori on hieno ja säâdettävissä monella tapaa, niinkuin pitääkin. Uusi poppivehje onkin metka laite. Sinne ladataan musat omilta levyiltä sinne kiintolevylle, ja sitten vaan valitaan artisti tai musa mielen mukaan. Mahtuu aika tavalla tallennettavaa. Lapsille on takapenkillä sitten omat näytöt elokuvia tai pelejä varten ja omat langattomat kuulokkeet. Ei ollenkaan pahasti potkinu Harman Kardon jytäâ kapiiniin.
Perus nahkapenkit on aika jämäkät ja pinnaltaankin liian kovat. Aeron penkit on paremmat ja luultavasti kallistuisin ilmastoituihin penkkeihin.
Suunnittelijat olivat saaneet kikkailla hieman noiden nopeusmittareiden kanssa...Näyttö on kuin hävittäjän kallistusmittarista. HUD oli hauska lisä ja sen kyllä ottaisin kanssa varusteissa mukaan.
Ajossa aivan mahtava tunnelma. Hiljainen ja vakaa ajettava. Kertakaikkiaan hyvä fiilis koko ajon läpi. Moottori on aivan riittävä normaalin ajeluun ja automaatti pelitti mainiosti kaikissa tilanteissa.
Kylmät tyypit kävin sitten istumassa sen Aeron sisällä ja siihen olikin sitten asennettu kaikki vermeet mitä listassa on. Kunhan on aikaa, niin soitan koeajon sillekkin. Luultavasti tulen kuitenkin valitsemaan sen 2.0 TTid automaatilla ja 4-vetona, kunhan se tulee keväällä markkinoille.

Ettâ sellaista tuli mieleen muutaman kymmenen kilometrin lenkin jälkeen. :D
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja mike »

Komppaaja kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Oulun Aineella on tosiaan aika kitsasta tuo homma, ei vieläkään koeajettavaa ysiviitosta.
Mutta heillä kuitenkin on autoja paikan päällä ? Mikä hitto siinä nyt sitten maksaa että muualla on ollut jo viikkokaupalla mahdollisuus ajaa ? Ei taida tosiaan olla suuria myyntihaluja..... 8O
On siellä se yksi harmaja Vector mikä on maannut samassa paikassa jo heinäkuun lopusta lähtien. Kilpiä vain ei ole näkynyt ja koeajoan mahdollisuutta ei ollut ainakaan viime viikolla.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

apu,apupoika kirjoitti:
ristos kirjoitti:
Joo, se asia tänne 9-5 palstalle. "pikkumusta" meni tuolla hiekkatiellä silleen, että meinas välillä unohtua tuo auton koko. Ihmeen hyvin se taittui tuolla hiekallakin ja meni mutkiin. Meinas välillä ihan mennä hurjastelun puolelle, ennenkuin muisti, että täähän on herrastelukalu!

Terveisin Risto Suikkari
Vähän taas OT:n puolelle, oliko Mikkolan Hannu porukassa?
Lupasin tuossa viime viikolla, että kun tulen tänne kotipuoleen niin käyn vähän erilaisella koeajolla. Tosin eihän tässä mitään järkeä ollut. :wink:

Eipä ollut Hannu Mikkola mukana! Mutta kyllä Simo Lampinen, Markku Alen, Hannu Mikkola ja Timo Mäkinen oikein hyvin tuntevat vanhan Muittarin erikoiskokeen. Siellä mm. Alen Muittarin alku hyppyjen mutkissa otti kyllä suorin vartaloin kierteellä ja päätyi katolleen.
Minulla ei mennyt nyt katolleen, mutta kyllä "pikkumusta" on aika peli noissa perinne maisemissakin. Ihan tällä perusvarustuksellakaan ei paljon kallistele ja alusta ohjaa todella hyvin kaarteet sisään. Etuvedolla tuo etupainoisuus on oikein hyvin hallinnassa. Loikata ei tuon painon kansssa oikein tohdi, mutta vauhti meinaa karata ihan väkisten lukemiin, mistä ei oikein kehtaa huudella. Alustan hiljaisuus tuollaisella murtuneella maalais-asfaltilla ja vähän auratulla kuulalaakerilla on edelleen hämmästykseni kohde.

No, lopulta sitten järki voitti ja muistin, etteihän tämä mikä ralli-Saab ole! Vaikka se väkisten houkutteleekin menoon, mikä ei oikeasti tälle herrasteluautolle kuulu. Nyt olen kuitenkin tehnyt tälläisenkin koeajon Teidän iloksenne.

Jutellaan Ahvenistolla livenä lisää. :D

Terveisin Risto Suikkari ja "pikkumusta" maastoretkeltä
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

ristos kirjoitti:
apu,apupoika kirjoitti:
ristos kirjoitti:
Joo, se asia tänne 9-5 palstalle. "pikkumusta" meni tuolla hiekkatiellä silleen, että meinas välillä unohtua tuo auton koko. Ihmeen hyvin se taittui tuolla hiekallakin ja meni mutkiin. Meinas välillä ihan mennä hurjastelun puolelle, ennenkuin muisti, että täähän on herrastelukalu!

Terveisin Risto Suikkari
Vähän taas OT:n puolelle, oliko Mikkolan Hannu porukassa?
Lupasin tuossa viime viikolla, että kun tulen tänne kotipuoleen niin käyn vähän erilaisella koeajolla. Tosin eihän tässä mitään järkeä ollut. :wink:

Eipä ollut Hannu Mikkola mukana! Mutta kyllä Simo Lampinen, Markku Alen, Hannu Mikkola ja Timo Mäkinen oikein hyvin tuntevat vanhan Muittarin erikoiskokeen. Siellä mm. Alen Muittarin alku hyppyjen mutkissa otti kyllä suorin vartaloin kierteellä ja päätyi katolleen.
Minulla ei mennyt nyt katolleen, mutta kyllä "pikkumusta" on aika peli noissa perinne maisemissakin. Ihan tällä perusvarustuksellakaan ei paljon kallistele ja alusta ohjaa todella hyvin kaarteet sisään. Etuvedolla tuo etupainoisuus on oikein hyvin hallinnassa. Loikata ei tuon painon kansssa oikein tohdi, mutta vauhti meinaa karata ihan väkisten lukemiin, mistä ei oikein kehtaa huudella. Alustan hiljaisuus tuollaisella murtuneella maalais-asfaltilla ja vähän auratulla kuulalaakerilla on edelleen hämmästykseni kohde.

No, lopulta sitten järki voitti ja muistin, etteihän tämä mikä ralli-Saab ole! Vaikka se väkisten houkutteleekin menoon, mikä ei oikeasti tälle herrasteluautolle kuulu. Nyt olen kuitenkin tehnyt tälläisenkin koeajon Teidän iloksenne.

Jutellaan Ahvenistolla livenä lisää. :D

Terveisin Risto Suikkari ja "pikkumusta" maastoretkeltä
Ok. Hannu Mikkola Sonkajärveltä oli kyseessä, ei siis tämä "kaikkien tuntema" Hannu Mikkola. :D
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Ahvenistolla koeistuin uuden femman. Pari pikaista huomiota: auton muotoilu "kätkee" todellisen koon mainiosti, ei ollenkaan möhkön oloinen. Musta väri ei jostain syystä säväyttänyt, hopea oli hienompi. Valkoinen olis oma valinta jos tuollaiseen joskus rahkeet riittävät. Kuskin paikalla tuntui kotoisalta, kojelaudasta tuli mieleen tonnarin kojelauta (positiivisessa mielessä :) ). Takapenkilläkin tuntui mukavalta, eikä edes pää ottanut kattoon kiinni vaikka pituutta löytyy 190cm. Ehkä mulla on vaan jotenkin epämuodostunut vartalo. :lol: Okei, pystyyn geelatut hiukset hipaisivat kattoon, kun oikein kurkotti. :P Päätänikään en saanut kolautettua mihinkään takapenkille mennessä. Kaikenkaikkiaan hieno auto. :)
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hei vaan kaikille! :D

On pakko jatkaa tätä pikkumustan koeajo-sarjaa. Olin tuolla jo aiemmin kertonut tämän uuden auton valoista. Se kertomus oli enemmän hämärän ja pimeän rajalla ajamista Imatralta Kajaaniin.

Mutta nyt viime yönä ajoin Saarijärveltä Kajaaniin oikeasti pimeässä 312 km. Voi pojat, mitkä valot ovat tässä autossa! :D Suosittelen Teille, käykää ajamassa uutta 9-5:sta pimeällä. Koette loistavat, ehkä loistavimmat, vakiovalot, mitä on tarjolla. Tämän auton puolikkaat ovat paremmat kuin monen auton pitkät. Pitkät valot ovatkin sitten sitä oikeaa PREMIUMIA, eikä tartte muuten ruveta väittelemään. :wink:

Kun tuolla tielaidoilla on noita auraus ja tielaita heijastintolppia, niin on se upean näköistä, kun tie laidat loistavat pitkillä suorilla kilometrien päähän. Yritin laskea kuinka monta tolppaa erotan eteenpäin, niin pitkälle että valo muuttui vain viiruksi. Pysäytinkin tuolla Vaalan soilla ja yritin laskea, mutta yritykseksi jäi. Valokuvion leveys huolehtii tien reunojen valoisuuden todella hienosti. On todellakin hyvä mahdollisuus esim. hirven havainnoitiin.

Voitte kuvitella tilannetta eilen illalla ihan rauhassa. Saabin CD:ltä soi Tchaikovskin Overture 1812,Slaavilainen marssi jne. ja lisäksi Borodinia ja Rimsky-Korsakovia, Suomen syysruska komeimmassa väriloistossa tien reunoilla loistavien valojen valaisemana, Saabin äänimaailman hiljaisuudessa oli ajonautintoa ja upea rauhallinen tunnelma. Oli hieno huomata kuinka rekat vastaan tullessa jo liiankin kaukana valonsa vaihtoivat ja ohitettavat, kun huomasivat millaiset loistot vieressä syttyivät vaihtoivat omansa puolikkaille ja saivat myös nautiskella uuden Saabin loistavista Xenoneista.

Menkää ihmeessä koeajamaan tämä auto myös pimeällä!!! Ja ostakaa uusi autonne Xenon-valoilla.

Riemullisen ajonautinnon jälkeen, terveisin
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Oltsa
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2006 14:40
Paikkakunta: Kotka

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Oltsa »

Olikos Risto sinulla "perus-xenonit" vai nämä smartbeam-xenonit, joissa valokuvio muuttuu nopeuden mukaan?
NG 9-5 -11 2,8t V6 XWD & OG 9-5 Aero -07
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä minun autossani ovat ne perus Bi-xenonit. Kuinkahan hyvät Smart Bi-xenonit ovatkaan ja niissähän taitaa olla myös ne kaarreominaisuudet.

Minulla ei ole ollut aiemmin näin hyviä valoja autossani. Vaikka edellisessä 9-3:ssa oli myös xenonit, niin voin kirkkain silmin todeta nyt nämä vielä paremmiksi. Ainahan Saabeissa on ollut erinomaiset valot. Kun muistelen -70-luvun V4:a niin siinähän oli sen aikakauden parhaat valot, samoin sen jälkeen ovat Saabien valot aina vertailujen parhaita.

Valoisin terveisin
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja VKe »

No ny on minullakin sit NG koeajossa :) ...
Sininen Saab 9-3, '99
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

9-5T kirjoitti:
ristos kirjoitti:Kyllä minun autossani ovat ne perus Bi-xenonit. Kuinkahan hyvät Smart Bi-xenonit ovatkaan ja niissähän taitaa olla myös ne kaarreominaisuudet.

Minulla ei ole ollut aiemmin näin hyviä valoja autossani. Vaikka edellisessä 9-3:ssa oli myös xenonit, niin voin kirkkain silmin todeta nyt nämä vielä paremmiksi. Ainahan Saabeissa on ollut erinomaiset valot. Kun muistelen -70-luvun V4:a niin siinähän oli sen aikakauden parhaat valot, samoin sen jälkeen ovat Saabien valot aina vertailujen parhaita.

Valoisin terveisin
Sen verran erimieltä että ng900/og9-3/9000 valot ei olleet koskaan erikoiset edes testeissä, 9-5 98-01 halogeenit taas markkinoiden parhaat TM:n mittaamat ainakin vielä tänä kesänä
Kyllä on.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

9-5T kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Itse asiassa og kolkin halot ovat parhaat H4 valot, mitkä TM on mitannut.
Mitä väliä onko parhaat H4 valot, parhaat on parasta vaikka olisi hehkuvalot.
Eikö mielestäsi ole mainitsemisen arvoista että Saabin H4 valot ovat paremmat kuin muiden vastaavat?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Marko A »

No, Saabin kun ostaa niin tietää saavansa ainakin riittävän hyvät valot?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Joo. Tarkoitin uusia.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja VKe »

VKe kirjoitti:No ny on minullakin sit NG koeajossa :) ...
Joo, meidän komitean kommentit:
* se reikä josta tungetaan roinaa takakonttiin on liian pieni
* takakontin kannen saranaratktaisu on vissiin 50-luvulta ?
* sivuhelmojen/ovien alalaidan muotoilu semmoinen että autoon mennessä/poistuessa siinä paskaa rapakelillä housunlahkeet
= harkitsemme...

Pienet pääntilat takana ei meitä haitanneet, mutta riippuu niin käytöstä. Joillekin sitten takatavaratilat on ok mutta...

Muutenhan se oli oikeen ok ja erittäin oiva matka-auto, hienoa Saab 9-5 !!!.

Koeajettu peli oli 160 hp TiD AT6.


Edit: valokysymys pois
Viimeksi muokannut VKe, Ti Loka 05, 2010 21:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sininen Saab 9-3, '99
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja VKe »

9-5T kirjoitti:
Marko A kirjoitti:No, Saabin kun ostaa niin tietää saavansa ainakin riittävän hyvät valot?
Näin ei ole aina ollut.
Sivistäkää tyhmää... Milloin Saabissa ei teidän mielestä ollu riittävän hyviä valoja - mitä mallikautta tarkoitittekaan?

Utelee,
VKe
Sininen Saab 9-3, '99
Vastaa Viestiin