Koeajoja??
Re: Koeajoja??
Selasin duunissa nopeasti uuden Tuulilasin, jossa 9-5 Vector TiD A koeajo. Kokonaisuutena aika negatiivinen kuvan sai autosta ja Opelista puhuttiin taas enemmän kuin tarpeeksi.
Plussat:
- Melutaso
- Suuntavakavuus (eikös se pitäisi olla suuntavakaus )
- Kuormankantokyky
Miinukset:
- Laatuvaikutelma
- Jousitusmukavuus
- Hinta
Artikkeli käsitteli myös Saabin taloutta ja miten 80 000 auton valmistumäärällä yhtiö voi olla kannattava ja teki tästä, johtopäätöksen että katteet per valmistettu auto on silloin uskomattoman hyvä + auto on silloin kuluttajalle kallis.
Peukut pystyyn, että TM:n testi on positiivisempi ja pienen ihmisen "kostona" en edellekään aio palata Tuulilasin tilaajaksi .
Plussat:
- Melutaso
- Suuntavakavuus (eikös se pitäisi olla suuntavakaus )
- Kuormankantokyky
Miinukset:
- Laatuvaikutelma
- Jousitusmukavuus
- Hinta
Artikkeli käsitteli myös Saabin taloutta ja miten 80 000 auton valmistumäärällä yhtiö voi olla kannattava ja teki tästä, johtopäätöksen että katteet per valmistettu auto on silloin uskomattoman hyvä + auto on silloin kuluttajalle kallis.
Peukut pystyyn, että TM:n testi on positiivisempi ja pienen ihmisen "kostona" en edellekään aio palata Tuulilasin tilaajaksi .
Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro -06 nykyinen,ex-autot: 9-5 Hirsch Wagon -05, 9-3 Aero -01, 9000 CSE -94.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.
Re: Koeajoja??
TM:ssä on pieni vertailu auton melutasosta verrattuna kilpailijoihin:
"Vuoden takaisessa tämän kokoluokan vertailussa Audi A6:n desibeliarvot olivat lähes samat kuin nyt 9-5:lle mittaamamme, mutta muut neljä autoa olivat hiljaisempia, etenkin matalissa nopeuksissa."
Em. vertailussa olivat mukana:
- Audi A6 2,0 TDI Multitronic
- BMW E60 520dA
- Citroën C6 2,2 HDi A
- Mercedes-Benz E 220 CDI A
- Volvo S80 2,4D A
"Vuoden takaisessa tämän kokoluokan vertailussa Audi A6:n desibeliarvot olivat lähes samat kuin nyt 9-5:lle mittaamamme, mutta muut neljä autoa olivat hiljaisempia, etenkin matalissa nopeuksissa."
Em. vertailussa olivat mukana:
- Audi A6 2,0 TDI Multitronic
- BMW E60 520dA
- Citroën C6 2,2 HDi A
- Mercedes-Benz E 220 CDI A
- Volvo S80 2,4D A
Re: Koeajoja??
Pitää todeta, että hölmöksi on touhu mennyt kun jotain pesurin suuttimia joutuu säätämään muulla kuin nuppineulalla...Bob kirjoitti:Työkalun tiedot: BO-49380 Säätötyökalu tuulilasin suihkutussuuttimille.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Koeajoja??
Kovin oli kriittinen TL:n testi, sen mitä tuossa juuri postilaatikolta haettuani kerkesin vilkaista. Se, että puhutaan paljon opelista ja GM:stä, lienee aivan luonnollista, koska ilman GM:ää koko autoa ei todennäköisesti olisi olemassakaan. Eli siitä ei saabistien kannata olla pahoillaan.
Täytyy nyt käväistä lukasemassa kirjastossa TM:n testi, niin voi vähän vertailla että onko mielipiteissä eroja. Yhä edelleen odottelen että koska niitä alkaa katukuvaan tulla, hiljaiselta vielä vaikuttaa....vai lieneekä paikallisella Ranta-Juopolla kiire kun Ford siirtyy saman katon alle kuun vaihteessa....
Täytyy nyt käväistä lukasemassa kirjastossa TM:n testi, niin voi vähän vertailla että onko mielipiteissä eroja. Yhä edelleen odottelen että koska niitä alkaa katukuvaan tulla, hiljaiselta vielä vaikuttaa....vai lieneekä paikallisella Ranta-Juopolla kiire kun Ford siirtyy saman katon alle kuun vaihteessa....
Re: Koeajoja??
Olen todellakin kanssasi samaa mieltä tuosta pissapojan säädöstä. Tuota työkalua en ole , eikä kaverinikaan, vielä löytäneet? Ja näissä autoyksilöissä näyttää nuo suuttimet toimivan erilailla, kuten Henry tuolta Taxi-Saabista kertoi. Hyvä, että löytyy toimiviakin yksilöitä.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Koeajoja??
Minäkin kävin kirjastossa lukemassa tuon TM-testin. Otin ennen lukemista Saab-lasit pois ja käytin ihan vaan näitä omia kakstehojani!
Kyllä se ainakin minun lukemanani oli yleisilmeeltään positiivinen kertomus Saabin uudesta autosta. Ne kohdat, missä kritiikkkiä annettiin voi myös helposti hyväksyä. Esim. se, että matalilla nopeuksilla diesel on verokkeihinsa äänekkäämpi tulee meillä nyt kovasti esille. Sehän on totta! Mutta tuli myös selkeästi esille se, että nopeuden noustessa auto on oikeasti hiljainen ja tämän vertailun verrokkeihin taisi TM unohtaa? Hyväksyn senkin! Mutta olen myös tyytyväisiä siihen valojen kiitettävään tasoon vaikka ne ei nyt Saabin 2002 huippulosten tasolle yltäneetkään. Mielelläni ajelen tuolla pimeillä teillä, koska ainakin itse koen nuo valoit erinomaiseksi. Eikä ainakaan minun silmälaseillani ole mitään kuvan vääristymiä näkynyt?
Hienoa minusta oli, että kun muodoista ei kummepaa kerrottavaa löytynyt, niin vertailukohdat etsittiin maineikkaiden taiteilijoiden tuotteista taidehistoriasta. Tähän ei moni automerkki ole aiemmin pystynytkään. Hienoa TM!!!
Loppupeleissä ihan hyvähän tuo yleisviesti oli ja TM:han otti lopputeksteissään komiasti Saabin mukaan isojen autojen laatujoukkoon!
Kyllä se ainakin minun lukemanani oli yleisilmeeltään positiivinen kertomus Saabin uudesta autosta. Ne kohdat, missä kritiikkkiä annettiin voi myös helposti hyväksyä. Esim. se, että matalilla nopeuksilla diesel on verokkeihinsa äänekkäämpi tulee meillä nyt kovasti esille. Sehän on totta! Mutta tuli myös selkeästi esille se, että nopeuden noustessa auto on oikeasti hiljainen ja tämän vertailun verrokkeihin taisi TM unohtaa? Hyväksyn senkin! Mutta olen myös tyytyväisiä siihen valojen kiitettävään tasoon vaikka ne ei nyt Saabin 2002 huippulosten tasolle yltäneetkään. Mielelläni ajelen tuolla pimeillä teillä, koska ainakin itse koen nuo valoit erinomaiseksi. Eikä ainakaan minun silmälaseillani ole mitään kuvan vääristymiä näkynyt?
Hienoa minusta oli, että kun muodoista ei kummepaa kerrottavaa löytynyt, niin vertailukohdat etsittiin maineikkaiden taiteilijoiden tuotteista taidehistoriasta. Tähän ei moni automerkki ole aiemmin pystynytkään. Hienoa TM!!!
Loppupeleissä ihan hyvähän tuo yleisviesti oli ja TM:han otti lopputeksteissään komiasti Saabin mukaan isojen autojen laatujoukkoon!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Koeajoja??
Tänään vasta jaettiin tänne peräkylällekin lehti. Aivan asiallinenhan tuo selostus oli - varmaan edistää enemmän kuin hankaloittaa myyntiä. Heidän valomittaus lienee ainoa tavallisen kansalaisen saavutettavissa oleva vertailutieto valoista ja yllättävän paljon se oli taas saanut palstamillejä, joten Saabin valoihin taitaa edelleen suuntautua paljon odotuksia (klubi-/foorumilaisten ulkopuolellakin). Täytynee pitää entistä paremmin huolta noista omista 02 xenoneista (ja myös kopasta, joka ne kantaa), kun ei parannusta ole tulossa ja omat silmät vaan huononee .
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Koeajoja??
Luin TL:n testin ja siitä ei ole Saabin mainokseksi, mielestäni tuotiin esille enemmän negatiivisia asioita kuin positiivisia
- liiaksi Opel-mainen
- ei loista varusteillaan
- korkea hinta
- laatutaso, ei yllä lähellekkään kilpailijoita
- huonot istuimet ( tästä olen samaamieltä )
- taakse meno vaikeaa
Oli sentään jotain positiivista
+ hiljaisuus
+ suuntavakaus
Saa nähdä kuinka kauppa käy ?????
- liiaksi Opel-mainen
- ei loista varusteillaan
- korkea hinta
- laatutaso, ei yllä lähellekkään kilpailijoita
- huonot istuimet ( tästä olen samaamieltä )
- taakse meno vaikeaa
Oli sentään jotain positiivista
+ hiljaisuus
+ suuntavakaus
Saa nähdä kuinka kauppa käy ?????
Re: Koeajoja??
Eivät he unohtaneet, kuten alkuperäisestä lainauksestakin tuli ilmi. Vertailun hiljaisimpaan verrattuna ääntä on 3db enemmän 120km/h vauhdissa ja nämä neljä hiljaisempaa ovat myös hiljaisempia koko mittausskaalan läpi.ristos kirjoitti:Esim. se, että matalilla nopeuksilla diesel on verokkeihinsa äänekkäämpi tulee meillä nyt kovasti esille. Sehän on totta! Mutta tuli myös selkeästi esille se, että nopeuden noustessa auto on oikeasti hiljainen ja tämän vertailun verrokkeihin taisi TM unohtaa?
Luin jutun ajatuksella läpi, ja siinä tuli aika pitkälle samat huomiot mitä brittilehdissä pois lukien ajomukavuus. Osapuilleen näitähän he haukkuivat: takatilat, huono sivutuki istuimissa,hudin heikko laatu, opelista tutut osat, pitkäliikkeinen vaihdelaatikko, moottorin ääni, meluisuus, jarrut ja aliohjautuvuus. TM:n jutussa asiat ovat vain tuotu esiin huomioina ja ominaisuuksina eikä kärkkäinä moitteina, kuten brittimediassa. Heillä on toisaalta sellainen tapa, ja he sanovat suoraan jos sanottavaa on. Välillä reilusti liioitellenkin.
Re: Koeajoja??
Opel-perua nämäkin. Toivottavasti pääsevät eroon jatkossa noista GM perinteistä.. "Premiumiin" ei kuulu opelmainen vaihteensiirto ja karkeaääninen Ecotec.Teme100 kirjoitti:pitkäliikkeinen vaihdelaatikko, moottorin ääni, meluisuus
Viimeksi muokannut jcarlson, Ke Loka 20, 2010 17:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Koeajoja??
Joo, jos vertasin tän koeajo 9-5:n valokuviota oikein 9-3:n valokuvioon (TM 1/2009) niin sen perusteella 9-3:ssa on paremmat valot.9-5T kirjoitti:VectorKombi9-5-02 kirjoitti:TM 19/2010 ilm. 20.10 koeajossa 9-5. Kehutaankohan valoja ja muuta.Valot jotka ristollakin on ovat TM:n mittausten mukaan taas huonommat kuin edellisen 9-5 ja vain luovat tunteen poikkeuksellisen voimakkaista valoista.ristos kirjoitti:Koette loistavat, ehkä loistavimmat, vakiovalot, mitä on tarjolla. Tämän auton puolikkaat ovat paremmat kuin monen auton pitkät. Pitkät valot ovatkin sitten sitä oikeaa PREMIUMIA, eikä tartte muuten ruveta väittelemään.
Muutenhan tuo oli ihan sopivaa luettavaa, sekä vanhan että uuden 9-5:n osalta.
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Koeajoja??
Tuulilasi on jotenkin ihan arvaamaton aviisi. Niiltä tulee joko kelvollisia juttuja (ei vain Saabeista vaan muutenkin) tai sitten ihan hirveää kuraa. Joku ihmeen antipatia tuntuu peikkolaakson tuotteita kohtaan olevan Lauri Larmelan aikana enivei.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Re: Koeajoja??
Ei kannata pojat kauheasti tunteilla näistä testeistä. Ne ovat ammatti-ihmisten tekemiä realistisia näkemyksiä Saab 9-5 nimisestä autosta. Toiset autot ovat aina toisia parempia tai huonompia eri kohdistaan. Realismia on myös se, että me ihmiset tykkäämme erilaisista asioista myös autojen kohdalla. Onneksi jokainen voi valita itselleen ja varoilleen sopivan ajokin Suomessa Suomen oloihin.
Olen edelleen tyytyväinen omaan valintaani testituloksista huolimatta. Omat näkemykseni olen omalla taidollani myös Teillekin kertonut kokemuksieni pohjalta. Hienoa on odottaa talven muuttuvia kelejä Saabin omistajana.
Iloisin terveisin
Olen edelleen tyytyväinen omaan valintaani testituloksista huolimatta. Omat näkemykseni olen omalla taidollani myös Teillekin kertonut kokemuksieni pohjalta. Hienoa on odottaa talven muuttuvia kelejä Saabin omistajana.
Iloisin terveisin
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Koeajoja??
Tuulilasissa arvaamattomuutta taitaa selittää toimittajakunta. Toisaalta on oikein asiallisia juttuja kuten kestotestit, käytettyjen autojen jutut ja varsinkin Ketosen jutut ylipäätään. Sitten on näiden ilmeisestikin nuorempien toimittajien koeajoja joissa ei kerrota oikein mitään mitä ei voisi lukea ko. auton mainosmateriaalista, ja sitten jostain erikoisuuksista juttuja joissa ideana on ilmeisesti esitellä mahdollisimman pitkällä valotusajalla otettuja valokuvia ja siinä sivussa on jotain aika turhaa fiilistelyjuttua...
Vanhempien (70-, 80- ja 90-luvun) Tuulilasien omistajana voi huomata aika suuren eron lehden sisällössä ylipäätään. Kun 1988 lehti koostui karavaanimatkasta Neuvostoliittoon, Nissan Sunnyn kestotestiraportista ja autoradiovertailusta, koostuu se nykyään toistaan kalliimpien Audien ja BMW:iden koeajoista ja jostain Ferrari FXXXX-koeajoista Italiassa... Itse olen ko. lehden tilaaja ainakin toistaiseksi lähinnä noiden Ketosten juttujen vuoksi, täytyy lukea se 9-5:n koeajo kunhan saa edellisen lehden luettua ensin.
Vanhempien (70-, 80- ja 90-luvun) Tuulilasien omistajana voi huomata aika suuren eron lehden sisällössä ylipäätään. Kun 1988 lehti koostui karavaanimatkasta Neuvostoliittoon, Nissan Sunnyn kestotestiraportista ja autoradiovertailusta, koostuu se nykyään toistaan kalliimpien Audien ja BMW:iden koeajoista ja jostain Ferrari FXXXX-koeajoista Italiassa... Itse olen ko. lehden tilaaja ainakin toistaiseksi lähinnä noiden Ketosten juttujen vuoksi, täytyy lukea se 9-5:n koeajo kunhan saa edellisen lehden luettua ensin.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Koeajoja??
Luin tekniikan maailman testin. Mielestäni ihan hyvin tehty juttu. Varmasti plussat plussia ja miinukset miinuksia. Ei iskenyt mikään silmään huonolla valolla. Ei hätää Saabistit, tuotteemme on arvioitu reilusti!
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion