Autossasi on näyttö, josta ilmenee milloin auton huolto on tarpeen. Tämän viestin ilmenemisaika riippuu paljolti ajo-olosuhteista, kuten kylmäkäynnistyksistä, ajosta ruuhkaliikenteessä, hinaamisesta, ajosta mäkisillä seuduilla ja joutokäynnin määrästa,
Huoltoväli on viimeisen huollon jälkeen ajatun matkan tai kuluneen ajan perusteella enintään 30000 km tai 1 vuosi (E85 polttoainetta käyttävän Saab 9-3:n moottoriöljy ja öljynsuodatin tulee vaihtaa 15000 km välein tai kerran vuodessa), kumpi ensin täyttyy.
Tästä syystä huoltovälit saattavat vaihdella huomattavasti ajotavasta ja ulkoisista olosuhteista.
Tämän huoltojärjestelmän toimivuuden varmistamiseksi on erittäin tärkeää käyttää ilmoitettua moottoriöljyä (katso Nesteet tästä huoltokirjasta).
Kun huoltoviesti on näytetty, auto tulee huoltaa ensitilassa. Korjaamo asettaa tuolloin huoltonäytön uudelleen. Määritettyjä huoltovälejä tulee noudattaa, jotta mahdolliset takuuvaatimukset voidaan hyväksyä. Maksimiaikaa tai maksimikilometrimäärää ei saa ylittää. Asianmukainen huolto on tehtävä heti, kun näytössä "Aika huoltaa auto", vaikka kumpikaan mainituista rajoista ei olisi täyttynyt.
Näin kertoi uuden Saabin huoltokirja sivulla 9.
Lisäksi kirjassa on vielä eri kohtia : Lisätöistä, Vaikeista käyttöolosuhteista, Vähän ajavien huolloista, Lisähuoltotarpeesta, Polttoainelaadun vaikutuksista huoltoihin, Moottiröljyn vaihdosta, vaikeista olosuhteista jarruille ja automaattivaihteistoille.
En viitsi niitä tähän kirjoitella
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Terveisin Risto Suikkari
ps. tämä oli minun osaltani viimeinen kirjoitus aiheesta Uuden Saab 9-5 huolto. Jatkan lukemista!
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)