Uusi Saab 9-5

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja core2 »

Mawerick kirjoitti:
core2 kirjoitti:Joten nyt on löytynyt joku aihe tai syy muuttaa moottorin ohjaus systeemiä jotenkin siitä entisestä?
Johan se koko konekin on ihan eri. Vanhassa femmassa oli vielä tuttu ja turvallinen Saab-motti, kun taas nykyisessä on GM-pohjainen kone.
Tuo ei ole se syy, koska olkoon moottori minkä mallinen vaan kunhan se on konverteerattu Etanolille (jopa E100) niin teho nousee ja tässä uudessa se on estetty jotenkin. Luultavasti ohjauksessa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

ristos kirjoitti:Tänään kuulemani mukaan on tällä hetkellä jo Suomessa esittelyautot mukaan lukien yli sata uutta 9-5 autoa, joista noin puolet on myytyjä autoja.
Terv. Risto Suikkari
Hienoa! :D
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja ristos »

Missähän meidän teillä nuo 400hp:ta tarttis! 8O

Ai niin, ei pidä minun ihmetelläkään. kun tuolla nuhapumpulla vaan ajelen. :D

Terveisin Risto Suikkari
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja core2 »

georgahti kirjoitti:
ei nyt välttämättä ohjauksessa. jos mosa ei kestä enempää kuin 220bhp, niin se ei kestä. enkä nyt yritä sanoa, että motronic olis huonompi kuin trionic. tässä nyt vain nähdään, että kun lähdetään saabismeista pois päin, niin tehot putoaa. suoraan sanottuna minua ei vähempää voisi kiinnostaa joku keinohedelmöitys, josta ei saa kuin sen 220hp. (automaatti)vaihdelaatikko kestänee sen 400, joten sen verran pitäisi saada ulos.
Esitähän meille muille, missä kohtaa sun mosassas on nää muutokset tehty ettei etanooli nosta tehoja, olet varmaan tietoinen, että me muutkin olemme uteliaita siitä, jos tiedät jotain mitä me emme tiedä.
Kakista ulos vaan.
Ellei nämä releet riitä löytyy GM:än corvette Z06 josta irtoaa 585hp vakiona.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
fatal
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja fatal »

core2 kirjoitti: Esitähän meille muille, missä kohtaa sun mosassas on nää muutokset tehty ettei etanooli nosta tehoja, olet varmaan tietoinen, että me muutkin olemme uteliaita siitä, jos tiedät jotain mitä me emme tiedä.
Kakista ulos vaan.
Ellei nämä releet riitä löytyy GM:än corvette Z06 josta irtoaa 585hp vakiona.
Alunperin luulin että nykyisin käytössä oleva motronic ei osaisi säätää enemmän tehoja polttoaineen mukaan. Näin ei ilmeisesti kuitenkaan ole, kyllä sen siihenkin pitäisi haluttaessa taipua. Ongelma vaan taitaa olla Saabin ja GM:n välinen soppari joka tiemmä kestää jonnekin 2012 asti ja pahoin pelkään että Saab ei saa ottaa tuosta ecotekistä 220 heppaa enempää irti vaikka se siihen taipuisikin. Hirsch on ainoa virallinen tapa saada näillä näkymin lisää tehoa, etanolilla tai ilman, toistaiseksi. Ja siihenkin saattaa liittyä jotain kommervenkkejä kun ei sekään ole vielä virallisesti tarjolla.

Ja en tiedä onko se edes tuo mainittu soppari, kenties GM vain ylipäätänsä rajoittaa sitä mitä heidän moottoreillaan saa tehdä.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja core2 »

fatal kirjoitti:
Ongelma vaan taitaa olla Saabin ja GM:n välinen soppari joka tiemmä kestää jonnekin 2012 asti ja pahoin pelkään että Saab ei saa ottaa tuosta ecotekistä 220 heppaa enempää irti vaikka se siihen taipuisikin. Hirsch on ainoa virallinen tapa saada näillä näkymin lisää tehoa, etanolilla tai ilman, toistaiseksi. Ja siihenkin saattaa liittyä jotain kommervenkkejä kun ei sekään ole vielä virallisesti tarjolla.

Ja en tiedä onko se edes tuo mainittu soppari, kenties GM vain ylipäätänsä rajoittaa sitä mitä heidän moottoreillaan saa tehdä.
Tässä on kysymys niin typerästä asiasta, että tuo sinun "sopparisi" on täysin tosi asia, GM ja Saab ovat sopineet ettei saab saa kehittää oman koneensa tehoja korkeammiksi kuin tämänpäiväiset ovat, saabilla on kuitenkin mahdollisuus käyttää näitä aiemmin käytettyjä trim tahoja. Näitä tämän hetken virallisia moottorin virittäjiä löytyy siis kaksin kappalein, joko Saab Performance Group, SPG, tai Hirsch, tämä vastoin sinun mainitsemaasi "Hirsch on ainoa virallinen tapa saada näillä näkymin lisää tehoa, etanolilla tai ilman, toistaiseksi".

Löytyy siis toinenkin, mutta kummankin tahon tehon nosto on asennettava Trollissa, siis aivan mahdoton yhtälö koska ainoassakaan näistä uusista Saabin malleista ei ole Södertäljen masiinaa, mutta saab hakee muitakin mahdollissuksia ennen vuoden 12 loppua, näitä kanditaatteja löytyy useampia, näin kertoo Jan-Å Jonsson viimeistään tänään aamupäivän lounas kokouksessaan.
Ps. Kiina on yksi suuri ehdokas tähän.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

georgahti kirjoitti: ei nyt välttämättä ohjauksessa. jos mosa ei kestä enempää kuin 220bhp, niin se ei kestä. enkä nyt yritä sanoa, että motronic olis huonompi kuin trionic. tässä nyt vain nähdään, että kun lähdetään saabismeista pois päin, niin tehot putoaa. suoraan sanottuna minua ei vähempää voisi kiinnostaa joku keinohedelmöitys, josta ei saa kuin sen 220hp. (automaatti)vaihdelaatikko kestänee sen 400, joten sen verran pitäisi saada ulos.
Onhan tuota moottoria nähty samana esim. Opel GT:ssä, joka puskee vakiona sen 260hp. Lisätietoja voi kaivella Opelin koodeilla A20NHT/Z20NHH ja GM:n perusmoottorin koodilla L850. GM:n performance guide kyseiselle moottorille kertoo, ettei kannelle, jakopäälle saati alakerralle ole tarvetta tehdä muutoksia ennen noin 400 hevosen tehotasoa.

Automaattilaatikko kestää vääntöä valmistajansa mukaan 450Nm, tuon 2.0T:n yhteydessä pelkällä lastullakin kutitellaan noita lukemia. Eräs jossain määrin tunnettu Opel-paja lupaa Insignialle samalla moottorilla lastutettuna 305hp/500Nm lukemia.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
teollisuus1
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Syys 28, 2010 09:26

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja teollisuus1 »

BIOETANOLIN KÄYTTÖ - ONKO TIETOA ?

Uusien ysivitosten 2.0 BP mallien päästöarvot 194/50 eli bioetanolikäytöllä
50 päästöllä olisi tuo autovero aika minimaalinen, eli puhuttaisiin
jopa 10 000€ alesta 2.0 Aeron osalta. (nykyvero noin 15 500€)

Koskakohan tuota bioetanolia on tankattavissa ?

Jos jo hankittuun autoon alkaakin käyttämään tuota bioetanolia niin
saakohan sitä sitten palautuksia autoverosta ?

Kyllä tuo autovero on aika kusipäinen keksintö.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Ei tule onnistumaan ikipäivänä Suomessa. Et pysty ensinnäkään mitenkään todistamaan tankkaavasi vain etanolia, vaan verottajan ensisijainen olettamus on, että yrität vain luikerrella alhaisemmilla veroilla ja käyttäisit kuitenkin bensaa.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja peinu »

Azanovix kirjoitti:Ei tule onnistumaan ikipäivänä Suomessa. Et pysty ensinnäkään mitenkään todistamaan tankkaavasi vain etanolia, vaan verottajan ensisijainen olettamus on, että yrität vain luikerrella alhaisemmilla veroilla ja käyttäisit kuitenkin bensaa.
Yksi pointti tuolla alhaisemmalla etanolin päästölukemalla on firmojen leasingautopolitiika. Meidän firmassa leasinauton hiilidioksidi päästöraja on 200g/km. Tiedän tapauksen, missä uusi kutoskoneinen neliveto 9-5 hakemus on vetämässä etanolin hiilidioksideilla... :lol: (valitettavasti ei minun)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

9-5T kirjoitti: Olen ymmärtänyt aeron olevan pelkkä varustetaso(näin ollut jo kauan mutta nyt rehellisesti kerrotaan jo mainoksissa) joten se ei vaikuta päästöihin
ollut tankattavissa jo kauan.
ei saa palautusta ja uudessakin verot määräytyy bensa päästöjen mukaan.
Veroprosentti määräytyy päästöjen mukaan. Samalla veroprosentilla kalliimmin varustetusta autosta menee enemmän veroa kuin halvemmasta.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja ristos »

Moikka koko sakki!

Täähän muuttu hiljaiseksi alueeksi, taitaa olla 9-5 käsitelty juttu? :wink: Niin tää hiljaisuus taitaakin olla sitä, että porukka on laittanut uuden auton jo tilaukseen!!
Hieno juttu,jos lajitovereita alkaisi näkyä tiellä. Itsellä tänään paukahti 7000km rikki ja kyyti on edelleen yhtä upeaa kuten aiemminkin. :D

Terveisin Risto Suikkari

ps. Kiitos kaikille Syyspäivillä morjestamassa käynneille!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Ja kiitoksia vain hienosta kyydistä radalla. Näytti vauhti toisella kiekalla selvästi lisineen, kun piti jo ottaa tiukka ote jakkarasta apukuskin paikalla.

Kyllä saa uudella 9-5:llä erinomaista kyytiä. Kuiskaten tapahtuu eteneminen ja kyyti on tasaista. Enpä pistäisi pahakseni, jos moinen komistus löytyisi omastakin tallista...joskus :)
# 419 Vesa Pohjalainen
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Mitenkäs muuten uutukaisessa on nopeusmittarin toiminta? Saab tyyliin tarkka vai normaali +10kmh näyttävä?
#3834
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kirjoitetaanpa nyt vaikka tänne, tänään ilmestyneessä Tuulilasissa on heti viidennellä aukeamalla koko aukeaman 9-5-mainos otsikolla "Niin edistyksellinen, ettei se tarvitse edes bensaa."
Kun käänsin sivua meinasin pudota tuolilta kun tuli niin puun takaa Saabin mainos Tuulilasissa :D On muuten hieno mainos.
Näkee myös ensimmäistä kertaa tuon :saab: -kirjainlogon mainoksessa nyt omistajanvaihdoksen jälkeen (en katso mainoskanavia sen vertaa että olisin nähnyt televisiomainosta/-ksia).
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin