Taitaa mennä nyt äidinkielen koukeroiden viilaamiseksi koko Saabin tarkan mittarin tarkastelu.
Tosiasia on, että kun tällä uudella autolla olen nyt 7000km:n rajan ylittänyt, voin todeta auton toimineen erinomaisesti. Tänään tänne Savonlinnaan ajaessani, Metroauton huollosta kyseltiin auton toiminnasta. Eikö ole ollut mitään ongelmia? Vastaus on, että ei ole!
Jos oikein haluaa kaivaa tuon aiemmin kertomani valonvaihtajan toimintamuutoksen lisäksi jotain poikkeavaa vanhoihin malleihin, tuo poikeava on pissapojan suihku.
Tässä uudessa tuo suihku ei ole samanlainen kuin vanhoissa malleissa, kolmesta tuplasuuttimesta tuleva paineruisku tai painesuihku, vaan se on kahdesta suuttimesta tuleva painesumu.
Tuon pesusumun tarkoitus on levitä koko tuulilasille. Näin tapahtuu, kun auto on paikoilaan. Mutta nopeuden kasvaessa tuo sumutus ei toimi ainakaan vanhoihin painesuihkuihin tottuneen mielestä.
Tällainen uudentyyppinen pesulaite on yleinen monissa uusissa autoissa esim, Volvo, Subaru, Peugeot ja mahdollisesti muissakin. Samanlaista ongelmaa on esiintynyt mm. kaikilla ed. mainituilla, Tämän olen kuullut kavereitteni kanssa keskusteluani.
Että löytyipä lopulta jotain mihin en ole ollut täysin tyytyväinen. Kyllä silti kokonaisuus on aivan erinomainen, paras Saab mikä minulla on ollut.
Terveisin Risto Suikkari
ps.
Ehkä tuo käyttämäni sana "tienvarsitutka" on nyt tulkittu monella tavalla, siispä yritän ilmaista tuon toisella tavalla: "tien laidassa oleva nopeuden ilmaiseva valotaulu", jonka nopeudenmittauspiste on ilmoittetu ennen valotaulua merkinnällä "mittauspiste".
Onnistuisikohan tälläinen sanamuoto?