TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja saab93f »

core2 kirjoitti:
Mawerick kirjoitti:^jep, mainittu oli että diesel-peruskoneeksi tulee 136hp versio ja se yhdessä 160hp motin kanssa pääsisivät tosiaan alle 120gr päästöihin. Ilmeisesti jopa farkulla.
Tämä on hemmetin tärkeää ainakin täällä lahden tällä puolella jotta 9-5:n niin sedanin kuin combinkin, kaikkien diesel koneiden päästöt jäävät alle tämän 120gramman, jolloin ne luokiteltaisiin ympäristöautoiksi, joita teollisuus kysyy palveluautoiksi. Luulen, että tuo 120gr raja tiukkenee vuosi vuodelta, mutta mihin se pysähtyy, pirutietää muttei kerro. :)
Mitäs suomeksi tarkoittaa se kun tuossa tjänstebil -jutussa mainittiin seitsemän mallin olevan alle 7,5 basbelopp? Tuo ei oikein oo koskaan auennut mulle?
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Ma Helmi 28, 2011 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Risto kirjoitti:Liittyy autoedun verotusarvon laskemiseen: http://www.skatteverket.se/privat/skatt ... sberakning
Eli pikainen tulkinta olisi että alle 318 000 kruunun autot on järkeviä?
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

juhokare kirjoitti:Audin ja Bemun sivuilta poimittua:

Audi A6 2.0 TDI Start-Stop 177hv/380Nm 129Co2 4,9L/100km (keskikulutus) 48 895,36

Bmw 520d sedan 184h/380Nm 129Co2 4,9L/100km (keskikulutus) 49 505,49

...etc onko totta, että Saabin saa melkein 10 000 euroa halvemmalla kuin nämä kaksi muuta?
Saabin dieselin hinta busineksena 42995, eli ei siitä nyt millään logiikalla saa "melkein kymppitonnia".... 8) :wink:
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Ma Helmi 28, 2011 22:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja ristos »

VKe kirjoitti:a se Volvo V70, 119 g.
Niinpä. 1,6 dieselillä 119g. Aika jännä juttu, Volvoa kehutaan noissa autolehtien jutuissa pienistä päästöistä, mutta ei sanaakaan tehottomuudesta tai pienestä koneesta.

Kun Saabissa on pohjalla 160 hv:n dieseli, nii tehottomuus vaivaa ja ei kulje mihinkään. Kulutus on kamala vaikka testeissä jatkuvasti alittaa tehtaan ilmoituksen. Ja päälle tietysti me Saabistit haluamme vielä lisää tehoja ja hintaa alas.

Jos tuo usi moottorin ohjaus vie päästöt alas, niin tyydyttääkö se? Voi olla, että tehon ulostuttukin hieman laskee, mikä älämölö siitä syntyy?

Kysyn vaan? :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

Risto kirjoitti:
Komppaaja kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Audin ja Bemun sivuilta poimittua:

Audi A6 2.0 TDI Start-Stop 177hv/380Nm 129Co2 4,9L/100km (keskikulutus) 48 895,36

Bmw 520d sedan 184h/380Nm 129Co2 4,9L/100km (keskikulutus) 49 505,49

...etc onko totta, että Saabin saa melkein 10 000 euroa halvemmalla kuin nämä kaksi muuta?
Saabin dieselin hinta busineksena 42995, eli ei siitä nyt millään logiikalla saa "melkein kymppitonnia".... 8) :wink:
Tuleehan tuosta ylikin kymppitonnin ero:
48895,36 + 49505,49 = 98400,85
2 x 42995 = 85990
98400,85 - 85990 = 12410,85 :D
Nyt minä alan jo uskoa, että saabismi todellakin on sairaus ! :D
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

ristos kirjoitti:9-5:ssa on lämmityslaitteissa vakiona nuo sähköpatruunat nopeuttamassa alkulämmitystä ja myös antamassa lisälämpöä. Ne toimivat oikein hyvin ja ei tarvitse kylmäkäynnistyksen jälkeen kauan odotella sen toimimista. Olisikohan tuo ajamatkana noin kilsan luokkaa, kun lämmön voi jo kädellä tuntea puhalluksesta.
9-5:ssa ei vakiona ole polttoainekäyttöistä lämmitintä. Se olisi kyllä jatkossa mielestäni näilä selkosilla paikallaan kuten 9-3:ssa. Itse olen omaani asennuttanut Webaston ja se toimii erinomaisesti. Tosin sen antamaa ei tarvita ajossa, lämmintä riittää muutenkin. Itse käytän Webastoa auton ennakkoon lämmittämiseen, ettei tartte raappailla. Tämä Webasto ei ole tähän uuteen 9-5:seen asennettavissa ainakaan näissä alkumalleissa auton tietsikan perään vaan se on oma erillinen lämmitin.
Nuo sähkövastukset ovat kyllä ihan hyvä keksintö, vaikka alkuun hiukan skeptinen olinkin. Auton lämpiämisnopeudessa voiton taitaa viedä sellainen auto, missä löytyy sekä sähkövastukset että löpökäyttöinen lisälämppäri. En tosin tiedä, mahtaako noissa missään tällaista yhtälöä olla. Saabin maahantuoja olisi voinut antaa testiin ihan piruuttaan auton, johon Eberi olisi tilattu lisävarusteena :lol:

Firmalle tuli uusi Vito (116 CDI), jossa on vakiona nuo sähkövastukset ja lisävarusteena tilattu Eberi. Kokonaan lämmittämätön auto alkaa puskea haaleanlämmintä ilmaa karkeasti 30sec startin jälkeen, ja kuumaa alkaa tulla kun kone lämpiää.

Ilman esilämmitystä tuo M-B on todella selkeästi nopeampi lämpiämään kuin 9-3 Eberillä. Kuutioissakin on varmasti jonkin verran eroa, mutta se ei selitä tuota eroa lämpenemisnopeudessa.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja ristos »

Komppaaja kirjoitti:Nyt minä alan jo uskoa, että saabismi todellakin on sairaus !
Niin se on, eikä tartte edes kainostella. Kyllä jos mies ostaa Saabin Saabin perään talliinsa 40 vuoden ajan, niin kyllähän siinä varmaan jostain viiraa. :oops: :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Niin, business-hinnasto NG9-5lla jotain 39995 euroa! Tosin 180hv:n versiobensa. Tietysti se on tämän hetkinen, mikä perustuu löytämisiini tietoihin netistä. Varmaan kuitenkin todellinen hintaero lienee siellä jonkusen tonnin, eli ei ns. kymppitonnia.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3601
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Mahtaako ne mainita artikkelissa, jos vaikka VAG-tuote on syössyt öljyt ulos testin aikana :wink:

Luetaan mielenkiinnolla.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tässä tälläinen arki-illan talvitesti!
Pikkumusta seisoi ulkosalla n. 6 tuntia, -25. Kylmäkäynnistys kuin palmupuun alta. Ajoa n.400 metriä lämppärin puhallus antoi ekat lämpösen henkoset. Matkaa tehty 800 metriä ja puhallukset olivat jo lämpöiset ja matkaa sai jatkaa ilman käsineitä. Ajoin kauppaan yhteensä 2,3 kilsaa ja lämppäri puhalteli täysin lämpöisiä sisään. Puolen tunnin pysähdys ja sama uudelleen. Ja kotipihassa koneen lämpötila oli jo lähes normaali ja lämppäri puhalteli kuumia henkäyksiä.

Tällä reissulla ei Webasto ollut pelissä. Se, että lämpöä tulee näin pian, johtuu noista lämppärin lämpövastuksista. Ne käynnistyvät heti auton käynnistyessä ja ovat todella loistavat käytössä.

Näin varmaan toimivat kaikkien niiden autojen lämppärit, joissa nämä sähköisett vastukset ovat. Tietysti 9-3:sen Eberi lähtee myös tositoimiin heti.

Ajattelin ihan vaan kokeilla tuota kylmäkäynnistystä pitkän tauon jälkeen, kun tuota Webastoa olen nyt syksystä saakka säännöllisesti käyttänyt. Kyllä Webasto on näillä selkosilla ja erityisesti näillä keleillä loistava peli. Ei voi kuin suositella. Tosin ei sitä tarvitse kyllä ajossa ollenkaan noiden sähköapujen takia.

Että, tälläistä tosikertomusta tänään. :?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

ristos kirjoitti:Näin varmaan toimivat kaikkien niiden autojen lämppärit, joissa nämä sähköisett vastukset ovat.
Itsellä tuossa pikkubemarissa (120d) vuodelta 2004 alkaa myös puskemaan heti lämmintä ja on ollut kyllä nopeinten lämpivä auto mitä mulla ollut.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja ristos »

Näin tuo lämmitin Saabissakin varmasti toimii, että heti alkaa lämpiämään. Mutta kyllä tuo todellinen sormituntuma ainakin omassa autossani tuon muutaman sadan metrin vaati.

Todellakin kaikki sähköpatruuna-autoissa tuo tekniikka toimii samalla. Tais olla viimeinen Auto-Bild SUOMI, missä oli saksalaisten tekemä testi muutamalle autolle lämpiamisessä. Siinä juuri Citroen4 ja BMW 116i pärjäsivät parhaiten ja pari WV-nimistä autoa menestyi hyvin huonosti. Toista taidettiin kutsua jopa juuri kelvolliseksiksi.

Yllä kerrotun pohjalta lämpimyyden osalta nämä testitulokset voivat olla vaikka millaisia. Oma näkemykseni on, että ainahan pienemmän auton ilmatila lämpiää helpommin kuin suuren, siksi Saabin mittaustuloksia odotan suurella mielenkinnolla tulevassa TM-testissä.

Näin arkikäytössä kokonaisuutena tämä 9-5:nen on osoittautunut oikein helpoksi autoksi kylmillä ja liukkailla sekä tuiskuissa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Menee hiukan ohi aiheen, mutta onko noissa uusissa ysivitosissa ne sähkövastukset sellaiset hehkutulppia muistuttavat, ja ne on pultattu kiinni alumiinimötikkään, jonka kautta virtaa vesi sisälämmittimen kennolle?
(Pitäisi selvittää toimiiko omassa vääränmerkkisessäni ne lainkaan, koska auto alkaa kovemmalla pakkasella puhaltamaan kunnolla lämmintä ilmaa vasta noin 2km:n ajon jälkeen, eikä lainkaan noin kuin Ristos:n Saabissa, eli muutamien satojen metrin ajon jälkeen.
Kuinka niistä voi päätellä ovatko hengissä vai eivätkö, jotenkin mittaamallako niiden ottamaa virtaa tms? Jos sieltä ottaa yhden "hehkutulpan" irti tutkimuksia varten niin sitten valuu glykolit ulos, huono idea :D. Vääränmerkkisessä toi systeemi on ollut lisävaruste, niin siihen en ole ainakaan vielä toistaiseksi löytynyt mitään huolto/korjausohjeita).
Jos toi uusi femma lämpenee noin nopeasti (siis ilman mitään esilämmitystä
-25 asteen lämpötilasta käyntiin repäisten) niin aivan varmasti pärjää erinomaisesti talvitestissä.
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Helmi 11, 2011 18:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin