Uusi Saab 9-5
Re: Uusi Saab 9-5
Mitä tehokkaampi auto, sen vähempi sakkoja. Tää on ihan omatoiminen tutkimus. 250D mersulla sain kahdessa vuodessa kolmet ylinopeus sakot sakot ja Saabilla kolmessa vuodessa vasta yhdet. Kai se oli vähän niin, että kun diisseli jyrän sai vauhtiin niin ei enää kehdannut himmata kun se kiihdytys vei aina oman aikansa....
#3834
Re: Uusi Saab 9-5
Jos on liian mukavaa kyytiä, niin joululahjan ominaisuudessa voin adoptoida Pikkumustan hyvään kotiin.ristos kirjoitti:Ei noita matkataipaleita ilman vakionopeusssädintä voi ajaakaan, mutta näissä tajamissa ei viitsinyt eilenkään sitä jatkuvasti räplätä. Näin sitä laiskuudesta ja mukavuudesta joutuu hinnan maksamaan. Nää uudet pirssit on turhan mukavia silti!
Re: Uusi Saab 9-5
Kun on tarpeeksi voimaa, voi vaan mennä - ei tartte yrittää ajaa lähellekään "täysiä" tahi kinnata kiihdytyksiä kaasu pohjassa. Kulkupelin hallintakin on (ainakin minusta) mukavampaa, jos käytännössä aina on reserviä tallella reagoida mihin suuntaan tahansa.siiseli kirjoitti:Mitä tehokkaampi auto, sen vähempi sakkoja. Tää on ihan omatoiminen tutkimus. 250D mersulla sain kahdessa vuodessa kolmet ylinopeus sakot sakot ja Saabilla kolmessa vuodessa vasta yhdet. Kai se oli vähän niin, että kun diisseli jyrän sai vauhtiin niin ei enää kehdannut himmata kun se kiihdytys vei aina oman aikansa....
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Uusi Saab 9-5
Muutamaan sataan autoon vaihdetaan airbag
http://www.vibilagare.se/nyheter/saab-9 ... llas-29269
Jos oikein ymmärsin niin alihankkija oli tehnyt jonkun muutoksen airbagin kanteen kolinan poistamiseksi ja myöhemmin havaittiin, että on olemassa 3% mahdollisuus, ettei airbag toimi suunnitellusti.
http://www.vibilagare.se/nyheter/saab-9 ... llas-29269
Jos oikein ymmärsin niin alihankkija oli tehnyt jonkun muutoksen airbagin kanteen kolinan poistamiseksi ja myöhemmin havaittiin, että on olemassa 3% mahdollisuus, ettei airbag toimi suunnitellusti.
Re: Uusi Saab 9-5
Eli ajat 64 miljoonaa kilometriä vuodessa. Jos oikein ymmärsin tuon k€georgahti kirjoitti:juurikin (eilen) ohitin erään letkan, jonka ohittamiseen ohituskaistalla (joka siis tuli vastaan samaan aikaan kuin "lentävät"kin) olisin (myös) joutunut käyttämään lievää vahvempaa sallittua, mutta kun pitoa riitti, niin pääsi ohitse jo aikaisemmin..siiseli kirjoitti:Mitä tehokkaampi auto, sen vähempi sakkoja. .
toki Suikkarin kilometreillä sattuu niitä työtapaturmia väkisinkin ennemmin tai myöhemmin. Nyt Risto saa taas ajaa kymmenenkin vuotta kaikessa rauhassa. Kilometriä kohden tuo sakko tuskin montaa sentin tuhannesosaa nostaa matkakuluja..
itelle pitäis tulla 640k€ sakko, että se vaikuttais sentin kilsalle, MUTTA näillä tuloilla ei tarvii brassailla tuon kokoisilla lisäveroilla.
Re: Uusi Saab 9-5
Niinpä niin. Kyllähän noita "työtapaturmia" aina sattuu! Yritän nyt tässä olla kiltti poika tulevaisuudessa ja yrittää myös entistä enemmän käyttää tuota vakkaria.
Nyt tuntuu olevan oikein mukava Saab-keli. Täällä Kajaanissa on juuri nyt -29 ja kyllä tuo "pikkumusta" oikein lämpöiseltä tuntuu. Kokeilin tuossa joku aika sitten, miten käynnistyy ihan ilman mitään apukeinoja ja hyvinhän tuo lähti. Lämpöä tuntuu antavan heti kilsan ajon jälkeen, kun nuo sähkövastukset ovat tuolla putkissa.
Normaali elämä Webaston kera toimii erinomaisesti näillä keleillä. Ensi viikolla ajelen taas Lappiin katsomaan kaamosta tuonne Ivalon maisemiin. Sen jälkeen tiedän, miten näillä keleillä tuollaisten pitkien selkosten ajo kulkee ja lämpö riittää. Nyt tuo kone saavuttaa ihan helposti normaaliin käyntilämmön näillä lyhyilläkin matkoilla. Tuo penkkien kolmijakoinen lämmön säätö on oikein hyvä käytössä. Tosin tuo kolmen pisteen lämmityksellä perä kyllä meinaa "hehkua". Ikkunat tässä autossa eivät ole vielä huurussa olleet. Kyllä tämä on edelleen talviauto vaikka onkin ns. uustuotantoa.
Hyvää Joulua kaikille!
Nyt tuntuu olevan oikein mukava Saab-keli. Täällä Kajaanissa on juuri nyt -29 ja kyllä tuo "pikkumusta" oikein lämpöiseltä tuntuu. Kokeilin tuossa joku aika sitten, miten käynnistyy ihan ilman mitään apukeinoja ja hyvinhän tuo lähti. Lämpöä tuntuu antavan heti kilsan ajon jälkeen, kun nuo sähkövastukset ovat tuolla putkissa.
Normaali elämä Webaston kera toimii erinomaisesti näillä keleillä. Ensi viikolla ajelen taas Lappiin katsomaan kaamosta tuonne Ivalon maisemiin. Sen jälkeen tiedän, miten näillä keleillä tuollaisten pitkien selkosten ajo kulkee ja lämpö riittää. Nyt tuo kone saavuttaa ihan helposti normaaliin käyntilämmön näillä lyhyilläkin matkoilla. Tuo penkkien kolmijakoinen lämmön säätö on oikein hyvä käytössä. Tosin tuo kolmen pisteen lämmityksellä perä kyllä meinaa "hehkua". Ikkunat tässä autossa eivät ole vielä huurussa olleet. Kyllä tämä on edelleen talviauto vaikka onkin ns. uustuotantoa.
Hyvää Joulua kaikille!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Uusi Saab 9-5
En käytä koskaan ajossa Webastoa, ei ole tarvinut. Olen käyttänyt Webastoa vaan esilämmitykseen ennen ajoon lähtöä. Jatkoin nyt tuon esilämmityksen 45 minuutiksi.
Auton käyntilämpötila on ihan normaalissa. Olin juuri äsken tuolla kaupungin keskustaajelussa -29. Ihmettelen, että käyntilämpötila säilyy eikä putoile näillä keleillä. Ei ole tarveta peitellä nokkaa, kuten ei tartte Saabeissa muutenkaan, kun "releet" on kunnossa.
Auton käyntilämpötila on ihan normaalissa. Olin juuri äsken tuolla kaupungin keskustaajelussa -29. Ihmettelen, että käyntilämpötila säilyy eikä putoile näillä keleillä. Ei ole tarveta peitellä nokkaa, kuten ei tartte Saabeissa muutenkaan, kun "releet" on kunnossa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Uusi Saab 9-5
Eikös ristos siinä ole ne ptc lämmitin vastukset??Ne ainakin toises gm tuottees pelas tosi hyvin(ei tarttenu paikallaan olles palella)eli jopa yli 20 pakkases topalle lämpimäl autol mennes ei yli puolen tunnin tyhjä käynti riittäny lämpöjen laskuun(auton oman mittarin mukaan)toki siinä gm tuottees ei automaatti-ilmastointi toiminu niin hyvin ku saabis(eli kylmäl oli käsi ohjauksel).Mut skodan tomaatti-ilmastointi ei oikein vakuuttanu,kuten ei kakara kuljetin vw touranin automaatti-ilm(molemmat sattumoisin 06 vm)ja pirun kylmä bensa-autoks tuo duran duran on.Muuten saabikin on lämpimänä tosi hyvin lämpöjä pitävä(kun seisoes laittaa alas puhallus pienel nopeudel)aika harvoin seistes on eeberiä tarttenu,alkulämmön lähteenä se on toiminu.Vielä ku sul olis letkulämmitin,sisätilälämppäri ja akun lauri siihen kytketty niin antas pakkasen paukkua vaan
Re: Uusi Saab 9-5
Niin, kyllä pakkaset saavat paukkua, ei hätää. Tässä on ne lämmitinvastukset, niitä tarkoitin tuossa edellisessä kirjoituksessani. Nyt kovilla pakkasilla nuo lisävastukset ja niiden toiminnan havainnoi vielä oikeasti. Tälläiset samanlaiset vastukset on myös mm. Bemarilla ja Mersulla käytössä.
Minulla on tuossa autossa tuo Webaston löpö-lämmitin ja sitten Defan 10A:n kiinteä laturi. Hieno yhdistelmä, voi käyttää Webastoa aika huolettomasti, kun sitten välillä antaa Defan kautta akulle virikettä. Yhdistelmä on toiminut ainakin nyt erinomaisesti.
En ole käyttää Webastoa ajossa lisälämmittemenä ollenkaan, koska tuo oma lämmitin toimii hienosti. Ei ole pelkoa kylmyydestä ja ikkunoiden huurtumisesta, nämä nykyiset testikelit ovat sen näyttäneet. Juuri nyt täällä Kajaanissa -30 meillä.
Minulla on tuossa autossa tuo Webaston löpö-lämmitin ja sitten Defan 10A:n kiinteä laturi. Hieno yhdistelmä, voi käyttää Webastoa aika huolettomasti, kun sitten välillä antaa Defan kautta akulle virikettä. Yhdistelmä on toiminut ainakin nyt erinomaisesti.
En ole käyttää Webastoa ajossa lisälämmittemenä ollenkaan, koska tuo oma lämmitin toimii hienosti. Ei ole pelkoa kylmyydestä ja ikkunoiden huurtumisesta, nämä nykyiset testikelit ovat sen näyttäneet. Juuri nyt täällä Kajaanissa -30 meillä.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Re: Uusi Saab 9-5
Kyllä tuollaiset vastukset ovat varsin hyvä juttu. Nykyinen bemari lämpeää todella hyvin dieseliksi. 1-2 minuuttia kylmäkäynnistyksestä ja jo alkaa tuulilasille tulla lämmintä! Nopeampi mitä alfan bensa-v6 tai tonnariaero.ristos kirjoitti:Niin, kyllä pakkaset saavat paukkua, ei hätää. Tässä on ne lämmitinvastukset, niitä tarkoitin tuossa edellisessä kirjoituksessani. Nyt kovilla pakkasilla nuo lisävastukset ja niiden toiminnan havainnoi vielä oikeasti. Tälläiset samanlaiset vastukset on myös mm. Bemarilla ja Mersulla käytössä.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Re: Uusi Saab 9-5
Minkähän kokoiset vastukset tuossa lämmitys systeemissä on? Mietin vaan tuossa, että minkä tehoinen laturi pitää nykyautossa olla että kaikille noille sähkö laitteille riittää virta...
#3834
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Uusi Saab 9-5
Tänään ajeli NG-vitonen vastaan tossa Kirkkonummen ja Kehä III:n välillä. Hyvältä näytti puhtaan valkoisena!
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Uusi Saab 9-5
1 levymäinen vastuselementti kennon yhteydessä, teho 1 kW. Laturi 140 A. Ja siis vain dieseleissä tuo sähkölämmitys.siiseli kirjoitti:Minkähän kokoiset vastukset tuossa lämmitys systeemissä on? Mietin vaan tuossa, että minkä tehoinen laturi pitää nykyautossa olla että kaikille noille sähkö laitteille riittää virta...
Re: Uusi Saab 9-5
Eikö tuon saa myös bensiinimalleihin, mutta lisävarusteena runsaaseen 500e:n hintaan?Bob kirjoitti:1 levymäinen vastuselementti kennon yhteydessä, teho 1 kW. Laturi 140 A. Ja siis vain dieseleissä tuo sähkölämmitys.siiseli kirjoitti:Minkähän kokoiset vastukset tuossa lämmitys systeemissä on? Mietin vaan tuossa, että minkä tehoinen laturi pitää nykyautossa olla että kaikille noille sähkö laitteille riittää virta...
Hinnastosta ainakin löytyy tiedot siitä bensiinimallien yhteydessä.
Sisätilojen pikalämmitin
Lisävarusteena 12 V sähkölämmitin. Intergroitu ilmastointijärjestelmään. Auttaa lämmittämään kylmän auton sisätilan kunnes moottori on saavuttanut normaalin käyntilämmön.
Re: Uusi Saab 9-5
Aika kova sähkön käyttö alkaa olla, äkkiseltään laskettuna tuo vastus imee jo 70-80A virtaa, tuohon päälle vielä muut auton sähkölaitteet niin eipä tuo laturi ole yhtään liian iso jos sillä meinataan vielä akkua ladatakin ajon aikana. Akku lienee sit jotain 100Ah kokoluokkaa?Bob kirjoitti:1 levymäinen vastuselementti kennon yhteydessä, teho 1 kW. Laturi 140 A. Ja siis vain dieseleissä tuo sähkölämmitys.siiseli kirjoitti:Minkähän kokoiset vastukset tuossa lämmitys systeemissä on? Mietin vaan tuossa, että minkä tehoinen laturi pitää nykyautossa olla että kaikille noille sähkö laitteille riittää virta...
#3834