"pikkumustan" vuoden koeajo!

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Kiitokset kirjoituksista. Tulipa mieleen, että nythän voisit tehdä vaikka vertailevaa kirjoitusta kun kerran olet kilpailijan leiriin siirtynyt. Ihan mielenkiintoista olisi tietää että miten Saab pärjää mersulle näin kun sopivan puolueellinen arvioija olisi kyseessä.

Ps. Saako udella millaiseen tähteen vaihdoit?


Ja hyviä kilsoja sekä uudelle, että vanhoille autoille!
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Ensivuonna sen voi vaihtaa taas saabiin kun kun kiinalaiset taas rahottaa saabia.
ja harharetket on välillä mukavia onse auto tai joku muu juttu. :wink:
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Mittavat spekulaatiot, joita kaiman pyytämättä oikaisin, kertovat siitä miten pidettyjä ristos:n positiiviset kertomukset ovat olleet. Kiitos!
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hei vaan kaikki Saabin ystävät!

Kun olen nyt kuukauden päivät ajellut näitä arkiajojani tällä E-sarjan Mersulla näillä oikeilla Saab-keleillä, on kokemuksiakin kertynyt.

Aluksi voisi todeta, että hankin uuden ajokkini kitkoilla, koska niiden kanssa olen itse tottunut liikkumaan. Siitä tulikin heti eka uushankinnan kohde, kun täällä Kainuussa kelit liukastuivat. Vaimo vaati nastat alle heti ensireissun jälkeen, vaikka Saabilla hän ajoi kitkoilla.
Kyllä näillä keleillä NG 9-5 on ihan omassa luokkassaan. Se on loistava talviauto, ajo-ominaisuuksiltaan, tuuletukseltaan, lämmitykseltään, istuinlämmitykseltään, yhdellä sanalla sanoen "talviominaisuuksiltaan". Tämä on tositarina.

Kyllä takavetoinen on erilainen ja erilaisesti ajettava auto. Ajo sillä vaatii uudenlaisen asennoitumisen Saabin jälkeen. Itselleni tuo muutos ei ole ollut vaikea, mutta ymmärrän hyvin vaimon tuntemukset.

Taloudellisesti Mersu on kyllä etevä. Kulutus on selkeästi vielä lähes litran pienempi kuin pikkumustalla. Kyllä Mersu sisältä ja ulkoa on hienosti viimeistelty ja siistimpi kuin NG 9-5 sekä hiljaisempi ajossa, vaikka alla on nastatkin.

Olen tyytyväinen tähän arkiautooni, mutta näilllä keleillä Saab on vaan parempi näissä "talvilajeissa".

Älkää kysykö, miksi sitten vaihdoit? Vastaus on jatkossa aina sama. Jos Saabin tehtaan toiminta olisi jatkunut normaalisti ja myös näiden uusien varaosapalvelu olisi ollut ns.normaali, niin arkiautoiluni muutoksia ei olisi tarvinnut pohtia.
Mutta, kun toivon voivani autoilla turvallisesti vielä vuosia, kaikkien autoilun osa-alueiden osalla, oli muutos väistämätön.

Onneksi voin nautiskella Saabin ominaisuuksista niin kesällä kuin talvellakin tarvittaessa vanhemmilla Saabeillani.

Hyvää vuoden vaihdetta ja turvallisia talvikilometrejä kaikille saabisteille! :D
Viimeksi muokannut ristos, To Joulu 29, 2011 19:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Kiitos samoin!

On totta, että erityisesti korin osien saatavuus ja tietenkin jälleenmyyntiarvo ovat seikkoja joiden pitäisi tässä tilanteessa mietityttää jokaista järkevää NG9-5:n omistajaa. Jälleenmyyntiarvoa ei tarvitse miettiä, jos aikoo pitää auton kauan, siis yli 5 vuotta. Mahtava auto on kuitenkin kyseessä kaikin puolin ja ehdottomasti täydenkin hintansa arvoinen ominaisuuksiltaan.
taxi9-5tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 19:41
Paikkakunta: Kangasala

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja taxi9-5tre »

Päivää taas kaikille!
Yksi rajapyykki taas saavutettu... :D

Kuva


Viime aikoina on ollut pikkuisen "säätämistä" tuon auton kanssa. Pikkuasia oli peruutustutkan anturin vaihto (vaihdettiin samalla molemmat reunassa olevat anturit, kun kuulemma menevät nopeasti molemmat).
Mielenkiintoisin juttu on ollut se, että autossa on ollut jostain syystä "Kalifornian ohjelmisto" (?!?) eikä siis oikea euroopan ohjelmisto. Se selvisi, kun "valitin" korkeahkoa bensankulutusta verrattuna etanolin kulutukseen ja aikoivat MetroAutossa päivittää moottorin ohjelmiston. Vikavalo paloikin siitä lähtien (johtui siis siitä, että amerikan versiossa pitäisi olla jotain ylimääräisiä antureita jossain, mitä siis tässä versiossa ei ole ollenkaan, ja sen seurauksena moottorin vikavalo paloi, kun ei saa sieltä "arvoja"). Ei onneksi millään lailla haitannut ajoa. Vihdoin tällä viikolla tuli tehtaalta oikeat speksit ja saatiin homma kuntoon.
Eikä tässä vielä kaikki... 8)
Ensimmäisen kerran jäi kaksi vuoroa ajamatta, kun autosta hajosi kaasuläppäkotelo. Tuli varoitusteksti "Moottorin tehoa rajoitettu!" ja auto alkoi täristä ja vikavalo syttyi. Auton sammuttamalla vaiva lähti, mutta tuli sitten jossain vaiheessa taas uudestaan. Ensin kerran päivässä, sitten kaksi ja kun auto teki sen 4 kertaa tunnissa kuljettajalle, päätimme vielä Ison Mustan lepäämään Metron pihaan. Perjantaina tuli uusi läppäkotelo ja matka jatkuu taas ja kaikki pelaa hienosti...

Hieman kyllä huolestuttaa tuon uuden mallin varaosat ja ohjelmoinnit sun muut. Kyllä hienosti kaikki on pelannut, mutta jossain vaiheessa saattaa asiat kestää.
Niin upea auto kun tuo onkin, niin voipi olla, että pitää jossain vaiheessa siirtyä edelliseen malliin varmuuden vuoksi. Kun kuitenkin oma ja kuljettajan talous on kiinni tuosta kulkineesta... Siviiliautonahan ei toki olisi minkäänlaista huolta.

t:Henri
#1772
Saab 9000 CD 2.3T A Griffin -93, seisonnassa/myynnissä
Saab 9-3 Aero Cabriolet -04
Saab 9-3 Vector SC -07
Mazda 6 -19 Taksi (0408395692)
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5382
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja VKe »

Päivää Tampereelle!

Mitenkäs se NG:n matka on edennyt. Tuolta toisaalta http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &start=135 mjavan viestistä lueskelin että saattaa olla auton vaihto tulossa...?
Sininen Saab 9-3, '99
taxi9-5tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 19:41
Paikkakunta: Kangasala

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja taxi9-5tre »

VKe kirjoitti:Päivää Tampereelle!

Mitenkäs se NG:n matka on edennyt. Tuolta toisaalta http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &start=135 mjavan viestistä lueskelin että saattaa olla auton vaihto tulossa...?
Päivää vaan!
Ihan on mjava oikeassa. Juuri äsken vein Ison Mustan laiteasentajalle ja huomenna lähtee taksilaitteet pois ja ylihuomenna pitäis olla laitteet "uudessa" kulkineessa, eli siis Pikku Mustassa! (= 9-5 2.0t Sedan Hirsch automaatti vm-06, väri musta). Autohan on ollut minulla jo aiemmin taksissa. Kuviakin muistaakseni olen siitä laittanut tuonne OG9-5 -keskusteluihin...
Iso Musta pelasi loppuajan todella hyvin, ei mitään ongelmia ollut. Noin 117300km tuli sillä ajettua ja kuten jo monet ovat sanoneet, upea auto ajaa ja muutenkin...
Saapahan isäukko tuosta kunnon auton. Halusin toki pitää auton suvussa... :D

t:H
#1772
Saab 9000 CD 2.3T A Griffin -93, seisonnassa/myynnissä
Saab 9-3 Aero Cabriolet -04
Saab 9-3 Vector SC -07
Mazda 6 -19 Taksi (0408395692)
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ne on pitoautoja.. :D

Meillä on XWD:n kanssa mennyt kohtuullisesti, toki nyt vuodessa ei ole kilometrejä tainnut tulla vielä kuin reilu 20.000.

Yhden kerran auto on toivonut huoltoa ohjauspylväälle, mutta mitään dramaattisempaa ei ole ilmennyt. Bugit toki elävät, paitsi xenonit syttyy nyt vasta startin jälkeen päivityksen ansiosta.
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Täälläkin on ng9-5 Tid Automaatti -10 pelannut hienosti, nyt mittarissa 53tkm.
Hyvin kyllä kääntää katseita missä ikinä vain ajeleekin 8)
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Pekko_Å kirjoitti:Kiitokset kirjoituksista. Tulipa mieleen, että nythän voisit tehdä vaikka vertailevaa kirjoitusta kun kerran olet kilpailijan leiriin siirtynyt. Ihan mielenkiintoista olisi tietää että miten Saab pärjää mersulle näin kun sopivan puolueellinen arvioija olisi kyseessä.

Ps. Saako udella millaiseen tähteen vaihdoit?


Ja hyviä kilsoja sekä uudelle, että vanhoille autoille!
Hei vaan Saabistit!

Katselin tätä vanhaa aloittamaani foorumin juttusarjaa. Nyt olen ajellut arkiajojani Mersulla suunnilleen saman ajan, minkä "pikkumustakin" oli arkiajokkinani. Samassa ajassa pikkumusta kulki lähes 60000km ja nyt olen tällä "mopomersullani" ajanut noin 24500km. Ajoni ovat olleet aiempaan aikaan hieman vähäiset, kun minulla oli tuo talon laajennusurakka täällä Kajaanissa.

Kun lueskelin tätä vanhaa juttusarja huomasin Pekko Å:n pyynnön mahdollisesta vertailusta uuden arkiajokin ja pikkumustan ominaisuuksista. Nyt sitten ajattelin, että voisi olla aikaa ja jo tietoakin pienen vertailun tekemiseksi. Tähän luo myös mukavan vertailukohdan tänään tänne Kaamaseen tehty hiihtolomareissu.

Jos teitä aihe kiinnostaa, niin voisin joitakin rivejä kirjoitella.

Tänään siis ajelin MB 200 CDI automaatilla tänne Kaamaseen 701km keskinopeudella 84 km/h. Auto kulutti dieseliä 5,2l/ 100km. Kun toissa talvena ajoin pikkumustalla saman reissun suunnilleen samaan aikaan ja keskinopeudella niin Saabin kulutus oli tuolloin 5,8l/ 100km.
Tästä on hyvä aloittaa tämä arviointi. Kun olen oikein rehellinen, voin sanoa kaivanneeni tänään joitakin Saabin ominaisuuksia. Kaipaukset kohdistuvat auton ajo-ominaisuuksiin.

Jatkan hetken kuluttua tätä juttusarjaani kirjoittamalla tarkemmin autojen eroavuuksista ja monista mielenkiintoisista kokemuksista autojeni käyttäytymisestä suunnilleen samanlaisella ajanjaksolla.

Terveisin
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja ristos »

No niin jatketaanpa hiukan aiheesta.

Käsittelen nyt autojen ajo-ominaisuuksia. Esim. Tänään oli aivan loistava Saab-ajokeli Kajaanin ja Inarin Kaamasen välillä. Ajoin reitin Paltamon, Taivalkosken ja Ranuan kautta Rovaniemelle. Tällä välillä oli täysin luminen ajokeli. Tiet olivat huonosti aurattu ja pohjat olivat polanteiset. Olen täysin rehellinen, kun totean Mersuni olleen tällä kelillä aika-ajoin aika hukassa.
Autoa oli oikeasti ajettava. Alla minulla on hyväkuntoiset Michelin nastat. Kun saman reitin olen aiemmin ajanut vastaavissa oloissa pikkumustalla ja oli ajokokemus parempi. NG:tä voi ajaa hyvin rentoutuneena, koska auto kulkee suoraan ja ohjautuu erittäin hyvin vaikka alla olivat kokoajan Contin kitkat. Oma uskomukseni on, että Saabin etuveto ja paino rauhoittavat autoa. Tuulella ei ole mitään merkitystä Saabille, mutta takavetoiseen tuuli kyllä vaikuttaa.
Tänään matka Rovaniemeltä Kaamaseen oli jäinen talvitie ja Sodankylästä Saariselälle erittäin urainen ja polanteinen. Tällä tiellä myös Mersua piti oikeasti ajaa! Oma uskomukseni on, että Saabilla matka olisi ollut kyllä levollisempi ja helpompi.

Kuivissa ja kesäkelissä sitten autojen puntit kyllä tasaantuvat. Mersu on hiljaisempi ja kesällä oikein nautinnollinen ajøkki. Kulutus siinä on selkeästi pienempi kuin Saabissa. samoin käyttöverot ja rengaskustannukset ovat hieman matalammat kuin Saabissa.

Tämän reilun vuoden Mersuajan kuluessa on pariin kertaan ollut selkeää kaipausta vanhaan ajokkiini. Molemmat kerta ovat olleet talvella huonojen kelien aikana.

Tänään esim. tuolla lumitiellä Mersuun perään pakkautui lunta niin paljon, että Ranualla tein lumitöitä, että takavalot ja rekisteri sain näkyviin. Saabissa oli samaa vikaa, mutta ei niin paljon ja väheni kun asennutin pikkumustaan kuraläpät. Alustan ja perän lumikuorma väheni reilusti.

No tällä kertaa nämä huomiot ja seuraavassa sitten muita näkökulmia asiaan. Jos tulee jotain erityiskysymyksiä, niin vastailen jos osaan?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Hyvä juttu. Kiinnostaa varmasti useita NG:istejä. Ei siinä ruohon värissä niin suurta sävyeroa ole aidan kummallakaan puolella.
Mitenkäs ilmanvaihto pelasi MB:ssä?
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tämä aiheessa pysymisessä onkin mukavampaa, kun tulee noita apukysymyksiä?

Näiden kahden auton välillä ehkä suurin ero on ilmanvaihto. Ilman läpikiertävyydessä Saab on Minun mittareillani ihan omassa luokassaan. Eron huomaa ihan kosteilla kesäkeleillä saati sitten näillä talvikeleillä.

Erityisen vaikea Mersulle on tuo jäätävän tihkun keli. Pikkumusta ei lasiaan aikoinaan kiinni muurannut, mutta Mersu on todellisissa vaikeuksissa. Saabin perussäätöjen määrä ja monipuolisuus antaa mahdollisuuden noilla vaikeilla keleillä onnistumiseen.

Mersussa käsisäätö on vain ikkunalle ja ohjaus tuottaa niin karkean lämmönsäädön, että on joko "saunassa" tai palentuu. Pikkumustan käsisäädöillä onnistuin kelissä kuin kelissä kuten vanhan 900 Turbo S:n kanssakin. Saabin ikkunat olivat harvoin jos koskaan "sumussa", oli keli mikä vaaan.
Mielestäni Tämä johtuu käsin säätämisen vaihtoehdoista ja auton ilman kiertämisestä auton sisällä ja että ilmaa poistuu autosta riittävän hyvin. Tästä syystä Saab on reilusti etevämpi kuin saksalaisinsinöörien tuote.
Varmasti myös lämmityslaitteen perusteho on Saabissa parempi, siis moottorin lämpöä ei ole huuhdeltu pois niin paljon kuin Mersussa.

Minulla on Mersun nokalla suoja talvikelillä ja kone pysyy paremmin lämpöisenä sekä samalla autokin paremmin lämpöisenä. Pikkumustan nokka ei ollut minulla suljettuna missään kelissä. Paras muisto oli Lapin reissu, milloin oli -39 ja silloin annoin ekaa kertaa Webastolla moottorille lisälämpöä. Silloinkin ikkunat pysyivät auki.

Minulla on Webasto myöstässä Mersussa. Mersulle olen joutunut antamaan lisälämpöä paljon lämpimämmällä kelillä, erityisesti ennenkuin laitoin tuon jäähdytäjän suojan paikalleen. Lasit menevät Mersussa sumuun hyvin monenlaisissa kelissä. Oma näkemykseni on, että ongelmana on erityisesti auton ilmanvaihto.

Jo kirjoitetusta tekstistä selviää varmasti kokemukseni näiden kahden paremmuudesta. Tämä ilman vaihto on toinen asia, missä todellakin Saabia kaipaan. Vaimo on useaan kertaan sanonut, että kyllä Saabi oli parempi. Nämä lausunnot ovat tulleet tilaamatta näin talvella.

Tästä jatketaan! Täytyy käydä päivällä kahvilla tuolla Kaamasen kievarissa! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hyvät olivat kahvit ja Kaamasen miesten tarinat kievarissa! Siellä ei paljon autoista juteltu. Aiheina olivat pilkillä saadut kalat, huonot jäätilanteet ja moottorikelkat! :D

Palataanpa hieman NG 9-5 ja E-sarjan Mersun vertailuun. Matkantekijöitähän molemmat ovat. Mersu on ajossa notkeampi, kääntyy selvästi pienemmässä tilassa kuin NG. Näkyvyys on joka suuntaan parempi kuin Saabissa. Sisätilojen viimeistely ja materiaalit ovat kyllä laadukkaamman oloiset kuin Saabissa. Nämä ovat tosiasioita, missä tuon Mersun pitkä valmistushistoria näkyy ja on kosketeltavissa.
Olin silloin pikkumustan hankinnan jälkeen jo sitä mieltä, että Saabin saavuttama tulos oli hyvä aloitustaso ja sitä ei tarvinnut hävetä. Uskomukseni oli, että laatutaso olisi varmasti parantunut jos valmistusta olisi jatkunut?

Ajajan autojaan molemmat ovat. Saabin kuljettajan ympäristöstä pidin kovasti ja niin myös Mersun. Omaan kokooni Saabin istuin olisi tosi mukava ja aiemmassa autoilussani olin myös hyvin tuttu saksalaisen koulukunnan "kovahkoon" tyyliin rakennettuun istuimeen. Molemmat ovat hyvin rasittamattomat penkit. Niillä matkanteko ei rasita.

Mersu on hyvin huolella viimeistelty niin sisältä kuin ulkoakin. Saabin viimeistely niissä ekoissa autoissa hieman kangerteli ja toivomisen varaa oli, mutta uskoisin jo hyvin nopeasti parantuneen ja varmasti viimeisissä autoissa olikin jo hieman kehittynyt. Lopullinen tulos jäi varmaan hieman hämäräksi tuon lyhyen valmistuskauden takia.

Molemmista autoista pidän kovasti. Niillä ajaminen on helppoa, mutta rehellisyyden nimissä on todettava, että Saab on kyllä Suomessa talvella saksalaista lajikumppania edellä kolmessa asiassa, talviajo-ominaisuuksissa, ilmanvaihdosta, ja lämpimyydessä.

Auton kestävyyttä en halua vertailla näin lyhyellä ajalla. Oman mieltymykseni ketjumoottoriin olen ilmaissut jo monesti aiemmin. Tuo asia oli aikoinaan melkein kynnyskysymys, ennenkuin ostopäätöksen pikkumustasta tein. Nyt kun vertaillen oman Mersuni ja pikkumustan tehoja tiellä niin, kyllä pikkumusta tienpäällä tehokkaammalta tuntui. Siksi Mersun 220 malli olisikin Saabille paremmin sopiva verrokki.

Loppupeleissa mukavia matkakumppaneita molemmat omilla vahvuuksillaan! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin