NG9-5 ei käynnisty
NG9-5 ei käynnisty
Moro,
Pikainen avun tarve, Raahe. NG9-5 1.6T ei starttaa. herjaa"huolla varkaudenesto järjestelmä" .Saako autoa mitenkään käyntiiin?
0407723513
-Tuomo
Pikainen avun tarve, Raahe. NG9-5 1.6T ei starttaa. herjaa"huolla varkaudenesto järjestelmä" .Saako autoa mitenkään käyntiiin?
0407723513
-Tuomo
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Re: NG9-5 ei käynnisty
Jaa-a..
Ovi auki, kiinni, lukkoon, auki, ja antaako sitten startata? Kuulostaa pahalta, eikä toi nappistartti yhtään auta...
Ovi auki, kiinni, lukkoon, auki, ja antaako sitten startata? Kuulostaa pahalta, eikä toi nappistartti yhtään auta...
Re: NG9-5 ei käynnisty
Ei auttanut. Lisäksi virta oli jäänyt päälle, eikä sitä saanut kytkettyä pois => lopputulema, auto hinurilla huoltoon. Kun akku oli tyhjentynyt oli se huollon mukaan myös jäätynyt vkolopun aikana. Vika oli kuulemma kuluneessa avaimen paristossa. Eli kysymys kuuluu, meneekö paristot 1v aikana? Aika lyhyt ikäistä. Onko se totta ettei akun miinus kenkää saa irroittaa, koska ajotietokone menee sekaisin? Näin olivat merkkihuollossa sanoneet. Vai onko tämä tätä tämän päivän asiakkaan kusetusta, mihin törmää melkein joka paikassa.Ristom kirjoitti:Jaa-a..
Ovi auki, kiinni, lukkoon, auki, ja antaako sitten startata? Kuulostaa pahalta, eikä toi nappistartti yhtään auta...
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Re: NG9-5 ei käynnisty
Ei Se taida kusetusta olla? Kyllähän nämä nykyautot melkoisia elektroniikkapelejä ovat? Tuon avaimen patterin virran kulutuksesta oli puhetta aikoinaan ja tosiasiassa avaintahan käytetään paljon. Mutta mikä sitten tuon pariston kestoaika on, se on hyvä kysymys?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: NG9-5 ei käynnisty
Oma autoni ainakin ilmoitti milloin "avaimen" paristo oli loppu.
Eikä se käynnistämiseen vaikuttanut. Varkaudenestojärjestelmä aktivoituu ainakin, joka kerta kun laivalla autoa kuljettaa. Näytössä näkyy, että autoa on yritetty varastaa. Kerran on menny ovien turvalukitus päälle, eikä muut ovet auenneet kuin kuskinovi avaimella ei edes sisäkahvoista. Vaati ohjekirjan mukaisen varashälyttimen resetoinnin.
Eikä se käynnistämiseen vaikuttanut. Varkaudenestojärjestelmä aktivoituu ainakin, joka kerta kun laivalla autoa kuljettaa. Näytössä näkyy, että autoa on yritetty varastaa. Kerran on menny ovien turvalukitus päälle, eikä muut ovet auenneet kuin kuskinovi avaimella ei edes sisäkahvoista. Vaati ohjekirjan mukaisen varashälyttimen resetoinnin.
9-5 turbo4 XWD (sedan)
Re: NG9-5 ei käynnisty
Meillä kesti avaimen patterit n. 1,5v. Eikä mennyt mitään sekaisin vaikka akun miinuskaapeli oli irti, sehän taidetaan ohjekirjassakin neuvoa tekemään jos auto jää pidemmäksi aikaa parkkiin. Auto ng9-5 tid
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: NG9-5 ei käynnisty
Tietääkö kukaan, onko ko autoon ohjekirjaa pdf:nä? En ainakaan pikaisesti löytänyt. Missä tuosta varashälyttimen resetoinnista puhutaan ohjekirjassa? Luultavasti tuolla matka olisi jatkunut, nyt meni akku sököksi.. noo takuu toki oli joten vammat lähinnä henkisellä puolella.XWD 9-5 kirjoitti:Oma autoni ainakin ilmoitti milloin "avaimen" paristo oli loppu.
Eikä se käynnistämiseen vaikuttanut. Varkaudenestojärjestelmä aktivoituu ainakin, joka kerta kun laivalla autoa kuljettaa. Näytössä näkyy, että autoa on yritetty varastaa. Kerran on menny ovien turvalukitus päälle, eikä muut ovet auenneet kuin kuskinovi avaimella ei edes sisäkahvoista. Vaati ohjekirjan mukaisen varashälyttimen resetoinnin.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Re: NG9-5 ei käynnisty
Kyllä NG9-5:ssa voi akun miinuskengän irroittaa ja sillä sammuttaa virrat autosta. "Huolla ohjauslukko" -ongelmaan ainakin tuo auttaa hyvin ja ei tarvitse hinuria tilailla jos jää virrat päälle. Odottaa muutaman minuutin resetointia, kytkee navan takaisin ja sit mennään. "Huolla ohjauslukko" -ongelma voi syntyä, jos starttausvaiheessa ei ole ollut kytkin ja jarru riittävästi painettuna.Twarrior kirjoitti:Ei auttanut. Lisäksi virta oli jäänyt päälle, eikä sitä saanut kytkettyä pois => lopputulema, auto hinurilla huoltoon. Kun akku oli tyhjentynyt oli se huollon mukaan myös jäätynyt vkolopun aikana. Vika oli kuulemma kuluneessa avaimen paristossa. Eli kysymys kuuluu, meneekö paristot 1v aikana? Aika lyhyt ikäistä. Onko se totta ettei akun miinus kenkää saa irroittaa, koska ajotietokone menee sekaisin? Näin olivat merkkihuollossa sanoneet. Vai onko tämä tätä tämän päivän asiakkaan kusetusta, mihin törmää melkein joka paikassa.Ristom kirjoitti:Jaa-a..
Ovi auki, kiinni, lukkoon, auki, ja antaako sitten startata? Kuulostaa pahalta, eikä toi nappistartti yhtään auta...
Virtojen päälle jäämiseen oli Sauli Naskilla myös vinkki miten ne saa sammumaan viestiketjussa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 1&start=15
SauliNaski kirjoitti:Hei
Rattilukon on todettu joissain tilanteissa aiheuttavan mainitun vikailmoituksen, että "huolla ohjauslukko" ja auto ei käynnisty normaalisti. Tämä johtuu useimmiten siitä, että kytkintä (jarrua automaattivaihteisessa autossa) ei paineta pohjaan ennenkuin painetaan käynnistyspainiketta. Olen itse havainnut tämän muutamia kertoja, kun olen viimeisen puolentoista vuoden aikana ajanut uudella 9-5:lla ainakin 80tkm. Alla oleva ohje on auttanut minua joka kerta, kun olen tuon havainnut.
Moottori ei pyöritä, vaikka sytytysvirta on kytketty päälle:
Kun painetaan käynnistyspainiketta moottorin käynnistämiseksi, ainoastaan sytytysvirta kytkeytyy päälle (käynnistyspainikkeen vihreä valo syttyy), mutta moottori ei pyöritä.
Toimenpide:
1. Varmista, että käsijarru on kytketty.
2. Vapauta kytkinpoljin (käsivaihteisto)/jarrupoljin (automaattivaihteisto) ilman että kosket käynnistyspainikkeeseen.
3. Odota 15 sekuntia, että sähköjärjestelmä ehtii palautua.
4. Paina käynnistyspainiketta sytytysvirran katkaisemiseksi.
5. Paina kytkin-/jarrupoljin alas, jonka jälkeen paina käynnistyspainiketta uudelleen.
6. Tämän jälkeen moottori pyörittää ja käynnistyy normaalisti.
Toivottavasti tapaamme lauantaina monen Saabistin kanssa Kaarinassa.
Ystävällisin terveisin
Sauli Naski
Saab Automobile Parts AB Finland
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Re: NG9-5 ei käynnisty
Minulle on kaksi kertaa vuoden aikana käynyt niin että virrat menee päälle, mutta startti ei pyöritä. Molemmilla kerroilla niin että olen sammutetussa autossa odottanut kyytiläistä, ja sitten kun pitäisi lähteä niin mitään ei tapahdu. Epäilen että syynä on saattanut olla se että olen auton seisoessa sammuksissa painanut jarrua (näyttääkseni jarruvalolla missä olen) ja vasta sen jälkeen yrittänyt käynnistää ihan normaalisti. On aika jännä tai oikeastaan avuton tunne kun painaa käynnistysnappia eikä tapahdu muuta kuin että valot syttyy, eikä virtoja saa pois mitenkään vaikka kuinka painaisi nappia uudelleen. Molemmilla kerroilla on kuitenkin riittänyt (kuten ylläolevassa ohjeessa neuvotaan) että odottaa hetken niin virta katkeaa. Tuon jälkeen auto toimiikin taas normaalisti.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 72
- Liittynyt: Ma Helmi 13, 2012 11:13
- Paikkakunta: Härmä
Re: NG9-5 ei käynnisty
Tutun isännän 9-5 ei tänään lähtenyt kotopihassa käyntiin, näytölle tuli kymmenkunta erilaista vikailmoitusta päättyen "huolla ohjauslukko" -herjaan. Ensimmäisenä tuli mieleen kokeilla akun miinuskengän irroittamista, kun Saulin aiemmin mainitsema ohje ei tuottanut tulosta. Se ajatus tyrmättiin heti, merkkiliikkeessä oli kuulemma varoiteltu koskemasta akkuun muualla kuin heidän huollossaan. Jos akku irroitetaan, joudutaan "auto laittamaan penkkiin kiinni ja se maksaa..." Onko tämä väite totta?Twarrior kirjoitti: Onko se totta ettei akun miinus kenkää saa irroittaa, koska ajotietokone menee sekaisin? Näin olivat merkkihuollossa sanoneet. Vai onko tämä tätä tämän päivän asiakkaan kusetusta, mihin törmää melkein joka paikassa.
Mutta itse vian etsintään, yleimittari ilmoitti akkujännitteeksi navoista mitattuna 7,8 V, olisikohan siinä jotain... Uusi akku autoon huomenna, siitä on hyvä jatkaa.
Re: NG9-5 ei käynnisty
Paskat.
Meiltä meni kanssa juuri akku suteen, joku kenno oikosessa, eikä pyörähdyksen pyörähdystä. Buusterilla käymään, eikä ladannut ajossa, eikä akun lataus auttanut. Tusina vikailmoitusta, eikä sitä minkään valtakunnan penkkiin laitettu, kun merkkihuollossa akku vaihdettiin.
Ainoa toimenpiden mikä tarvittiin oli matkustajan ikkunan rullaus alas-ylös.
Meiltä meni kanssa juuri akku suteen, joku kenno oikosessa, eikä pyörähdyksen pyörähdystä. Buusterilla käymään, eikä ladannut ajossa, eikä akun lataus auttanut. Tusina vikailmoitusta, eikä sitä minkään valtakunnan penkkiin laitettu, kun merkkihuollossa akku vaihdettiin.
Ainoa toimenpiden mikä tarvittiin oli matkustajan ikkunan rullaus alas-ylös.
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: NG9-5 ei käynnisty
Ei käynnistynyt tänään, herjasi ei havaittu kauko-ohjainta tai jotain sinne päin...uusi paristo löytyi, ei apua.
Alettiin etsimään avainta että saisi akun kengän irti, raplailin siinä samalla niin ykskaks käynnistyi. Tämän jälkeen kauko-ohjainkin alkoi toimimaan, ihmeellistä????
Alettiin etsimään avainta että saisi akun kengän irti, raplailin siinä samalla niin ykskaks käynnistyi. Tämän jälkeen kauko-ohjainkin alkoi toimimaan, ihmeellistä????
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Re: NG9-5 ei käynnisty
Nämä auton käynnistymisen ongelmat ovat kiusallisia. Sen lisäksi, että ei pääse liikkeelle, aiheuttaa käyttäjälle ihan oikeaa kiukkua ja tuskaa.
Kun pasijalmari illalla soitteli aiheesta, niin oli helppo myötäelää tuota inhoa tilannetta. Siinä oli aika kurja olla avuksi, kun aikoinaan itsellä ei todellakaan ollut näitä ongelmia. En tiedä vastausta näihin esille tulleisiin vaivoihin, mutta mielestäni niitä on nyt selkeästi enemmän, tai vain, näissä bensakoneisissa autoissa. Minun "mututietoni ja -kokemukseni" mukaan NG-95 dieselit ovat olleet huomattavasti pienempivikaisia?
Kyllä pasijalmarin ja kumppaneiden kärsivällisyyttä ja kekseliäisyys ovat koetuksella. Kannustusta kuitenkin! Saa sillä silti hyvää kyytiä!
Kun pasijalmari illalla soitteli aiheesta, niin oli helppo myötäelää tuota inhoa tilannetta. Siinä oli aika kurja olla avuksi, kun aikoinaan itsellä ei todellakaan ollut näitä ongelmia. En tiedä vastausta näihin esille tulleisiin vaivoihin, mutta mielestäni niitä on nyt selkeästi enemmän, tai vain, näissä bensakoneisissa autoissa. Minun "mututietoni ja -kokemukseni" mukaan NG-95 dieselit ovat olleet huomattavasti pienempivikaisia?
Kyllä pasijalmarin ja kumppaneiden kärsivällisyyttä ja kekseliäisyys ovat koetuksella. Kannustusta kuitenkin! Saa sillä silti hyvää kyytiä!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: NG9-5 ei käynnisty
Vielä kun suhteuttaa ongelmien määrän autojen määrään, on ongelma vielä merkittävästi pahempi. Turha kuitenkaan odottaa asiaan korjausta. Valitettava pettymys itselleni oli tuo NG9-5. Vaikka merkki olisi säilynytkin, ei tuolla olisi imagoa parannettu. Onhan niitä toki vikoja muissakin merkeissä ja mitä uudempi sitä enempi, mutta silti. Onneksi lohtuna on iso auto jossa hyvä ajettavuus, silloin kun sattuu toimimaan.ristos kirjoitti:En tiedä vastausta näihin esille tulleisiin vaivoihin, mutta mielestäni niitä on nyt selkeästi enemmän, tai vain, näissä bensakoneisissa autoissa. Minun "mututietoni ja -kokemukseni" mukaan NG-95 dieselit ovat olleet huomattavasti pienempivikaisia?
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Re: NG9-5 ei käynnisty
Jonkin verran pikkuvikoja vaikuttaa näissä olevan. Poikkesin taannoin pajalla niin siellä oli samalla kertaa noin 2.5% suomen ngeistä yhtä aikaa. Dieseleitä kaikki. Ei mitään suurempaa, mut pikkuvikoja. Sinänsä erikoista kun insigniat lienee aika luotettavia pelejä ja ng stä hajoilee ihan normi gm kamaa.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower