Uusi Saab 9-5

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Arcer kirjoitti:TTID:n speksit saatavilla NG9-5:een, myös xwd:
http://www.gmeurope.info/press/intl/saa ... 0FINAL.doc

2.0 TTiD
The more powerful two-stage turbo version delivers 190 hp/ 140 kW, and 400 Nm of torque from just 1,750 rpm for exceptional pulling power. It gives zero to 100 km/h acceleration in less than 9 seconds, together with projected fuel economy of 6.0 l/100 km and 159 g/km CO2 emissions. It will be available with both front wheel drive and Saab XWD.

http://www.gmeurope.info/press/intl/saa ... 0FINAL.doc
BMW 5-sarjan 525d suunnilleen samoilla tehoilla 165/179Co2
Audi A6 juuri samoilla tehoilla n. 166Co2.
Tässä 'valossa' voisi todeta, että nämä lukemat ovat Saabilla varsin hyvät! Kulutuskin on parempi kuin kilpailijoillaan.
Nämähän taisivat olla teknillisesti Fiatin dieseleitä?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

ja tähän taas pakko tokasta, että tämä fiatin dieselhän on kehuttu hyväksi, ja eritoten taloudelliseksi..
ja siitä 9-3:n pohjalevystä. phoenix ilmeisesti tuli ensin saabiin, mutta eikös sitä GM:llä käytetä muuallakin.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ja tuo 2.8T 300hv näyttää kulkevan 6.9s 0-100km/h automaatilla. Siinä antaa periksi kilpailijoilleen...
2.0T 8 sekunttia, joka on samaa luokkaa kuin Bemulla ja Audilla - aavistuksen heikompi. Mutta miten todellisuudessa? Audi ei pysty papereilla oleviin tuloksiin ja Saab tapansa mukaan alittaa ja parantaa niitä käytännössä...
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja juhokare »

turkkaki kirjoitti:ja tähän taas pakko tokasta, että tämä fiatin dieselhän on kehuttu hyväksi, ja eritoten taloudelliseksi..
ja siitä 9-3:n pohjalevystä. phoenix ilmeisesti tuli ensin saabiin, mutta eikös sitä GM:llä käytetä muuallakin.
Kyllä, se on varmasti hyvä diesel! Omalta kohdaltani oli kysymys, että onko se teknisesti 100 prosenttisesti sama motti kuin Fiatin autoissa. Mutta luultavasti on. Näyttää toiden taulukoiden perusteella uusi 9-5 häviävän bensakoneissa hieman kilpailijoilleen, mutta dieselit ovat ainakin taloudellisesti mainioita!!

Muuten, onko kukaan Suomessa tai jossain dynottanut 1.9/2.0TTiD:tä (180hv/400Nm)? Eli täyttääkö ja ylittääkö se nuo ilmoitetut lukunsa? Olisipa mukava nähdä joku käyrä siitä...onko kellään linkittää? Sitähän käytetään kait ysikolmosissa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ja varmaankin tuo 300hvn kiihtyvyys manuaalina on jotain 6.0 sekunttia, kun vertaa 220hvn koneen kiihtyvyyksiin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Variable valve timing on both intake and exhaust sides ensures a near linear delivery of torque, irrespective of engine speed and load. The single, twin-scroll turbocharger is mounted centrally above the transmission and fed by both banks of cylinders. The use of two inlet tracts, one for each cylinder bank, separates the exhaust gas pulses, improving gas flow, reducing energy losses and raising turbocharger efficiency.
Onkos siinä sitten kaksi ahdinta, kun ei ota selvää tuosta tekstistä? 2.8T:sta kyse.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja sero »

juhokare kirjoitti:
Variable valve timing on both intake and exhaust sides ensures a near linear delivery of torque, irrespective of engine speed and load. The single, twin-scroll turbocharger is mounted centrally above the transmission and fed by both banks of cylinders. The use of two inlet tracts, one for each cylinder bank, separates the exhaust gas pulses, improving gas flow, reducing energy losses and raising turbocharger efficiency.
Onkos siinä sitten kaksi ahdinta, kun ei ota selvää tuosta tekstistä? 2.8T:sta kyse.
Yksi taitaa olla. Eipä noissa ooppelin 2,8turboissakaa oo ku yks.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ok. Mikä on "twin-scroll turbocharger"? Onko sama kuin aikoinaan 9-3 SS/SC 255hvn versiona?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja saab93f »

juhokare kirjoitti:
turkkaki kirjoitti:ja tähän taas pakko tokasta, että tämä fiatin dieselhän on kehuttu hyväksi, ja eritoten taloudelliseksi..
ja siitä 9-3:n pohjalevystä. phoenix ilmeisesti tuli ensin saabiin, mutta eikös sitä GM:llä käytetä muuallakin.
Kyllä, se on varmasti hyvä diesel! Omalta kohdaltani oli kysymys, että onko se teknisesti 100 prosenttisesti sama motti kuin Fiatin autoissa. Mutta luultavasti on. Näyttää toiden taulukoiden perusteella uusi 9-5 häviävän bensakoneissa hieman kilpailijoilleen, mutta dieselit ovat ainakin taloudellisesti mainioita!!

Muuten, onko kukaan Suomessa tai jossain dynottanut 1.9/2.0TTiD:tä (180hv/400Nm)? Eli täyttääkö ja ylittääkö se nuo ilmoitetut lukunsa? Olisipa mukava nähdä joku käyrä siitä...onko kellään linkittää? Sitähän käytetään kait ysikolmosissa.
En tiiä onko Suomessa dynottu mutta muistaakseni espanjalainen km77 dynotti ja sai tulokseksi 193 hv ja 435 Nm. Itsellä ei ole vielä tullut hengenahdistusta ja kun TM:kin sai kimmottua SS TTiD:n 8,1 sekassa sataseen niin ei nuo ilmoitetut ainakaan alakanttiin ole :)

Vielä pienempiruokainen kuin TiDS ja varsinkin alaväännössä valtava ero. Tosin kun vaimolla on SLK 230K niin pitänee kai tuohon :saab: iin joku lastunen laittaa ettei hento ego muserru numeroiden alle :D Hirsch lupaa vissiin tasan 200 ja BSR 212 heppaa.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja juhokare »

saab93f kirjoitti:
En tiiä onko Suomessa dynottu mutta muistaakseni espanjalainen km77 dynotti ja sai tulokseksi 193 hv ja 435 Nm. Itsellä ei ole vielä tullut hengenahdistusta ja kun TM:kin sai kimmottua SS TTiD:n 8,1 sekassa sataseen niin ei nuo ilmoitetut ainakaan alakanttiin ole :)

Vielä pienempiruokainen kuin TiDS ja varsinkin alaväännössä valtava ero. Tosin kun vaimolla on SLK 230K niin pitänee kai tuohon :saab: iin joku lastunen laittaa ettei hento ego muserru numeroiden alle :D Hirsch lupaa vissiin tasan 200 ja BSR 212 heppaa.
Aika hyvin!!! Juuri Saabmaisesti tuottaa tehoja ja vääntöjä. 8) Missähän lämpötilassa ovat mitanneet - tuskin edes lähellä 0-astetta. Paljonko Saab ilmoittaa kiihtyvyydeksi? Paljonko muuten tuosta Mesestä irtoaa tehoja? :) Siinä riittää kilpailua talon sisällä, kun laitat lastun. :lol: :) 8)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Arcer
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Arcer »

juhokare kirjoitti:
Variable valve timing on both intake and exhaust sides ensures a near linear delivery of torque, irrespective of engine speed and load. The single, twin-scroll turbocharger is mounted centrally above the transmission and fed by both banks of cylinders. The use of two inlet tracts, one for each cylinder bank, separates the exhaust gas pulses, improving gas flow, reducing energy losses and raising turbocharger efficiency.
Onkos siinä sitten kaksi ahdinta, kun ei ota selvää tuosta tekstistä? 2.8T:sta kyse.
Single, twinscroll tarkottanee yhtä twinscroll ahdinta. Tuossa twin scrollissa taidetaan pakokaasu syöttää kahta eri kanavaa pitkin ahtimelle.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Eli kaksi kanavaa ja kaksi sylinteririviä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja sero »

The use of two inlet tracts, one for each cylinder bank, separates the exhaust gas pulses, improving gas flow, reducing energy losses and raising turbocharger efficiency.
Erottaa pakokaasupulssit parantaen virtaavuutta ja vähentäen energiahäviöitä, mikä johtaa parempaan turbon hyötysuhteeseen.

Kiva olis nähä jotain teknisiä tietoja/käppyröitä, verraten singlescroll ahtimeen.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

On paljonkin merkitystä twinscrollilla. Etu on pääasiassa juuri paremmassa heräävyydessä, painepulsseilla on henkilöautossa suurikin merkitys. Isot (MW luokan) dieselit on pääasiassa sitten tasapaineahdettuja eli mitään pulssitusta ei ole vaan pakopuolella on painekammio ennen ahdinta, mutta yleensä niissä ei olekaan pulaa pakokaasusta turbiinin pyörittämiseen vaan käytännössä sakkausraja on rajoitus.

Pakopulssien merkitys on suuri siis etenkin pienemmillä kierroksilla, isoilla kierroksilla jaetusta twinscroll pesästä ei niinkään olekaan iloa.
Ei kannata aliarvioida mikä merkitys on pakopulsseilla moottorissa, vaparien pakosarjat ja niillä tehtävät suuretkin tehoerot perustuu tähän. Samoin jos henkilöautossa pakosarja korvattaisiin painekammiolla eli painepulssit poistettaisiin kokonaan niin herääminen huononisi todella huomattavasti. Joku joka haluaa voi kokeilla tätä. ;)

Pakopulsseilla voidaan jopa käyttää erityistä ahdinta (google Comprex). Hieno laite, vaikka monimutkainen ja kallis.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja mike »

Menee jo pahasti aiheen sivusta, mutta jos mieli tekee tutustua paineaaltoahtamiseen lähemmin niin edullisemmin pääsee käsiksi vaikka tätäkin kautta http://www.nettikone.com/787756
Tulee sitten muutakin iloa lumien keskelle ja käyntiääni on persoonallinen :D

Mazdassa taisi joskus olla jossain dieseleissä tuo comprex 90-luvun alussa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Vastaa Viestiin