Uusi Saab 9-5

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja lk »

Autojen vertailu on toki vaikeaa jos ei ole täysin vertailukelpoisia malleja. JOs hakusessa on Ruotsalainen manuaalivaihteinen iso diesel sedan niin S80 lähtee 36 000 eurosta mutta koneena on sitten 109 hv mopo. 9-5 kanssa vertailukelpoinen onkin sitten jo 46 000 euroa mutta diesel-volvoissa on vakiona polttoainekäyttöinen lämmitin...

Onko kellään tullut tietoa on diesel 9-5 sitä Eberiä/Webasto/vast. vakiona vai eikö ole tietoa?
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Pekko_Å kirjoitti:Ainakin näin viiden minuutin työn jälkeen en osaa suoriltakäsin tuomita Saabia ylikalliiksi ja kohtuuttoman hintaiseksi ominaisuuksiensa puolesta. Mutta kun kerran malli paranee, suurenee nykyaikaistuu ja tehostuu, on mielestäni perusteltua nostaa hintaa.
Vaikka pidän autokauppiaita vähintäänkin arveluttavina huijareina ;) niin väite "välirahahan se lopulta eniten merkitsee" sisältää kyllä vähintäänkin totuuden siemenen. Saabin arvo on säilynyt niin huonosti, että "saman hintainen kuin vastaava bemari" on itsensä pettämistä. Voi olla, että hintalappu on samaa luokkaa, mutta jos entisestä hyvitetään puolta vähemmän, niin lompakkoa kouraisee ihan eri malliin.

Sivistitte minua, että ulkomailla Saab on arvostettu merkki. Jos näin on, hinnoittelu ehkä toimii - Suomesta taas tuskin löytyy kovin montaa hullua, jotka latovat tiskiin 80000 euroa uudesta Aerosta.

Olen itse ajanut vain Saabilla ja haluaisin ajaa jatkossakin, mutta iän myötä alkaa saituus vaivata. Lisäksi autoa näkemättä pelkään, mitä Saabia NG9-5:ssä enää on jäljellä (virtalukon sijoituksen lisäksi). Muotoilua lukuunottamatta se on nyt moottoreita myöten ooppelin klooni. Ja ooppelia en ole koskaan ajatellut ostaa...

Mietin myös sitä, onko Saab vielä 3 tai 5 vuoden päästä jaloillaan (pyörillään?). Ellei, vaihtohyvitys putoaa jälleen tavallistekin roimemmin. (Sori vaan, kyllä sillä ON merkitystä, kun elämässä on muutakin kuin Saab eikä raha kasva puissa. Eri asia ehkä niillä, jotka ostavat muutamalla tonnilla vanhaa autoa - siinä ei paljoa enää voi hävitä. Nykyisellä Aerolla ajaessakin viiden vuoden jaksolla auton arvosta häviää melkein kymppitonni vuoteen. Moniko haluaa tärvätä sellaisen summan autoon ylläpitokulujen lisäksi?)

No, jos Aero joskus saapuu paikkakunnalle, niin ilman muuta haluan koeajaa sen. Voihan se olla, että mieli muuttuu.. Pitäisi myös koeajaa joku vastaava bemari oikein huolella. Voi olla, että pitäisin siitä yhtä paljon kuin nokian n900:sta. (Tosin bemari voi olla vaikeampi heittää seinään...)
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

jmarin kirjoitti:
Olen itse ajanut vain Saabilla ja haluaisin ajaa jatkossakin, mutta iän myötä alkaa saituus vaivata. Lisäksi autoa näkemättä pelkään, mitä Saabia NG9-5:ssä enää on jäljellä (virtalukon sijoituksen lisäksi). Muotoilua lukuunottamatta se on nyt moottoreita myöten ooppelin klooni. Ja ooppelia en ole koskaan ajatellut ostaa...
Millä perusteella se on täysi ooppeli? Käsittääkseni käytössä on molemmissa GM-konsernin osia, ei suinkaan ainoastaan ooppelin tai myöskään pelkästään saabin...
Eli millä perusteella saab on ihan opelin kopio eikä esimerkiksi toisin päin?

Onhan se ihan selvä, että auton vaihtoarvolla on merkitystä, jos sitä pitää saada max viiden vuoden välein vaihtaa. Mutta jätäpä vaihtamatta vaikka ensimmäisten kymmenen vuoden ajaksi niin huomaat, että vaihtoarvolla ei ole enää mitään merkitystä. Kuinka moni oikeasti tarvitsee säännöllisesti max viiden vuoden välein uuden auton? Jotkut kyllä, mutta eivät läheskään kaikki. Mutta juuri näiden vaihtoarvokeskustelujen takia nekin, jotka kerran tai kaksi elämänsä aikana ostavat uuden auton valitsevat sen, jolla olisi viiden vuoden kuluttua paras vaihtoarvo. Ja vaihtavat sitten 15 vuoden kuluttua johonkin toiseen käytettyyn...

Elämä on täynnä valintoja ja jokainen tekee omansa omien referenssiensä perusteella.
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Itse sain seuraavan tarjouksen..

Alkaen hinnat 44000 E, suora osto hyvitys 1500 E, toimitus kesälomien jälkeen elokuussa..
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kiitos vilkaasta ja värikkäästä keskustelusta uuden 9-5:n ominaisuuksista ja olemuksesta. Olen seurannut sitä mielenkiinnolla!

Olen eilen tilannut itselleni sitten uuden auton, Saab 9-5 TiD aut.
Viimeksi muokannut ristos, Ke Kesä 02, 2010 06:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

^Onneksi olkoon :)
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja valtteri »

ristos kirjoitti:Kiitos vilkaasta ja värikkäästä keskustelusta uuden 9-5:n ominaisuuksista ja olemuksesta. Olen seurannut sitä mielenkiinnolla!

Olen eilen tilannut itselleni sitten uuden auton, Saab 9-5 TiD automaatin Vector varustuksella ja lisäämällä siihen Vector Active paketin ja bluetoohtin. Väriksi valitsin Black Jetin harmaalla sisuksella.
Olen tyytyväinen tekemääni valintaan sekä hintaan. Auto minulle 20. Saab. Siis "positiivista sairautta" merkkiin on kestänyt vuodesta 1971 alkaen ja ajattelin, että kait ne saabbeja tekevät sen aikaan, kun autoa tarvitsen ja niin sitten toteutin tilaukseni Tampereella.
Nyt sitten odottelen jännityksellä pääsisinkö uudella autolla Interlakeniin!

Reippaalla mielellä!
Ristos jäsen 1260

Onneksi olkoon :!:

Joku toimii eikä vain meinaa.

:saab:
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

ristos kirjoitti: Nyt sitten odottelen jännityksellä pääsisinkö uudella autolla Interlakeniin!
Onnee yritykselle!! :D
Mukaan ehkä DI-kasetti, kampiakselin asentotunnistin, ja isohko työkalupakki, niin mikä jottei paluumatkakin saattaisi onnistua samalla autolla :D
Ja onhan siinä Rüsselsheimin tehdaskin matkan varrellla jos iskee varaosatarve.
Mutta hauska kuulla että joku oikeasti ostaa tuollaisen hienon uuden femman, toivottavasti olisi laatu samaa tasoa kuin ulkonäkö (eli loistava).
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Touko 28, 2010 23:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

ng900aero kirjoitti:
ristos kirjoitti: Nyt sitten odottelen jännityksellä pääsisinkö uudella autolla Interlakeniin!
Onnee yritykselle!! :D
Mukaan ehkä DI-kasetti, kampiakselin asentotunnistin, ja isohko työkalupakki, niin mikä jottei paluumatkakin saattaisi onnistua samalla autolla :D
Ja onhan siinä Russelheimin tehdaskin matkan varrellla jos iskee varaosatarve :D
Mutta hauska kuulla että joku oikeasti ostaa tuollaisen hienon uuden femman, toivottavasti olisi laatu samaa tasoa kuin ulkonäkö (eli loistava).
Meinasitko että lainais DI-kasettia jolekkin matkan varella :wink:
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja viggen »

Vi Bilägare lehti raportoi 9-5 ensi koeajosta maanantaina.

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=15507
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

ristos kirjoitti: Olen eilen tilannut itselleni sitten uuden auton, Saab 9-5 TiD automaatin Vector varustuksella ja lisäämällä siihen Vector Active paketin ja bluetoohtin. Väriksi valitsin Black Jetin harmaalla sisuksella.
Oiiii! Onnittelut. Varmaan kärsimätöntä odottelua. Mutta onpahan sitten sitäkin mukavampi pyyhkäistä baanalle. Kateeks käy :wink:
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja saab93f »

ristos kirjoitti:Kiitos vilkaasta ja värikkäästä keskustelusta uuden 9-5:n ominaisuuksista ja olemuksesta. Olen seurannut sitä mielenkiinnolla!

Olen eilen tilannut itselleni sitten uuden auton, Saab 9-5 TiD automaatin Vector varustuksella ja lisäämällä siihen Vector Active paketin ja bluetoohtin. Väriksi valitsin Black Jetin harmaalla sisuksella.
Olen tyytyväinen tekemääni valintaan sekä hintaan. Auto minulle 20. Saab. Siis "positiivista sairautta" merkkiin on kestänyt vuodesta 1971 alkaen ja ajattelin, että kait ne saabbeja tekevät sen aikaan, kun autoa tarvitsen ja niin sitten toteutin tilaukseni Tampereella.
Nyt sitten odottelen jännityksellä pääsisinkö uudella autolla Interlakeniin!

Reippaalla mielellä!
Ristos jäsen 1260
ONNEA!!!!

Sitten heti kokemuksia kun auton saat. Itsellä on mielessä vector farkku Jet Blackinä (niinkuin nykyinen 9-3) mutta konepuoli on vielä vähän auki.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä lisäkertomuksia tulee, kunhan auto tulee.
Viimeksi muokannut ristos, Ke Kesä 02, 2010 05:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Kuulostaa kyllä kuolattavan hyvälle. Mistä auton ostit? Täällä Oulussa ei ole enää kuin Aine :saab: ia myymässä ja heillä ei ole oikein intoa - Skodillaceja tyrkyttäisivät kaikille.

Meillä pitää olla farkku kun on tuo koirakin eli vuoden päästä. Jotenkin tällä hetkellä tuntuu sille, että 2.0T xwd voisi olla valintani.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tilasin auton Tampereelta Lielahden Metro-autosta. Yritin myös Jyväskylästä mutta Tampereen tarjous oli parempi!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin