Uhrini oli siis karvalakkidiesel automaattilootalla.
Olin toki käynyt potkimassa renkaita ja istunutkin kuskin penkillä, mutta olihan se ajoelämys jotain ihan muuta kuin osasin odottaa. Suurimmaksi osaksi siksi, että kokemusta uusien autojen ajamisesta on verrattain vähän.
Auto ei tosiaan tunnu ajaessa isolta; ainoastaan leveys oli sellainen tekijä, joka sai välillä jopa epäilemään keskustassa kruisaillessa auton mahtumista erinäisistä väleistä.
Penkki oli omaan makuuni kelvollinen. Selälle ei sivuttaistukea juuri ollut tarjolla, mutta eipä tuollaista dieseliä varmaan suorituskyvyn takia valitakaan. Tuki kuitenkin oli hyvä ja penkin säädöt olivat riittävät. Vielä kun ratin sai tarpeeksi alas, niin oli oikein hyvä istua.
Alustaa on vähän moitittu, mutta itse en siitä oikein mitään moitittavaa löytänyt. Toki pintakovuutta on vähän, mutta se tuo mielestäni paremman tuntuman tiehen. Sen sijaan jousitus muuten oli juuri sellainen kuin pitääkin; antaa tuntea, että tie ei ole sileä ja tasainen (kuten asian laita on) mutta esim. hidastetöyssyt eivät tuota isoja ongelmia, kuten ng900:n kiristetty ja madallettu alusta.
Melua ei tosiaan tiestä sisään päin juurikaan kantaudu. Osittain johtuu varmasti juuri tuosta karvalakkivarustelusta, johon kuuluu mm. 225/55R17 profiilin renkaat. Mukulakivistä, hiekkateistä, revitystä asfaltista eikä oikein muistakaan pinnoista koitunut mitenkään erityisesti sisään ylimääräistä melua.
Moottorin ääni ei häiritsevästi kuulu sisälle. Toki käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä vanha kunnon nokivasara soi sisälle, mutta siihen ei ole olemassa lääkettä, jos dieselillä haluaa ajaa.
Ulkonäkö on sen verran eksoottinen, että auto käänsi jonkun verran (hopeasta värityksestä huolimatta) katseita pääkaupunkimme katuja ajellessa. Ystäväni, joka ei ole oikein mihinkään automerkkiin erityisesti hurahtanut kehui ulkonäköä vuolain sanoin; muistuttaa jotain hävittäjää, a-pilareiden väritys mainio oivallus, muotoilu tukee isoja ulkomittoja (ei näytä niin isolta kuin on), jne... Mittaristo sai myös hänet hyvälle tuulelle.
Audiopuolella on ehkä vähän parantamisen varaa... Äänimaailma on huomattavan bassovoittoinen, keskiäänet tuntuvat hukkuvan johonkin. Toki, jälleen kerran, Linear karvalakki, ei mitään ihmeellistä.
Automaatti toimi mielestäni niin kuin automaatin kuuluukin toimia. Toki pientä viivettä "kaasu pohjaan" -toimenpiteen jälkeen on havaittavissa, eli vaihteet eivät vaihdu välittömästi. Muutoin laatikko mielestäni ajaa juuri sen asian, mihin automaatti on alunperin suunniteltukin: turha rynkytys kepin kanssa jää vähemmälle.
Toki aiempi kokemus automaatista on vuodelta 2006 ja autosta Chevrolet Malibu, mutta jälleen kerran palaan samaan asiaan: jos valitset dieselin ja automaatin, mutta odotat sporttista sähäkkyyttä, on varmaan aika katsoa vähän peiliin.
Kaiken kaikkiaan auto oli erittäin vakuuttava. Ei jättänyt kylmäksi oikeastaan muutoin kuin varustelunsa takia. 17-tuumaiset nakit tuon kokoisessa autossa on aika floppi, mutta riittävät varmasti suurimmalle osalle. Audiopuolta parantaisin itse jonkin verran, varsinkin jos omalla rahalla ostaisin. Kallishan auto on, ei siitä pääse yli eikä ympäri. En kuitenkaan hetkeäkään epäile, etteikö auto anna rahalleen vastinetta.
Tällä hetkellä omat pelimerkit eivät vain millään anna myöden lähteä päivittämään autoa, kun ei tulotaso ole ihan sitä, mitä tuohon vaadittaisi.
Mutta onnea vielä kaikille, jotka ovat hienon päätöksen tehneet ja auton ostaneet!
Jos tulee jotain kysyttävää tästä n. 200km koeajosta, niin yritän muistella.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)