Uusi Saab 9-5
Re: Uusi Saab 9-5
Ei kannata uskoa. Xwd-mallit on kuitenkin hinnastossa erikseen.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Uusi Saab 9-5
Voisivat hommata kääntäjän ja oikolukijan ennenkuin julkaisevat sivuja. Suorastaan surkuhupaisaa luettavaa..
"Turbo (kaksipyöräinen)" "Jattulevyt" "Parävaunun paino" Moottorinohjaus Moottorinohjaus"
"Turbo (kaksipyöräinen)" "Jattulevyt" "Parävaunun paino" Moottorinohjaus Moottorinohjaus"
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Uusi Saab 9-5
Kyllä nuo mainossivujen pikku "lapsukset" sieltä ajallaaan korjaantuvat. Ei niistä niin kauheesti tartte välittää.
Me suomalaiset olemme valinneet päättäjiemme kautta valinneet tähän maahan tällaisen elämän muodon ja palvelut. Siitä tietysti on seurannut näitä erilaisia lieveilmiöitä, kuten esim. korkeat verot ja hinnat. No, autojen osalta tuo tuntuu tietysti kohtuuttomalta.
Itse olen ajatellut, että jos oikeasti uuden Saabin haluaa, niin siitä riemusta joutuu maksamaan aika kalliisti.
Uskon kuitenkin voivani silti nauttia tuosta kohta tulevasta uudesta 20. Saabistani.
Edelleen iloisin terveisin
Risto Suikkari
Me suomalaiset olemme valinneet päättäjiemme kautta valinneet tähän maahan tällaisen elämän muodon ja palvelut. Siitä tietysti on seurannut näitä erilaisia lieveilmiöitä, kuten esim. korkeat verot ja hinnat. No, autojen osalta tuo tuntuu tietysti kohtuuttomalta.
Itse olen ajatellut, että jos oikeasti uuden Saabin haluaa, niin siitä riemusta joutuu maksamaan aika kalliisti.

Uskon kuitenkin voivani silti nauttia tuosta kohta tulevasta uudesta 20. Saabistani.
Edelleen iloisin terveisin
Risto Suikkari
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Uusi Saab 9-5
Sain just äsken puhelun, että minun uusi 9-5 on Lielahdessa!
En ole saanut vielä kuvaa, mutta startti on lähellä! Heti starttaa, kun saavat paperit perille.!!!
Sinne tuli samalla kyydillä myös muita erivärisiä autoja!!!
Terveisin

En ole saanut vielä kuvaa, mutta startti on lähellä! Heti starttaa, kun saavat paperit perille.!!!

Sinne tuli samalla kyydillä myös muita erivärisiä autoja!!!

Terveisin
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Uusi Saab 9-5
On se jo hilkullaristos kirjoitti:Sain just äsken puhelun, että minun uusi 9-5 on Lielahdessa!![]()
En ole saanut vielä kuvaa, mutta startti on lähellä! Heti starttaa, kun saavat paperit perille.!!!![]()
Sinne tuli samalla kyydillä myös muita erivärisiä autoja!!!![]()
Terveisin


#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Re: Uusi Saab 9-5
Pitihän sitä itsekin käydä ihmettelmässä miltä uus 9-5 näyttää "livenä" ja hieno laitehan tuo on. Auto oli liikkeen sisätiloissa eikä siis koeajettavissa, mutta koeistuttavissa kyllä.
Ihan muutamia fiiliksiä pikaisen tutustumisen jäljiltä:
-Auto on iso, mutta ei kuitenkaan ulkopuolelta vaikuttanut mitenkään erityisen möhköltä, mielestäni kompaktimman kokoinen kuin mitä numerot antavat olettaa. Ulkomuodot sopivat kyllä omaan silmään ja etenkin perä oli luonnossa vielä paremman näköinen kuin kuvissa. Keulahan tuossa on melkoisen massiivinen niin kuvissa kuin vierestä katseltunakin. Hieno ja itsensä näköinen, Saabiksi tunnistaa.
-Ratin takana tuntui olevan asiat mallillaan paitsi penkin säädöistä löytyi aivan karmea moka, eli portaallinen selkänojan säätö
Aikani etsin pyöritettävää tai sähköistä säätöä, turhaan. Kyllähän tuostakin oikea asento löytyi, mutta ei tuollainen Saabiin kuulu, hyi. Muuten tuntui jakkarassa oleva säätöjä joka suuntaan, osa sähköllä ja osa mekaanisilla vivuilla. Oma ruoto on n. 194cm ja nuo sentit kyllä löysivät ihan mukavan asennon. Koeajossa tosin vasta voi lopullisen tuomion antaa.
-Kojelauta on ihan bueno. Perusmuotohan on tempaistu liki sellaisenaan tonnarista ja hyvinhän tuo konsepti uuteenkin autoon sopii. Mielestäni juuri sopivan hillityn tyylikäs kokonaisuus tuollaiseen autoon ja Saabiksi tunnistettava. Varmaan tuostakin voisi sitten sanoa enemmän jotain ajon jälkeen.
-Takatilat ehkä yllättivät hieman negatiivisesti. Pituussuunnassa niinkin tilaa riitti vielä vaikka jätin kuskin penkin omiin säätöihin, mutta korkeussuunnassa tuli katto vastaan. Perstuntumalta tila loppui takapenkin korkeuden vuoksi, joka esim. vanhemmissa femmoissa on matalampi. Muuten takapenkki tuntui ihan mukavan tukevalta.
Polvitilaa nyt ei omilla ulottuvuuksilla mitenkään erityisen paljon ollut, mutta toisaalta harvaa autoa taidetaan mitoittaa niin, että 190+cm matkalaiset mahtuvat peräkkäin istumaan mukavasti. Lisäksi etupenkkien selkänojiin oli tehty syvennys selkänojan keskelle, jolloin niistä ei ollut mitään iloa pitkäjalkaiselle joka joutuu hieman jalat levällään istumaan. Muutenkin matkustaminen polvet tiukasti yhdessä tuntuu jo ajatuksena aika rasittavalta. Takakyynärnoja oli tehty myös niin leveäksi että ilmeisesti oletetaan kaikkien matkustavan jalat siveästi yhdessä...
Takaovien ikkunat ovat todella matalat ja ikkunan yläreunakin niin alhaalla että takana pää katossa istuessa ei ainakaan aurinko pääse häikäisemään ja ulos nähdäkseen piti hieman kumartua
Ei tuo nyt varsinaisesti häirinnyt.
-Tavaratila vaikutti äkkiseltään toimivan oloiselta ja kiskoilla kulkeva tilanjakajakin voisi olla joskus näppärä. Lastenvaunutkin sinne varmasti mahtuu vaikka aukon koko hieman arveluttikin. En kuitenkaan jaksanut lähteä oman auton kontista vaunuja testiä varten hakemaan.
-Konepellin alle kurkkasin pikaisesti ja totesin että mustaa muoviahan siellä oli vastassa, joten laitoin pellin kiinni.
Paljon kaikkia liikkeessä mieleen tulleita huomioita/havaintoja/mutinoita/myhäilyjä jäi varmasti tähän kirjaamatta, mutta tämähän nyt oli vain tällainen pikainen koeistumisraportti.
Ai niin. Virtanappi oli oikeassa paikassa ja tällä kertaa ei varmasti tumpeloinkaan käyttäjä onnistu litistämään sormiaan Saabin käsijarrun takia. Sähkölasien kytkimet taas olivat väärässä paikassa
Upea vekotin se on.
Ihan muutamia fiiliksiä pikaisen tutustumisen jäljiltä:
-Auto on iso, mutta ei kuitenkaan ulkopuolelta vaikuttanut mitenkään erityisen möhköltä, mielestäni kompaktimman kokoinen kuin mitä numerot antavat olettaa. Ulkomuodot sopivat kyllä omaan silmään ja etenkin perä oli luonnossa vielä paremman näköinen kuin kuvissa. Keulahan tuossa on melkoisen massiivinen niin kuvissa kuin vierestä katseltunakin. Hieno ja itsensä näköinen, Saabiksi tunnistaa.
-Ratin takana tuntui olevan asiat mallillaan paitsi penkin säädöistä löytyi aivan karmea moka, eli portaallinen selkänojan säätö


-Kojelauta on ihan bueno. Perusmuotohan on tempaistu liki sellaisenaan tonnarista ja hyvinhän tuo konsepti uuteenkin autoon sopii. Mielestäni juuri sopivan hillityn tyylikäs kokonaisuus tuollaiseen autoon ja Saabiksi tunnistettava. Varmaan tuostakin voisi sitten sanoa enemmän jotain ajon jälkeen.
-Takatilat ehkä yllättivät hieman negatiivisesti. Pituussuunnassa niinkin tilaa riitti vielä vaikka jätin kuskin penkin omiin säätöihin, mutta korkeussuunnassa tuli katto vastaan. Perstuntumalta tila loppui takapenkin korkeuden vuoksi, joka esim. vanhemmissa femmoissa on matalampi. Muuten takapenkki tuntui ihan mukavan tukevalta.
Polvitilaa nyt ei omilla ulottuvuuksilla mitenkään erityisen paljon ollut, mutta toisaalta harvaa autoa taidetaan mitoittaa niin, että 190+cm matkalaiset mahtuvat peräkkäin istumaan mukavasti. Lisäksi etupenkkien selkänojiin oli tehty syvennys selkänojan keskelle, jolloin niistä ei ollut mitään iloa pitkäjalkaiselle joka joutuu hieman jalat levällään istumaan. Muutenkin matkustaminen polvet tiukasti yhdessä tuntuu jo ajatuksena aika rasittavalta. Takakyynärnoja oli tehty myös niin leveäksi että ilmeisesti oletetaan kaikkien matkustavan jalat siveästi yhdessä...
Takaovien ikkunat ovat todella matalat ja ikkunan yläreunakin niin alhaalla että takana pää katossa istuessa ei ainakaan aurinko pääse häikäisemään ja ulos nähdäkseen piti hieman kumartua

-Tavaratila vaikutti äkkiseltään toimivan oloiselta ja kiskoilla kulkeva tilanjakajakin voisi olla joskus näppärä. Lastenvaunutkin sinne varmasti mahtuu vaikka aukon koko hieman arveluttikin. En kuitenkaan jaksanut lähteä oman auton kontista vaunuja testiä varten hakemaan.
-Konepellin alle kurkkasin pikaisesti ja totesin että mustaa muoviahan siellä oli vastassa, joten laitoin pellin kiinni.
Paljon kaikkia liikkeessä mieleen tulleita huomioita/havaintoja/mutinoita/myhäilyjä jäi varmasti tähän kirjaamatta, mutta tämähän nyt oli vain tällainen pikainen koeistumisraportti.
Ai niin. Virtanappi oli oikeassa paikassa ja tällä kertaa ei varmasti tumpeloinkaan käyttäjä onnistu litistämään sormiaan Saabin käsijarrun takia. Sähkölasien kytkimet taas olivat väärässä paikassa

Upea vekotin se on.
#2029 Kari Kutuniva
Re: Uusi Saab 9-5
Siis ihan oikeasti portaallinen selkänojan säätö ? No nyt tietysti joku sanoo että sähköpenkeissä ei ole, mutta kyllä tuon luokan autossa ei tuollaista mokaa saisi perusvarustuksessa olla, sehän on kuin jostain vanhasta japsiautosta ! 

Re: Uusi Saab 9-5
Tämä portaallinen selkänojan säätö on kyllä ihan hirveää paskaa, ainoa auto, jossa moisesta olen joutunut kärsimään, oli kolmossarjan karvalakkibemari, ja kamalaahan tuota oli säätää.Komppaaja kirjoitti:Siis ihan oikeasti portaallinen selkänojan säätö ? No nyt tietysti joku sanoo että sähköpenkeissä ei ole, mutta kyllä tuon luokan autossa ei tuollaista mokaa saisi perusvarustuksessa olla, sehän on kuin jostain vanhasta japsiautosta !
Kumma muuten, ettei yksikään toimittaja ole jaksanut mainita asiasta? Onko tuo sitten esim. sähköpenkittömissä vitosbemareissa myös portaallinen vai mistä autolehdissä on tuullut kun juttua on kirjoitettu?
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Uusi Saab 9-5
Kävinpä tuossa itekkin pikaisesti vilkaisemassa uutukaista ja muutamia mielikuvia ja havaintoja jäi mieleen.
Edestä ja etuviistosta katsottuna auto näytti isolta autolta ja keulan korkeus yllätti. Auto oli kokonaisuutena todella tyylikkään näköinen ja todellakin paremman näköinen luonnossa kuin kuvissa. Takavaloista erityinen plussa - yksinkertaisesti upeat valot.
Kuljettajan paikalla oli ensituntuma oli vähän pettymys. Penkki ei ollut ihan sellainen mitä olin odottanut ja kojelaudan muovi ei oikein miellyttäny kun oli nähnyt kuvia siitä siististä paneelista ja isosta värinäytöstä. Ja ne pääntuet oli kyllä hirveän näköiset. Tilaa edessä tuntui olevan reilusti joka suuntaan ainakin näin keskipituiselle.
Kauhukahvojen kopsahtaminen kattoverhoiluun jäi ihmetyttämään.
Takapenkille mennessä minua pidemmillä on varmasti syytä hiukan keskittyä kumartumiseen, sen verran matalalle kattolinja kaartaa. Penkillä oli tilaa oikein mukavasti eikä meikäläisen pää ainakaan osunut kattoverhoiluun. Ikkunalinja oli matala, mutta se ei kyllä tuntunut mitenkään häiritsevältä.
Varvastila etupenkin alla oli yllättävän pieni ja paksupohjaisilla talvikengillä voi käydä jopa ahtaaksi. Etuselkänojissa olevat lehtitaskut olivat jotain keinonahkaa ja antoivat jotenkin halvan vaikutelman.
Auto vaikutti kyllä hyvin tehdyltä ja viimeistellyltä, mutta jotkut materiaalit menisi kyllä minun mielestä vaihtoon.
Vähän sellainen tuntuma jäi että olisi istunut linearissa vaikka auto olikin vector.
Nyt ei auta kuin odotella koeajon mahdollisuutta.
Muotoilusta täytyy antaa iso plussa ja ei se konepeltiin "lovettu" maskikaan nyt oikeastaan yhtään hullummalta näyttänyt luonnossa.
Edestä ja etuviistosta katsottuna auto näytti isolta autolta ja keulan korkeus yllätti. Auto oli kokonaisuutena todella tyylikkään näköinen ja todellakin paremman näköinen luonnossa kuin kuvissa. Takavaloista erityinen plussa - yksinkertaisesti upeat valot.
Kuljettajan paikalla oli ensituntuma oli vähän pettymys. Penkki ei ollut ihan sellainen mitä olin odottanut ja kojelaudan muovi ei oikein miellyttäny kun oli nähnyt kuvia siitä siististä paneelista ja isosta värinäytöstä. Ja ne pääntuet oli kyllä hirveän näköiset. Tilaa edessä tuntui olevan reilusti joka suuntaan ainakin näin keskipituiselle.
Kauhukahvojen kopsahtaminen kattoverhoiluun jäi ihmetyttämään.
Takapenkille mennessä minua pidemmillä on varmasti syytä hiukan keskittyä kumartumiseen, sen verran matalalle kattolinja kaartaa. Penkillä oli tilaa oikein mukavasti eikä meikäläisen pää ainakaan osunut kattoverhoiluun. Ikkunalinja oli matala, mutta se ei kyllä tuntunut mitenkään häiritsevältä.
Varvastila etupenkin alla oli yllättävän pieni ja paksupohjaisilla talvikengillä voi käydä jopa ahtaaksi. Etuselkänojissa olevat lehtitaskut olivat jotain keinonahkaa ja antoivat jotenkin halvan vaikutelman.
Auto vaikutti kyllä hyvin tehdyltä ja viimeistellyltä, mutta jotkut materiaalit menisi kyllä minun mielestä vaihtoon.
Vähän sellainen tuntuma jäi että olisi istunut linearissa vaikka auto olikin vector.
Nyt ei auta kuin odotella koeajon mahdollisuutta.
Muotoilusta täytyy antaa iso plussa ja ei se konepeltiin "lovettu" maskikaan nyt oikeastaan yhtään hullummalta näyttänyt luonnossa.
Viimeksi muokannut mike, Pe Heinä 30, 2010 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
-
- "Turbo"
- Viestit: 214
- Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49
Re: Uusi Saab 9-5
Kävin tänään tutustumassa uuteen 9-5:een (Turbo4 Vector) ja tässä omat fiilikset. Hallissa oli myös useampi Opel Insignia ja vertailin autojen välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä.
Alkuun etuistuimista, eli selkänojan säätö on portaallinen, silti löysin kyllä helposti sopivan kaltevuuden. Erikoista kuitenkin, että säätö ei ole portaaton. Todennäköisesti syy on siinä ettei säätöpyörällä ole tilaa B-pilarin ja isuimen välissä ja sen ruuvaaminen ahtaassa kolossa olisi hankalaa. BMW 5-sarjassa, sekä edellisessä että uudessa generaatiossa ovat selkänojan kallistus sekä korkeussäätö aina sähköisiä ja portaattomia. Insigniassa ja 9-5:ssa näyttää olevan identtiset mekanismit ja säädöt penkeissä, istuimet ovat rungoltaan ilmeisesti samoja ja erona lähinnä erilaiset kankaat ja tikkaukset, niskatuen muoto myös hieman erilainen. Penkin etureunan säätökahva tuntui kankealta.
Sitten muita huomioita:
- Ulkonäkö hämää, ei tunnu 5m autolta, itse asiassa vanha 9-5 näyttää aivan yhtä isolta.
- Esittelyauto oli tummanharmaa, jotenkin masentava väri, uskon esim. mustan, valkoisen, punaisen tai hopean näyttävän paremmalta.
- Ovet sulkeutuvat ja avautuvat jämäkästi, kumitiivisteet sulkevat kaikki ovien ulkoraot, vähentäen suhinoita ja lisäksi välit pysyvät puhtaina.
- Sisällä kuskin paikalla on hyvä istua, penkit ovat erittäin hyvät
- Ratti on turhan ohut ja olivat muutenkin voineet laittaa ratin ja viikset uusiksi, ne ovat 100% samat kuin Insigniassa, kuin on myös valokytkin ja muutama muukin vipstaaki.
- Keskikonsolin napit hieman sekavat mutta niihin tottuu, pyöritettävistä säätimistä puuttuu bemarimainen jämäkkyys ja tarkkuus, esim. lämpötilansäätimissä tuntuu hieman kumimaisia löysiä pykäliä, tuntuma on pehmeä (samoin viikset).
- Mielestäni kaukana premiumista on keskikonsolin vihreä näyttö. Ei vedä vertoja BMW 5:n värinäytölle, ei edes Audi A4:n perusvärinäytölle. Asia tulisi korjata pikaisesti. Kokoa lisää ja värit mukaan. Itse asiassa Insigniassa on lähes sama näyttö, värinä siinä puna-oranssi. Myös perusradiot ilmeisesti identtiset Insigniassa ja 9-5:ssa ja radioasetusten formaatti identtinen näytöissä.
- Sitten mielenkiintoiset takatilat. Olen alle 180 cm ja minulla oli päätilaa riittävästi, tosin pitkäselkäisenä kaljun ja katon väliin sopi juuri ja juuri sormet, rakoa n. 1,5 cm. Vertasin saman tien vastaavaa tilaa bemarin 5-sarjaan (E60) sekä uuteen MB E-sarjaan, niissä tilaa tuplasti, eli noin 3-4 cm. Insignia 5-ovisessa oli pää katossa jo kiinni. Eli 9-5:n pääätila on varmaankin nafti sellaiselle 185 cm ylöspäin normivartalolle. Jalkatilaa oli reippaasti, enemmän kuin olen hetkeen nähnyt missään autossa. Istuinmukavuus todella loistava.
- Outo piirre oli se, että takaoven verhoilu natisi sitä lievästi painettaessa esim. avattaessa ovea, ei kyllä saisi… Keskikonsoli takana tuli varsin pitkälle, esteettisesti voisi olla hieman lyhyempi.
- Tavaratilat ihan ok, farkku on sitten enemmän tilaa tarvitseville. Lastausaukko on pienehkö verrattaessa esim. uuteen E-sarjaan. Tila on keskeltä hieman kapea ja luukun saranoiden kotelot verottavat leveyttä. Ilmeisesti taka-akseliston takia lattiassa on kohouma pyörien välissä, eli lattia ei ole tasainen. E-sarjaan verrattuna tila on selvästi korkeampi.
- Bensatankin luukku tuntui vähän heppoiselta, tehty ilmeisesti muovista, 5-sarjaan (E60) jykevä luukku taas aivan eri tuntuinen.
- Konepellin alla siisti ja järjestelmällinen näky, useassa tarrassa luki GM.
Tässä todella kriittisesti tarkasteltuna omat havaintoni. Mielestäni nyt kun hinnat ovat yli A6:n ja lähes uuden 5-sarjan tasolla, täytyy laatutason ja viimeistelyn olla huippua.
Sitten kun pääsee vielä tekemään koeajon voi sanoa lopullisen arvion. Ajettavuutta on kehuttu, samoin mukavuutta sekä alhaista melutasoa. Koneet varsinkin automaatilla eivät ole päästöiltään pienimmästä päästä (vrt. 5-sarja, esim. 520d automaatti farkku: yhdistetty139g/100km). Tällä alueella olisi hiottavaa.
Alkuun etuistuimista, eli selkänojan säätö on portaallinen, silti löysin kyllä helposti sopivan kaltevuuden. Erikoista kuitenkin, että säätö ei ole portaaton. Todennäköisesti syy on siinä ettei säätöpyörällä ole tilaa B-pilarin ja isuimen välissä ja sen ruuvaaminen ahtaassa kolossa olisi hankalaa. BMW 5-sarjassa, sekä edellisessä että uudessa generaatiossa ovat selkänojan kallistus sekä korkeussäätö aina sähköisiä ja portaattomia. Insigniassa ja 9-5:ssa näyttää olevan identtiset mekanismit ja säädöt penkeissä, istuimet ovat rungoltaan ilmeisesti samoja ja erona lähinnä erilaiset kankaat ja tikkaukset, niskatuen muoto myös hieman erilainen. Penkin etureunan säätökahva tuntui kankealta.
Sitten muita huomioita:
- Ulkonäkö hämää, ei tunnu 5m autolta, itse asiassa vanha 9-5 näyttää aivan yhtä isolta.
- Esittelyauto oli tummanharmaa, jotenkin masentava väri, uskon esim. mustan, valkoisen, punaisen tai hopean näyttävän paremmalta.
- Ovet sulkeutuvat ja avautuvat jämäkästi, kumitiivisteet sulkevat kaikki ovien ulkoraot, vähentäen suhinoita ja lisäksi välit pysyvät puhtaina.
- Sisällä kuskin paikalla on hyvä istua, penkit ovat erittäin hyvät
- Ratti on turhan ohut ja olivat muutenkin voineet laittaa ratin ja viikset uusiksi, ne ovat 100% samat kuin Insigniassa, kuin on myös valokytkin ja muutama muukin vipstaaki.
- Keskikonsolin napit hieman sekavat mutta niihin tottuu, pyöritettävistä säätimistä puuttuu bemarimainen jämäkkyys ja tarkkuus, esim. lämpötilansäätimissä tuntuu hieman kumimaisia löysiä pykäliä, tuntuma on pehmeä (samoin viikset).
- Mielestäni kaukana premiumista on keskikonsolin vihreä näyttö. Ei vedä vertoja BMW 5:n värinäytölle, ei edes Audi A4:n perusvärinäytölle. Asia tulisi korjata pikaisesti. Kokoa lisää ja värit mukaan. Itse asiassa Insigniassa on lähes sama näyttö, värinä siinä puna-oranssi. Myös perusradiot ilmeisesti identtiset Insigniassa ja 9-5:ssa ja radioasetusten formaatti identtinen näytöissä.
- Sitten mielenkiintoiset takatilat. Olen alle 180 cm ja minulla oli päätilaa riittävästi, tosin pitkäselkäisenä kaljun ja katon väliin sopi juuri ja juuri sormet, rakoa n. 1,5 cm. Vertasin saman tien vastaavaa tilaa bemarin 5-sarjaan (E60) sekä uuteen MB E-sarjaan, niissä tilaa tuplasti, eli noin 3-4 cm. Insignia 5-ovisessa oli pää katossa jo kiinni. Eli 9-5:n pääätila on varmaankin nafti sellaiselle 185 cm ylöspäin normivartalolle. Jalkatilaa oli reippaasti, enemmän kuin olen hetkeen nähnyt missään autossa. Istuinmukavuus todella loistava.
- Outo piirre oli se, että takaoven verhoilu natisi sitä lievästi painettaessa esim. avattaessa ovea, ei kyllä saisi… Keskikonsoli takana tuli varsin pitkälle, esteettisesti voisi olla hieman lyhyempi.
- Tavaratilat ihan ok, farkku on sitten enemmän tilaa tarvitseville. Lastausaukko on pienehkö verrattaessa esim. uuteen E-sarjaan. Tila on keskeltä hieman kapea ja luukun saranoiden kotelot verottavat leveyttä. Ilmeisesti taka-akseliston takia lattiassa on kohouma pyörien välissä, eli lattia ei ole tasainen. E-sarjaan verrattuna tila on selvästi korkeampi.
- Bensatankin luukku tuntui vähän heppoiselta, tehty ilmeisesti muovista, 5-sarjaan (E60) jykevä luukku taas aivan eri tuntuinen.
- Konepellin alla siisti ja järjestelmällinen näky, useassa tarrassa luki GM.
Tässä todella kriittisesti tarkasteltuna omat havaintoni. Mielestäni nyt kun hinnat ovat yli A6:n ja lähes uuden 5-sarjan tasolla, täytyy laatutason ja viimeistelyn olla huippua.
Sitten kun pääsee vielä tekemään koeajon voi sanoa lopullisen arvion. Ajettavuutta on kehuttu, samoin mukavuutta sekä alhaista melutasoa. Koneet varsinkin automaatilla eivät ole päästöiltään pienimmästä päästä (vrt. 5-sarja, esim. 520d automaatti farkku: yhdistetty139g/100km). Tällä alueella olisi hiottavaa.
Re: Uusi Saab 9-5
Ja vielä lisäisin näihin kaikkiin huomautuksen, että ovet ovat mielestäni erittäin paksut - olikohan yli 20 cm.
Ja tuohon Bemareiden moottoreiden ylivertaisuuteen en oikein jaksa uskoa. Onhan täällä puhuttu siitä, että useammin ne eivät täytä ilmoitettuja arvoja. Todella hienoja autoja kylläkin.
Ja tuohon Bemareiden moottoreiden ylivertaisuuteen en oikein jaksa uskoa. Onhan täällä puhuttu siitä, että useammin ne eivät täytä ilmoitettuja arvoja. Todella hienoja autoja kylläkin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Uusi Saab 9-5
Voisivat Saabillakin noita arvoja ilmoitella samalla tavalla. Harvaa ne CO2 päästöt kiinnostavat muuten kuin verotuksen kannalta...juhokare kirjoitti:Ja tuohon Bemareiden moottoreiden ylivertaisuuteen en oikein jaksa uskoa. Onhan täällä puhuttu siitä, että useammin ne eivät täytä ilmoitettuja arvoja. Todella hienoja autoja kylläkin.
#3834
-
- "Turbo"
- Viestit: 214
- Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49
Re: Uusi Saab 9-5
En usko, että valmistaja voi itse antaa viralliset EC CO2-arvot. Uusien mallien julkistamisen yhteydessä usein mainitaan epävirallisia alustavia arvoja jotka sitten myöhemmin tarkentuvat virallisiksi kun varsinainen myynti alkaa. Onko EU:ssa jokin virallinen taho, joka tarkistaa lopulliset CO2-arvot. Who knows...siiseli kirjoitti:Voisivat Saabillakin noita arvoja ilmoitella samalla tavalla. Harvaa ne CO2 päästöt kiinnostavat muuten kuin verotuksen kannalta...juhokare kirjoitti:Ja tuohon Bemareiden moottoreiden ylivertaisuuteen en oikein jaksa uskoa. Onhan täällä puhuttu siitä, että useammin ne eivät täytä ilmoitettuja arvoja. Todella hienoja autoja kylläkin.
Onhan BMW:een lukemat kyllä vakuuttavia ja erityisesti olen huomioinut juuri uuden 5-sarjan 8-loviset automaatit. Ainoastaan 520d:ssä automaatti lisäsi CO-arvoa 129 -> 137g, muissa malleissa CO2 jopa pienempi automaatissa. 9-5:n 6-lovinen automaatti lisää CO2-arvoa esim. 160hv dieselin yhteydessä: 139g -> 179g.
Re: Uusi Saab 9-5
Arvot mitataan EU-normien mukaan tutkimuslaitoksissa, joissa on pätevyys testi tehdä. Eli ne eivät ole tehtaiden itse ilmoittamia arvoja, vaan tietynlaisen simuloidun testiajon tulos. Testi tehdään tarkasti määritellyissä olosuhteissa ilmankosteutta ja -painetta myöden.SportySedan kirjoitti:
En usko, että valmistaja voi itse antaa viralliset EC CO2-arvot. Uusien mallien julkistamisen yhteydessä usein mainitaan epävirallisia alustavia arvoja jotka sitten myöhemmin tarkentuvat virallisiksi kun varsinainen myynti alkaa. Onko EU:ssa jokin virallinen taho, joka tarkistaa lopulliset CO2-arvot. Who knows...
-
- "Turbo"
- Viestit: 214
- Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49
Re: Uusi Saab 9-5
Jep, tarkoitan mm. laadukkuuden tunnetta. Ja olen eri mieltä kanssasi viimeistelyn tasosta. Kuten Jan-Åke itsekin sanoo, mittapuuna kaikessa on ollut Audi A6 ja tiedämme kyllä mikä siinä on laadun tunne. Ja jos hinta on A6/ uusi 5-sarja hollilla, niin myynnin kanssa voi olla vaikeuksia ellei taso ole kohdallaan. En jaksa uskoa, että me nykyiset Saabistit yksin pidämme firman pystyssä. Siihen tarvitaan myös uusia asiakkaita. Edelleen kisa tulee olemaan kovaa, täysin uusi A6 on markkinoilla vuoden vaihteessa ja uusi 5-sarja Sedan ja Touring (syksyllä) ovat kivikovia kilpailijoita. Myös Mercedes E-sarja on juuri uusiutunut.9-5T kirjoitti:Saabistina minun mielestäni Saabin "laatutason"(tarkoittanet laadukkuuden tunnetta yms.) ja viimeistelyn ei tarvitse olla verrattavissa mihinkään edes hinnasta riippumatta. Vielä vähemmän minua kiinnostaa päästöt suhteessa muihin autoihin.SportySedan kirjoitti: Mielestäni nyt kun hinnat ovat yli A6:n ja lähes uuden 5-sarjan tasolla, täytyy laatutason ja viimeistelyn olla huippua.
Koneet varsinkin automaatilla eivät ole päästöiltään pienimmästä päästä (vrt. 5-sarja, esim. 520d automaatti farkku: yhdistetty139g/100km). Tällä alueella olisi hiottavaa.
Nyt meillä on pitkästä aikaa uusi iso Saab joka on minusta hieno asia ja olen todella tyytyväinen vaikka se ei olekkaan mailman paras auto.
Päästöistä sen verran, että sen merkitys myyntiargumenttina tulee kasvamaan. Suomessakin on nähty merkkejä miten päästöperustainen verotus vaikuttaa myyntiin. Siksi myös Saabin päästöt tulee olla parhaiden kilpailijoiden tasolla, mieluummin alle. Kilpailukyky paranee kun päästöt eivät turhaan nosta auton hintaa. Uskon että Saabilta on tulossa selvää parannusta jo lähiaikoina päästöpuolelle. Myös se Euroopan Investointipankin iso laina Saabille myönnettiin nimenomaan ympäristöystävällisyyden kehittämisprojekteihin.
Tottakai tyytyväinen tulee olla, että uusi 9-5 on vihdoin kaupoissa, mielenkiintoista on syksyn mittaan nähdä miten auto menestyy koeajoissa, vertailuissa ym. testeissä.