Uusi Saab 9-5

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja ristos »

Moi vaan!
Minä olen 500km ajellut tuolla uudella autolla. Enpä voi tässä vaiheessa autoa kyllä moittia, siinä on erittäin paljon autoa minun tarpeisiini.

Kyllä kyydin hiljaisuus, "saabimainen" vakaus ajossa ovat päällimäisinä tuntemuksina. Olen tänään ajellut tuossa Jyväskylän kaupungissa ja sen ympäristössä hyvin vaihtelevilla teillä. Olen täälainen lähes sadan kilon "keijukainen" ja olen löytänyt oikein hyvän ja leppoisan ajoasennon oikein helposti.

Ajoltaan tuo dieseli vaikuttaa mukavammalta kuin aiemman 9-3 kolmosen toiminta. Tuo ero tulee parhaiden tuossa liikkeelle lähdön sitkeänä vetona. Enkä ainakaan tänään kenekään jalkoihin jäänyt.

Huomenna sitten siirryn hieman pitemälle reitille ja käyn tapaamassa Kainuun "potkijoita" Kajaanin ABC:llä.

Terveisin Risto Suikkari
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

VectorKombi9-5-02 kirjoitti:Ei paljon kiitosta satele autocar.co.uk koeajossa :x . Klick
Tässä hieman perusteellisemmat arviot videokoosteen takaa

http://www.autocar.co.uk/CarReviews/Roa ... SE/252413/

Aiemmin palstalla ammattitaidostaan kehuttu What Car antoi saman arvosanan omassa arviossaan http://www.whatcar.com/car-reviews/saab ... ry/25877-2

Top Gearkin on ehtinyt päivittää sivuille pienen koeajoraportin Ruotsissa tehdyn ensikoeajon pohjalta http://www.topgear.com/uk/saab/9-5/road-test/driven

Kovin yhtenäisiä arvioita brittitoimittajat antavat ja kehuvat kitsaasti. Lisäksi se, että kolmessa tapauksessa neuvotaan unohtamaan 9-5 ja hankkimaan Superb koska on se on heidän mielestään ulkonäköä lukuun ottamatta parempi auto, on hiukan huolestuttavaa. Tähtäin oli kuitenkin Audissa ja nyt toimittajat ovat testiajojen perusteella kuitenkin asettaneet verrokit paljon alemmas.

Insigniaa samat lehdet ovat kuitenkin kehuneet luokassaan, joten pitäisikö tässä vetää sellainen johtopäätös, ettei autoa ole sittenkään osattu/ehditty/ollut varaa tai mahdollista kehittää riittävästi, jotta se vastaisi ylemmän luokan haasteeseen?
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Kielimiehille; mitä yksityiskohtia noissa moitittiin?
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

Tri-Lo kirjoitti:
Komppaaja kirjoitti:Saabistit osaa lehtivertailuistakin valkata rusinat pullasta.... :lol:
Mitä sä osaat? Ei ainakaan tuoda keskusteluun mitään hyödyllistä joten miksei voi olla hiljaa?

Säälittävää puuhaa.
Ja saab-lasien läpi katsominenko ei sitten säälittävää ole ? Minusta se on erittäin säälittävää.... :lol:
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Fred Scuttle kirjoitti:Kielimiehille; mitä yksityiskohtia noissa moitittiin?
Sisustuksen laaduntunteen puutetta, ajo-ominaisuuksia ja suorituskykyä.
Komppaaja kirjoitti: Ja saab-lasien läpi katsominenko ei sitten säälittävää ole ? Minusta se on erittäin säälittävää.... :lol:
Minkäs lasien läpi itse katselet maailmaa, Kekkosenko? :lol:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja core2 »

Puhelimen välityksellä saatua "väliaika raporttia nimimerkiltä ristos" tällä hetkellä jo yli 700 kilsaa ajettu NG 9-5 on toiminut paremmin kuin mikään kello konsanaan. Oletan, että on parempi jos hän itse tekee sen raportoinnin kunhan kerkiää, mutta sen verran kuitenkin, että hän mainitsee: auto on parempi ja hiljaisempi ajettava kuin mikään hänen aiemmista saab'eistansa, oli sitten kyseessä vanha tai uusi asfaltti alla, hän sanoi.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
fatal
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja fatal »

Teme100 kirjoitti:Insigniaa samat lehdet ovat kuitenkin kehuneet luokassaan, joten pitäisikö tässä vetää sellainen johtopäätös, ettei autoa ole sittenkään osattu/ehditty/ollut varaa tai mahdollista kehittää riittävästi, jotta se vastaisi ylemmän luokan haasteeseen?
Käypä itse koeajamassa kyseinen kapistus ja mieti sitten kannattaako noista brittien tuumauksista kauheasti välittää vai ei. Jostain syystä niemenomaan britit ei oo siitä tykänneet, saarihöperyys varmaan iskenyt kun se muille tuntuu kyllä kelpaavan.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
fatal
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja fatal »

Pieni lisäys, onhan tietty muistettava se, että 9-5:sen ääripäät ovat aikalailla erilaiset. 9-3:sten välillä esimerkiksi ei käytännössä ole muuta eroa kuin se, että kuinka jäykät jouset ja iskarit sinne on lyöty alle ja niitäkin on lähinnä kahta eri vaihtoehtoa. Jarrujen koossa on myös eroja.

9-5:sessa on kolme toisistaan aika paljon poikkeavaa alustaratkaisua joista tuo ns. huonoin vaihtoehto on ollut se mitä nuo britit ovat pääasiassa ajaneet, ts. 158/160hp diisselin alusta. Itse koeajamassani 2.0T vectorissa ei ollut alustassa kyllä kauheasti moitittavaa, sen lisäksi on vieläkin ns. parempi alusta olemassa joka on tarjolla 2.8T aeroon. Vectoriin ja Aeroon taitaa molempiin vielä saada lisäoptiona tuon adaptiivisen alustavaihtoehdon - loppuajatukseni asian suhteen on että 9-5:sen karvalakkiversio siis ilmeisesti on joidenkin mielestä joiltain osin huonompi kuin superppi... mitä sitten? Kullakin on mielipiteensä ja siksi toisekseen, toisten mielipiteet haisee. Jos hinta on rajoite (kuten yleensä), ostan silti mieluummin käytetyn Saabin kuin uuden Superbin, olkoot britit ihan mitä mieltä tahansa.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja core2 »

fatal kirjoitti: ostan silti mieluummin käytetyn Saabin kuin uuden Superbin, olkoot britit ihan mitä mieltä tahansa.
Tiedäthän sen kuinka konservatiiveja "roistoritannialaiset" siis britit ovat.
Esim. jos hänen portillaan on tolppa pystyssä ja hän törmää siihen kerran niin hän tekee sen joka kerta vastaisuudessakin, eivät siis muuta mitään eivätkä tee mitään asian hyväksi. :wink:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja lk »

fatal kirjoitti:9-5:sessa on kolme toisistaan aika paljon poikkeavaa alustaratkaisua joista tuo ns. huonoin vaihtoehto on ollut se mitä nuo britit ovat pääasiassa ajaneet, ts. 158/160hp diisselin alusta. Itse koeajamassani 2.0T vectorissa ei ollut alustassa kyllä kauheasti moitittavaa, sen lisäksi on vieläkin ns. parempi alusta olemassa joka on tarjolla 2.8T aeroon. Vectoriin ja Aeroon taitaa molempiin vielä saada lisäoptiona tuon adaptiivisen alustavaihtoehdon - loppuajatukseni asian suhteen on että 9-5:sen karvalakkiversio siis ilmeisesti on joidenkin mielestä joiltain osin huonompi kuin superppi... mitä sitten? Kullakin on mielipiteensä ja siksi toisekseen, toisten mielipiteet haisee. Jos hinta on rajoite (kuten yleensä), ostan silti mieluummin käytetyn Saabin kuin uuden Superbin, olkoot britit ihan mitä mieltä tahansa.
Dieselissä on ainakin ruottalaisten esitteen mukaan vakiona sportti-alusta...
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Kielimiehille; mitä yksityiskohtia noissa moitittiin?
Taitaa lähinnä olla koeajetun dieselin ei-urheilullisuus(mutta eipä ole kovin janoinenkaan).
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja ristos »

Poijat!
Minä tässä jatkan tätä konkreettista koeajoa Suomen maantiellä. Tavallisena autoilijana tarvitsen tavalliset maantiellä liikkujan tarpeet. Turvallisen, taloudellisen ja miellyttävän matkantekemisen ominaisuudet. Ne tuntuu tässä uudessa autossa olevan. Tämän päivan lähes 400km taival kertoi, että dieselissä oleva hydraulinen ohjaustehostin on tosiaan hyvin tunnokas ja miellyttävä ajossa. Oikein hyvä! :D
Matkanteko jatkuu edelleen hyvin hiljaisena, etten sanoisi hämmästyttävän äänettömänä. Se sallii hyvästä musiikista nauttimisen.

Olette tällä palstalla kovasti puhuneet noista muista autoista? Asiahan taitaa olla tuon vanhan sananlaskun mukainen; Toinen tykkää äidistä ja toinen äidin tyttärestä.
Siis, jos Saab ei tunnu hyvältä ja itselle sopivalta, niin onneksi täällä voi hankkia muunkin auton.

En tiedä kuinka paljon nuo koeajajat ajattelevat meidän tavallisten todellisia tarpeita ja kuinka tavallisia ajureita nuo niin moneen hyvään tottuneet koeajajat noissa lehdissä ovat? Ovat varmasti erinomaisia ammatimiehiä ja -naisia alallaan. Joskus vaan tuntuu, että miten nuo jutut oikeasti meistä tavallisia auton käyttäjiä palvelevat.

Minä nyt ainakin olen oikein tyytyväinen autooni näin kolmannen ajopäivän jälkeen.

Terveisin Risto Suikkari (Matkalla pohjoiseen) :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Arcer
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Kannattaa käydä koeajamassa NG9-5 ja noita muita brittiläisten niin ylistämiä autoja esim. vaikkapa skoda ja verrata arvosteluihin. Mahtaakohan 9-5:n jälkeen tehdä mieli superbin rattiin... Myös niin mahtavasta BMW500 löytyy yllättäviä piirteitä suomen hyväkuntoisilla teillä.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja jariha »

Tässäpä hieman erilainen näkökulma uuteen ysiviitoseen. Risto tarjosi minulle upean kokemuksen, kun pääsin näkemään hänen autonsa ja vieläpä heittämään sillä pienen lenkin. En osaa verrata sitä muihin, mutta on se vaan uljas ja upea. Ja ajossa kevyt ja helppo...

http://www.tarzani.com/jarin_saabit/index.php?topic=158

Kuva
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
fatal
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja fatal »

jariha kirjoitti: En osaa verrata sitä muihin, mutta on se vaan uljas ja upea. Ja ajossa kevyt ja helppo...

http://www.tarzani.com/jarin_saabit/index.php?topic=158
Kappas, hyviä kuvia olet saanut aikaiseksi ja ainakin noissa kuvissa se näyttää itseasiassa yllättävän hyvältä mustanakin vaikka kaiken aikaa on haiskahtanut siltä että puhtaan valkoinen on paras väri kyseiselle autolle...
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
Vastaa Viestiin