Koeajoja??

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Niinpä. TM alkoi tehdä valomittauksia joskus 90-luvun taitteessa (muistaakseni). Joskus -92 (tai lähimain) TM koeajoi OG900 cabrion ja päätti testata valot, koska satkun valoja ei oltu vielä aiemmin testattu. Tuloksena oli muistaakseni parhaat valot, mitä olivat siihen asti mitanneet. Mielestäni myös NG900 sai kehuvia kommentteja valoistaan -olisiko ollut lähivalojen kuvio tosin kärjestään vähän kapeampi, kuin OG:ssa. Samoin muistan, että vuonna -97 oli jälleen uudessa Saabissa parhaat valot, mitä koskaan oli testattu -koeajossa tuolloin tietysti 9-5. Taisi ulottua valokuvio kaukovaloilla johonkin lähemmäs 300 metriä. Ja omakohtaisen kokemuksena voin mainita kaverini kommentit, kun ajelimme viime talvena tupliksella joskus iltamyöhään. Kovasti kehui valoja, eikä kuulemma uudehkon Passatinsa valoja kehtaa verratakaan niihin.

p.s. edellämainitut TM-testit ovat muistikuvien varassa. Ehkäpä jollain on nämäkin lehdet hyvin arkistoituna, jolloin voipi asian tarkistaa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
SportySedan
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja SportySedan »

VKe kirjoitti:
VKe kirjoitti:No ny on minullakin sit NG koeajossa :) ...
Joo, meidän komitean kommentit:
* takakontin kannen saranaratktaisu on vissiin 50-luvulta ?
*
Niin 'perinteiset' saranat ovat palanneet takaisin, eikä pelkästään Saabiin vaan ovat myös uudessa Mersu E:ssä, BMW 5-sarjassa ja monessa muussa.

Sinänsä nämä perinteiset saranat eivät mielestäni aiheuta mitään ongelmaa, ne menevät koteloon -> eivät murskaa tavaroita. Iso etu noihin poistuneisiin pumppuvirityksiin on siinä, että nämä perinteiset saranat antavat takaluukulle huomattavsti hienostuneemman ja mukavamman liikkeen avattaessa ja myös suljettaessa ne toimivat miellyttävämmin.
cab95
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 15:03

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja cab95 »

Marko A kirjoitti:Joo. Tarkoitin uusia.
Ei ainakaan viirusilmä og femmas ole hyvät valot,ja jos siinä on samat pitkät mitkä on näis xenon valois apupitkinä niin apua.Itsel kokemus myös 00vm femman halogeeneista ja ne oli loistavat varsinkin ne pitkät oli tosi hyvät.Toki oli kyl ns ++ polttimoilla ja belgian tuonti niin valot iskussa.Eikä nää viirun xenonit mitenkään huiput ole,hyvät kyllä.
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Eikä noissa SS:n lähivaloissakaan ole kehumista, etenkin silloin kun jännite lampun kannalla on 11.8V.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kylläpä sai valojuttuni virkeän keskustelun, etten sanoisi väittelyn aikaan! :D Summa summarum: Kyllä se niin on, että Saabin valot ovat mielestäni läpi auton lyhyen historian aina kuuluneet hyviin tai erinomaisiin valoihin. Pilkkuja voi viilailla mielin määrin jos se asiaa parantaa. :wink:

Nyt lienen kuitenkin se henkilö, vielä hetken, joka on eniten täällä ajanut näillä uusilla valoilla. Nämä ovat erinomaiset valot. Käykää itse kokeilemassa!

Ei kuulu kyllä ihan aiheeeseen,mutta ihmettelen tässä samalla?
Kyllähän taksit tietysti paljon yössä ajavat, mutta olisi varmaan syytä kuitenkin näin julkisesti olla kehuskelematta noilla km-määrillä. Tai jos tuo työmäärä on jossakin pikkukaupungissa tuollainen kuin näissä jutuissa kerrotaan, niin onpa muuttunut melkoiseksi rahasammoksi!? Kuskejakin on varmaan jo leegio töissä?

Terveisin
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

9-5T kirjoitti:Muistaakseni TM mittasi matalakeulan valot aika huonoiksi.
Aika jännä kun omasta mielestä matalakeulatonnarin valot ovat olleet oikeinkin hyvät. No ennemmin luotan omiin kokemuksiin kuin lehden testeihin.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Minun nykykilometrini ovat kyllä sinun kilometreihisi minimaalisia, se siitä.
Kilometrilukemani ovat kertoneet omista pienistä kokemuksistani autojen ja nyt tämän pikkumustan ratissa.
Uskon kyllä, että viisaana taksiautoilijana ihan oikeasti ymmärsit asian oikein. En jatka enää tätä keskustelua aiheesta.

Muutenkin pikkumustan koeajojakso lienee nyt päättynyt, koska autohan on jo vanha, :D

Terveisin
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

9-5T kirjoitti: Mitä salaista kilometreissä voisi olla, oli ne sitten tulleet työ tai yksityisajossa. Minä en perusta mielipidettäni valoista olemattomaan kokemukseen vaan vasta erillaiset kelit ja kilometrit kertoo totuuden onko valot hyvät. Esim. xenoneissa on ongelma manuaalisen korkeussäädön puute joka pilaa tehokkaat valot määrätyillä keleillä kuten sumu ja lumisade. Monista valoista tosin huomaa hetkessä niiden olevan surkeat.
Taksissa valoja pääsee kunnolla vertailemaan lähinnä kuljettajat, jotka ajavat monilla eri isännillä. Isäntänä voi rehellisesti sanoa, että mahdoton ruveta vertaamaan senhetkisiä uusia autoja keskenään, kun ei aja muilla kuin omallaan. Mutta en epäile hetkeäkään etteikö saabissa kunnon valot ole, tuskin siinä olisikaan ollut varaa tehdä ns. töppäystä.
Ps. on ne skeidassakin hyvät.... 8)
cab95
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 15:03

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja cab95 »

Sais olla xenoneis mahdollisuus säätää valoja halutessaan alaspäin.Mut toki mones nykyautos nuo säätyvät xenonit onneksi nopeuden ja kääntymistoiminnon kans paikkaa osan puutteista.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Mitenkähän sitä ennen oikein tultiinkaan toimeen, kun ei voinut säätää ja sen jälkeen vähän ruuvimeisselillä ja jakarilla. Onneksi oli kuitenkin nuo V4-Saabit! :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja VKe »

9-5T kirjoitti: kun ajaa yössä 1000km
...kuinka monessa yössä...???
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Niinpä niin?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

9-5T kirjoitti:
ristos kirjoitti:Mitenkähän sitä ennen oikein tultiinkaan toimeen, kun ei voinut säätää ja sen jälkeen vähän ruuvimeisselillä ja jakarilla. Onneksi oli kuitenkin nuo V4-Saabit! :wink:
Niin huoja valoja ei lumisateen vuoksi tarvinnut säätää alemmas.
En tiedä saitko jo autoa ajaa kun 96: H4:set tulivat liikenteeseen, kun tuollaisen lausunnon päästät? 96:n H4-valojen aikaan sai todellakin parempia etsiä.

Uudessakaupungissa tieto tuntuu niin täydelliseltä asiassa kuin asiassa, ihailen tuota yletöntä itsevarmuutta- 8O
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

9-5T kirjoitti:
t.t.j kirjoitti:
9-5T kirjoitti:Muistaakseni TM mittasi matalakeulan valot aika huonoiksi.
Aika jännä kun omasta mielestä matalakeulatonnarin valot ovat olleet oikeinkin hyvät. No ennemmin luotan omiin kokemuksiin kuin lehden testeihin.
Meillä lienee erillaiset käsitykset hyvistä valoista tai erillaiset vaatimukset. Testeillä ei ole merkitystä vain valot ratkaisee.
Muutaman kerran olen ajanut sellaisella autolla jossa oli hyvät valot :D

Toinen oli kokonais pituudeltaan yli 20m pitkä ja toinen oli kilpaauto.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja aero »

kalle37 kirjoitti:Muutaman kerran olen ajanut sellaisella autolla jossa oli hyvät valot :D

Toinen oli kokonais pituudeltaan yli 20m pitkä ja toinen oli kilpaauto.
Kummatkaan valot ei lienny katulaillisia. :roll:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin