Uusi Saab 9-5

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja hz81 »

ristos kirjoitti:Olen muuten nyt päätynyt siihen, että tämä pikkumusta saa alleen 225/55R17 Contin kitkat. Tähän päädyin ajotarpeitteni, edellisen 9-3 TidS:n hyvien kokemusten perusteella. Vanteiksi laitatan tämän Vectorin alkuperäisen vannetyypin.

Kohta auto saa myös Webaston ja kuraläpät ainakin etupyörin taakse. Näillä eväillä kohti kylmempiä kelejä.
Toivon vielä, että tuota auton pissapojan suihkujärjestelmää tutkitaan ja ainakin kokeillaan erilaisia suuttimia. Perästä kuuluu!

Terveisin Risto Suikkari
Eikö näissä ole enää vakiona eberiä?
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja ristos »

Uuden 9-5 lämmitysjärjestelmässä ei ole Eberiä tai Webastoa vakiona. Tämän lämmityslaitteen lisänä ovat sellaiset sähköpatruunaat, joiden pitäisi tehostaa tuon lämmityslaitteen annin niin, että heti kohta käynnistyksen jälkeen tulee lämmintä. Tämä lienee nyt sitä uutta aikaa, mikä on vallalla myös muissakin merkeissä. En osaa vielä yhtään arvioida, miten toimiva tuo sitten on. Nyt tällä viikolla on ollut muutamia pakkasaamuja (-2, -4) ja ainakin tälloin auton lämpiäminen sekä huurteenpoisto ovat toimineet ihan ok.

Oma näkemykseni on, että 9-3:n dieseleissä oleva lämmitysjärjestelmä on yksi parhaista, mitä markkinoilta vakiona löytyy. Itse sain tuota hyvää käyttää kaksi talvea ja kyllä oli hyvin toimiva ja huoleton. Eberin käyttö manuaalina tai Sidin kautta oli todella helppoa ja omassani ei koko aikana ollut mitään ongelmia. Täällä foorumilla tuntuu esiintyvän toisenlaisiakin kertomuksia. Minä olin siihen hyvin tyytyväinen.

En ainakaan tänä päivänä usko tämän pikkumustan toimivan yhtä hyvin, vaikka tähän tuo Webasto asennetaakin. Kyllä tällä varmasti pärjää, mutta epäilen ettei se pärjää tuolle upealle 9-3:n lämmitysjärjestelmälle, mikä tuon Ferrari-dieselin oheen on laitettu. :wink:

Terveisin Risto Suikkari
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja ristos »

[quote="ristos"]Uuden 9-5 lämmitysjärjestelmässä ei ole Eberiä tai Webastoa vakiona. Tämän lämmityslaitteen lisänä ovat sellaiset sähköpatruunaat, joiden pitäisi tehostaa tuon lämmityslaitteen annin niin, että heti kohta käynnistyksen jälkeen tulee lämmintä.

Hei!

Kuten tuossa yllä kirjoittelin tuosta lämppäristä, niin en aiemmin ole siihen kiinnittänyt huomiotani. Mutta tänä aamuna lähtiessäni tuonne aamusumuun huomasin, että vajaan kilometrin ajon jälkeen lämppäri puhalisi jo hyvin lämmintä ilmaa cabiiniin. Siis tästä voinee päätellä, että nuo sähköpatruunat tuottavat sisälämmitykseen todella nopeasti lämpimän ilman, vaikka kone ei vielä ole lämminnytkään. Mielenkiintoista, mitä kylmät kelit tuonevat tullessaan?

Terveisin Risto Suikkari
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja core2 »

Olin tänään rattailemassa laina vectorilla, ja kotia tullessani tyrkkäsin parkkiruutuun sammutin, suljin kuskin oven ja avasin takaoven ottaakseni takkini, kun olin sulkenut takaovenkin ja vilkaisin auton sisään niin huomasin, että mittareissa paloi osa valoista muun muassa nopeus mittarin ympyrä ja käsijarruvalo vaikken ollut sitä päälle laittanut, tulet sammuivat kuitenkin puolen minuutin sisällä.

Tein vielä testin ennenkuin lukitsin, avasin siis takaoven uudestaan ja näin kävi, että valot syttyivät muutamaksi hetkeksi.

Perhana vieköön, palauttaessani vectorin kysyin pojilta mistä moinen niin kukaan ei ollut saanut mitään tietoa tästä.

Siksi kysynkin Ristolta ja muiltakin jotka ovat uudella ysifemmalla kurvailleet ovatko he huomanneet saman ilmiön.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja ristos »

Minulla ei ole ollut mitään normaalista poikkeavaa. Tänään tuli mittariin lukemat 7392km ja oikein hyvin on toiminut. Edelleen ainoa asia, joka ei tunnu hyvältä on tuo pissapojan toiminta? Mutta eiköhän siihenkin jotain vielä keksitä. :wink:

Terveisin Risto Suikkari
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja core2 »

Olihan se pakko soittaa ja udella moisista valoista, sain selitykseksi tämän, se on saabin uusi tapa kuulemma kertoa, että "olen hereillä" ( "jag är vaken" "i'm awake") niin oudolta ku se tuntuukin niin se on vain yksinkertainen finessi.
Turha tai ei siitä saa viisaat väitellä, mun mielestäni ihan ok, kun sai tietää mikä se oli. Mika muisteli et sen voi myös sulkea.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Tuossa käytiin faijan kanssa koeistumassa... "valitettavan pieni auto saatu venytettyä isoihin mittoihin". Päätila edessä ei todellakaan riittänyt meidän pituisille (190cm), myös poispääsy etupenkiltä tuotti vaikeuksia, pää ei meinaa vanhemmalla ihmisellä enää taipua 45° kulmaan. Samoin takana pääntilat huonot (tämä nyt ei hirveästi yllättänyt). Insigniassa oli itseasiassa samaa ongelmaa etupenkillä poispääsyn suhteen.
Lähimuistin mukaan ensimmäinen auto jossa mulla ottaa hiukset/pää apparinpaikalla kattoon
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

huomasitko katsoa oliko penkki säädetty naisille sopivaan korkeuteen eli ihan ylä asentoon.oleelinen asia kun ala asennossa yleensä ovat 5-10cm alempana.
itse ajoin laakkosella samanlaisen penki ylä asennossa ja lähes sai ajaa takapenkiltä.
säädin kyllä penkin itselle mahdollisen mukavaksi ja sen myös sain säätöihin.
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

veini siekkinen kirjoitti:huomasitko katsoa oliko penkki säädetty naisille sopivaan korkeuteen eli ihan ylä asentoon.oleelinen asia kun ala asennossa yleensä ovat 5-10cm alempana.
itse ajoin laakkosella samanlaisen penki ylä asennossa ja lähes sai ajaa takapenkiltä.
säädin kyllä penkin itselle mahdollisen mukavaksi ja sen myös sain säätöihin.
Et kai sä mua aivan maalaisena pirä? :lol:
Penkin säädin ala-asentoon, samoin teki faija kuskin paikalla (käsisäätöset, lieni Linear tid4)
Sivulta myös katon reuna tuli todella lähelle päätä, suht tukevaa tavaraa vrt tonnarin vastaava. Itse en kuskin paikkaa kokeillut tällä erää, jos siinä mahtuis hiukan paremmin. Pituutta tosiaan löytyy se 190cm, selkä ei ole kovin pitkä. Istuma-asento suht pysty (vrt 160cm pitkät bemu- ja sierra-kuskit joiden lippis näkyy jostain takasivulasin keskivaiheilta). Faijalla taas selkä pidempi, hän on enemmän tottunut siihen että hiukset katossa. Hänelle tosiaan tuotti pois pääsy vaikeuksia tuon katon reunan takia, sama homma oli Insigniassa (Faijan sanoja lainatakseni: automyyjä tänne et hän pääsee pois täältä)
Ei oo tullut viimeaikoina ihan älyttömästi istuttua muita uutuuksia vastaavasta kokoluokasta, tiedä vaikka niissäkin olisi samaa "vikaa". Mutta esim Alffan 159:n kuskinpaikalle ja pois faija pääsi ilman ihmettelyjä.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja ristos »

"Money for nothing" kirjoitti
Penkin säädin ala-asentoon, samoin teki faija kuskin paikalla (käsisäätöset, lieni Linear tid4)
Sivulta myös katon reuna tuli todella lähelle päätä, suht tukevaa tavaraa vrt tonnarin vastaava. Itse en kuskin paikkaa kokeillut tällä erää, jos siinä mahtuis hiukan paremmin. Pituutta tosiaan löytyy se 190cm, selkä ei ole kovin pitkä. Istuma-asento suht pysty (vrt 160cm pitkät bemu- ja sierra-kuskit joiden lippis näkyy jostain takasivulasin keskivaiheilta). Faijalla taas selkä pidempi, hän on enemmän tottunut siihen että hiukset katossa. Hänelle tosiaan tuotti pois pääsy vaikeuksia tuon katon reunan takia, sama homma oli Insigniassa (Faijan sanoja lainatakseni: automyyjä tänne et hän pääsee pois täältä)
Ei oo tullut viimeaikoina ihan älyttömästi istuttua muita uutuuksia vastaavasta kokoluokasta, tiedä vaikka niissäkin olisi samaa "vikaa". Mutta esim Alffan 159:n kuskinpaikalle ja pois faija pääsi ilman ihmettelyjä.[/quote]

Näin se vaan on, että me ollaan erilaisia. Minulla on kolme poikaa, joista kaksi on tosin vain 189 cm pitkiä ja se kolmas on tälläinen tumppi kuin isänsä 183 cm. Kun nää minun 135 kg:n ja 110 kg:n 189 cm:n keijukaiset istatahtivat tuon "pikkumustan" etupenkeille, niin ei valittaneet mahtumistaan millään lailla. Pääsivät kyllä pois, mutta vastenmielisesti, koska olisivat kumpikin mielellään iskältä pikkumustan vieneet!!! :D

Näin se myös on, että vaikka tämä Saab nyt kasvoikin isojen autojen kokoluokkaan, on meidän nöyrästi hyväksyttävä silti tämän auton pienuus toisille. Heille löytyy varmasti joku riittävän kookas auto, mutta sitten varmaaan joutuu valisemaan toisen automerkin. :wink:

Terveisin
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

georgahti kirjoitti:(ja juopot, jotka pohtii sopiiko airamin viinikaappi nätisti (käden ulottuville luonnollisesti) oogee femmaan..)
Ootko kattonu liikaa pimp my rideä? :)
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja ristos »

[quote="georgahti"]onhan miehille omat kenkä- ja vaatekauppansa-/merkkinsäkin?

vain pygmit ajaa saabilla. tai tuulen nussimat vinkuheinät, kuten mimmi ja hessu.

Niinpä niin, ja tietysti pygmien lisäksi ajavat kaikki pojan jolkit ja tälläiset vanhat ukonkäppänät! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2625
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Onneksi olen jäänyt kitukasvuiseksi vain 189 senttiseksi tumpiksi niin mahtuu vaivatta uuteen Saabiin ja jalatkin saa ihan suoriksi kuskin pukilla. Ulos tulokaan ei tuottanut vaikeuksia vyötärölle kertyneistä lisäkiloistakaan huolimatta :lol: . Kiitos Ristolle kokeilumahdollisuudesta :D
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Juxu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 12:04
Paikkakunta: Kouvola

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Juxu »

Money For Nothing kirjoitti:Tuossa käytiin faijan kanssa koeistumassa... "valitettavan pieni auto saatu venytettyä isoihin mittoihin". Päätila edessä ei todellakaan riittänyt meidän pituisille (190cm), myös poispääsy etupenkiltä tuotti vaikeuksia, pää ei meinaa vanhemmalla ihmisellä enää taipua 45° kulmaan. Samoin takana pääntilat huonot (tämä nyt ei hirveästi yllättänyt). Insigniassa oli itseasiassa samaa ongelmaa etupenkillä poispääsyn suhteen.
Lähimuistin mukaan ensimmäinen auto jossa mulla ottaa hiukset/pää apparinpaikalla kattoon
Itsellä pituutta 195cm, enkä huomannut mitään vaikeutta etupenkille sisään mennessä / ulos tullessa. Edessä istuessani pääntilaa oli suorastaan ruhtinaallisesti, eikä penkkiäkään tarvinnut hilata takimmaiseen asentoon. Takapenkille menossa pää meinasi kolahtaa kattoon ja istuessa pää oli katossa.
900C 4d -89
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Juxu kirjoitti:Itsellä pituutta 195cm, enkä huomannut mitään vaikeutta etupenkille sisään mennessä / ulos tullessa. Edessä istuessani pääntilaa oli suorastaan ruhtinaallisesti, eikä penkkiäkään tarvinnut hilata takimmaiseen asentoon. Takapenkille menossa pää meinasi kolahtaa kattoon ja istuessa pää oli katossa.
Itse 194cm ja samanlaiset kokemukset. Edessä tila riitti joka suuntaan mainiosti eikä penkkikään tainnut olla alimmassa asennossa. Takana sittten oli kuula katossa ja ulos näki vain kumartumalla. Pitäisi olla korkeussäätö takapenkilläkin...
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Vastaa Viestiin