Uusi Saab 9-5
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2625
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Uusi Saab 9-5
Risto on oikeessa! Kyllä nyt pitäisi unohtaa jo tää 18v ja 300000km ja rapiat auto vähäksi aikaa. Sori ei voinut kiusaukselleen mitään
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Re: Uusi Saab 9-5
Noniin, mennäänpäs taas asiaan. Ihme on nimittäin tapahtunut. On julkaistu 9-5 koeajo, jossa ei sanallakaan mainittu Opelin alustaa tai perustuu Insigniaan.
Forum24 - Saabin lippulaiva kaupoissa
Harmi vaan kun on Oulun alueella ilmestyvä ilmaislehti, niin ei pääse tilaamaan vuosikertaa tuon kunniaksi.
Forum24 - Saabin lippulaiva kaupoissa
Harmi vaan kun on Oulun alueella ilmestyvä ilmaislehti, niin ei pääse tilaamaan vuosikertaa tuon kunniaksi.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2625
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Uusi Saab 9-5
Ja ei tässä asiassa ole ollut missään vaiheessa mitään epäselvää. Uusi laitetaan välittömästi tilaukseen sinä päivänä kun lompakko on tarpeeksi paksu Se on sitten eri asia milloin sellainen päivä koittaa
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Re: Uusi Saab 9-5
Kelpaisko nää ruotsissa ilmestyvät maksulliset paikallis aviisit joissa tätä ei myöskään ole tehty.3J kirjoitti:Noniin, mennäänpäs taas asiaan. Ihme on nimittäin tapahtunut. On julkaistu 9-5 koeajo, jossa ei sanallakaan mainittu Opelin alustaa tai perustuu Insigniaan.
Harmi vaan kun on Oulun alueella ilmestyvä ilmaislehti, niin ei pääse tilaamaan vuosikertaa tuon kunniaksi.
Olen huomannut, että Opelin yhdistäminen paljon laihempaa täällä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Uusi Saab 9-5
Toisaalta, miksi sitä ei sitten saisi mainita sitä opel-yhteyttä ? Ei kai se autosta huonompaa tee, varsinkin kun se mainitsematta jättäminen ei poista sitä tosiasiaa että hyvinkin vahva yhteys on.
Toki siihen jankkaamiseen varmaan kyllästyy jos ei itse autoon keskitytä vaan sukujuuriin.
Toki siihen jankkaamiseen varmaan kyllästyy jos ei itse autoon keskitytä vaan sukujuuriin.
Re: Uusi Saab 9-5
Ei siinä minustakaan mitään pahaa ole jos sukulaissuhteet mainitaan kun niitä kuitenkin on. Ei se kyllä autoa pitäisi mitenkään huonontaa, mutta jostain syystä suomen autolehdistö on kyllä keskittynyt melko huolelliseen historian ja sukulaisuuksien ruotimiseen Saabista kirjoittaessaan.Komppaaja kirjoitti:Toisaalta, miksi sitä ei sitten saisi mainita sitä opel-yhteyttä ? Ei kai se autosta huonompaa tee, varsinkin kun se mainitsematta jättäminen ei poista sitä tosiasiaa että hyvinkin vahva yhteys on.
Toki siihen jankkaamiseen varmaan kyllästyy jos ei itse autoon keskitytä vaan sukujuuriin.
Koeajoteksteistä tahtoo olla noin kolmasosa pelkästään opel/gm-kuvioiden setvimistä itse auton käsittelyn jäädessä vähemmälle. Ensin kehutaan Saabin maineikasta historiaa, sitten kerrataan kuinka tuli talousvaikeuksia ja GM-pelasti kunnes "pilasi" koko homman. Sitten käsitellään vähän "ihmepelastumista", kerrotaan opel-yhteyksistä ja moititaan lopuksi kuinka auto on liikaa Opelin näköinen ja tuntoinen kun viikset ja rattikin on suoraa lainaa.
Nämä on häirinny ainakin itteäni eniten.
Kirjottelinkin tuosta tuonne yleiselle puolelle joku aika sitten ja laitoin pienen kuvankin missä on VAG-konersniosien käyttöä sen eri merkeissä. Kertaakaan en ole nähnyt esim Tuulilasi-lehden moitiskelevan jonkun VAG-auton katkaisimien ja viiksien yhtenevyyttä konsernin toiseen merkkiin. Saabin kohdalla tätä moitetta on kyllä muistettu jauhaa vaikka merkki oli osa GM-konsernia.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 0&start=45
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
-
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2010 09:26
Re: Uusi Saab 9-5
NG 9-5 muutokset/parannukset
Nyt kun noita autoja on väkästetty asiakkaille puolisen vuotta ja varmasti palautettakin tehtaalle on tullut niin onkohan kellään tietoa koska ja mitä muutoksia autoon tulee ?
Maaliskuussa esiteltävään "farkkuun" saa esitetekstien mukaan esim. mukautuvan/adaptiivisen vakionopeussäätimen ja todennäköisesti tuo paljon
keskustelua herättänyt "pintakovuusasiakin" laitetaan ruotuun.
Jos ostan esim. 2.0t perus aeron lipuu siinä euroja rajan taakse noin 30 000 € mutta
saa siinä suomen valtiontalouskin melkein saman summan kun lasketaan alvi
ja autovero jotka tekevät yhteensä hintalisää noin 70%.
Autoverohan on todellisuudessa k.o. autossa 36,6% jos se lasketaan kuten
alvikin ja muutkin hintalisät siitä hinnasta mihin vero lisätään eli tässä tapauksessa
tuohon alvilliseen hintaan.
On toi autovero matemaattisesti aika kusipäinen.
Nyt kun noita autoja on väkästetty asiakkaille puolisen vuotta ja varmasti palautettakin tehtaalle on tullut niin onkohan kellään tietoa koska ja mitä muutoksia autoon tulee ?
Maaliskuussa esiteltävään "farkkuun" saa esitetekstien mukaan esim. mukautuvan/adaptiivisen vakionopeussäätimen ja todennäköisesti tuo paljon
keskustelua herättänyt "pintakovuusasiakin" laitetaan ruotuun.
Jos ostan esim. 2.0t perus aeron lipuu siinä euroja rajan taakse noin 30 000 € mutta
saa siinä suomen valtiontalouskin melkein saman summan kun lasketaan alvi
ja autovero jotka tekevät yhteensä hintalisää noin 70%.
Autoverohan on todellisuudessa k.o. autossa 36,6% jos se lasketaan kuten
alvikin ja muutkin hintalisät siitä hinnasta mihin vero lisätään eli tässä tapauksessa
tuohon alvilliseen hintaan.
On toi autovero matemaattisesti aika kusipäinen.
Re: Uusi Saab 9-5
Jaa haha, tuotahan hehkuteltiin sedaniin tulevaksi jo julkaistessa, mutta jäi näköjään hehkutteluksi. :)teollisuus1 kirjoitti:Maaliskuussa esiteltävään "farkkuun" saa esitetekstien mukaan esim. mukautuvan/adaptiivisen vakionopeussäätimen...
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2010 09:26
Re: Uusi Saab 9-5
Viimeisen tiedon mukaan tuleekin vasta ja mahdollisesti v.2013.Tobbana kirjoitti:Jaa haha, tuotahan hehkuteltiin sedaniin tulevaksi jo julkaistessa, mutta jäi näköjään hehkutteluksi.teollisuus1 kirjoitti:Maaliskuussa esiteltävään "farkkuun" saa esitetekstien mukaan esim. mukautuvan/adaptiivisen vakionopeussäätimen...
-Sami
Re: Uusi Saab 9-5
Miksiköhän, sillä Insigniaan sen(aktiivivakkari) on saanut alusta saakka ja muutenkin se on jo ns. peruskauraa optiolistalla.
Britit muuten totesivat, että pintakovuus ei ole vähentynyt ainakaan heidän koeajoautoissaan, kiitos matalamman 18" renkaan. Eli olisi pitänyt tyytyä pehmeämpään alustaan aiempien 17" renkaiden kanssa, eikä ulosmitata saavutettua etua matalammilla renkailla.
Britit muuten totesivat, että pintakovuus ei ole vähentynyt ainakaan heidän koeajoautoissaan, kiitos matalamman 18" renkaan. Eli olisi pitänyt tyytyä pehmeämpään alustaan aiempien 17" renkaiden kanssa, eikä ulosmitata saavutettua etua matalammilla renkailla.
Re: Uusi Saab 9-5
Tämänkö takiako minä olenkin sitten saanutkin nauttia ajosta ilman "nypytyksiä" ja en ole osannut huomata tätä paljon esillä ollutta "pintakovuutta"?
Kun eilen olin taas tuolla tiellä lähes 400km ja yksi kaverini soitteli juuri yllä olevista aiheista. Piti oikein toimia hänen ohjeidensa mukaisesti tuolla 4-tiellä Pihtiputaan ja Kärsämäen välillä. Piti hidastella, jarrutella moottorilla, kiihdytellä, seurata vaihdelaatikon toimintaa ja moottortin ääntä jne. Huonolla tuloksella hänelle, ei ollut hänen kaipaamiaan "ongelmia".
Minun autossani oli syksyllä 17" kesärenkaat, Michelinit ja talvirengastuksena ajoin alussa vajaan kuukauden Hakkapeliitta7:lla ja sen jälkeen matka on edennyt 17" Continental kitkoilla. Jälkimmäiset ovat minun ajoihini selkeästi paremmat ja miellyttävämmät tiellä.
Olen edelleenkin autooni kokonaisuutena ja sen alustan toimintaan hyvin tyytyväinen. Ajoni ovat tavallisen autoilijan ajoja, joskin varmaan hieman runsaampaa. En harrasta kilvanajoa, enkä kaipaa kauheita kiihdytyskisoja. Tällä pärjää normaalikiikenteessä loistavasti eikä varmasti jää kenenkään jalkoihin.
Tämän 160hv tehoista ja sen puutteesta kuulee myös paljon puhetta. Oma näkemykseni on, että näillä tehoilla tavallinen autoilija pärjää hyvin. Jos Dieselinsä tukkoon ajaa, niin sitten saa tietysti siitä "nuhaisen" auton.
Jos Dieseliä ajelee iloiseti ja reippaasti ja antaa sille välillä kunnon kyytiä, eikä vain tuhnua ja nautiskele väännöistä, niin kyllä kone iloisesti vie. Omat autoni, tämä nykyinen ja edelliset dieselit, ovat kulkeneet oikein mukavasti enkä niitä "nokivasaroiksi" halua kutsua. Siis dieseliä on vietävä välillä reippaasti ja lopputulos on hyvä.
Pyrkikää tekemään tällä autolla matkaa ja koeajamaan pitempiä rupeamia. Uskon vahvasti, että uuden Saabin sielunelämä tulee aukeamaan paremmin ja tarvitsee uskotella ja luulla vähemmän.
Sitten vielä näistä erilaisista "hilavitkuttimista". Niitä tulee jatkuvasti uusia, niinkuin olemme huomanneet. Olen edelleen sitä mieltä, että eivät ne lopultakaan autoa tee. Jos autolla liikkuminen on noista kiinni, niin minusta tuntuu, että autoilun oikea tarkoitus melkein kadonnut. Minä olen lapsenlapsilleni tuohon nälkään ostellut noita Tekniikka-Legoja! Joskus tuntuu, että nykyisin autojenkin pitää olla sellaisia. Ja tuollainen tekee siitä vasta "hyvän" auton.
Kiitos jos jaksoitte lukea loppuun!
Kun eilen olin taas tuolla tiellä lähes 400km ja yksi kaverini soitteli juuri yllä olevista aiheista. Piti oikein toimia hänen ohjeidensa mukaisesti tuolla 4-tiellä Pihtiputaan ja Kärsämäen välillä. Piti hidastella, jarrutella moottorilla, kiihdytellä, seurata vaihdelaatikon toimintaa ja moottortin ääntä jne. Huonolla tuloksella hänelle, ei ollut hänen kaipaamiaan "ongelmia".
Minun autossani oli syksyllä 17" kesärenkaat, Michelinit ja talvirengastuksena ajoin alussa vajaan kuukauden Hakkapeliitta7:lla ja sen jälkeen matka on edennyt 17" Continental kitkoilla. Jälkimmäiset ovat minun ajoihini selkeästi paremmat ja miellyttävämmät tiellä.
Olen edelleenkin autooni kokonaisuutena ja sen alustan toimintaan hyvin tyytyväinen. Ajoni ovat tavallisen autoilijan ajoja, joskin varmaan hieman runsaampaa. En harrasta kilvanajoa, enkä kaipaa kauheita kiihdytyskisoja. Tällä pärjää normaalikiikenteessä loistavasti eikä varmasti jää kenenkään jalkoihin.
Tämän 160hv tehoista ja sen puutteesta kuulee myös paljon puhetta. Oma näkemykseni on, että näillä tehoilla tavallinen autoilija pärjää hyvin. Jos Dieselinsä tukkoon ajaa, niin sitten saa tietysti siitä "nuhaisen" auton.
Jos Dieseliä ajelee iloiseti ja reippaasti ja antaa sille välillä kunnon kyytiä, eikä vain tuhnua ja nautiskele väännöistä, niin kyllä kone iloisesti vie. Omat autoni, tämä nykyinen ja edelliset dieselit, ovat kulkeneet oikein mukavasti enkä niitä "nokivasaroiksi" halua kutsua. Siis dieseliä on vietävä välillä reippaasti ja lopputulos on hyvä.
Pyrkikää tekemään tällä autolla matkaa ja koeajamaan pitempiä rupeamia. Uskon vahvasti, että uuden Saabin sielunelämä tulee aukeamaan paremmin ja tarvitsee uskotella ja luulla vähemmän.
Sitten vielä näistä erilaisista "hilavitkuttimista". Niitä tulee jatkuvasti uusia, niinkuin olemme huomanneet. Olen edelleen sitä mieltä, että eivät ne lopultakaan autoa tee. Jos autolla liikkuminen on noista kiinni, niin minusta tuntuu, että autoilun oikea tarkoitus melkein kadonnut. Minä olen lapsenlapsilleni tuohon nälkään ostellut noita Tekniikka-Legoja! Joskus tuntuu, että nykyisin autojenkin pitää olla sellaisia. Ja tuollainen tekee siitä vasta "hyvän" auton.
Kiitos jos jaksoitte lukea loppuun!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Turbo"
- Viestit: 214
- Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49
Re: Uusi Saab 9-5
Saabin rekisteröinnit Suomessa/ tammikuu 2011:
9-3 / 9-5 / Yhteensä
====== 2010 =======
Heinäkuu....5.....0....5
Elokuu.......5.....6...11
Syyskuu....11....16...27
Lokakuu.....7....11...18
Marraskuu.16....19...35
Joulukuu...34.....8....42
====== 2011 =======
Tammikuu..44....9....53
Eli Suomen rekisterissä olisi nyt yhteensä 69 kpl NG 9-5:sta. Uusien business-hintojen vaikutus varmaankin alkaa näkyä viimeistään maaliskuussa..
9-3 / 9-5 / Yhteensä
====== 2010 =======
Heinäkuu....5.....0....5
Elokuu.......5.....6...11
Syyskuu....11....16...27
Lokakuu.....7....11...18
Marraskuu.16....19...35
Joulukuu...34.....8....42
====== 2011 =======
Tammikuu..44....9....53
Eli Suomen rekisterissä olisi nyt yhteensä 69 kpl NG 9-5:sta. Uusien business-hintojen vaikutus varmaankin alkaa näkyä viimeistään maaliskuussa..
Viimeksi muokannut SportySedan, Pe Helmi 04, 2011 15:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2010 09:26
Re: Uusi Saab 9-5
Niin vähissä noi uutukaiset on että voisi melkein puhua yksilöllisestä erikoisautosta joten ajattelin sitten minäkin kantaa korteni kekoon ja kävin tänään tekemässä sopparin 9-5 Aero 2.0T BP -mallista eli huhtikuulle pitäisi tulla vähintään yksiSportySedan kirjoitti:Saabin rekisteröinnit Suomessa/ tammikuu 2011:
9-3 / 9-5 / Yhteensä
====== 2010 =======
Heinäkuu....5.....0....5
Elokuu.......5.....6...11
Syyskuu....11....16...27
Lokakuu.....7....11...18
Marraskuu.16....19...35
Joulukuu...34.....8....42
====== 2011 =======
Tammikuu..44....9....53
Eli Suomen rekisterissä olisi nyt yhteensä 69 kpl NG 9-5:sta. Uusien business-hintojen vaikutus varmaankin alkaa näkyä viimeistään maaliskuussa..
ensirekisteröintimerkintä.