VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
keisari
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja keisari »

Jees. olen Seikkisen kanssa samaa mieltä...Jos halvalla haluaa ajaa ostaa polkupyörän.jos säältä suojaan haluaa osta corollan/punton.
jos haluaa nauttia ajamisesta tai kyydissä olemisesta,lämmöstä ym.ostaa tämmösen vähän paremman auton 9-5 auton niin saa myös keskustelua naapurin kanssa.

Minun Vectorini on omistannut vanhempi Herrasmies joka on siis TODELLA hoitanut autoaan AINA merkkiliikkeessä ja AINA merkkirenkaat jos pinta ollut 4 mm niin vaihtoon... Itse entisenä kalmakyydin - sekä ambulanssin kuskina valitsen edelleen Saabin sillä se todellisessa elämässä pelastaa ihmishenkiä. Sitten minua ei haittaa ollenkaan turbonvihellys ja Saabin oivallukset sekä ajo-ominaisuudet.
Jos itsellä siviliajoa on 10 tkm vuodessa niin siitä haluan nauttia, saati sitten että tietää että parempipuolisko on hyvissä käsissä saabissa jos sattuu jotain :D (itsellä työsuhde auto)
Ja nyt pihamme on entistä kauniimpi Vanha 900 aero ja 9-3 aero sai NG 9-5 kaveriksi.... :mrgreen:
Kiitos hyvästä keskustelusta
Keisari Porvoosta
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
MattiR
"Turbo"
Viestit: 269
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Täysin samaa mieltä Keisarin ja Siekkisen kanssa.

Elämäntapa ja harrastushan tämä Saabilla ajaminen on myös, hyvine ja huonoine puolineen. Harrastukset valitettavasti myös maksavat.

Siltä varalta että akun jännite NG 9-5:ssä laskee liian alas (ja tulee niitä foorumilla esillä olleita käynnistysongelmia) on tallin nurkassa uusi diesel-Volvon akku (minulla on kaikissa Saabeissa tuollainen ja myös siinä yhdessä Volvossa joka perheessä on, ko. akku on osoittautunut omissa käytännön testeissä ylivoimaiseksi - suosittelen kaikille) ja vara-avaimessa tuore patteri... Ja jos ei lähde sittenkään, lähdetään OG 9-5:llä, se kun lähtee varmasti käyntiin kelillä kuin kelillä ja vie yhtä varmasti ja turvallisesti myös perille :-)
Matti
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5382
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja VKe »

-
Viimeksi muokannut VKe, Ma Tammi 13, 2014 22:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä auto kannattaa aina ajallaan huollattaa ja sitten nauttia viattomasta matkasta! Näin se vaan on, ja ei muuksi muutu. :D

Niin, ja jos vielä käyttää tarvittaessa varaosina laatuosia!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
MattiR
"Turbo"
Viestit: 269
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Itse olen tehnyt esimerkiksi OG 95:sten kanssa siten, että olen pyrkinyt vaihtamaan kaikki kuluvaksi ja varmuudella jossain aika ennustettavasssa vaiheessa porsivaksi tiedettävät osat määräaikaishuolloissa jo ennen kuin osat ovat menneet rikki (esim. polttoainepumppu, jos sen vaihtaa 150 tkm ajettuna uuteen alkuperäiseen niin ei todennäköisesti petä tien päällä). Tällä tavalla tulee jossain määrin "ylimääräisiä" kustannuksia, mutta todennäköisesti myös huolettomampia kilometrejä.

Tuo NG 95 onkin sitten vähän hankalampi tapaus autokannan ollessa pieni, siksi olisikin hyvä että itse kukin raportoisi vaikka täällä foorumilla mitä vikoja on tullut esille, mitä ovat olleet diagnoosit ja miten on korjattu.
Matti
Toivo.kesseli
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: To Maalis 22, 2012 22:28

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja Toivo.kesseli »

MattiR kirjoitti:Itse olen tehnyt esimerkiksi OG 95:sten kanssa siten, että olen pyrkinyt vaihtamaan kaikki kuluvaksi ja varmuudella jossain aika ennustettavasssa vaiheessa porsivaksi tiedettävät osat määräaikaishuolloissa jo ennen kuin osat ovat menneet rikki (esim. polttoainepumppu, jos sen vaihtaa 150 tkm ajettuna uuteen alkuperäiseen niin ei todennäköisesti petä tien päällä). Tällä tavalla tulee jossain määrin "ylimääräisiä" kustannuksia, mutta todennäköisesti myös huolettomampia kilometrejä.

Tuo NG 95 onkin sitten vähän hankalampi tapaus autokannan ollessa pieni, siksi olisikin hyvä että itse kukin raportoisi vaikka täällä foorumilla mitä vikoja on tullut esille, mitä ovat olleet diagnoosit ja miten on korjattu.
Idea on tosi hyvä, koska itse kannatan myös ennakoivaa huoltoa.

Mä voin aloittaa ja siirtäkää viisaammat tää vaikka omaan ketjuun jos näätte tarpeelliseksi.

Auto 9-5 aero 2.0 ttid 190 xwd vm 2011
Hankittaessa mittarissa noin 35 tkm (2012)
Vuodessa kertyy noin 20 tkm
Normaalien huoltojen ja väliöljyjen vaihdon lisäksi:

- Eberin asennus
- Kuskin penkinlämmitin --- vikaantunut
- Peruutustutkan anturi --- vikaantunut
- Hehkutulpan vaihto(tulpassa anturitietoja?) --- auton nykiminen
- Kauko-ohjaimien pattereiden vaihto ---varmuus toimenpide
- Tuulilasin vaihto --- Kiveniskemät + pakkanen
- Apulaitehihnan vaihtaminen --- hihnan vinkuminen
- Jarrupalojen herkistys --- jarrupalojen mahd. jumiutuminen/varmuustoimenpide ennen ensimmäistä katsastusta
- takaroiskeläppien asennus --- varmuustoimenpide anturivikojen yms. estämiseksi

Tämän hetkinen historia aiemmasta voi Sauli kertoa, koska on hänen vanha työsuhdeauto
Viimeksi muokannut Toivo.kesseli, La Tammi 11, 2014 11:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Arcer
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Toivo.kesseli kirjoitti:- Hehkutulpan vaihto(tulpassa anturitietoja?) --- auton nykiminen
Hehkutulpassa on myös paineanturi. Tutustuin aiheeseen kun yhdelta anturilta oli paineenmittauksenvikakoodi, mutta se on pysynyt poissa liittimen irrottamisella ja takaskiinnilaittamiselle:
Kauluksessa on 3 kontaktia ja päässä yksi, taisi olla maa, 2 paineanturille ja 1 hehkulle:
http://www.beru.com/download/produkte/f ... psg_en.pdf

Jarruja pitää välillä herkistellä motarilla kunnon jarrutuksilla.
Yksi parkkitutkan anturinkin tullu vaihdettua, Opel varaosamyyjiltä saa sopuhintaan
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Toivo.kesseli
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: To Maalis 22, 2012 22:28

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja Toivo.kesseli »

Arcer kirjoitti:
Toivo.kesseli kirjoitti:- Hehkutulpan vaihto(tulpassa anturitietoja?) --- auton nykiminen
Hehkutulpassa on myös paineanturi. Tutustuin aiheeseen kun yhdelta anturilta oli paineenmittauksenvikakoodi, mutta se on pysynyt poissa liittimen irrottamisella ja takaskiinnilaittamiselle:
Kauluksessa on 3 kontaktia ja päässä yksi, taisi olla maa, 2 paineanturille ja 1 hehkulle:
http://www.beru.com/download/produkte/f ... psg_en.pdf

Jarruja pitää välillä herkistellä motarilla kunnon jarrutuksilla.
Yksi parkkitutkan anturinkin tullu vaihdettua, Opel varaosamyyjiltä saa sopuhintaan
Mulla oikeanpuolen palat meni jumiin, ettei jarrutukset auttanut. Ilmeisesti nää kelit kerää likaa sinne. Jarrusatulan purku, palat irti, putsaus, palojen hionta ja rasvaa ja kasaan.

Miten parkkitutkan anturin vaihto. Onnistuuko helposti itse.

Hehkutulpan liittimen irroitus. Tuleeko jotain ongelmia ajotietokoneen kanssa(onnistuuko omassa tallissa ilman mitään laitteita)
Arcer
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Reunimmaisen anturin vaihto ainakin on helppoa, keskimmäisiä ei oo tullu koetettua. Anturinhan joutuu maalaamaan auton variseksi.

irrottelin noita hehkun johtoja akku kiinni eikä tullu mitään ongelmia.
paineanturivikakoodit (paineenvaihtelu liian suuri) taitaa olla aika yleisiä, googlauksen ja marmoritiskin juttujen mukaan. Mulla pysyny vikakoodit poissa liitoksia nitkuttelemassa.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
MattiR
"Turbo"
Viestit: 269
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Nyt on pari viikkoa kokemuksia takana. Kaikkia hienouksia en ole vielä opetellut käyttämään. Yksi kysymys olisi teille NG-ysivitosilla ajaville:

Autossa on Infotainment-järjestelmä ja Harman Kardon stereot. Onko vika vai ominaisuus, että radio menee kiinni auto sammutettaessa (eli käynnistettäessä radio pitää avata vaikka se olisi ollut päällä kun auto sammutettiin)? Tai onko tämä asia jonka voi konfiguroida systeemiin?

Niin ja itse auto on kyllä mahtava vekotin. Ainoa pikkumiinus tulee 18-tuumaisten nastarenkaitten suurehkosta äänestä (rengaskoko 235/45 18") joka tietysti korostuu muuten hiljaisessa autossa. 17-tuumaisilla kitkoilla auto oli suorastaan aavemaisen hiljainen, mutta laitoin kuitenkin nastarenkaat pysähtymisen varmistamiseksi myös jääkeleillä, muutoinhan tuolla nelivetoisella pärjäisi loistavasti kitkoilla.
Matti
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä talviajoa "pikkumustalla" korkojen kera ei unohda koskaan! :wink: Ajon hiljaisuus lisäsi vain tuota nautintoa, nauttikaa Te ketkä voitte NG 95:sen talviominaisuuksista!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Toivo.kesseli
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: To Maalis 22, 2012 22:28

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja Toivo.kesseli »

MattiR kirjoitti:Nyt on pari viikkoa kokemuksia takana. Kaikkia hienouksia en ole vielä opetellut käyttämään. Yksi kysymys olisi teille NG-ysivitosilla ajaville:

Autossa on Infotainment-järjestelmä ja Harman Kardon stereot. Onko vika vai ominaisuus, että radio menee kiinni auto sammutettaessa (eli käynnistettäessä radio pitää avata vaikka se olisi ollut päällä kun auto sammutettiin)? Tai onko tämä asia jonka voi konfiguroida systeemiin?

Niin ja itse auto on kyllä mahtava vekotin. Ainoa pikkumiinus tulee 18-tuumaisten nastarenkaitten suurehkosta äänestä (rengaskoko 235/45 18") joka tietysti korostuu muuten hiljaisessa autossa. 17-tuumaisilla kitkoilla auto oli suorastaan aavemaisen hiljainen, mutta laitoin kuitenkin nastarenkaat pysähtymisen varmistamiseksi myös jääkeleillä, muutoinhan tuolla nelivetoisella pärjäisi loistavasti kitkoilla.
Mulla ainakin pysyy radio päällä, jos se on ollut auton sammutettaessa.

Nelivedosta oma huomio, kun kitkoilla ajellut, että luistoon lähtiessä jäisissä paikoissa auto pitää hyvin suuntansa ja ei ali, eikä yliohjaudu. Haldex 4 + eLSD ja tietysti ajonhallinta toimii hyvin.

Tosi liukkaissa paikoissa tai yhdistettynä kovaan tuuleen saattaa aiheutta hämmennystä, kun jotain tapahtuu jolloin ei täysin tuntumaa tiehen, mutta voiman lisäyksellä palaa samantien ladulle.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja core2 »

Toivo.kesseli kirjoitti: Mulla ainakin pysyy radio päällä, jos se on ollut auton sammutettaessa.
Jos en nyt ihan pieleen muista niin radion pitäisi toistaa noin 30 min. koneen sammutuksen jälkeen, tämä voi olla kuitenkin malleista riippuvainen.
Tätä sekoittaa esimerkiksi avaimeton systeemi.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
MattiR
"Turbo"
Viestit: 269
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Minulla taitaa toimia juuri noin kuin Core2 sanoi, aikaa tosin en osaa sanoa varmaksi. Nopeasti matkaa jatkettaessa radio tosiaan jatkaa siitä mihin jäi, mutta esimerkiksi aamulla tallista lähtiessä radio pitää panna päälle.

Tuo avaimeton systeemi on kyllä sinänsä todella fiksu, toivottavasti ei mene heti kohta rikki...autossa on suorastaan pelottavan paljon kaikkia elektroniikkahienouksia jotka myös toimivat loistavasti näin tuoreena, toivottavasti noista ei sitten tule huolta ja murhetta matkan varrella. OG ysivitosen jälkeen tuntuu joka tapauksessa kuin olisi siirtynyt avaruusaikaan.

Mistähän sen muuten saisi selville onko autossa tuo sähköinen "lukkoperä"? Minulla auto kyllä reippaasti lähdettäessä sutaisee liukkaalla toista takapyörää ja sen ehtii tuntea myös ahterissa. Auto palaa toki ruotuun ja linjaan hyvin nopeasti kun elektroniikka ottaa homman hoitoonsa. Mutta kaiken kaikkiaan vetopitohan on liikkeelle lähtiessä loistava.
Matti
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja peinu »

Minulla lähtee aina radio päälle käynnistettäessä, jos on ollut päällä sammutettaessa.

Talvirengastukseksi valitsin 17" Gislaved Nord Frost 100, mitä testeissä kehuivat hiljaisimmiksi. Nyt on kokeilut päälle oiketten ilmanpaineden löytämiseksi. Liian vähän niin perä seilaa ja ajo epävakaata. Liian paljon, niin alkaa ääni käymään kovemmaksi. Reiluun sataseen asti on kyllä sen verran hiljaista, että ei paremmasta väliä.

Ensi kesä varmaan 19" renkailla. Pitää katsoa miten pitkään kestävät. Myyntimiehen kilsoilla saattaa kierros mennä aika nopsaan. Pitää kattoa sitten pitääkö nöyrtyä 17" tai muuhun pappakokoon ihan rengaskulujen ja äänten takia. Tai sitten vaan kärsitään lompakossa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin