Koeajoja??

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
lannoite
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Marras 15, 2003 14:56
Paikkakunta: Kauhava

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja lannoite »

Minulle tulee edelleen TL mutta tilauksen lopettaminen kävi taas mielessä kun luin testin uudesta 9-5:sta. Koko ajan Opel-paskanjauhantaa niinkuin se olisi ihmiskunnan suurin synti. Ja taustoista puhutaan Saab-juttujen yhteydessä aivan liikaa eikä paneuduta itse tuotteeseen.
Saab 9-3 2.0t SC A
Kyllähän kaikki Saabistit jotenkin on häiriintyneitä.
#1854
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Tuulilasi mainostaa itseään Suomen ainoana autolehtenä, mutta kyllä TM:n autojutut ovat ammattilaistasoa, mitä ei voi Tuulilasin jutuista sanoa. Tapio Ketonen on mielestäni pätevä, mutta eipä juuri muut. Kelkka- ja mönkijätesteissä Tm:n kannattaisi ottaa testaajaksi ko.koneiden ammattikäyttäjiäkin.
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Meinasin jo ostaa uuden Tuulilasin irtonumerona, mutta lehden kannen yläreunassa komeileva teksti "Odotettu Saab 9-5: liiaksi Opelin makuinen?" alko sylettämään ja jätin läpyskän hyllyyn. Eikö kanteen juuri mitään muuta keksitty? Tuossa haiskahtaa niin vahva ennakkoasenne (ja asennevamma) joka pitää tuoda jo lehtiyhyllyssä kansitekstin avulla sellaistenkin tietoisuuteen jotka eivät itse lehteä ja juttua vaivaudu lukemaan.

Kritiikkiä saa ja pitää julkaista ja esim. tuorein TM onnistui siinä omasta mielestäni kohtalaisen hyvin tuomalla esiin puutteita samoin kuin hyviksi todettuja ominaisuuksia ilman, että olisi takertunut ensimäisessä kappaleessa esitettyyn Opel-yhteyteen. Taitolaji tuokin. Lisäksi monet muut tahot ovat todenneet että vaikka sukulaissuhde Opeliin onkin vahva, niin sitä ei itse autosta juurikaan huomaa (ellei sitten väkisin halua huomata).

Minua myös ihmetyttää tuo Tuulilasin mainosrivi "Suomen ainoa autolehti". Mikäs sitten vaikkapa Moottori on? Samalla lailla senkin saa lehtihyllystä ostaa ja taitaa lehdellä olla ikää vasta jotain 85 vuotta. Harmi että TM:ssä on kaikkea muutakin autojen lisäksi, muutenhan sitäkin voisi kutsua autolehdeksi...
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moikka Saabistit, katsokaapas uudesta TM:stä uuden diesel 9-5:sen kulutuslukemia

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Se, että Opel jutut nostetaan ensimmäisenä esille, on pelkkää naljailua. Ja jos siinä on jutun pääaines, on toimittava jotain naurettavan ja säälittävän rajamailta. Ammattitaidosta saati ylpeydestä ole hajuakaan.

Täytyy kuitenkin muistaa, että myös Insignia on todella loistava auto ja siitä myös kertoo valinta vuoden autoksi. Pakko nostaa esille myös se, että miksei jokaista Audi juttua aleta itkemällä siitä kuinka paljon yhteistä pirssillä on Volkkarin kanssa?

Sapettaa todella tuo tuulilasin "arvio". Kriittinen saa, ja pitääkin olla. Negatiivisista asioista saa valittaa. Mutta tyhjänpäiväinen lapsellisuus on turhaa. Se on tosin TL.n suunta ollut jo pidempään. Jutut on menneet jopa Autobildin alapuolelle sisällössään.
Ei toki kaikki jutut, mutta iso osa on pelkkää mainoslehtisten kertausta ja pari omaa nasevaa mielipidettä.

TM:n testi on juuri sellainen jossa nousee asiat esille. Liekö ensimmäinen Saab, jossa moitteita tulee käytännön jutuista ja positiivinen palaute lähinnä designista?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
cab95
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 15:03

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja cab95 »

Alkaa tuo huulilasi jo itseäkin sylettää,siis ollaan niin asiantuntijoita.Ostetaan 99vm fiat marea farkku noin kolmel tonnil.Siis holhoukseen tuollaisen päätöksen tekijä 8) .Ja uudes subarun kestotestin loppuarvostelus ei juuri moitita 30tkm matkal huoltokulut(siis vain huolto)on 860e :!: siis kaksi huoltoa siinä matkal
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Huvittavinta on että se "surkeuden surkeus" Insignia valittiin vuoden autoksi 2009.
http://www.caroftheyear.org/previous-wi ... 009_1/coty
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Marko A »

TuuSaR kirjoitti:Huvittavinta on että se "surkeuden surkeus" Insignia valittiin vuoden autoksi 2009.
http://www.caroftheyear.org/previous-wi ... 009_1/coty

Mainittu jo tuola yllä :mrgreen:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

9-5T kirjoitti:Näin moottori kertoo itsestään
Suomen ensimmäinen autolehti
Moottori on autolehti, joka tarjoaa Autoliiton jäsenlehtenä tuhdin annoksen tietoa ja vinkkejä autouutuuksista, automatkailusta ja liikenteestä. Moottori on Suomen ensimmäinen autolehti. Moottori on ilmestynyt vuodesta 1925 lähtien ja Kynämiehessä lehteä on tehty vuodesta 1997 asti. Moottori on Aikakauslehtien liiton jäsen.
Joo, kyllähän tuo Moottori on tuttu kun Autoliiton jäsenenä se on minulle kotia kannettu vuosikausia. Pointti olikin että jos Tuulilasi on ainoa autolehti ja Moottori ensimmäinen autolehti niin silloinhan toinen on väärässä kun molempia edelleen julkaistaan.

Ja jotta ei ihan ohi topicin mene, niin Moottori julkaisi joku numero sitten kohtuullisen positiivissävytteisen jutun uudesta 9-5:sta.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

TuuSaR kirjoitti:Huvittavinta on että se "surkeuden surkeus" Insignia valittiin vuoden autoksi 2009.
http://www.caroftheyear.org/previous-wi ... 009_1/coty
Toki keskiluokan autolla vaatimustaso on eri kuin isojen premium-luokan.

Samalla tavalla Octavia voi olla kova luu luokassaan, mutta A4:sen saappaisiin siitä ei ole.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja JKen »

Teme100 kirjoitti:
TuuSaR kirjoitti:Huvittavinta on että se "surkeuden surkeus" Insignia valittiin vuoden autoksi 2009.
http://www.caroftheyear.org/previous-wi ... 009_1/coty
Toki keskiluokan autolla vaatimustaso on eri kuin isojen premium-luokan.

Samalla tavalla Octavia voi olla kova luu luokassaan, mutta A4:sen saappaisiin siitä ei ole.
OT: Mikä on premium-luokka ?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
lannoite
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Marras 15, 2003 14:56
Paikkakunta: Kauhava

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja lannoite »

Joo, ja loogisuuden nimissä Volvo-jutut pitäisi aloittaa itkemällä Ford-sukuisuudesta. Tuosta Opelista tehdään väen väkisin vääntämällä riippakivi Saabille etenkin juuri TL.n toimesta.
Saab 9-3 2.0t SC A
Kyllähän kaikki Saabistit jotenkin on häiriintyneitä.
#1854
tmr97
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Touko 10, 2008 10:17

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja tmr97 »

Olen pitkään tilannut TL:ää. 9-5:n testi oli tekstiltään kummallinen. Siinä on tekstissä hyvin negatiivinen fiilis, mutta sitten kunkin otsikon viimeiseesä koontikappaleessa ihan asiallinen sävy. Todella voimakasta Opel-linjausta ihmettelen, koska ei missään Opelissa ole edes samaa alustan versiota. Insignia on pienempi, esim lyhyempi akseliväli. Sukuisuus on olemassa, mutta mitä pahaa siinä on.

Ihmetystä herättää epätasapuolisuus. Ei TL korosta, että farkku Passat on suurennettu farkku Golf/octavia ja miksi siitä pitäisi maksaa 10k€ enemmän samalla koneella. Oikeasti Passatissa kun on tästä johtuen sama ongelmakin kuin golfissa, eli rengasmelu. Kuitenkaan passatissa ei ole kunnolla tilaa viidelle ja tavaratilakin samaa kokoluokkaa. Ei siis mitään syytä maksaa 10k€ lisää. Ennen vanhaan (=3B/3BG) passat oli sentään laatuauto, eli sama kuin A6! Saman ajan golf IV on pikkuauto 3BG:hen verrattuna.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllähän tuo jatkuva Opel-vertailu tietysti hieman ihmetyttää? On tietysti muistettava, että Opel automerkkinä Euroopassa aina valmistunut hyviä ja joskus ihan erinomaisia autoja. Nyt on ollut vain kovin epätrendikästä hyväksyä tosiasioita ja uskoa, että Opel valmistaa edelleen ihan laadukkaita autoja laajalla mallivalikoimalla.
Insignia valittiin 2009 Vuoden autoksi ja muistaakseni ei ole kauaa, kun oli sellainen 20 auton ratin vertailu, jonka parhaaksi ja toimivimmaksi ratiksi valittiin Insignian ratti. Siis jos tälläisen uuden Saabin kabiiniin laitetaan parhaaksi todettu ratti, niin onkohan valinta mennyt vikaan? Ajossa tuo ratti toimintoineen on kyllä hyvin miellyttävä ja käteen käypä toiminnoillaan.

Oletan, että ainakin TL:n testaajat ovat olleet enemmän kuin asenteellisia lausunnoissaan. Ja rehellisyyden nimissä voidaan esittää myös kysymys, kuin asenteellisia me Saabistit olemme? Täytyyhän meidän muistaa, että ei ainakaan minun mielestäni vielä sitä maailman parasta autoa kukaan ole tehnyt, ei edes Saab, vaikka kuinka toivoisimme.

Saab on kuitenkin meille monille hyvin sopiva ja käytössä omiin tarpeisiimme mukavasti vastaava turvallinen auto. Riemuitkaamme siitä, että niitä kuitenkin tehdään. :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

tmr97 kirjoitti:
Ihmetystä herättää epätasapuolisuus. Ei TL korosta, että farkku Passat on suurennettu farkku Golf/octavia ja miksi siitä pitäisi maksaa 10k€ enemmän samalla koneella. Oikeasti Passatissa kun on tästä johtuen sama ongelmakin kuin golfissa, eli rengasmelu. Kuitenkaan passatissa ei ole kunnolla tilaa viidelle ja tavaratilakin samaa kokoluokkaa. Ei siis mitään syytä maksaa 10k€ lisää. Ennen vanhaan (=3B/3BG) passat oli sentään laatuauto, eli sama kuin A6! Saman ajan golf IV on pikkuauto 3BG:hen verrattuna.
Pari kommenttia a) samalla koneella ja varustetasolla Passat maksaa n. 5ke enemmän golf.

b) Passatin takatilat ovat ihan reilusti suuremmat kuin Golfissa

ja c) tavaratilaakin on toistasataa litraa enemmän

Ihan looginen tilannehan tuossa on: maksat enemmän, saat enemmän. Eivät Passat ja Golf samaa tarjoa. Se, että onko joku halukas maksamaan 5ke siitä onkin toinen asia.
Vastaa Viestiin