Koeajoja??

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja VKe »

Juha96 kirjoitti:Koska Insignia tuli myyntiin ennen 9-5:ttä, on tietysti helppo sanoa, että Saabissa on Opelin osa, jos molemmista löytyy esim. samannäköinen vilkkuviiksi. Ihan noin yksioikoinen asia ei kuitenkaan välttämättä aina ole.
Se on justiinsa ja just noin. Tekis jopa mieli sanoa "valittelijoille" että so fucking what, erästä ex-toimaria lainaten...

Jos nyt noita osa- ja osakomplettilainauksia eri "konsernimallien" kesken alkaa listaamaan niin loputon siitä listasta tulee.

Ite huomasin ekaa kertaa tän nykyseen 9-3:n ovia avatessani että kas, ulkokahvat suoraan Vectrasta. Ei se minua haitannu eikä haittaa vieläkään, koska mainiosti toimivat edelleenkin. Ihan samaahan on tehty Jaappanissa tojon ja lexan suhteenkin...
Sininen Saab 9-3, '99
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja core2 »

VKe kirjoitti:
Juha96 kirjoitti:Koska Insignia tuli myyntiin ennen 9-5:ttä, on tietysti helppo sanoa, että Saabissa on Opelin osa, jos molemmista löytyy esim. samannäköinen vilkkuviiksi. Ihan noin yksioikoinen asia ei kuitenkaan välttämättä aina ole.
Se on justiinsa ja just noin. Tekis jopa mieli sanoa "valittelijoille" että so fucking what, erästä ex-toimaria lainaten...

Jos nyt noita osa- ja osakomplettilainauksia eri "konsernimallien" kesken alkaa listaamaan niin loputon siitä listasta tulee.

Ite huomasin ekaa kertaa tän nykyseen 9-3:n ovia avatessani että kas, ulkokahvat suoraan Vectrasta. Ei se minua haitannu eikä haittaa vieläkään, koska mainiosti toimivat edelleenkin. Ihan samaahan on tehty Jaappanissa tojon ja lexan suhteenkin...
Tähän sanottakoon vain tämä, että katsokaa pojat kuinka monta osaa löytyy saabista jotka myös löytyvät muista merkeistä esim. volvosta.

Ellei tätä systeemiä käytettäisi niin kuka hemmetti maksaisi nämä osien kehittelykustannukset, me kuluttajat kuten teemme nytkin, mutta jos kaikki automerkit antaisivat alihankkijoille ukaasin, emme halua osia joita löytyy muun merkkisistä autoista. Voi helvetti sitä hinnan nousua tämän jälkeen huh oikein pelottaa. :mrgreen:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

ristos kirjoitti:Tuo neliveto-juttu on kyllä helppo uskoa, kun muistelee tuota aienpaa neliveto-historiaa. Kuten joskus aiemmin Core2 on muistaakseni jo vihjaillutkin, että kun OG900 jälkeen GM tuli peliin mukaan ja Opel-pohjainen uusi NG900 tuli markkinoille.
Saabilla lienee ollut tai oli silloin neliveto NG900 valmis, mutta sitä ei saanut ottaa tuotantoon. Tämä siksi, että Opelilla piti olla se aikaisemmin. No, niihän se sitten taisi olla, oletettavasti Saabin miesten suunnittemana. Näin aiheesta kertoillaan ja myös se, että tuo mallikappale olisi edelleen tallessa?

Oli totta tai ei, niin mielenkiintoista. 8O
"lienee" on oikea sana, koska Opel Vectrasta esiteltiin 4wd-malli jo 1988 ja se tuli markkinoille 1989, eli ennen kuin GM osti osan Saabista ja ng900:n kehitys GM:n alaisuudessa alkoi.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja core2 »

Teme100 kirjoitti: "lienee" on oikea sana, koska Opel Vectrasta esiteltiin 4wd-malli jo 1988 ja se tuli markkinoille 1989, eli ennen kuin GM osti osan Saabista ja ng900:n kehitys GM:n alaisuudessa alkoi.
Se on samasta alustasta muunnettu alusta joka oli testissä saabissa Haldex versiona jo ennen kuin opelin vectra x4 joka oli kehitetty Steyr-Puchin kanssa tuli markkinoille, muistaakseni tätä alustaa oli myös testattu Calibrassa ennen Vectraa. Calibrahan tuli muistaakseni markkinoille saman aikaisesti kun tää Opelin nelivetokin.

Että me tulimme kuvaan silloin oli loogista koska olimme tehneet näyttely releitä saabille jo monia vuosia saabin alaisena, saabin nelivedon tuominen vuoden 1990 autonäyttelyyn kiellettiin juurikin GM:n tahdosta, näyttelyyn oli tarkoitus tehdä kaksi alustaa hydraulisesti vaihdettavilla koreilla tämä käsitti kaikki saabin sen aikaiset korimallit.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

core2 kirjoitti:
Teme100 kirjoitti: "lienee" on oikea sana, koska Opel Vectrasta esiteltiin 4wd-malli jo 1988 ja se tuli markkinoille 1989, eli ennen kuin GM osti osan Saabista ja ng900:n kehitys GM:n alaisuudessa alkoi.
Se on samasta alustasta muunnettu alusta joka oli testissä saabissa Haldex versiona jo ennen kuin opelin vectra x4 joka oli kehitetty Steyr-Puchin kanssa tuli markkinoille, muistaakseni tätä alustaa oli myös testattu Calibrassa ennen Vectraa. Calibrahan tuli muistaakseni markkinoille saman aikaisesti kun tää Opelin nelivetokin.

Että me tulimme kuvaan silloin oli loogista koska olimme tehneet näyttely releitä saabille jo monia vuosia saabin alaisena, saabin nelivedon tuominen vuoden 1990 autonäyttelyyn kiellettiin juurikin GM:n tahdosta, näyttelyyn oli tarkoitus tehdä kaksi alustaa hydraulisesti vaihdettavilla koreilla tämä käsitti kaikki saabin sen aikaiset korimallit.
Calibra on koria lukuun ottamatta sama auto kuin vectra, eli Vectran coupe muunnos ja mallit olivat luonnollisesti kehitetty rinta rinnan.

Mielenkiintoista, että haldex-monilevykytkintä on testattu Saabin toimesta jo 80-luvulla ja vuonna 1990 on ollut valmis näyttelykonsepti. Etenkin siitä syystä, että järjestelmän kehittäminen on Haldexin toimesta aloitettu vasta vuonna 1992.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja core2 »

Teme100 kirjoitti: Calibra on koria lukuun ottamatta sama auto kuin vectra, eli Vectran coupe muunnos ja mallit olivat luonnollisesti kehitetty rinta rinnan.

Mielenkiintoista, että haldex-monilevykytkintä on testattu Saabin toimesta jo 80-luvulla ja vuonna 1990 on ollut valmis näyttelykonsepti. Etenkin siitä syystä, että järjestelmän kehittäminen on Haldexin toimesta aloitettu vasta vuonna 1992.
Haldex aloitti jo vuonna 1985 näitten neliveto henkilöautojen suunnittelun, enkä ole muistaakseni missään sanonut "lamellikytkin", enkä myöskään, "Saabin toimesta" yhteistyössä kylläkin.
Jo niinkin aikaisin kuin 1973-74 oli haldeksilla sormensa tässä sopassa koskien nelivetoa, tämä yhteistyöntulos oli kuitenkin liian raskas ratkaisu joka painoi kardaanin kanssa noin 175 kiloa. Neliveto jonka kehitys alkoi niinkin aikaisin kuin 1960 kuitenkaan ei tarkoitettuna henkilöautoihin.
No oli miten oli niin nelivetosia löytyy myös saabilta nykyään vaikka GM ei näin halunnutkaan silloin!!!

Muuten me neljä kaveria, olimme ne ensimmäiset klapilla päähän lyödyt jotka saivat tiedon GM:n töppöilystä eli tästä kiellosta, olimme jo kerinneet tekemään platformin eli alustan tälle näyttely releelle.

EDIT:Lisäys en siis keskustele tästä diffistä jossa heillä on patentti vuodesta 1992. Siis tää elektronisesti ohjattu.
Viimeksi muokannut core2, Su Loka 24, 2010 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

core2 kirjoitti:
Teme100 kirjoitti: Calibra on koria lukuun ottamatta sama auto kuin vectra, eli Vectran coupe muunnos ja mallit olivat luonnollisesti kehitetty rinta rinnan.

Mielenkiintoista, että haldex-monilevykytkintä on testattu Saabin toimesta jo 80-luvulla ja vuonna 1990 on ollut valmis näyttelykonsepti. Etenkin siitä syystä, että järjestelmän kehittäminen on Haldexin toimesta aloitettu vasta vuonna 1992.
Haldex aloitti jo vuonna 1985 näitten neliveto henkilöautojen suunnittelun, enkä ole muistaakseni missään sanonut "lamellikytkin", enkä myöskään, "Saabin toimesta" yhteistyössä kylläkin.
Jo niinkin aikaisin kuin 1973-74 oli haldeksilla sormensa tässä sopassa koskien nelivetoa, tämä yhteistyöntulos oli kuitenkin liian raskas ratkaisu joka painoi kardaanin kanssa noin 175 kiloa. Neliveto jonka kehitys alkoi niinkin aikaisin kuin 1960 kuitenkaan ei tarkoitettuna henkilöautoihin.
No oli miten oli niin nelivetosia löytyy myös saabilta nykyään vaikka GM ei näin halunnutkaan silloin!!!

Muuten me neljä kaveria, olimme ne ensimmäiset klapilla päähän lyödyt jotka saivat tiedon GM:n töppöilystä eli tästä kiellosta, olimme jo kerinneet tekemään platformin eli alustan tälle näyttely releelle.
http://www.haldex.com/en/GLOBAL/About-H ... /Traction/

Mikä malli se Saabin vuoden 1990 nelivetokonsepti oli ja minkälainen sen voimansiirto ratkaisu oli? Kun se kerran perustui Opel Vectran/Calibran muunneltuun
alustaan mutta oli viskon sijaan varustettu haldexilla? Mitä se haldex tässä tapauksessa sitten tarkoittaakaan, kun ei kerran Haldex-kytkintä?

Se, että 90-luvun alussa ei enää haluttu rakentaa uutta nelivetoa, oli itse asiassa järkevä päätös. Jos muistat vielä sitä aikaa, niin 80-luvulla nelivedosta puhuttiin pakollisena varusteena tulevaisuuden autoissa. Nelivedon piti tulla kaikkiin autoihin ja käytännössä kaikki valmistajat sellaisen kehittivätkin, 3&5 bmw:t, audilla se kuului luonnollisesti joka mallistoon, mersulla W124-malliin, Porsche toi Carrera 4-mallin ja etenkin keskiluokan autoista tuli nelivetomallit. Toyota Carina&Corolla, Mazda 626, Honda Civic, PSA:n Peugeot 405 ja Citroen BX, Mitsubishi, jo mainittu Vectra jne.

Muutaman vuoden kuluttua 90-luvun alussa autotehtaat kuitenkin huomasivat oudon seikan: alemman keskiluokan/keskiluokan nelivedot eivät myyneet. Aiemmin kaavaillut siitä, että vähintään puolet myynnistä olisi nelivetoisia, olivat vääriä. Neliveto oli kallis, lisäsi polttoaineenkulutusta, monessa mallissa kavensi myös sisä- jatavaratilaa, se heikensi ajo-ominaisuuksia, vaatii lisääntynyttä huoltoa ja niin edelleen. Eivät keskiluokan autonostajat olleet valmiita vielä nelivedolla eikä neliveto sen aikaisella tekniikalla tavallisille ihmisille. Kytkettävä neliveto oli liian raaka ja tekninen ja sen aikaiset viskokytkimet liian hitaita kytkeytymään ja liian heikkoja mekaanisesti. Nelivetobuumi oli ohitse.

Moni autonvalmistaja tiputti seuraavan mallin tullessa markkinoille nelivedon pois mallistosta.

Lisäksi Vectran neliveto ei ollut saanut suitsutusta markkinoilla ja oli ja on vikaherkän laitteen maineessa. Itsekin sellaisella leikkineenä (Vectra 2000, hieno mittaristo muuten :D ) muistan kuinka ensin etupyörät sutivat vinhasta ja sitten vasta vetoa siirtyi taakse, joka teki auton kauniisti sanottuna mielenkiintoiseksi ajaa. Vasta elektronisesti ohjatun Haldexin ja sen kilpailijoiden tultua saataville 90-luvun lopussa, neliveto palasi isompiin mallistokokonaisuuksiin VAG:n johdolla.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No tämän autolehtimäisen katsauksen jälkeen voidaan todeta että "nelivetobuumi" oli samanlainen homma kuin "turbobuumi" vähän aiemmin. Kaikilla piti olla ja suurin osa toteutuksista oli puolivillaisia markkinointimielessä tehtyinä. Sitten palattiin taas tavanomaiseen harmaaseen massaan kun heikoilla toteutuksilla ei mennytkään tarpeeksi hyvin kaupaksi.

Nyt on turbo sitten palaamassa kovastikkin ja eiköhän nelivedon kanssa käy samoin. Onhan se aina vajaavetoista parempi jos on edes jotenkin asiallisesti toteutettu. Kulutusta kammoksuville voi sitten tehdä modernimmalla tekniikalla näitä ei-aitoja kytkeytyviä nelivetoja kuten haldex. Jatkuville nelikoille (ei pelkästään maastureille) on aina ollut ostajakuntansa joita ei niin paljoa kulutus tai hinnat-alkaen mallit kiinnosta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja core2 »

Teme100 kirjoitti: http://www.haldex.com/en/GLOBAL/About-H ... /Traction/

Mikä malli se Saabin vuoden 1990 nelivetokonsepti oli ja minkälainen sen voimansiirto ratkaisu oli? Kun se kerran perustui Opel Vectran/Calibran muunneltuun
alustaan mutta oli viskon sijaan varustettu haldexilla? Mitä se haldex tässä tapauksessa sitten tarkoittaakaan, kun ei kerran Haldex-kytkintä?
Tuo linkki on siihen josta heillä on patentti ja ovat kehittämässä siitä V-versiota.

Ei me kyselty oikeastaan juuri mitään, mutta meille selitettiin mistä releet tulivat ja mitä saab halusi niille tehtävän. Siinä taka-akselin möykyssä luki Haldex, kummassakin alustassa jotka olivat kuulemma alkujaan opelin ja muunnettu saabiin sopiviksi, mutta ehkä ne tuli muualta mene ja tiedä.
Minä taas en tiedä Opelista muuta kuin. että kaikki tai ainakin melkein kaikki haukkuu sitä, ja että romun kemiallinen merkintä on O-P-E-L. :wink:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Eski »

Palataksemme vielä otsikon mukaiseen aiheeseen, eli uuden 9-5:n koeajoihin, tuli tänään lopultakin suoritettua pikainen testiveto 160hv dieselillä. Auto on siis Jyväskylän Laakkosen koeajoauto, tummansinen, Vector-varustelu ja automaattilaatikko. Avainsysteemi vaikutti hienolta, kun suomenkielinen opastus käski painamaan jarrupolinta ja avaimen voi pitää vaikka taskussa eikä tarvitse laittaa mihinkään. Sitten vain napista käyntiin.

Ajelin testilenkin sohjoisilla sivuteillä ja hyvin tuntui diisseli etenevän ja ajonhallinta pelasi kuin ajatus. Autossa oli alla 17" Nokian seiskat. Pikaisena havaintona jäi mieleen, että diesel-koneen ääni ei sovi auton muuhun olemukseen. Se on äänekäs. Muuten koneen suorituskyky vaikuttaa ihan passelilta. Tuulilasin pesulaite on todellakin ala-arvoinen tekele. Vettä tulee kuin sumupullosta ja apukuskin puolelle ei suihkussa riittänyt voimaa kuin lasin alareunaan.

Auto muuten tuntui oikein jämäkältä ja selvästi isommalta kuin vanhempi 9-5. Nyt pitäisi ehdottomasti päästä koeajamaan 2-litrainen bensakone, mutta ainakaan Jyväskylään sellaista ei ole tähän tietoon tulossa koeajettavaksi. Itse en tupaöljyllä käyvää henkilöautoa näillä näkymin tarvitse. Myyjä kertoi myyneensä jo muutaman uuden 9-5:n ja yksi 2-litrainen Aerokin on tulossa piakkoin luovutukseen "kaikilla mausteilla". Saabin osastolla näkyi ihan mukavasti porukkaa.

9-5 testin jälkeen käytiin vielä kokeilemassa uutta Transportteria. 180hv, neliveto ja DSG-vaihteisto. Täytyy sanoa, että sen koneen ja laatikon kun saisi Saabiin, niin avot :D Kansanvaunun pakun kone on hijaisempi kuin Saabin limousinessa ja DSG-vaihteiston toimintaa on kyllä pakko ihailla (ainakin uutena se tuntui toimivan hienosti, kestävyyshän on sitten toinen juttu). Hauska havainto oli se, että VW:n tuulilasin pesurin suihku oli täsmälleen samanlainen sumutus kuin uudessa 9-5:ssa.

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Su Loka 24, 2010 19:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

Eski kirjoitti:Tuulilasin pesulaite on todellakin ala-arvoinen tekele. Vettä tulee kuin sumupullosta ja apukuskin puolelle ei suihkussa riittänyt voimaa kuin lasin alareunaan.

Eski

Totta, varsinkin kun tästä vanhemmasta femmasta tulee sitä ainetta aika kivasti :wink:
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

core2 kirjoitti:
Ei me kyselty oikeastaan juuri mitään, mutta meille selitettiin mistä releet tulivat ja mitä saab halusi niille tehtävän. Siinä taka-akselin möykyssä luki Haldex, kummassakin alustassa jotka olivat kuulemma alkujaan opelin ja muunnettu saabiin sopiviksi, mutta ehkä ne tuli muualta mene ja tiedä.
Minä taas en tiedä Opelista muuta kuin. että kaikki tai ainakin melkein kaikki haukkuu sitä, ja että romun kemiallinen merkintä on O-P-E-L. :wink:
Löysin tällaisen Saab Museum:n johtajan Peter Bäckströmin kertoman jutun nelivedon kehittämisestä 80/90-lukujen taitteessa, tässä tapauksessa kyseessä tosin on 9000 eikä kertomasi ng900:

" Yes, we worked with some 4WD-concepts on the Saab 9000. They worked really good, regarding technical content & handling characteristics, but we were not able to tie the business case together in any of the attempts for serial production.

At least 2 cars were built, one in 1987 and another one in 1992 if I remember right, and I think I do. I was working as a test engineer at that time within the Manual Transmission department with clutch related matters and some colleagues of mine worked with the 4WD-concepts.

The system was based around the “Torsen”-principles, but also other concepts like the “Sigge Johansson Diff” was tested, but at that time the concept was not ready for serial production, although it was very promising already then.

The cars used the F35 transmission (5-speed) and the (independent) rear axle was a Saab-concept made in house. They car worked really good especially on ice and snow and was a delight to drive, even for a person with more or less only experience from frontwheel driven cars = me!

Yes, one of the cars has survived, a green 1992 Saab 9000 CS lives a nice life in the museums collection, although not on exhibition at the moment. The engine is a 2.3 litre turbo that is is tuned to 285 Hp. "
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja core2 »

Teme100 kirjoitti:Löysin tällaisen Saab Museum:n johtajan Peter Bäckströmin kertoman jutun nelivedon kehittämisestä 80/90-lukujen taitteessa, tässä tapauksessa kyseessä tosin on 9000 eikä kertomasi ng900:
Jos nyt taas otetaan uusiksi en ole missään vaiheessa mihinkään kirjoittanut ng900 olen sanonut, että sen alustan piti sopia kaikkiin sen aikaisiin korimalleihin ja siihen sisältyy myös 9000.

Luulen, että Bäcke tietää asiasta melko paljon, mutta ei edes hän tiedä kuka teki ja mitä teki, sen kuitenkin tiedän missä ja mitä me teimme.

Vielä sen verran, että asian vetäjänä oli Nyköpingin omapoika ja silloinen saabin pääjohtaja Sten Wennlo hän ehkä kertoo enemmän, itse en olisi saanut edes kertoa tätä minkä jo kerroin. Jos haluat tietää enemmän niin soita Sten'ille Wennlon puh. numero kotiin on +46155 284752 kännyn numeroa en saa antaa. Kerro terveisiä Eskolta niin hän varmaan kertoo enemmän koska hän on mukava mies.
Asia käsitelty loppuun minun osaltani. :)
EDIT:Jos Sten olisi ollut pääjohtajana silloin kun GM tuli mukaan kuvioihin olen melko matti, että saabi olisi ollut nelivetonen jo ennen sitä.

Piste.
Viimeksi muokannut core2, Su Loka 24, 2010 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja VKe »

Eski kirjoitti:9-5 testin jälkeen käytiin vielä kokeilemassa uutta Transportteria. 180hv, neliveto ja DSG-vaihteisto. Täytyy sanoa, että sen koneen ja laatikon kun saisi Saabiin, niin avot :D Kansanvaunun pakun kone on hijaisempi kuin Saabin limousinessa ja DSG-vaihteiston toimintaa on kyllä pakko ihailla (ainakin uutena se tuntui toimivan hienosti, kestävyyshän on sitten toinen juttu). Eski
Ei siis sinusta "jurnuttanut" liian isolla vaihteella...? Kun itte kävin koeajamassa saman konsernin 170 hp:n DSG:llä, niin kokoajan oli semmoinen tunne että jurnutti pykälää liian suurella vaihteella. Sitten kun laittoi siihen sporttiasentoon niin vaihtoi todella korkeilla kierroksilla mutta muuten samaa jurnutusta oli meno :(
Sininen Saab 9-3, '99
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

core2 kirjoitti:
Teme100 kirjoitti:Löysin tällaisen Saab Museum:n johtajan Peter Bäckströmin kertoman jutun nelivedon kehittämisestä 80/90-lukujen taitteessa, tässä tapauksessa kyseessä tosin on 9000 eikä kertomasi ng900:
Jos nyt taas otetaan uusiksi en ole missään vaiheessa mihinkään kirjoittanut ng900 olen sanonut, että sen alustan piti sopia kaikkiin sen aikaisiin korimalleihin ja siihen sisältyy myös 9000.

Luulen, että Bäcke tietää asiasta melko paljon, mutta ei edes hän tiedä kuka teki ja mitä teki, sen kuitenkin tiedän missä ja mitä me teimme.

Vielä sen verran, että asian vetäjänä oli Nyköpingin omapoika ja silloinen saabin pääjohtaja Sten Wennlo hän ehkä kertoo enemmän, itse en olisi saanut edes kertoa tätä minkä jo kerroin. Jos haluat tietää enemmän niin soita Sten'ille Wennlon puh. numero kotiin on +46155 284752 kännyn numeroa en saa antaa. Kerro terveisiä Eskolta niin hän varmaan kertoo enemmän koska hän on mukava mies.
Asia käsitelty loppuun minun osaltani. :)
EDIT:Jos Sten olisi ollut pääjohtajana silloin kun GM tuli mukaan kuvioihin olen melko matti, että saabi olisi ollut nelivetonen jo ennen sitä.

Piste.
Kovasti sinulla taas tarinat vaihtuvat, kieltämättä jää mielikuva että puhut paljon enemmän mitä oikeasti tiedät. Haldexin nelivetoja löytyy vuosia ennen kuin niiden kehitys edes alkaa. Haldex-merkki löytyy taka-akselin mötikästä ja se taas on peräisin Opelilta. Sellainen pieni huomio, että vectran nelivedossa visko sijaitsi etuakselilla etuperän yhteydessä ja taka-akselilla oli normaali tasauspyörästö, ei ennen taka-akselia kuten nykyisissä Haldex-nelivedoissa. Ja jos siellä taka-akselilla olikin jokin muu Haldexin nelivetojärjestelmä kuin monilevykytkin, niin kerro minkälainen? Haldex Groupin info tai mikään muukaan lähde kun ei tunne tällaista nelivetojärjestelmää.

Lisäksi kerrot, että Opel on testannut tätä samaa alustaa Calibrassa. Koska Calibra on identtinen Vectran kanssa teknisesti, niin miksi ihmeessä he olisivat siirtäneet "haldex viskon tai mikä se nyt sitten olikaan" etuperän mukana taka-akselille kesken kaiken ja tehneet kaiken uusiksi. Ja antaneet alustan saabille testattavaksi vuosia ennen kuin yhteistyö merkkien välillä alkoi? Ja kun ng900 kehitettiin tämän alustan pohjalta, ei kyseessä ollutkaan ng900? Lisäksi on epäloogista, että Saab vaihtaisi tonnariin kesken tuotantokaaren Vectran alusta-arkkitehtuurin ja komponentit, jotta ne sopisivat "haldexin" kanssa yhteen.

Kaiken kruunuksi: "silloinen pääjohtaja Sten Wennlo". Saabin historiikki kertoo, että Wennlo jätti 1987 Saab-Scanian ollessaan henkilöautodivisioonan toimitusjohtajana. Miten ihmeessä hän olisi 3 vuotta myöhemmin vetämässä nelivetoprojektia pääjohtajan vakanssilla? Näillä tiedoilla en taida kyllä uskaltaa soittaa yhteenkään antamaasi numeroon...

Pakko sanoa, että pidän Saab Museon johtajaa luotettavampana lähteenä kuin sinun tarinoitasi, vaikka viihdyttäviä ne ovatkin. En enää yhtään ihmettele, että säädät pissapojan suuttimia samoilla vehkeillä kuin irrottelet männäntappeja.
Vastaa Viestiin