core2 kirjoitti:Teme100 kirjoitti: Calibra on koria lukuun ottamatta sama auto kuin vectra, eli Vectran coupe muunnos ja mallit olivat luonnollisesti kehitetty rinta rinnan.
Mielenkiintoista, että haldex-monilevykytkintä on testattu Saabin toimesta jo 80-luvulla ja vuonna 1990 on ollut valmis näyttelykonsepti. Etenkin siitä syystä, että järjestelmän kehittäminen on Haldexin toimesta aloitettu vasta vuonna 1992.
Haldex aloitti jo vuonna 1985 näitten neliveto henkilöautojen suunnittelun, enkä ole muistaakseni missään sanonut "lamellikytkin", enkä myöskään, "Saabin toimesta" yhteistyössä kylläkin.
Jo niinkin aikaisin kuin 1973-74 oli haldeksilla sormensa tässä sopassa koskien nelivetoa, tämä yhteistyöntulos oli kuitenkin liian raskas ratkaisu joka painoi kardaanin kanssa noin 175 kiloa. Neliveto jonka kehitys alkoi niinkin aikaisin kuin 1960 kuitenkaan ei tarkoitettuna henkilöautoihin.
No oli miten oli niin nelivetosia löytyy myös saabilta nykyään vaikka GM ei näin halunnutkaan silloin!!!
Muuten me neljä kaveria, olimme ne ensimmäiset klapilla päähän lyödyt jotka saivat tiedon GM:n töppöilystä eli tästä kiellosta, olimme jo kerinneet tekemään platformin eli alustan tälle näyttely releelle.
http://www.haldex.com/en/GLOBAL/About-H ... /Traction/
Mikä malli se Saabin vuoden 1990 nelivetokonsepti oli ja minkälainen sen voimansiirto ratkaisu oli? Kun se kerran perustui Opel Vectran/Calibran muunneltuun
alustaan mutta oli viskon sijaan varustettu haldexilla? Mitä se haldex tässä tapauksessa sitten tarkoittaakaan, kun ei kerran Haldex-kytkintä?
Se, että 90-luvun alussa ei enää haluttu rakentaa uutta nelivetoa, oli itse asiassa järkevä päätös. Jos muistat vielä sitä aikaa, niin 80-luvulla nelivedosta puhuttiin pakollisena varusteena tulevaisuuden autoissa. Nelivedon piti tulla kaikkiin autoihin ja käytännössä kaikki valmistajat sellaisen kehittivätkin, 3&5 bmw:t, audilla se kuului luonnollisesti joka mallistoon, mersulla W124-malliin, Porsche toi Carrera 4-mallin ja etenkin keskiluokan autoista tuli nelivetomallit. Toyota Carina&Corolla, Mazda 626, Honda Civic, PSA:n Peugeot 405 ja Citroen BX, Mitsubishi, jo mainittu Vectra jne.
Muutaman vuoden kuluttua 90-luvun alussa autotehtaat kuitenkin huomasivat oudon seikan: alemman keskiluokan/keskiluokan nelivedot eivät myyneet. Aiemmin kaavaillut siitä, että vähintään puolet myynnistä olisi nelivetoisia, olivat vääriä. Neliveto oli kallis, lisäsi polttoaineenkulutusta, monessa mallissa kavensi myös sisä- jatavaratilaa, se heikensi ajo-ominaisuuksia, vaatii lisääntynyttä huoltoa ja niin edelleen. Eivät keskiluokan autonostajat olleet valmiita vielä nelivedolla eikä neliveto sen aikaisella tekniikalla tavallisille ihmisille. Kytkettävä neliveto oli liian raaka ja tekninen ja sen aikaiset viskokytkimet liian hitaita kytkeytymään ja liian heikkoja mekaanisesti. Nelivetobuumi oli ohitse.
Moni autonvalmistaja tiputti seuraavan mallin tullessa markkinoille nelivedon pois mallistosta.
Lisäksi Vectran neliveto ei ollut saanut suitsutusta markkinoilla ja oli ja on vikaherkän laitteen maineessa. Itsekin sellaisella leikkineenä (Vectra 2000, hieno mittaristo muuten
) muistan kuinka ensin etupyörät sutivat vinhasta ja sitten vasta vetoa siirtyi taakse, joka teki auton kauniisti sanottuna mielenkiintoiseksi ajaa. Vasta elektronisesti ohjatun Haldexin ja sen kilpailijoiden tultua saataville 90-luvun lopussa, neliveto palasi isompiin mallistokokonaisuuksiin VAG:n johdolla.