"pikkumustan" vuoden koeajo!
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!
^ Lievänä offtopicina kysyisin minkä takia taksista ei saisi antaa apuvirtaa? En keksi yhtään järjellistä syytä ja Googlekaan ei osannut kertoa mitään...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!
Sen takia, että kun autosta on akku tyhjä, niin ei soiteta taksia sen takia että siltä saisi apuvirtaa. Heidän tarkoituksenaan on kuljettaa henkilöitä, ei toimia tiepalveluna. Mitään teknistä syystä ei siis ole, ainoastaan käytäntö.Rattivaihde kirjoitti:^ Lievänä offtopicina kysyisin minkä takia taksista ei saisi antaa apuvirtaa? En keksi yhtään järjellistä syytä ja Googlekaan ei osannut kertoa mitään...
Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!
Nähtävästi laiteasentajat eivät sitten ymmärrä mitään, kun ovat jo kauan sitten osanneet kertoa syyn tuohon. Autossa kun on PALJON ylimääräisiä laitteita, niin mahdollisten virtapiikkien takia apuvirtaa ei kenellekään anneta. Eikä täällä tosiaankaan anneta. Kyse ei ole siitä etteikö esim. haluaisi (siitä voisi ottaa korvauksen toki), vaan siitä että jos vaikka taksamittari tilttaa sen seurauksena, tulee aika v**un kallista virta-apua.....Teme100 kirjoitti: Sen takia, että kun autosta on akku tyhjä, niin ei soiteta taksia sen takia että siltä saisi apuvirtaa. Heidän tarkoituksenaan on kuljettaa henkilöitä, ei toimia tiepalveluna. Mitään teknistä syystä ei siis ole, ainoastaan käytäntö.
Kyllä mulle kelpaisi vaikkapa 50 euroa per laaki virran antamisesta, jos siinä ei mitään riskiä olisi. Sillä ei vaan laitteita paljoa korjata.....no nyt meni OT mutta tulipahan vastattua.
Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!
Kyse ei ole siitä, että itse toimenpide oikein suoritettuna olisi jollakin tapaa vaarallinen, vaan sen takia, että henkilö joka kytkee kaapelit muodostaa riskin. Osaavan henkilön toimesta asiassa ei ole mitään vaaraa. Lukeehan tavallisen henkilöautonkin käyttöohjekirjassa, että apuvirtaa ei saa antaa tai ottaa vastaan, tai akkua ei saa ladata ominpäin, vaan auto pitää toimittaa merkkihuoltoon. Ja siellä asentaja kytkee ihan samalla tavalla akkulaturin autoon, kuin kotonakin laturin/yleisen ohjeen mukaan tehtäisiin.Komppaaja kirjoitti:
Nähtävästi laiteasentajat eivät sitten ymmärrä mitään, kun ovat jo kauan sitten osanneet kertoa syyn tuohon. Autossa kun on PALJON ylimääräisiä laitteita, niin mahdollisten virtapiikkien takia apuvirtaa ei kenellekään anneta. Eikä täällä tosiaankaan anneta. Kyse ei ole siitä etteikö esim. haluaisi (siitä voisi ottaa korvauksen toki), vaan siitä että jos vaikka taksamittari tilttaa sen seurauksena, tulee aika v**un kallista virta-apua.....
Kyllä mulle kelpaisi vaikkapa 50 euroa per laaki virran antamisesta, jos siinä ei mitään riskiä olisi. Sillä ei vaan laitteita paljoa korjata.....no nyt meni OT mutta tulipahan vastattua.
Aiemmin mainitsemani asia oli mediassa viimeksi viime talven pakkasilla, kun taksiliiton edustaja kommentoi asiaa. Hän kehotti hankkimaan apuvirtaa muualta kuin takseista, koska niiden tehtävä on hoitaa henkilökuljetuksia eikä toimia pika-apuna. Ei siis pidä pyytää tuomaan bensaa/naftaa, antamaan apuvirtaa tai hinaamaan autoa korjaamolle.
Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!
Olen Teme100:n kanssa täsmälleen samaa mieltä tässä taksi-asiassa.
Näin taksiautoilijan poikana ammattia koko ikäni seuranneena ja 25 vuoden ajan ajoonkiin reippaasti osallistuen, olen ehdottomasti sitä mieltä, että taksi suorittaa henkilöliikennettä ja tiepalveluhommia hoitavat toiset tahot.
Näin taksiautoilijan poikana ammattia koko ikäni seuranneena ja 25 vuoden ajan ajoonkiin reippaasti osallistuen, olen ehdottomasti sitä mieltä, että taksi suorittaa henkilöliikennettä ja tiepalveluhommia hoitavat toiset tahot.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!
Laiteasentajia tuskin kiinnostaa se että osaako ihminen antaa virtaa oikein vaiko ei. Huoli on nimenomaan laitteista. Autoihin on jouduttu laittamaan mm. ylimääräisiä jännitteentasaajia jotta nykylaitteet toimii mukisematta. Eli huoli virtapiikeistä on tosi. Kuten sanoin, ei minulla mitään olisi ylimääräistä rahaa vastaan.Teme100 kirjoitti:Kyse ei ole siitä, että itse toimenpide oikein suoritettuna olisi jollakin tapaa vaarallinen, vaan sen takia, että henkilö joka kytkee kaapelit muodostaa riskin. Osaavan henkilön toimesta asiassa ei ole mitään vaaraa. Lukeehan tavallisen henkilöautonkin käyttöohjekirjassa, että apuvirtaa ei saa antaa tai ottaa vastaan, tai akkua ei saa ladata ominpäin, vaan auto pitää toimittaa merkkihuoltoon. Ja siellä asentaja kytkee ihan samalla tavalla akkulaturin autoon, kuin kotonakin laturin/yleisen ohjeen mukaan tehtäisiin.Komppaaja kirjoitti:
Nähtävästi laiteasentajat eivät sitten ymmärrä mitään, kun ovat jo kauan sitten osanneet kertoa syyn tuohon. Autossa kun on PALJON ylimääräisiä laitteita, niin mahdollisten virtapiikkien takia apuvirtaa ei kenellekään anneta. Eikä täällä tosiaankaan anneta. Kyse ei ole siitä etteikö esim. haluaisi (siitä voisi ottaa korvauksen toki), vaan siitä että jos vaikka taksamittari tilttaa sen seurauksena, tulee aika v**un kallista virta-apua.....
Kyllä mulle kelpaisi vaikkapa 50 euroa per laaki virran antamisesta, jos siinä ei mitään riskiä olisi. Sillä ei vaan laitteita paljoa korjata.....no nyt meni OT mutta tulipahan vastattua.
Aiemmin mainitsemani asia oli mediassa viimeksi viime talven pakkasilla, kun taksiliiton edustaja kommentoi asiaa. Hän kehotti hankkimaan apuvirtaa muualta kuin takseista, koska niiden tehtävä on hoitaa henkilökuljetuksia eikä toimia pika-apuna. Ei siis pidä pyytää tuomaan bensaa/naftaa, antamaan apuvirtaa tai hinaamaan autoa korjaamolle.
Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!
Buusterin hankinta konttiin ei olisi paha investointi..
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!
O.T
kerran reissulla lainattiin taksi mersun tupakan sytytintä .. koska... 99:stä loppui virta ja uudet hiilet piti tinata paikoilleen ja mukana oli 12v kolvi heh..
99 mersun viereen. lattiamatto konepellille ja ei muuta ku hommiin.. remontti ei onnistunu ihan ,mut kotia päästiin .. pyhtää -turku väli ajettiin valo kiiluen.
kerran reissulla lainattiin taksi mersun tupakan sytytintä .. koska... 99:stä loppui virta ja uudet hiilet piti tinata paikoilleen ja mukana oli 12v kolvi heh..
99 mersun viereen. lattiamatto konepellille ja ei muuta ku hommiin.. remontti ei onnistunu ihan ,mut kotia päästiin .. pyhtää -turku väli ajettiin valo kiiluen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!
Riston ehdotus buusterista takakonttiin ei ole huono. Tosin tilaa sekin vie ja kun en nyt ainakaan lähimpään 5 vuoteen muista ensimmäistäkään virran pyytäjää, niin ei ehkä sittenkään. Ja tämä tästä OT:sta omalta osaltani. Back to saab-business.....
Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!
Virtapiikit syntyvät juurikin siitä, kun apuvirtaa ei osata antaa/ottaa vastaan oikein. Kun taksikuski ranettelee kaapelit päin prinkkalaa tai antaa asiakkaan säätää itse, syntyy tilanne, jossa vahinko on mahdollinen. Kausalitettia se asentajakin ajattelee.Komppaaja kirjoitti: Laiteasentajia tuskin kiinnostaa se että osaako ihminen antaa virtaa oikein vaiko ei. Huoli on nimenomaan laitteista. Autoihin on jouduttu laittamaan mm. ylimääräisiä jännitteentasaajia jotta nykylaitteet toimii mukisematta. Eli huoli virtapiikeistä on tosi. Kuten sanoin, ei minulla mitään olisi ylimääräistä rahaa vastaan.
Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!
Pikkumusta koki viime viikolla "kovia", kun "yks lyhtypylväs ei osannut väistää" takapuskurin oikeaa kulmaa! Rikki meni!
Risto rupes kokemaan "kovia", kun selvis, ettei takapuskuria ollut Nyköpingin keskusvarastossa. Nyt odotellaan. Mikä aika kuluu, sen tietää joskus?
Ei tuo nyt ajoa haittaa ja kiire ei ole mihinkään. Pitää muistaa isäukon lausuma ajalta, kun hänen työkalujaan rikoin: "Se on hyvä, että pienet vahingot menestyvät!" "Niin kauan, kun pelleillä (nykyisin muoveilla) selvitään, niin kaikki on ihan hyvin" Nuo ovat edelleen viisaita neuvoja.
Seuraillaan tilannetta ja odotellaan, sehän on muotia täällä Saab-maailmassa!
Risto rupes kokemaan "kovia", kun selvis, ettei takapuskuria ollut Nyköpingin keskusvarastossa. Nyt odotellaan. Mikä aika kuluu, sen tietää joskus?
Ei tuo nyt ajoa haittaa ja kiire ei ole mihinkään. Pitää muistaa isäukon lausuma ajalta, kun hänen työkalujaan rikoin: "Se on hyvä, että pienet vahingot menestyvät!" "Niin kauan, kun pelleillä (nykyisin muoveilla) selvitään, niin kaikki on ihan hyvin" Nuo ovat edelleen viisaita neuvoja.
Seuraillaan tilannetta ja odotellaan, sehän on muotia täällä Saab-maailmassa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!
Eikö parkkitutka reagoinut esteeseen millään tavalla?ristos kirjoitti:..."yks lyhtypylväs ei osannut väistää" takapuskurin oikeaa kulmaa! Rikki meni!
#3418
Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!
Ei muuten reagoinut? Oli oikein sellainen vesituhnu pimeä ilta ja tolppa mokoma oli siellä oikean takakulman katveessa. Kolaus oli kyllä mielestäni ihan kevyt, mutta tuo puskurin muovipinta oli tosi pehmeä. No, seli, seli!!! Sellaista sattuu.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!
Mahdollisuus korjata lämmittämällä tai muovihitsata jos on mennyt puhki?
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!
Joo, katsellaan ensin jos uuden saavat, niin laitetaan se. Jos asiaa venyy kamalasti, niin noihan siinä on sitten tehtävä. Puskurin alareunaan tuli tuollainen viiden sentin repeämä ja senkinvarmaan voi muohitsta tarvittaessa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen