Taas päivitettyä huoltopäiväkirjaa / menolista:
Auto ollut nyt reilu 4,5 vuotta omistuksessa ja 103tkm itse rullannut sillä. 90tkm oli ajettu ostettaessa ja nyt mittarissa alkaa kummitella 193tkm.
-90tkm 5/2015 käytin isossa huollossa, jossa meni vaihtoon takalevyt ja palat, olivat ihan finaalissa, toinen takajousi oli poikki, (ei huomannut ajossa mitään) niin meni taakse uudet, samalla jakohihna ja vesipumppu vaihtoon, öljyt ja suodattimet (diesel, sisäilma, öljy ja ilma), auton alustan ruostesuojaus, vahaus ja maalipinnan fixausta.
-9/2015 hommasin tunkin ja rengasavaimen
- 11/2015 Autossa oli ostettaessa lohkolämmitin, asennutin sisähaaran. Samalla myös vaihtoon takapuskurin kuori kun joku mulkero oli parkkiksella pistänyt kulman lommolle.
-109tkm 1/2016 tuulilasi vaihtoon kun lasi halkesi kiveniskusta, termari, öljyt, eber + remuc asennus + hf + uudet talvirenkaat
-4/2016 Uudet kesärenkaat ja vanteet 18"
-6/2016 1 takaparkkitutka
-7/2016 DPF tukkoon, pakko poltto
-8/2016 123tkm öljyt + vaihteistoöljyt, sisäilman suodatin
-8/2016 (n.125tkm) Saabcom softaus
-11/2016 nanopinnoite talveksi
-12/2016 exide akku alkuperäisen tilalle
-139tkm 3/2017 öljyt, ja kaikki suodattimet
-142900 km 4/2017 Zimmermann z-coat sport levut eteen ja ATE:n keraamiset palat.
-147748km 7/2017 Uusi tuulilasi
-148160km 7/2017 EGR jäähdyttimen koppa.
-149tkm 8/2017 Ledivalolista palautettu toimintaan.
-149900km 8/2017 Oikea takalaakeri, oikean etujarrusatulan männän pölysuoja. ABS valonherja paikannettu vasemmalle eteen eli anturi menee seuraavassa huollossa vaihtoon. Saabilta 84€, saksasta SKF:n anturi noin 25€...
-153500km 10/2017 Oikealla takana jarrupalat vaihtoon, kulunut ihan toispuoleisesti siten että ulommainen pala oli ihan loppu, sisemmässä noin 5mm pintaa.
-156000km 11/2017 Öljyn ja suodattimen vaihto, vasemmalle eteen uusi ABS anturi.
-159968km 1/2018 Taakse uudet palat ja levyt, Zimmermann Z-coatit levyinä ja Zimmermanin palat. Levyt oli pahasti urittuneet ja oikealla puolella josta pala taas ihan loppu oli toinen liukutappi ihan jumissa, eli 6500km pääs laahaavalla palalla... Saabin alkuperäiset levyt siis kestivät aika tarkalleen sen 70tkm. Olis ne varmaan menneet pidempäänkin mutta aika uraiset olivat jo.
-171521km 6/2018 Ilmastoinnin huolto, vajaa 100g meni ainetta. Keväällä huomasi että ei yhtä nopeasti viilene kabiini ja välillä ei tullut kylmää. Tosin jotain oireilua oli puhalluksessakin, seurataan tilannetta. Öljyt, suodatin, polttoainesuodatin, ilmansuodatin ja sisäilman suodatin vaihdettiin. Vasen takapyörän laakeri ujeltaa joten se menee pikimmiten vaihtoon. oikea siis kesti 150tkm, vasen takana 171tkm. aika tasalaatua. Vetokoukun kanssa pientä ongelmaa kun luulee vetävänsä kärryä ja ilmoittaa kärryn valojen olevan pimeinä vaikkei mitään perässä olekaan. Ärsyttävää kun kytkee pois parkkitutkat ja vilkut vilkkuu tuplanopeudella.Huollon mukaan mikrokytkin toimii ja epäilivät hapettumaa pistorasiassa/ johdoissa. Ton vian oon saanut pois heiluttelemalla koukusta lähtevää johtosarjaa.
Eberi pitäis purkaa koska lopetti lopputalvesta toiminnan... Kökkö laite, 2 talvea toimi ja kolmantena jo alkoi tappelemaan. Mulla on ollut kuitenkin se aina päällä vähintään 15-20min lähdöstä...
172tkm 7/2019 uusi muovinen pohjapanssari tuhoutuneen tilalle sekä toisen takalaakerin vaihto.
Tuli myös ihmeteltyä ja käytyä läpi kaikki liitännät Koukun johtosarjaan, eipä sieltä vikaa löytynyt. Vika poistui toistaiseksi kun auto seisoi tallissa talven. Sisäilman puhaltimen toimimattomuus johtui heikkotekoisista Eberin asennuksista.
173763km 2/2019 Alustan ja pyöränkoteloiden hiekkapuhallus, maalaus ja Finnikor käsittely. Samalla maalattu takakaaren kulma, joka alkoi kesiä puskurin vaihdon jälkeen sauman kohdalta. Eberin vikokoodien luku eli lukituksen poisto, toimi sen jälkeen normaalisti huollon mukaan, no toimi vajaan viikon. Nyt kun käynnistää niin sekunnin verran kuuluu ujellusta eberistä ja sitten hiljenee kaikki. Ilmeisesti palopuhallin ei lähde pyörimään, edes pumppu ei ala nakuttamaan. Eli purkuun menee laitos kunhan ehtis.
Auto seisoi käytännössä koko talven tallissa ja ajoin Cabriolla melkein koko talven.
176900km 3/2019 Uudet denson pyyhkijät
186663km 9/2019, Iso huolto, Jakopäänhihna, vesipumppu ja kaikki rullat. Kaikki suodattimet ja öljyt. Eberiä ei irroitettu, paineilmalla törky pois sisältä ja palopuhallin alkoi pyöriä. Lukituksen poisto ja taas toimii, nähtäväksi jää kuinka kauan. Kun tekee stopin uudestaan niin vien irroitettavaksi ja purkuun.
192690km 12/2019 ohjaustehostimen letku alkoi vuotaa. Oli ruostunut puhki. Uusi osa marmorilta alennuksilla 130€ ja parin tunnin työn lasku. Ja vajaan kuukauden jaksoi toimia Eberi, nyt taas lukossa eli irroitukseen menee kunhan kerkeis.
Vahaus / nanopinnoite operaatio odottaa yhä tekijää, 2 vuotta tainnu jo kamat odottaa hommaa tallissa
Tunnetut viat:
Kuskin penkin ja apparin lämmittimet ei toimi, 1 min jälkeen menee pois päältä. Ollut oman omistajuuden alusta asti rikki. Vieläkään en ole jaksanut korjata.
2 lediä on taas takaledirampista pimeenä, pitää taas kesällä jumppailla, ajattelin asentaa H.Blomin puhaltimen ja porailla muutamat pienet reijät piiloon listan alapuolelle, jotta kosteus pääsisi paremmin pois.