Koeajoja??

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Varmaan voitte hieman kuvitella näitä minun reissujeni nautintoja. Tulin juuri Kajaaniin taas uuden tonnin kaataneena ja kelihän oli aivan unelma Saabille! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja saab93f »

ristos kirjoitti:Varmaan voitte hieman kuvitella näitä minun reissujeni nautintoja. Tulin juuri Kajaaniin taas uuden tonnin kaataneena ja kelihän oli aivan unelma Saabille! :D
Kyllä, nyt on oikein hyvinkin mahdollista kuvitella :)
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
teollisuus1
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Syys 28, 2010 09:26

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja teollisuus1 »

Olen koeajanut tuon "löysemmällä" alustalla olevan linear/vector version ja sekin
tuntui jo oudokseltaan aika pintakovalta.
Onkohan kellään "perstuntumaa" Aeron alustatuntumasta verrattuna noihin
linear/vector malleihin ?
Millään ei viitsisi ylittää budjettia mukautuvalla alustalla.

terv. 2.0t MT6 Aeron ostoa harkitseva.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

teollisuus1 kirjoitti:Onkohan kellään "perstuntumaa" Aeron alustatuntumasta verrattuna noihin
linear/vector malleihin ?
Millään ei viitsisi ylittää budjettia mukautuvalla alustalla.

terv. 2.0t MT6 Aeron ostoa harkitseva.
Hei!
Kysäses Tuolta Tampereen taksilta asiasta ja auton ajettavuudesta. Uskoisin hänellä olevan jo kilometrejä enemmän kuin minulla.

Sinähän tavoitat hänet vaikka YV:llä "taxi9-5tre" on muistini mukaan osoite hänelle.

Foorumilla on myös hänen kertomuksiaan Aeron kulusta tuolla Taxi-osiossa.

Omat koeajokertokukseni ovat tällä koeajo-palstalla tai sitten tuolla Uusi 9-5-palstalla.
Olen ollut tähän omaan Vectoriini oikein tyytyväinen vaikka tämä onkin tällä "mopo"-moottorilla. Sillä on kyllä tällainen tavallinen autoilija selvinnyt oikein loistavasti. Näin talvella tämän auton ominaisuudet oikein korostuu ajavakautena ja helppona talviajokkina. Lämmin ja sulaikkunainen kaiken aikaa ja dieselinä kulutus pyörii edelleen 6,3 litrassa vaikka tuo Webastokin on pelissä aika ahkerasti. Uusi tonni kaatuu taas loppuviikolla ja vikoja ei ole. Auto on ollut kyllä koko talven ulkomajoituksessa, mutta ei tuo ole siitä ollut moksiskaan. Kyllä tämä on oikea Saab vaikka nuo tälle noita "sukurasitteita" aina tyrkyttävätkin. Uskon myös siihen , että tämä kehittyy yksityiskohdiltaan kaiken aikaa.

Kannustusta harkintaan ja hankintaan! Edessä on helppoa matkantekoa. :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
taxi9-5tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 19:41
Paikkakunta: Kangasala

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja taxi9-5tre »

teollisuus1 kirjoitti:Olen koeajanut tuon "löysemmällä" alustalla olevan linear/vector version ja sekin
tuntui jo oudokseltaan aika pintakovalta.
Onkohan kellään "perstuntumaa" Aeron alustatuntumasta verrattuna noihin
linear/vector malleihin ?
Millään ei viitsisi ylittää budjettia mukautuvalla alustalla.

terv. 2.0t MT6 Aeron ostoa harkitseva.
Tervehdys!
Minulla on siis tuollainen Aero alla, automaattina. Vector-mallin kävin koeajamassa syksyllä, mutta siinä oli tuo mukautuva alusta, ja tais olla se "intelligent" vaihtoehto koko ajan päällä. Hienostihan (ja mukavan pehmeästi) se kulki, mutta ei ole tuolla "vakioalusta"-Aerolla kyllä missään tilanteessa tullut mieleen, että tämä olisi joku kivireki. Vein lapsia eräänä päivänä tuolla perheen tila-autolla kyläpaikkaan, johon tie oli kauniisti sanottuna heikossa kunnossa ja samasta paikasta hain sitten tuolla Aerolla. Mielestäni pehmeämmin Aero sinne meni. Joka tapauksessa vakioalustan Aero on parempi ja pehmeämpi kuin edellisen OG9-5 taksin alusta, vaikka tässä uudessa on 18 tuuman pyörät vanhan 17 tuumaisten sijaan.
Kuitenkin näin jälkeenpäin ajateltuna se parin tonnin sijoitus muuttuvaan alustaan ei olisi ollut mikään hukkainvestointi. Jos olisin päätynyt nelivetomalliin, olisin sen tietenkin ottanut. (hintahan olisi sitten ollut noin 8 tuhatta enemmän, joten ei ollut loppujen lopuksi vaikea päätös ottaa perusetuvetomallia... :D )
Näillä keleillä, mitä täällä Tampereen seudullakin on viime aikoina ollut, täytyy vain sanoa, että on tuo auto kyllä kaiken hintansa arvoinen. Upeasti kulkee ja ei ole mitään väliä kelillä, aina pääsee ripeästi paikasta toiseen ja kaikki toimii kuin unelma.
Auto on nyt ollut kuskilla jo muutaman päivän, mutta luulisin 22500km olevan jo ajettuna...

t:Henri
#1772
Saab 9000 CD 2.3T A Griffin -93, seisonnassa/myynnissä
Saab 9-3 Aero Cabriolet -04
Saab 9-3 Vector SC -07
Mazda 6 -19 Taksi (0408395692)
Alihankkija
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Alihankkija »

teollisuus1 kirjoitti:Olen koeajanut tuon "löysemmällä" alustalla olevan linear/vector version ja sekin
tuntui jo oudokseltaan aika pintakovalta.
Onkohan kellään "perstuntumaa" Aeron alustatuntumasta verrattuna noihin
linear/vector malleihin ?
Millään ei viitsisi ylittää budjettia mukautuvalla alustalla.

terv. 2.0t MT6 Aeron ostoa harkitseva.
Jos vaan mahdollista mitenkään niin ota nelikko muuttuvalla alustalla. Laitoinkin sulle yv:ä jos haluat tuota mun omaa kokeilla.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kävin eilen Oulussa (Aineella) koeajamassa tätä uutta 9-5:sta (220 aut.)

Jännä juttu, että minullekin tuli ajaessa sama tunne pienemmästä autosta. En ollut etukäteen lukenut täältä näitä vastaavia kommentteja, joten ko. tunne tuli ihan ilman ennakko-odotuksia. Rengasäänet oli mielestäni hyvin vaimennettu. Piti ihan koeajon jälkeen katsoa mitkä renkaat siinä oli alla. Nokian Hakkapeliitta 7:t. Sen sijaan alusta tuntui pompottavalta. Ohjaustuntuma ja suuntavakavuus oli erinomainen. Tuo pompotus oli kieltämättä häiritsevä. Siitä jäi huono maku.

Moottori ei tuntunut mitenkään ruudikkaalta. Tosin onhan autossa massaa. Siitä huolimatta ei voisi koeajon perusteella väittää koneessa olevan 220hv ja 350nm. Oma maptunin lastutettu (stage1) 9-3SS aut. jätättää tämän uuden 9-5:n helposti. Lieköhän ollut autossa jotain tähän puhtiin liittyvää vikaa, kun mottorin vikavalo (helikopteri) paloi. Sammutin ja käynnistin auton koeajon aikana, mutta vikavalo vain jatkoi palamistaan.

Kaiken kaikkiaan ihan hyvä auto, mutta nuo mainitsemani asiat: alustan pompotus, moottorin puhti ja moottorivikavalo jättivät ikävän vaikutelman. Kaikkia loistavia ominaisuuksia näin lyhellä koeajolla ei tietenkään päässyt edes huomaamaan.

Unohtui sanoa automyyjälle, että huolto voisi tarkistaa miksi vikavalo palaa. Ei saisi koeajoautossa olla näin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja juhokare »

petrisa kirjoitti:Kävin eilen Oulussa (Aineella) koeajamassa tätä uutta 9-5:sta (220 aut.)

Jännä juttu, että minullekin tuli ajaessa sama tunne pienemmästä autosta. En ollut etukäteen lukenut täältä näitä vastaavia kommentteja, joten ko. tunne tuli ihan ilman ennakko-odotuksia. Rengasäänet oli mielestäni hyvin vaimennettu. Piti ihan koeajon jälkeen katsoa mitkä renkaat siinä oli alla. Nokian Hakkapeliitta 7:t. Sen sijaan alusta tuntui pompottavalta. Ohjaustuntuma ja suuntavakavuus oli erinomainen. Tuo pompotus oli kieltämättä häiritsevä. Siitä jäi huono maku.

Moottori ei tuntunut mitenkään ruudikkaalta. Tosin onhan autossa massaa. Siitä huolimatta ei voisi koeajon perusteella väittää koneessa olevan 220hv ja 350nm. Oma maptunin lastutettu (stage1) 9-3SS aut. jätättää tämän uuden 9-5:n helposti. Lieköhän ollut autossa jotain tähän puhtiin liittyvää vikaa, kun mottorin vikavalo (helikopteri) paloi. Sammutin ja käynnistin auton koeajon aikana, mutta vikavalo vain jatkoi palamistaan.

Kaiken kaikkiaan ihan hyvä auto, mutta nuo mainitsemani asiat: alustan pompotus, moottorin puhti ja moottorivikavalo jättivät ikävän vaikutelman. Kaikkia loistavia ominaisuuksia näin lyhellä koeajolla ei tietenkään päässyt edes huomaamaan.

Unohtui sanoa automyyjälle, että huolto voisi tarkistaa miksi vikavalo palaa. Ei saisi koeajoautossa olla näin.
Olen ajannut samaisen auton. Entinen 240hv/370Nm Sport Cupee ei ollut mielestäni merkittävästi tehokkaampi. Toisaalta tuossa on painoa. Ja ruutia moottorissa on mielestäni enemmän kuin Bemun 5 3.0Tdi.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Alihankkija
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Alihankkija »

Höpö höpö. Ei ole ainakaan 220 heppaisella automaatilla toivoakaan pysyä 530d:n perässä. Ehkä nyt liukkailla hetken aikaa nelikolla ehtii mutta kevväämmällä asiat on toisin:)
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Mikä tuo "pompotus" on? Olen nyt lueskellut näitä koeajojuttuja ja tämä tulee usein esiin. Itse olen varmaan immuuni tuntemaan tai tunteeton, koska en tunnista tuota tunnetta pikkumustassa. Voihan se olla, että sitä ei enää huomaa tai sitten sitä "pomputusta" ei autossani ole. 8O
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Se "pompotus" on sellaista nopeatempoista epätasaisuutta. Ei tärinää eikä nyökkimistä. Joku tätä kait myös "nypytykseksi" on nimittänyt.

Täysin en voi olla varma tuon moottorin suorituskyvystä eikä siten tuomita sitä, kun ei ole tietoa miksi moottorivikavalo paloi. Jonkun syyn takiahan se siellä loisti ja se joko vaikutti moottorin suorityskykyyn tai sitten ei. Joka tapauksessa oli miten oli, niin nyt tuossa kunnossa moottori tuntui kuin se "olisi antanut ymmärtää, muttei ymmärtänyt antaa". Pienemmissä nopeuksissa ja pienemmillä vaihteilla tuntui voimakkaalta, mutta vauhdin kasvaessa jotenkin puhti hiipui. Aivan kuin ei olisi antanut kaikkia tehoja ulos kierroksilla. Voisi verrata diesel koneeseen tässä suhteeessa. Loi pienillä kierroksilla harhavaikutelman.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Harmilinen juttu jos kauppias ei seuraa autojensa kuntoa ja antaa koeajolle auton tuossa kunnossa.
Dieselistä täytyy sanoa, että kyllä minun autoni alkaa olla aika vetreässä kunnossa. Olen oikein tyytyväinen tähän yhdistemään. Omiin ajotarpeisiini tehoja on ollut riittävästi ja laatikko toimii oikein hyvin ja nykimättä. Auto on ollut viaton ja pikkuvikoja ei ole esiintynyt näillä pakkasillakaan. Minulla on tuo Webasto käytössä ja se tuo lisää mukavuutta runsaasti.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

vieläkö Risto kajaanissa majailee?

Miten alusta on toiminut näillä perunapelto teillä?
Täriseekö siis?
Joku kipotin.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Ei tärise! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Alihankkija
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Alihankkija »

petrisa kirjoitti:Se "pompotus" on sellaista nopeatempoista epätasaisuutta. Ei tärinää eikä nyökkimistä. Joku tätä kait myös "nypytykseksi" on nimittänyt.

Täysin en voi olla varma tuon moottorin suorituskyvystä eikä siten tuomita sitä, kun ei ole tietoa miksi moottorivikavalo paloi. Jonkun syyn takiahan se siellä loisti ja se joko vaikutti moottorin suorityskykyyn tai sitten ei. Joka tapauksessa oli miten oli, niin nyt tuossa kunnossa moottori tuntui kuin se "olisi antanut ymmärtää, muttei ymmärtänyt antaa". Pienemmissä nopeuksissa ja pienemmillä vaihteilla tuntui voimakkaalta, mutta vauhdin kasvaessa jotenkin puhti hiipui. Aivan kuin ei olisi antanut kaikkia tehoja ulos kierroksilla. Voisi verrata diesel koneeseen tässä suhteeessa. Loi pienillä kierroksilla harhavaikutelman.
Eilen ajoin vajaan 300km ja yritin oikein tunnustella pompotusta. En havainnut, hieman alustan asetuksista riippuen keula "nypytti". Ainut pettymys Passattiin verrattuna on tilanteessa missä on kunnon heitto mutkassa. Jos samalla antaa kunnolla kyytiä niin ei tuo oikein osaa päättää mitä tehdä.
Vastaa Viestiin