Koeajoja??
Re: Koeajoja??
Siis aikana ennen fuusioitumista Scanian kanssa vai?9-5T kirjoitti:vasta vuosien päästä nähdään mihin "itsenäinen" Saab pystyy, toivottavasti parempaan kuin viimeksi itsenäisyytensä viime vuosina.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Koeajoja??
Itseäni lainaten tuolta edeltä:
Saab improves 9-5's chassis
Saab has announced a series of chassis changes for one of its key new 9-5 variants following criticism from the automotive press.
Tähän ikäänkuin vahvistusta:Ja uskon, että ilman GM:n määräyksiä siitä myös kehittyy nopeasti vahva kisaaja premium autojen joukkoon. Pieni valmistaja ja pienet määrät, suurempi joustavuus. Sama toimii kaikkialla teollisuudessa.
Saab improves 9-5's chassis
Saab has announced a series of chassis changes for one of its key new 9-5 variants following criticism from the automotive press.
Aika nopeaa reagointia UK:ssa saatuihin kritiikkeihin. Hyvähyvä!The changes, which don't alter the car's 139g/km CO2 emissions, show "how the small independent Saab engineering team can respond very quickly to market requirements", accoridng to Saab's UK boss Jonathan Nash.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Koeajoja??
Muutoksista en tiiä mittään!
Mutta huomenna aion lähteä oikealle talvimatkalle kohti Ivaloa. Keli tuntuu suosivan sillä tuossa "kuuden uutisissa" lupaili ajoreitille -25 -30 pakkasta. Kylmin seutu näytti olevan tuolla Kuusamon ja Pelkoseniemen selkosilla, tarkoitus on ajaa tuota itäistä reittiä. Eiköhän ala selvitä, onko autossa lämmintä, kestävätkö ikkunat kirkkaina ja onko moottorin lämmöt kohdillaan. Ja allahan ovat nuo Contin kitkaat, että ei muuta kuin aamulla keula kohti pohjoista. Matkaa tehdään huomennissa siinä 652 km. Perästä kuuluu. Oisko ennakkoon kysyttävää?
Mutta huomenna aion lähteä oikealle talvimatkalle kohti Ivaloa. Keli tuntuu suosivan sillä tuossa "kuuden uutisissa" lupaili ajoreitille -25 -30 pakkasta. Kylmin seutu näytti olevan tuolla Kuusamon ja Pelkoseniemen selkosilla, tarkoitus on ajaa tuota itäistä reittiä. Eiköhän ala selvitä, onko autossa lämmintä, kestävätkö ikkunat kirkkaina ja onko moottorin lämmöt kohdillaan. Ja allahan ovat nuo Contin kitkaat, että ei muuta kuin aamulla keula kohti pohjoista. Matkaa tehdään huomennissa siinä 652 km. Perästä kuuluu. Oisko ennakkoon kysyttävää?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Koeajoja??
Paljonko se Risto on kerennyt jo saappaaseen kilometrejä kerryttää ? Kova poika oot ajamaan....
Re: Koeajoja??
Oisko tänään ollu tuossa tankilla n.18300km. Hienosti pikkumusta menee.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Koeajoja??
Velipoika oli MetronAuton mukaan kerännyt eniten kilometrejä ekaristos kirjoitti:Oisko tänään ollu tuossa tankilla n.18300km. Hienosti pikkumusta menee.
viikolla mittariin,näistä ensimmäisistä MUSTISTA!
Joten näyttää että uusilla on ilo ajella.
Viimeksi muokannut ecopower, Ti Joulu 28, 2010 23:32. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Re: Koeajoja??
Kyllä pysyy ikkunat kirkkaina. Ajelin viime viikolla Pohjois-Pohjanmaalla ja parhaillaan mittarissa oli -32 astetta ja sisällä tarkeni aivan hyvin t-paidalla. Kysessä on siis kaksi litrainen bensakone. Takasivulasitkin pysyivät aivan sulina.ristos kirjoitti:Muutoksista en tiiä mittään!
Mutta huomenna aion lähteä oikealle talvimatkalle kohti Ivaloa. Keli tuntuu suosivan sillä tuossa "kuuden uutisissa" lupaili ajoreitille -25 -30 pakkasta. Kylmin seutu näytti olevan tuolla Kuusamon ja Pelkoseniemen selkosilla, tarkoitus on ajaa tuota itäistä reittiä. Eiköhän ala selvitä, onko autossa lämmintä, kestävätkö ikkunat kirkkaina ja onko moottorin lämmöt kohdillaan. Ja allahan ovat nuo Contin kitkaat, että ei muuta kuin aamulla keula kohti pohjoista. Matkaa tehdään huomennissa siinä 652 km. Perästä kuuluu. Oisko ennakkoon kysyttävää?
Etanolilla (RE85) kulkee myös aivan loistavasti kovillakin pakkasilla. Kerran piti käynnistää auto kylmänä (-18 C), niin starttasi ehkä sekunnin pitempään, kun bensalla. Näyttää vievän etanolilla noin pari litraa enemmän sadalla kilometrillä.
Re: Koeajoja??
Marko A kirjoitti:Itseäni lainaten tuolta edeltä:Ja uskon, että ilman GM:n määräyksiä siitä myös kehittyy nopeasti vahva kisaaja premium autojen joukkoon. Pieni valmistaja ja pienet määrät, suurempi joustavuus. Sama toimii kaikkialla teollisuudessa.
Unohdat yhden tärkeän seikan tästä yhtälöstä: kalliimpi hinta. Pieniä eriä ajettaessa yksikköhinta on kalliimpi ja silti valmistelutyö vaatii saman ajan ja kustannuksen kuin isoja eriä ajettaessakin. Ja muutoksien tekeminen ei ole yhtään sen edullisempaa, päinvastoin osaa kohden muutoksen aiheuttama kustannus on suurempi.
Niin no, jos tarkastellaan mitä he muuttivat, niin heMarko A kirjoitti: Tähän ikäänkuin vahvistusta:
Saab improves 9-5's chassis
Saab has announced a series of chassis changes for one of its key new 9-5 variants following criticism from the automotive press.Aika nopeaa reagointia UK:ssa saatuihin kritiikkeihin. Hyvähyvä!The changes, which don't alter the car's 139g/km CO2 emissions, show "how the small independent Saab engineering team can respond very quickly to market requirements", accoridng to Saab's UK boss Jonathan Nash.
a) vaihtoivat jo aiemmin saatavilla olleen, muilla markkina-alueilla vakiona olleen alustan vakioksi sportin sijaan
b) vaihtoivat jo aiemmin saatavilla olleet 18"-vanteet vakioiksi 17" sijaan
c) vaihtoivat jo aiemmin saatavilla olleen nahkaverhoilun vakioksi kangas/nahka-verhoilun sijaan.
Ja kaikki nämä variantit ovat jo GM:n alaisuudessa kehitettyjä, eli ei kerro mitään itsenäisen Saabin tuotekehityksen kyvykkyydestä tai firman joustavuudesta.Vasta 9-5:n sisustan "facelift" on ensimmäinen kerta, kun tuotekehitys näyttää kyntensä.
Re: Koeajoja??
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Koeajoja??
No nyt minullakin on koeajokokemusta kilpailijoista, jotta osaa vertailla muihin.
Oli 520dA koeajossa.
Tykkäsin kovasti. Erittäin mukava peli oli ajella, moottori ja vaihteisto tosiaan ymmärsi toisiaan. Sporttipenkit taasen oli pienen totuttelun (9-3:n penkkien jälkeen) jälkeen kun tehdyt minun pehvalle.
Lämmittine puhallin piti ihme ääntä. Sitä voi jopa kutsua meluksi, sillä muuten auto oli todella hiljainen.
Oli 520dA koeajossa.
Tykkäsin kovasti. Erittäin mukava peli oli ajella, moottori ja vaihteisto tosiaan ymmärsi toisiaan. Sporttipenkit taasen oli pienen totuttelun (9-3:n penkkien jälkeen) jälkeen kun tehdyt minun pehvalle.
Lämmittine puhallin piti ihme ääntä. Sitä voi jopa kutsua meluksi, sillä muuten auto oli todella hiljainen.
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Koeajoja??
Täällä Ivalossa ollaan. Loistava ajopäivä. Siinä on oikeasti koko juttu.
No, keli oli -15 ja -29 välillä. Tiet koko matkan oikeastaan kesätiet, vain 20 kilsaa hieman jään näköistä Pelkosenniemen ja Sodankylän välillä. Oikea kitka-keli.
Auto toimi erinomaisesti, lasit sulat, tasainen sisälämpö, moottorin lämpötila kaiken aikaa oikea, ajo ei rasittanut millään lailla, kuten ei Saabilla yleensäkään. Kulutus tankilta tankille 6.2 litraa satasella, sisältäen aamun Webasto-lämmityksen (45 min.) ja sama vielä Kemijärvellä ruokailun ajan.
Kyllä tämä minulle ainakin (varmaan monelle muullekin) on oikea Saab-talviauto.
No, keli oli -15 ja -29 välillä. Tiet koko matkan oikeastaan kesätiet, vain 20 kilsaa hieman jään näköistä Pelkosenniemen ja Sodankylän välillä. Oikea kitka-keli.
Auto toimi erinomaisesti, lasit sulat, tasainen sisälämpö, moottorin lämpötila kaiken aikaa oikea, ajo ei rasittanut millään lailla, kuten ei Saabilla yleensäkään. Kulutus tankilta tankille 6.2 litraa satasella, sisältäen aamun Webasto-lämmityksen (45 min.) ja sama vielä Kemijärvellä ruokailun ajan.
Kyllä tämä minulle ainakin (varmaan monelle muullekin) on oikea Saab-talviauto.
Viimeksi muokannut ristos, Ke Joulu 29, 2010 21:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Koeajoja??
Iltalehdessä oli 17.12. aukeama 9-5:sesta, oikein positiivishenkinen. Ristonkin parivaljakko oli päässy kainalokuvaan
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Re: Koeajoja??
Olisiko jollain mahdollisuutta skannata kyseistä juttua?tommij kirjoitti:Iltalehdessä oli 17.12. aukeama 9-5:sesta, oikein positiivishenkinen. Ristonkin parivaljakko oli päässy kainalokuvaan
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Re: Koeajoja??
Premier parkissa pääsin myös ajamaan pari ratakierrosta.
Meillä kun on käyttis ollut 2001 vuodesta lähtien neliveto, niin XWD kiinnostaa erityisesti. Saabin XWD on toteutettu haldex hässäkällä, jota olen vierastanut ihan periaattellisesta syistä. Mielestäni haldex laitteita ei voida pitää 4-vetoisina, koska kyseessä on etuveto, jossa apupyörät kytkeytyvät mukaan tarvittaessa. Oikeissa 4-vetoisissa autoissa on keskitasauspyörästö.
Ihan mukavasti XWD tuntui kuitenkin toimivan. Ilmeisesti Haldexeista on saatu riittävän nopeita, eroa esim. wrx imprezaan ei siltä osin huomannut. Veto oli takapainotteinen, eli luistossa pystyy ajamaan helposti, kuin Taunuksella ikään. Jos oikein ymmärsin Ruottalaisten höpinöistä, niin takapainoisuus on toteutettu siten, että takapyörät pyörivät tai siis yrittävät pyöriä 4% nopeammin luistossa. Tämä siksi, että pitoa saataisiin ohjaaville pyörille. Takatasauspyörästössä väittivät olevan lukon, eli luistonestoa ei ole toteutettu halpis tyyliin abseilla jarruttelemalla. Toki abs:t puuttuvat peliin kun luisto on karkaamassa liian suureksi. Pyörien jarruttelun huomasi yllättävän helposti.
Sähköhimmeliä ja härpäkettä oli koetaulussa enemmän kuin mun makuun mutta se tuntuu olevan ajan henki. Sähköinen kässäri ei myöskään ole mun juttu, vaan vaikuttaa lelulta. Mukavuuspainotteiselta, eli pehmeältä vaikutti 9-5:n jousitus, ei kuitenkaan negatiivisella tavalla.
Valitettavasti pörssissä ei ole riittävästi painetta, jotta kiinantuuninki saataisiin vaihtumaan XWD saabiin. Haldexin osalta vois jo joustaa periaatteista.
Meillä kun on käyttis ollut 2001 vuodesta lähtien neliveto, niin XWD kiinnostaa erityisesti. Saabin XWD on toteutettu haldex hässäkällä, jota olen vierastanut ihan periaattellisesta syistä. Mielestäni haldex laitteita ei voida pitää 4-vetoisina, koska kyseessä on etuveto, jossa apupyörät kytkeytyvät mukaan tarvittaessa. Oikeissa 4-vetoisissa autoissa on keskitasauspyörästö.
Ihan mukavasti XWD tuntui kuitenkin toimivan. Ilmeisesti Haldexeista on saatu riittävän nopeita, eroa esim. wrx imprezaan ei siltä osin huomannut. Veto oli takapainotteinen, eli luistossa pystyy ajamaan helposti, kuin Taunuksella ikään. Jos oikein ymmärsin Ruottalaisten höpinöistä, niin takapainoisuus on toteutettu siten, että takapyörät pyörivät tai siis yrittävät pyöriä 4% nopeammin luistossa. Tämä siksi, että pitoa saataisiin ohjaaville pyörille. Takatasauspyörästössä väittivät olevan lukon, eli luistonestoa ei ole toteutettu halpis tyyliin abseilla jarruttelemalla. Toki abs:t puuttuvat peliin kun luisto on karkaamassa liian suureksi. Pyörien jarruttelun huomasi yllättävän helposti.
Sähköhimmeliä ja härpäkettä oli koetaulussa enemmän kuin mun makuun mutta se tuntuu olevan ajan henki. Sähköinen kässäri ei myöskään ole mun juttu, vaan vaikuttaa lelulta. Mukavuuspainotteiselta, eli pehmeältä vaikutti 9-5:n jousitus, ei kuitenkaan negatiivisella tavalla.
Valitettavasti pörssissä ei ole riittävästi painetta, jotta kiinantuuninki saataisiin vaihtumaan XWD saabiin. Haldexin osalta vois jo joustaa periaatteista.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.