Koeajoja??

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Näinhän me kaikki varmasti toivomme.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

9-5T kirjoitti:vasta vuosien päästä nähdään mihin "itsenäinen" Saab pystyy, toivottavasti parempaan kuin viimeksi itsenäisyytensä viime vuosina.
Siis aikana ennen fuusioitumista Scanian kanssa vai?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Itseäni lainaten tuolta edeltä:
Ja uskon, että ilman GM:n määräyksiä siitä myös kehittyy nopeasti vahva kisaaja premium autojen joukkoon. Pieni valmistaja ja pienet määrät, suurempi joustavuus. Sama toimii kaikkialla teollisuudessa.
Tähän ikäänkuin vahvistusta:

Saab improves 9-5's chassis
Saab has announced a series of chassis changes for one of its key new 9-5 variants following criticism from the automotive press.
The changes, which don't alter the car's 139g/km CO2 emissions, show "how the small independent Saab engineering team can respond very quickly to market requirements", accoridng to Saab's UK boss Jonathan Nash.
Aika nopeaa reagointia UK:ssa saatuihin kritiikkeihin. Hyvähyvä!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Muutoksista en tiiä mittään! :D
Mutta huomenna aion lähteä oikealle talvimatkalle kohti Ivaloa. Keli tuntuu suosivan sillä tuossa "kuuden uutisissa" lupaili ajoreitille -25 -30 pakkasta. Kylmin seutu näytti olevan tuolla Kuusamon ja Pelkoseniemen selkosilla, tarkoitus on ajaa tuota itäistä reittiä. Eiköhän ala selvitä, onko autossa lämmintä, kestävätkö ikkunat kirkkaina ja onko moottorin lämmöt kohdillaan. Ja allahan ovat nuo Contin kitkaat, että ei muuta kuin aamulla keula kohti pohjoista. Matkaa tehdään huomennissa siinä 652 km. Perästä kuuluu. :D Oisko ennakkoon kysyttävää?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

Paljonko se Risto on kerennyt jo saappaaseen kilometrejä kerryttää ? Kova poika oot ajamaan.... :saab:
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Oisko tänään ollu tuossa tankilla n.18300km. Hienosti pikkumusta menee.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ecopower »

ristos kirjoitti:Oisko tänään ollu tuossa tankilla n.18300km. Hienosti pikkumusta menee.
Velipoika oli MetronAuton mukaan kerännyt eniten kilometrejä eka
viikolla mittariin,näistä ensimmäisistä MUSTISTA! :wink:
Joten näyttää että uusilla on ilo ajella. :P :saab: :P :!:
Viimeksi muokannut ecopower, Ti Joulu 28, 2010 23:32. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
kone
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Touko 07, 2006 23:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja kone »

ristos kirjoitti:Muutoksista en tiiä mittään! :D
Mutta huomenna aion lähteä oikealle talvimatkalle kohti Ivaloa. Keli tuntuu suosivan sillä tuossa "kuuden uutisissa" lupaili ajoreitille -25 -30 pakkasta. Kylmin seutu näytti olevan tuolla Kuusamon ja Pelkoseniemen selkosilla, tarkoitus on ajaa tuota itäistä reittiä. Eiköhän ala selvitä, onko autossa lämmintä, kestävätkö ikkunat kirkkaina ja onko moottorin lämmöt kohdillaan. Ja allahan ovat nuo Contin kitkaat, että ei muuta kuin aamulla keula kohti pohjoista. Matkaa tehdään huomennissa siinä 652 km. Perästä kuuluu. :D Oisko ennakkoon kysyttävää?
Kyllä pysyy ikkunat kirkkaina. Ajelin viime viikolla Pohjois-Pohjanmaalla ja parhaillaan mittarissa oli -32 astetta ja sisällä tarkeni aivan hyvin t-paidalla. Kysessä on siis kaksi litrainen bensakone. Takasivulasitkin pysyivät aivan sulina.
Etanolilla (RE85) kulkee myös aivan loistavasti kovillakin pakkasilla. Kerran piti käynnistää auto kylmänä (-18 C), niin starttasi ehkä sekunnin pitempään, kun bensalla. Näyttää vievän etanolilla noin pari litraa enemmän sadalla kilometrillä.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Marko A kirjoitti:Itseäni lainaten tuolta edeltä:
Ja uskon, että ilman GM:n määräyksiä siitä myös kehittyy nopeasti vahva kisaaja premium autojen joukkoon. Pieni valmistaja ja pienet määrät, suurempi joustavuus. Sama toimii kaikkialla teollisuudessa.


Unohdat yhden tärkeän seikan tästä yhtälöstä: kalliimpi hinta. Pieniä eriä ajettaessa yksikköhinta on kalliimpi ja silti valmistelutyö vaatii saman ajan ja kustannuksen kuin isoja eriä ajettaessakin. Ja muutoksien tekeminen ei ole yhtään sen edullisempaa, päinvastoin osaa kohden muutoksen aiheuttama kustannus on suurempi.
Marko A kirjoitti: Tähän ikäänkuin vahvistusta:

Saab improves 9-5's chassis
Saab has announced a series of chassis changes for one of its key new 9-5 variants following criticism from the automotive press.
The changes, which don't alter the car's 139g/km CO2 emissions, show "how the small independent Saab engineering team can respond very quickly to market requirements", accoridng to Saab's UK boss Jonathan Nash.
Aika nopeaa reagointia UK:ssa saatuihin kritiikkeihin. Hyvähyvä!
Niin no, jos tarkastellaan mitä he muuttivat, niin he
a) vaihtoivat jo aiemmin saatavilla olleen, muilla markkina-alueilla vakiona olleen alustan vakioksi sportin sijaan
b) vaihtoivat jo aiemmin saatavilla olleet 18"-vanteet vakioiksi 17" sijaan
c) vaihtoivat jo aiemmin saatavilla olleen nahkaverhoilun vakioksi kangas/nahka-verhoilun sijaan.

Ja kaikki nämä variantit ovat jo GM:n alaisuudessa kehitettyjä, eli ei kerro mitään itsenäisen Saabin tuotekehityksen kyvykkyydestä tai firman joustavuudesta.Vasta 9-5:n sisustan "facelift" on ensimmäinen kerta, kun tuotekehitys näyttää kyntensä.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Asian voi myös noinkin nähdä. Pessimisti ei koskaan pety.

Edmunds koeajoi 9-5:n ja tykkäsi:

Kuva
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5379
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja VKe »

No nyt minullakin on koeajokokemusta kilpailijoista, jotta osaa vertailla muihin.

Oli 520dA koeajossa.

Tykkäsin kovasti. Erittäin mukava peli oli ajella, moottori ja vaihteisto tosiaan ymmärsi toisiaan. Sporttipenkit taasen oli pienen totuttelun (9-3:n penkkien jälkeen) jälkeen kun tehdyt minun pehvalle.

Lämmittine puhallin piti ihme ääntä. Sitä voi jopa kutsua meluksi, sillä muuten auto oli todella hiljainen.
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Täällä Ivalossa ollaan. Loistava ajopäivä. Siinä on oikeasti koko juttu. :D
No, keli oli -15 ja -29 välillä. Tiet koko matkan oikeastaan kesätiet, vain 20 kilsaa hieman jään näköistä Pelkosenniemen ja Sodankylän välillä. Oikea kitka-keli.

Auto toimi erinomaisesti, lasit sulat, tasainen sisälämpö, moottorin lämpötila kaiken aikaa oikea, ajo ei rasittanut millään lailla, kuten ei Saabilla yleensäkään. Kulutus tankilta tankille 6.2 litraa satasella, sisältäen aamun Webasto-lämmityksen (45 min.) ja sama vielä Kemijärvellä ruokailun ajan.

Kyllä tämä minulle ainakin (varmaan monelle muullekin) on oikea Saab-talviauto.
Viimeksi muokannut ristos, Ke Joulu 29, 2010 21:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja tommij »

Iltalehdessä oli 17.12. aukeama 9-5:sesta, oikein positiivishenkinen. Ristonkin parivaljakko oli päässy kainalokuvaan ;)
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

tommij kirjoitti:Iltalehdessä oli 17.12. aukeama 9-5:sesta, oikein positiivishenkinen. Ristonkin parivaljakko oli päässy kainalokuvaan ;)
Olisiko jollain mahdollisuutta skannata kyseistä juttua?
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Premier parkissa pääsin myös ajamaan pari ratakierrosta.

Meillä kun on käyttis ollut 2001 vuodesta lähtien neliveto, niin XWD kiinnostaa erityisesti. Saabin XWD on toteutettu haldex hässäkällä, jota olen vierastanut ihan periaattellisesta syistä. Mielestäni haldex laitteita ei voida pitää 4-vetoisina, koska kyseessä on etuveto, jossa apupyörät kytkeytyvät mukaan tarvittaessa. Oikeissa 4-vetoisissa autoissa on keskitasauspyörästö.

Ihan mukavasti XWD tuntui kuitenkin toimivan. Ilmeisesti Haldexeista on saatu riittävän nopeita, eroa esim. wrx imprezaan ei siltä osin huomannut. Veto oli takapainotteinen, eli luistossa pystyy ajamaan helposti, kuin Taunuksella ikään. Jos oikein ymmärsin Ruottalaisten höpinöistä, niin takapainoisuus on toteutettu siten, että takapyörät pyörivät tai siis yrittävät pyöriä 4% nopeammin luistossa. Tämä siksi, että pitoa saataisiin ohjaaville pyörille. Takatasauspyörästössä väittivät olevan lukon, eli luistonestoa ei ole toteutettu halpis tyyliin abseilla jarruttelemalla. Toki abs:t puuttuvat peliin kun luisto on karkaamassa liian suureksi. Pyörien jarruttelun huomasi yllättävän helposti.

Sähköhimmeliä ja härpäkettä oli koetaulussa enemmän kuin mun makuun mutta se tuntuu olevan ajan henki. Sähköinen kässäri ei myöskään ole mun juttu, vaan vaikuttaa lelulta. Mukavuuspainotteiselta, eli pehmeältä vaikutti 9-5:n jousitus, ei kuitenkaan negatiivisella tavalla.

Valitettavasti pörssissä ei ole riittävästi painetta, jotta kiinantuuninki saataisiin vaihtumaan XWD saabiin. Haldexin osalta vois jo joustaa periaatteista.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Vastaa Viestiin